Hjälp med lätt/medel OC av i7 920!
tjena jag har haft min dator i ca 1 månad nu och allt är original inställningar ( förutom minnena ställde jag in i bios till DRAM 1333 mhz istället för Auto).
Jag har nu blivit sugen att klocka upp datorn så den blir lite bättre i spel.
Mina Specs är:
i7 920 D0 (standard 2,66ghz)
DDR 3 1600mhz CL7 xms 3 heatspreader ( var auto i bios, 1600mhz blev ostabilt, har 1333 mhz nu)
Asus P6TD Deluxe Moderkort
antec 1200 Låda
x2 st 5850 HD Graffekort i Crossfire (standard ej klockade)
850w Corsair HX nätagg
jag har hört att man ska kunna höja i7 920 D0 rätt dugligt utan att behövas jävlas med volten o så och endast ändra på BCLK och då undrar jag:
jag är 99% säker att jag har en i7 920 D0, inet.se sa att dom skickade en sån när jag bad dom i mail direkt efter, men vart kan jag se i bios att jag har D0 eller C0 hittar inget om det.
och jag har letat runt i Bios men hittar ingenstans där det står BCLK har jag missuppfattat eller heter klockningsgrejen något annat ?
( jag valde att inte ta med Asus TurboV programmet inne i windows 7 när jag formaterade förra veckan kan det ha tagit bort BCLK i biosen ?? )
Jag har ett program som heter Turbo V som följde med moderkort i windows 7 men jag har hört det är inte bra att öka där, här kan jag se BCLK står på 133mhz kan höja den genom att dra i en greja från vänster till höger men har hört man bör endast ändra från bios ??( hittar dock inte BCLK där)
Slutligen så skulle jag vilja veta om det går att höja genom att bara ändra BCLK hur mycket bör jag max gå upp till och bör jag höja i små steg och sen stabilitetstesta varje steg i spel eller program?
Vilka program ska jag då ladda hem för att se allt är okej innan man höjer igen, samt vid vilken Ghz bör jag börja oroa mig klarar den upp till 3.2, 3,4 , 3,6 ghz utan att meka med volten etc ?
Jag är stor nybörjare med det här och är huvudsakligen extrem gamer, och vill inte sätta mig in i det här med att ändra volten på nord, sydbrygga, QPI o allt vad det heter inte än iaf runt jul då man lär få vänta 3 veckor på nya grejer om man skulle pajja nått och råka höja för mycket volt :), vill då få ut en vettig normal (medium)ghz höjning som man kan ha datorn igång med för det mesta utan att ändra för mycket i bios om det går!
( och jag spelar inte okrävande spel som tex Wow och cs, spelar däremot allt möjligt single player och multiplayer nya spel, bland annat Dirt 2 online och håller på med crysis 1 o 2 och varva nu o lite annat, ifall någon hade tänkt slänga in kommentaren " behöver du verkligen mer kraft då " ja det behöver jag, plus att varför skulle jag vilja ha en sämre dator om jag ha en bättre om det nu går att ändra lätt
/hoppas jag får svar!
/Jögge