Muskampen 2025: Segraren korad!

Nvidia demonstrerar Geforce GTX 480 i Unigine Heaven

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Källa på det?

Eh, mitt framför ditt ansikte, kolla filmen.

Permalänk

Imponerande prestanda. Visserligen är Fermi:s starka kort Tesselation så inte konstigt att den presterar bra där. Det som är riktigt intressant är självklart när dom bänkar den under spelande.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem

Hmmm

Med andra ord måste 470 kortet kosta mindre än 3500kr om det ska vara någon idé sett till att det är sämre än 5870.

Samtidigt bör inte 480 kortet vara över 4500kr om det ska kännas vettigt.

Blir det upp mot sjuka 6000kr (kan vara möjligt om utbudet är svårt i början) så är det helt klart 5970 man ska jämföra mot oavsett om det är 2GPUer. Strömskillnaden är väl inte jätte stor mellan dem och jag tycker personligen att man ska jämföra med närmaste kort i prisklassen.

nVidia kanske har en aktiverings drivrutin på G också som höjer det vi sett på 470.......

Annars....tesselling. Hur många spel har det idag?

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Eh, mitt framför ditt ansikte, kolla filmen.

Jag missar nog den delen i filmen när han säger att Fermi bara är bättre än 5870 på tesselation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
Imponerande prestanda. Visserligen är Fermi:s starka kort Tesselation så inte konstigt att den presterar bra där. Det som är riktigt intressant är självklart när dom bänkar den under spelande.

Nu blev jag nyfiken, på vilket sätt är nästan samma prestanda som HD5870 imponerande?
Förklara gärna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu blev jag nyfiken, på vilket sätt är nästan samma prestanda som HD5870 imponerande?
Förklara gärna.

Nästan samma? Du bör nog kolla filmen en gång till. I filmen visar det ju helt uppenbart på en bra prestanda, det man kan fråga sig är hur mycket mindre prestandaskillnad det blir när man inte använder det här utvalda testet. För nästan dubbla prestandan vs 5870 måste ju räknas som bra.

Permalänk
Citat:

Nästan samma? Du bör nok kolla filmen en gång till. I filmen visar det ju helt uppenbart på en bra prestanda, det man kan fråga sig är hur mycket mindre prestandaskillnad det blir när man inte använder det här utvalda testet. För nästan dubbla prestandan vs 5870 måste ju räknas som bra.

Men herregud, kan inte folk engelska eller är ni för lata för att kolla igenom filmen ordentligt?
Kortet presterar bra i tesselation ja, typ dubbelt så bra som HD5870, men tesselation används inte i några spel, och kommer inte användas på en miljon år.
Utan tesselation så presterar GTX480 och HD5870 likvärdigt.

Snubben själv säger ju i princip det här fast med andra ord: "GTX480 presterar märkbart bättre än HD5870 i bara tesselation och ingen annanstans.

Permalänk
Medlem

Jag tror tesselation kommer bli stort. Atis nästa kort kommer bli bättre än Fermi är nu, på just detta. Om man tänker efter vad tesselation är så inser man att detta inte är vilken ny special funktion som helst utan troligen någon man kommer använda för att minska belastningen på grafikkorten men ändå få en hög bildkvalitet. Tesslation kommer det dock inte pratas så mycket om inom ett år då det då kommer vara en självklarhet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kraeshok
Single GPU. Och säga i dagsläget att 480 är bättre än 5870 är lite felaktigt. Du har dessutom pris och tillgänglighet att ta ställning till också. Viktigt är att lägga märke till att deras test är i 1xAA för Heaven och hur själva Fermi arkitekturen funkar, det är ett litet påskägg nämligen.
Med det sagt vill jag påpeka att tesselation enheten är rätt enkel i ATI's 5000-serien, dock duger den mer än väl i dagsläget.

Varför skulle tillgängligheten på ett kort påverka om det är bättre eller sämre än ett annat? Enligt det resonemanget så skulle ett Geforce 7900 ha varit bättre än atis 4800serie under ett par månader eftersom 4800korten var i princip omöjliga att få tag på direkt efter lansering.

Vi får nog snällt vänta på officiella tester men strömförbrukningen verkar ju vara löjligt hög om den nu kräver 8+8. Om så är fallet är kortet inte speciellt intressant för mig oavsett pris.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Återstår att se vart prislappen hamnar. Bra demo, kortet ser annars lovande ut.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Ser ut som nvidia's nya flaggskepp blir ett misslyckande. I vart fall i pris / prestanda. De har inget singelkort som når 5970 prestanda och det lär inte komma heller. Dessutom har ati bra priser och nvidida kör en stor gpu vilket är dyrare att tillverka samt att nvidia alltid brukar ha lite överpriser sett till pris / prestanda.

