AMD: Spelutvecklare använder endast PhysX för pengarna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Almighty MR Axis, I will obey you

I Know You Will..... (föreställ dej den meningen med YODA röst)

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shinjed
Eftersom Nvidia faktiskt betalar DOM för att använda DERAS fysikmotor kan det knappast kallas mutning. De kan ju rent av neka ifall detta inte passar deras tycke.

Jag tror du blandar ihop muta med något annat, som en omelett eller en rävsvans till exempel. Att betala pengar för att få en fördel är ganska precis själva definitionen av en muta.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Smogglas FY FAN FÖR AMD!!!!
J#(¤a råtor! gå bygg riktiga grafik kort med riktig mjukvara iställt för att leka "U-lands graikorts tillverkar"
amd borde skämmas, vidrigt
fortsat bojkot av amd? javisst!

fattar inte att det finns såna som dig här... sådär skriver man på fragbite inte här. Nu kommer du säkert svara nått med att du ska komma och daska mig med din 30slak eller kommentera nått stavfel jag gjort. Bara pma om det e nått :).

Tycker det är tråkigt med så många dåliga liknelser i samma tråd. Jag tycker då det är självklart att physx bara funkar på nvidia dem har betalat för det. Men mutor är aldrig bra. Gör det svårt för att få fram konkurrerande fysikprogram. mutor är ofta vad det sämre behöver använda sig av. Som intel gjorde när dem var sämre.

Men dåligt av AMD, sluta klaga högt samla bevis för det och stäm dem få pengar lägg dem på eget fysikprogram.

Permalänk
Medlem

Själv bryr jag mig inte speciellt mycket om PshyX. Det är lika mycket en krystad gimmick idag som när Ageia stod för kalaset. Det finns liksom en anledning till varför Havok hade (och har) en bättre framfart.

Utan ett gemensamt standard är ju alla försök värdelösa och otroligt kortsiktiga. För det gick ju så förbannat bra för Ageia. Att Nvidia tror att dom kan lyckas bättre är ju sedvanligt i deras natur, men jag hoppas dom nyktrar till förr eller senare - för efter hela år med fiaskon nu så börjar det hela se ut som en parodi på sig självt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NympH
Klart att dom mutar, det är ju Nvidia.

The way it's meant to be played.

Ja, jag var så illa tvungen.

Och dagens antagligen mest fejlade trollning:

Citat:

Smogglas:
FY FAN FÖR AMD!!!!
J#(¤a råtor! gå bygg riktiga grafik kort med riktig mjukvara iställt för att leka "U-lands graikorts tillverkar"
amd borde skämmas, vidrigt
fortsat bojkot av amd? javisst!

Permalänk
Medlem

Här växer fanboysen som ogräs på en obesprutad åker!

Tycker för övrigt att ATI kan ta och knipa igen sålänge de inte har något eget att komma med. Det skulle de haft för 2 eller 3 år sen nu. Snackar skit gör de.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

Bara för Nvidia har något som inte AMD har så blir det ett j@vla liv...
Har själv ATI och hade Nvidia haft samma prestanda/för pengarna så hade det varit ett självklart val. PhysX är inte jätteviktigt men det är ett PLUS+

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk

Videon var ju inte särskilt imponerande, att visa 1400 pinnar som faller visar inte hur bra en fysikmotor är, hade hellre sett något ingame eller mer teknisk förklaring.

Tar ärligt talat hellre än sluten standard (fast physx är inte helt sluten) över en massa falska luftslott som aldrig kommer inträffa.
En öppen standard låter alltid bra men fungerar sällan i verkligheten ( varför kör inte alla linux te x?)

Så därför håller jag mer på nvidias physx, då det utvecklas iaf (vet att amd satsar på bullet men har ej sett riktiga resultat än).

Edit: Videon var körd på gpu va?
Kan omöjligt vara realtid annars...

