Chrome avancerar bland webbläsarna

Permalänk
Medlem

Funkar roboform till Chrome? Inte fungerat tidigare när jag testat så det är den största anledningen till att jag inte kör Chrome.

Permalänk
Medlem

Har kört Chrome på netbooken men byter nog snart tillbaka till Firefox. Gillar det bara inte.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Avstängd

Har inga problem med Chrome, diggar det.

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googolplex
Jag som varit så kritiskt mot Chrome har numera gått över till just Chrome =D Jag tycker det är så kvickt och snyggt, men jag hatar verkligen att det inte finns smoothscroll, därför jag fortfarande har kvar Firefox på skrivbordet. Finns alltid där när jag behöver den.

Finns ett alternativ där det står "Help make google chrome better by automatically sending usage statistics and crash reports to google", om man bockar av den så antar jag att inget skickas, men är inte säker.

Finns en add-on till Chrome som heter "SmoothScroll ". Jag använder den nu. sjukt nice

Permalänk
Medlem

Det jag alltid tyckt är lite märkligt är varför båda chrome och firefox finns.

Visst, jag gillar chrome och har det på alla mina datorer, men jag kan inte förstås google som står bakom de båda.

Lika så youtube och google video, det är ju samma företag som står bakom båda två...

Permalänk
Medlem

Google vill ha marknadsdelar. Dessa produkter är gratis , och många personer använder det = starkare varumärke och då blir bolaget mer värt.

reklam gör det möjligt google tjänar dom massor på, och youtube är en guld gruva så dom behöver inte ta betalt för det

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaster3
reklam gör det möjligt google tjänar dom massor på, och youtube är en guld gruva så dom behöver inte ta betalt för det

Är det säkert? Det var inte länge sedan det rapporterades att de ännu inte hade lyckats tjäna några pengar på köpet. Här till exempel: http://www.internetevolution.com/author.asp?section_id=715&do...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Är det säkert? Det var inte länge sedan det rapporterades att de ännu inte hade lyckats tjäna några pengar på köpet. Här till exempel: http://www.internetevolution.com/author.asp?section_id=715&do...

Men Youtube försäkter Googles namn och har gjort namner Google Chrome starkare p.g.a deras chrome reklam på sidan. Och så klart tjänar de pengar, men man vet inte exakt. De köpte antagligen inte youtube bara för pengarna, jag tror att deras reklamintäkter täcker det. Men youtube har gjort googles namn starkare, men google visar upp segna vides på deras egna channel, som är mycket populär, så det är jättebra.

Du måste förstå att Google ständigt försöker förstärka deras namn. Detta kanske låter tjatigt, men det är så.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaster3
Du måste förstå att Google ständigt försöker förstärka deras namn.

Givetvis, men att kalla det en guldgruva är kanske att ta i?

Permalänk
Medlem
Citat:

Givetvis, men att kalla det en guldgruva är kanske att ta i?

Google spenderar mycket mycket pengar, och det borde man göra, och det borde google göra och det gör de, för att de kan.

Som jag sa, Youtube höjer Googles värde. Google försätter med Youtube för att de ser potential med youtube. Och dagligen för Youtube ungefär 1 miljard visningar, så det är inte bara dåligt.

Permalänk
Inaktiv

Två saker jag inte gillar med Chrome som fått mig att stanna med IE/FF.
Klickar på te.x en torrentfil så sparas den på vald plats, istället för att öppnas direkt i webbläsaren.

Sen det där irriterande fältet för nerladdade filer hade jag önskat gick att ta bort.

Annars är Chrome otroligt härligt att använda, det måste jag medge!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Hur var det med Google och deras rätt att logga alla användares surfvanor och använda dessa hur de bäst behagade för de som använde Chrome? Väldiga skriverier om detta när Chrome kom.

Du ska nog sluta "googla" om du inte vill finnas på deras statistik. Och hur menar du att detta kan användas emot Dig?

inb4 proxy osv~

Permalänk
Medlem

Android telefonerna kommer de med Chrome?
Isåfall kan det väl tänkas att de står för den stora uppgången av chrome läsare.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Android telefonerna kommer de med Chrome?
Isåfall kan det väl tänkas att de står för den stora uppgången av chrome läsare.

Kanske om dom har sålt typ 20-50 miljoner telefoner, vilket jag starkt tvivlar på.

Permalänk
Inaktiv

Intressanta siffror men liksom någon mer innan så hade jag gärna sett siffror även för olika versioner av webbläsarna.

Själv har jag inte fattat tycke för Chrome ännu, det lilla jag testat har inte känts speciellt övertygande. Jag har använt Firefox (och alla dess namnbyten) sedan 2003.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
IE:s dominans blir mindre och mindre för varje dag som går. Precis som Mr Balmers hår

Herr Balmers hår försvinner inte lika snabbt som hans förstånd.

Källa: http://www.youtube.com/watch?v=wvsboPUjrGc

Permalänk
Medlem

Jag tycker chrome suger, skrev en autobot som spelade ett onlinespel som skannade skärmen och klickade, som en state machine... I firefox funkade det mycket bra, men i chrome så klickade det igenom fönstret & öppnade program på skrivbordet, det har hänt ett par gånger manuellt också... Så några handlers lär behövas skrivas om iaf..., sen gillar jag firefox mer på något sätt ändå, funkar bra med slö uppkoppling, många plugins etc...

Edit, för övrigt så har den svårt att hantera många flikar, vägrar att öppna ibland när man väljer ny flik etc, så åter igen, input behöver behandlas bättre.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Intressanta siffror men liksom någon mer innan så hade jag gärna sett siffror även för olika versioner av webbläsarna.