Det mest intressanta är när vi får fler rapporter om spel prestanda, vad vi sett hittils därifrån så är det ju ett misslyckande från nvidia. Det är synd, för det hade varit bra med lite hårdare konkurrens på marknaden för att öka utvecklingstakten och sänka priserna.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Snubben själv säger ju i princip det här fast med andra ord: "GTX480 presterar märkbart bättre än HD5870 i bara tesselation och ingen annanstans.

Du lägger in mycket egna tolkningar här.

Permalänk
Medlem

Ingen som tänkt på att 5000 serien har varit ute ett tag och bör därför ha bättre optimerade drivrutiner? Att Nvidias kort kommer senare behöver heller inte betyda att det är nyare teknik (när något är försenat är det oftast samma grej, bara att det kommer lite senare ). Detta innebär både för- och nackdeler för båda "lagen". Men är man fanboy så kan man ju vrida och vända på det tills sitt favoritmärke alltid hamnar i bästa ljuset.

Det är också roligt att vissa tycker GTX480 (singel GPU) borde jämföras med 5970 (dubbel GPU), för att det ska vara rättvist. Något säger mig att om rollerna hade varit omvända (nvidias dubbelmacka mot ATIs singel) så hade det nog låtit annorlunda.

För att ta ett exempel. Fermi korten ser ut att ha rätt så ordentlig kylning. Fast det har väll 5870 och 5970 också för den delen(?) Men i alla fall, man kan tolka det på två sätt. 1.) kortet kräver en så bra kylning för att det inte ska fatta eld. 2.) de vill att kortet ska vara extra svalt för att konsumenterna ska få mer spelrum (t.ex överklockning). Jag har svårt att se hur en bra stock kylning kan tolkas som negativt, men vissa gör det i alla fall. Då kommer vi ju tillbaka till det jag nämnde i början. Det är lätt att vända på saker för att sitt favoritmärke ska verka bättre än det andra. Personligen tycker jag det är otroligt löjligt. Speciellt då man inte har all fakta ännu.

Det som spelar roll för mig är vilken prestanda man får för X antal kronor (no sh*t?).

Permalänk

Blackbird_CaD_: Ja det var det jag försökte framföra i mitt inlägg. Att man visar Fermi i ett Tesselation benchmark är ju för att Fermi utpresterar ATI korten i just detta. Men i verkligheten är det spelande som är intressant och där får nog Fermi det tufft kommer nog bara vara marginellt bättre än ett HD5870 men det är bara mina spekulationer.....

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem

Kan inte alla bara sluta spekulera tills vi får se lite siffror Om det visar sig att det kostar 6k när det kommer och ligger på samma nivå som ett 5870 . Då blir det ati för mig på första gången på typ 10 år =P

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
Kan inte alla bara sluta spekulera tills vi får se lite siffror Om det visar sig att det kostar 6k när det kommer och ligger på samma nivå som ett 5870 . Då blir det ati för mig på första gången på typ 10 år =P

Denna tråd´s huvudsyfte är väl spekulationer? Infon får man i artikeln och det är väldigt få säkra källor som skriver i tråden.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone

Vi har ju redan fått lite siffror. Dessa bör ses som tveksamma av flera anledningar. Nvidia är partisk, drivrutinsstödet inte klart, kortet skiljer sig i utförande mot vad Nvidia själva rapporterat ska gälla (8+6pin i videon mot 8+8 pin enligt Nvidia).

Inte så långt kvar nu iallafall. Mitt val av ett HD5850 ser ut att ha varit riktigt bra. Får se om det blir ett Fermi för foldningen senare.

Permalänk
Citat:

Du lägger in mycket egna tolkningar här.

Jaha hur tolkar du det här då?:

"i showed you the beginning scene, there is not much going on there (han visar med fingret på grafen där tesselation inte nyttjades och korten presterade i princip lika), but then when you get into the real business of the benchmark, when you look at the dragon and see all the beautiful tesselation, that's where the real gap between us and the 5870 shows up"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
och där får nog Fermi det tufft kommer nog bara vara marginellt bättre än ett HD5870 men det är bara mina spekulationer.....