Visa signatur

8800gt voltmod 600@ 860mhz core 1500@ 2100mhz shader

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimbow1234
Bara för Nvidia har något som inte AMD har så blir det ett j@vla liv...
Har själv ATI och hade Nvidia haft samma prestanda/för pengarna så hade det varit ett självklart val. PhysX är inte jätteviktigt men det är ett PLUS+

ja Nvidia ser ju till att strypa sina offer istället för att klaga tex assassins creed som hade dx 10.1 men det försvann mystiskt nog....

skulle inte havok och amd samarbeta?
kanske blev ändringar där i och med att intel äger havok och att deras larrabee
las på is?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DivinityZ
Det som nVidia gör kallas marknadsföring. Vad är problemet?
ATI är ju extremt fjolliga som springer till pressen: "nVidia är dumma! Buuhuu!". Man är glad att man valde rätt sida...

Ingen tvingar dig att köpa ATI. Du gjorde ditt val. Sluta gnälla.

Varför är du ens på den här sidan om allt är så negativt och "pinsammt" då?

Vaddå gnälla? tycker det är onödigt att man ska behöva installera en drivrutin som inte supportas av ATI. Det tycker jag dom skulle installationsprogrammet automatiskt känna av

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Att nVidia utvecklar PhysX som en egen fysikmotor måste väl ändå vara något positivt?

Ja, men inte så länge den bara går att köra på kort från Nvidia.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Om PhysX skulle släppas fri för även AMD så skulle inte nVidia utveckla fysikmotorn alls eftersom de inte får några fördelar från det och därmed har vi en död fysikmotor som snabbt blir utdaterad p.g.a. brist på uppdateringar. Det bästa vore väl om AMD skulle ta upp fysikkriget med en egen riktig motor så att vi får konkurrens? Konkurrens=bra för konsumenten

Det sämsta vore om AMD skapade en egen, stängd, motor. Ska det finnas 2 st fysik-API som är låsta till olika tillverkare så kommer det inte att gynna någon. Det som behövs är en öppen standard som kan köras i båda lägren. Det är bara att vänta på att PhysX portas till OpenCL, det är antingen det eller att lägga ner projektet som gäller för Nvidia (om ett år eller två). Det kommer inte att gå att marknadsföra PhysX som något överlägset när det finns ett alternativ som inte är bundet till en viss tillverkare.

PhysX är en flopp för Nvidia. Det har funnits under en längre tid utan att få fäste på marknaden och enda gången det implementeras är när Nvidias anställda dyker på hos spelutvecklaren och gör det själva.

Jag har inget emot Nvidia som företag, men PhysX imponerar verkligen inte i den form den finns i nu.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Förklara gärna vad som nvidia gör som trycker ner folk? De utvecklar en vara/tjänst i detta fall physx, de gör avtal med olika speltillverkare (betalar dem) att använda deras vara. Nvidias loggo syns i spelet och genererar vinst då varan i detta fall är ett bra argument att skaffa deras kort för att få "bättre" spelupplevelse. Att AMD står vid sidan och tycker att det är fel gör mig bara irriterad, agera. Det är mycket snack men liten verkstad från rödgröna laget.

Du får jätte gärna leva som du gör och tro på tomten men verkligheten ser annorlunda ut. Det handlar om att göra aktieägarna nöjda och få dela ut feta bonusar till cheferna, allt är tillåtet så länge man kommer undan med det. Glöm inte Intel som visserligen fick böta men bötessumman är fickpengar för de.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
Syns man jävlas man och trycker ner folk får man klirr i kassan alltså?
Tycker Nvidia och Intel för den delen ska skärpa sig och spela enligt Ärlighetens regler Då blir det inga böter,stämningar etc.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Själv bryr jag mig inte speciellt mycket om PshyX. Det är lika mycket en krystad gimmick idag som när Ageia stod för kalaset. Det finns liksom en anledning till varför Havok hade (och har) en bättre framfart.

PhysX är större än Havok och har varit det ett tag nu.

Havok är en bra produkt, men det är dyrt och licensbelagt om man vill ha hela kalaset. PhysX är gratis.

Permalänk
Avstängd

Så länge man behöver två grafikkort för att få bra fysik så är det i stort sett helt ointressant.