Det finns fler siffror i källartikeln:
IE6: 21%
IE7: 15,5%
IE8: 23.7% (för första gången den vanligaste ie-versionen)

Fx 3.0: < 7%

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Det finns fler siffror i källartikeln:
IE6: 21%
IE7: 15,5%
IE8: 23.7% (för första gången den vanligaste ie-versionen)

Fx 3.0: < 7%

Det hade varit intressant att se Firefox-siffror även i källartikeln med men de intressantaste är nog ändå de för IE.

Permalänk
Hedersmedlem

Här finns för övrigt alla siffror: http://marketshare.hitslink.com/browser-market-share.aspx?qpr...

Fx 3.5: 16,32%
Fx 3.0: 6,91%
Fx 2.0: 0,89%
Fx 3.6: 0,30%
Fx 1.5: 0,11%
Fx 1.0: 0,03%

Permalänk

Jag som alltid tyckt att Chrome sett så fel ut och inte haft de där extrafunktionerna som gör att det är Chrome man väljer. Firefox/Safari4 har gått att få lika snabbt eller snabbare än Chrome samt att de har bättre funktioner. Chrome är enligt mig likt Opera, läsaren gör sitt jobb bra men inte mycket mer(det räcker ju för att slå IE många gånger om).

Permalänk
Medlem

Tack vare denna nyheten testade jag Chrome en liten stund. Dock var det för många triviala saker som jag använder i min vardag som antingen ej gick eller ej fungerade bra. Snabbheten var det inget större fel på; kändes ungefär som opera med skillnad på ordningen hur innehåll på sidan renderades.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sonic1337
Jag som alltid tyckt att Chrome sett så fel ut och inte haft de där extrafunktionerna som gör att det är Chrome man väljer. Firefox/Safari4 har gått att få lika snabbt eller snabbare än Chrome samt att de har bättre funktioner. Chrome är enligt mig likt Opera, läsaren gör sitt jobb bra men inte mycket mer(det räcker ju för att slå IE många gånger om).

Extrafunktionsmässigt så är väl Opera bäst tillsammans med Firefox? Skillnaden är väl bara att du inte behöver leta upp lika många addons för Opera som du behöver för Firefox? Så jag skulle nog säga att Chrome är mer likt Safari om något.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googolplex
Jag som varit så kritiskt mot Chrome har numera gått över till just Chrome =D Jag tycker det är så kvickt och snyggt, men jag hatar verkligen att det inte finns smoothscroll

Smoothscroll finns.

https://chrome.google.com/extensions/detail/cccpiddacjljmfbbg...

Permalänk
Medlem

Avinstallerade just Chrome, fann inget mervärde i det alls.

Permalänk

Trevligt att läsa. Chrome är riktigt bra och används uteslutande på både min laptop och stationära. Kraschar aldrig och är riktigt snabbt och snyggt.

Permalänk
Inaktiv

Vilka browsers har en egen process för varje enskild flik? då jag kör over9000 flikar så är de ett självklart val då jag inte vill döda hela programmet då en process kraschar, vilket hände mig rätt ofta när man körde FF en gång i tiden. Less rage = Win

Värt att tillägga är att jag inte kan komma på en enda gång då Chrome har kraschat(förutom under betan kanske?), men byter jag så är denna funktionen ett måste!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiddebäjz
Vilka browsers har en egen process för varje enskild flik? då jag kör over9000 flikar så är de ett självklart val då jag inte vill döda hela programmet då en process kraschar, vilket hände mig rätt ofta när man körde FF en gång i tiden. Less rage = Win

Värt att tillägga är att jag inte kan komma på en enda gång då Chrome har kraschat(förutom under betan kanske?), men byter jag så är denna funktionen ett måste!

Vad behöver du 9000 flikar till egentligen!?

Permalänk
Inaktiv

De som använde Chrome kanske kan hjälpa mig med tre saker?

- Hur får jag bort det gula fältet runt allting jag kan skriva i? (te.x denna rutan)
- Hur får jag bort Chrome's nerladdningsassistent i nederkanten?
- Hur får jag Chrome att automatiskt öppna filer (te.x torrent) utan att först spara filen någonstans på datorn?

Tacksam för svar då jag inte hittar någonting om det mer än automatiskt öppning av filtyper, MEN det sparas ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Segas
De som använde Chrome kanske kan hjälpa mig med tre saker?

- Hur får jag bort det gula fältet runt allting jag kan skriva i? (te.x denna rutan)
- Hur får jag bort Chrome's nerladdningsassistent i nederkanten?
- Hur får jag Chrome att automatiskt öppna filer (te.x torrent) utan att först spara filen någonstans på datorn?

Tacksam för svar då jag inte hittar någonting om det mer än automatiskt öppning av filtyper, MEN det sparas ändå.

Allt de hittar du i inställningarna.

Ontopic: Jag kör Chrome, körde IE innan och kan lätt säga att Chrome spöar IE. Mozilla har ja aldrig varit ett fan av, men dom är säkert bra dom med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiddebäjz
Extrafunktionsmässigt så är väl Opera bäst tillsammans med Firefox? Skillnaden är väl bara att du inte behöver leta upp lika många addons för Opera som du behöver för Firefox? Så jag skulle nog säga att Chrome är mer likt Safari om något.

Nja att kunna söka i historiken med ett snyggt grafiskt gränssnitt på det samt "Frontpagen" Där man får sidorna som ikoner. Grymt snyggt men kräver helt klart mycket av datorn till skillnad från Chrome. Så om något så tycker jag nog att Chrome är i en klass för sig.