Jag tror inte att man kan kalla den där filmen för spekulationer, med tanke på att den är gjord av Nvidia så kommer kortet prestera ÄNNU sämre än i det där testet, kortet presterar ju skit i till och med det här testet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smurfn
Ingen som tänkt på att 5000 serien har varit ute ett tag och bör därför ha bättre optimerade drivrutiner? Att Nvidias kort kommer senare behöver heller inte betyda att det är nyare teknik (när något är försenat är det oftast samma grej, bara att det kommer lite senare ). Detta innebär både för- och nackdeler för båda "lagen". Men är man fanboy så kan man ju vrida och vända på det tills sitt favoritmärke alltid hamnar i bästa ljuset.

Det är också roligt att vissa tycker GTX480 (singel GPU) borde jämföras med 5970 (dubbel GPU), för att det ska vara rättvist. Något säger mig att om rollerna hade varit omvända (nvidias dubbelmacka mot ATIs singel) så hade det nog låtit annorlunda.

För att ta ett exempel. Fermi korten ser ut att ha rätt så ordentlig kylning. Fast det har väll 5870 och 5970 också för den delen(?) Men i alla fall, man kan tolka det på två sätt. 1.) kortet kräver en så bra kylning för att det inte ska fatta eld. 2.) de vill att kortet ska vara extra svalt för att konsumenterna ska få mer spelrum (t.ex överklockning). Jag har svårt att se hur en bra stock kylning kan tolkas som negativt, men vissa gör det i alla fall. Då kommer vi ju tillbaka till det jag nämnde i början. Det är lätt att vända på saker för att sitt favoritmärke ska verka bättre än det andra. Personligen tycker jag det är otroligt löjligt. Speciellt då man inte har all fakta ännu.

Det som spelar roll för mig är vilken prestanda man får för X antal kronor (no sh*t?).

Struntprat, man skall jämföra bästa singlekorten med varandra, nvidia har inget i sikte som kan mäta sig med ati's bästa. Spelar ingen roll hur de lyckas vinna egentligen tycker jag, nvidia kör med en stor gpu, ati med mindre och kan då få in fler vilket nvidia inte kan för att hålla kortstorleken och strömförbrukningen nere.

Det ser ju som sagt även ut som att 5870 vinner i flera speltester över femri.

Med tiden får vi fler speltester att gå på dock.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650

Permalänk

Förresten, är Dell skärmen i filmen 26"?
Fasiken så snygg och stor den är..

Permalänk
Medlem
Citat:

Jaha hur tolkar du det här då?:

"i showed you the beginning scene, there is not much going on there (han visar med fingret på grafen där tesselation inte nyttjades och korten presterade i princip lika), but then when you get into the real business of the benchmark, when you look at the dragon and see all the beautiful tesselation, that's where the real gap between us and the 5870 shows up"

Jag tolkar det som att den första delen i testet inte kräver mycket av grafikkorten. " there is not much going on there" Det betyder för min del att det inte händer mycket där. Sen är det ju fritt att tolka vad man vill. Jag är iaf HELT säker på att han inte ville påvisa att korten presterar lika bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tolkar det som att den första delen i testet inte kräver mycket av grafikkorten. " there is not much going on there" Det betyder för min del att det inte händer mycket där. Sen är det ju fritt att tolka vad man vill. Jag är iaf HELT säker på att han inte ville påvisa att korten presterar lika bra.

Även om väldigt lite händer kan man ju rendera detta lilla olika fort. Det vore märkligt ifall man kunde bottna ett syntetiskt test. Det är ju inte cs med 99fps max eller doom 3 med 60fps max utan ett syntetiskt test..

Självklart vill han inte påvisa att nvidia kortet presterar likvärdigt men den enda rimliga tolkningen är att korten presterar likvärdigt om inte tesselering används.

Permalänk
Avstängd

Ja det verkar som att 470/480 är grym på att beräkna trianglar och lite slöare med pixel fill rate. Å andra sidan så ger mer trainglar högre realism i animationer och spel. Är inte 5870 likvärdig med 285gtx?

Nvidia är prisvärt för mig som vill ha stabila drivrutiner och som har nytta av en snabb processor som kan flytta miljontals trianglar som mina 3D arbeten har.

ATI har grym rå prestanda, men har kanske inte visat vara stabil, när det gäller applikationer, 3D animering osv.

Jag prioriterar så här:

1.- Stabilitet
2.- Stabilitet
3.- Kraft i kortet

men men, vi får väl se hur FERMI presterar i verkliga benchmarks med bra drivrutiner :), och hoppas att den är prisvärd också .