Men en öppen standard är i alla fall en förbättring men allra bäst vore det om flerkärniga processorer tog hand om fysiken i framtiden.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Men en öppen standard är i alla fall en förbättring men allra bäst vore det om flerkärniga processorer tog hand om fysiken i framtiden.

Nej.

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
Nej.

Jo, för när vi börjar ha 8+ kärnor så sitter de flesta kärnorna och gör ingenting för normala användare så är det bra om dessa utnyttjas till något vettigt.

SLI/Crossfire är helt enkelt inte populärt och ger ofta massa andra extra problem som normala användare inte vill ha del av.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Förklara gärna vad som nvidia gör som trycker ner folk? De utvecklar en vara/tjänst i detta fall physx, de gör avtal med olika speltillverkare (betalar dem) att använda deras vara. Nvidias loggo syns i spelet och genererar vinst då varan i detta fall är ett bra argument att skaffa deras kort för att få "bättre" spelupplevelse. Att AMD står vid sidan och tycker att det är fel gör mig bara irriterad, agera. Det är mycket snack men liten verkstad från rödgröna laget.

Du får jätte gärna leva som du gör och tro på tomten men verkligheten ser annorlunda ut. Det handlar om att göra aktieägarna nöjda och få dela ut feta bonusar till cheferna, allt är tillåtet så länge man kommer undan med det. Glöm inte Intel som visserligen fick böta men bötessumman är fickpengar för de.

Du glömmer att nämna att folk även får tycka vad de vill om dessa olika metoder.

Jag har kört med nvidiakort sedan efter voodoo2-perioden och jag gör det fortfarande men när det gäller dessa saker tycker jag bättre om ATI's hållning. Som jag läste någonstans sa någon hos ATI att de lätt skulle kunnat få in tex vendor-lock till ATI för vissa dx11 funktioner på några dx11 titlar om de velat och hänvisat till att koden helt enkelt inte kunnat testats på nvdias dx11-hårdvara eftersom den inte existerat för att tysta alla protester mot tvivelaktiga metoder.
Men så arbetar uppenbarligen inte ATI och jag kan inte påstå att det sänker deras anseende i mina ögon.

En annan sak som ingen har tagit upp är att soppor som dessa antagligen inte hjälper pc-gamingen ett dugg, snarare det motsatta. Det är lätt att glömma att den största "konkurrenten" till pcspel-grafikkort(som jag antar är det de flesta här på sweclockers är intresserade av) är spelkonsoller.

Permalänk

nivån på de flesta påstående och argument här är helt absurda.
Muta? Detta är marknadsföring.
Ps. Jag äger både ett 8800gtx och ett 5870.
Palla fanboys debatter...

Som många säger Ati är bättre för stunden ja!
Men nvidia kommer ta tillbaka kronan snart, och ja dem är dyrare om man räknar prestanda/krona, men vill man betala för det så gör man det, sluta och gnälla nu fanboys.

Permalänk

Återigen så grinar AMD/Ati över något som Nvidia lyckats med.
Lägg ned tiden på att öka prestandan på hårdvaran istället.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acke5
Återigen så grinar AMD/Ati över något som Nvidia lyckats med.
Lägg ned tiden på att öka prestandan på hårdvaran istället.

Jag tycker dock att det är fett irriterande att ha en standard som gör att jag måste köpa just deras kort för att kunna spela vissa spel. Go open-source AMD. Jag som trodde datafolk var FÖR öppen källkod.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Tycker både AMD och NVIDIA (+ Intel) kunde sitta ner och komma överens om vilken fysik-kod dom ska köra; standardisera. Dom har ju redan standardiserat på DX, Shader Model, Tesselation etc..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Klart att man ska ha egna åsikter. Sitter själv på AMD propp och ATi graffe för stunden men det känns att det hela börjar spåra ur, dagisnivå både från AMD/Ati och Nvidia.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Du glömmer att nämna att folk även får tycka vad de vill om dessa olika metoder.