Visa signatur

Core i7 920 C0 @ 3.5Ghz stock volt || Gigabyte GA-EX58-UD5 BIOS V. F12|| Noctua NH-U12P SE1366 || 12GB Ram 1333Mhz Corsair 1.5V || WD Caviar Black 640GB - WD Caviar Black 1TB || Gigabyte GTX 580 || Be Quiet! Dark Power 650W || - HAF-X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Struntprat, man skall jämföra bästa singlekorten med varandra, nvidia har inget i sikte som kan mäta sig med ati's bästa. Spelar ingen roll hur de lyckas vinna egentligen tycker jag, nvidia kör med en stor gpu, ati med mindre och kan då få in fler vilket nvidia inte kan för att hålla kortstorleken och strömförbrukningen nere.

Det ser ju som sagt även ut som att 5870 vinner i flera speltester över femri.

Med tiden får vi fler speltester att gå på dock.

Vad är det som är struntprat? Att jag köper de kort som är mest prisvärda? Sen förstår jag inte vad du menar med "det spelar ingen roll hur de lyckas vinna". Jag bryr mig inte om vem som vinner, vilket du verkar göra.

"man skall jämföra bästa singlekorten med varandra" Ja, det var ju det jag också sa. Jag fattar inte vad du vill ha sagt =/

Permalänk
Medlem

Kan detta vara början på slutet för nvidia..(3Dfx Interactive Inc)

Permalänk
Medlem

Blir det 8+8-pins strömförsörjning klarar sig inte ens mitt Corsair HX620 med sina 6+8.

ETA: Kanske minns galet. Specs säger 2x6+2 så isf är det ju lugnt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smurfn
Vad är det som är struntprat? Att jag köper de kort som är mest prisvärda? Sen förstår jag inte vad du menar med "det spelar ingen roll hur de lyckas vinna". Jag bryr mig inte om vem som vinner, vilket du verkar göra.

"man skall jämföra bästa singlekorten med varandra" Ja, det var ju det jag också sa. Jag fattar inte vad du vill ha sagt =/

Varför skall man jämföra bästa singlekorten med varandra? Om nvidida gör ett kort med 20 gpus på och ait ett kort med 1 gpu på och de är deras bästa kort, varför skulle inte de jämföras med varandra? Bäst kort skall jämföras med bäst kort. Sen skall man även jämföra kort i samma prisklasser med varandra för att få pris / prestanda bilden.
Jag tyckte det lät som att du med uttalandet "et är också roligt att vissa tycker GTX480 (singel GPU) borde jämföras med 5970 (dubbel GPU)" ansåg motsatsen men jag kanske missuppfattade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dalkon
Kan detta vara början på slutet för nvidia..(3Dfx Interactive Inc)

Nej det tror jag inte men jag tror nVidia kommer att gå ifrån high-end gaming kort.

Visa signatur

Woot!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Varför skall man jämföra bästa singlekorten med varandra? Om nvidida gör ett kort med 20 gpus på och ait ett kort med 1 gpu på och de är deras bästa kort, varför skulle inte de jämföras med varandra? Bäst kort skall jämföras med bäst kort. Sen skall man även jämföra kort i samma prisklasser med varandra för att få pris / prestanda bilden.
Jag tyckte det lät som att du med uttalandet "et är också roligt att vissa tycker GTX480 (singel GPU) borde jämföras med 5970 (dubbel GPU)" ansåg motsatsen men jag kanske missuppfattade.

Jag håller med, men nu vet vi ju varken vad Fermi kommer kosta, hur bra det kommer prestera (i spel) och om det kommer ett dubbelkort eller inte.

Jag tycker bara det är orättvis jämförelse att sätta 480 mot 5970 då vi inte vet om 480 kommer vara det bästa kortet i serien. Visst, ATI har fortfarande det bästa kortet (5970), det har jag aldrig nekat till. Det är dock för tidigt att döma ut Nvidia. Något vissa här verkar vara snabba på att göra.

Edit: sen det där med singelkort vs singelkort. Det jag ville få fram var att om Nvidia hade ett dubbel och inte ATI så hade vissa nog inte varit lika snabba på att påpeka det. Då hade man nog strukit dubbelkortet med en bortförklaring. Men nu är det ATI så då helt plötsligt räknas det (bara för att favoritlaget ska få vinna).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
*skär mig i vristerna*

Blir det inte lite svårt att gå då?