Jag har kört med nvidiakort sedan efter voodoo2-perioden och jag gör det fortfarande men när det gäller dessa saker tycker jag bättre om ATI's hållning. Som jag läste någonstans sa någon hos ATI att de lätt skulle kunnat få in tex vendor-lock till ATI för vissa dx11 funktioner på några dx11 titlar om de velat och hänvisat till att koden helt enkelt inte kunnat testats på nvdias dx11-hårdvara eftersom den inte existerat för att tysta alla protester mot tvivelaktiga metoder.
Men så arbetar uppenbarligen inte ATI och jag kan inte påstå att det sänker deras anseende i mina ögon.

En annan sak som ingen har tagit upp är att soppor som dessa antagligen inte hjälper pc-gamingen ett dugg, snarare det motsatta. Det är lätt att glömma att den största "konkurrenten" till pcspel-grafikkort(som jag antar är det de flesta här på sweclockers är intresserade av) är spelkonsoller.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acke5
Återigen så grinar AMD/Ati över något som Nvidia lyckats med.
Lägg ned tiden på att öka prestandan på hårdvaran istället.

Det är knappast i användning av många och spelutbudet med stöd är fortfarande väldigt litet.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

Suck, kan inte AMD gå tillbaka till sin sandlåda och leka vidare?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

AMD gnäller eftersom nVIDIA har lyckats med något de har prata om i fyra år om. Och nV lyckats skapa en marknad, hårdvara och mjukvara (förbättrat) på två år. Självklart är AMD bittra av sig, precis sm många kommentarer här. PhysX är inte perfekt men det är det ända alternativ idag som är väl utvecklat och är tillgängligt till liten eller ingen kostnad gemför med t ex Havok. Istället för att leverera ett (förbättrad) alternativ till PhysX så gnäller AMD som ett litet barn.

Igen, mycket prat men ingen verkstad. Verkar vara AMDs motto.

Att vissa några techdemo imponerar inte längre. AMD har visat techdemo på fysik sedan 2006. Skulle AMD verkligen ha vilja och kapital att satsa på fysik i spel från första dagen (2006) så skulle AMD (gamla ATI) vara dominerande idag i denna gren. Men alltingen vilja eller kapital, eller båda, hade AMD inte så de pratade och visade sina enkla techdemo i fyra år och nu gnäller de om hur PhysX är dåligt. AMD får skylla sig själva och sitta tyst eftersom de sitter där de sitter pågrund av sitt eget fel och ovilja att satsa på det.

http://ati.amd.com/technology/crossfire/physics/Asymmetric_Ph...
http://techreport.com/discussions.x/10117

Kort o gott, AMD (gamla ATI) pratade, nVIDIA förverkligade det, och nu gråter AMD.

PS: Redan 2006 visade gamla ATI hur de körde Havok på ett separat grafikkort som vara bara dedikerad för fysik.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Det är knappast i användning av många och spelutbudet med stöd är fortfarande väldigt litet.

PhysX i sig används i väldigt många speltitlar, däremot har precis som sagt antalet titlar med GPU-fysik varit få. Men var är alternativen då?

Här finns en lista;
http://physxinfo.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
PhysX i sig används i väldigt många speltitlar, däremot har precis som sagt antalet titlar med GPU-fysik varit få. Men var är alternativen då?

Här finns en lista;
http://physxinfo.com/

Fysikberäkningar finns i otroligt många spel/de flesta spel i vissa generer och har inget med physx att göra. Vad gäller standarder som physx ligger väl havok närmast till hands.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Jo, för när vi börjar ha 8+ kärnor så sitter de flesta kärnorna och gör ingenting för normala användare så är det bra om dessa utnyttjas till något vettigt.

SLI/Crossfire är helt enkelt inte populärt och ger ofta massa andra extra problem som normala användare inte vill ha del av.

Jo, men då kommer ju Intel/Amd att kränga billiga 2 eller 3 kärniga processorer (skräp ) till "vanliga användare" och vi gamers får betala multum för de där extra 8 kärnornar på prollen. Att använda nåt gammalt grafikkort med 100+(/1000?) shaderprocessorer som sitter oanvända är lite mer kostnadseffektivt. Fysikberäkningar passar tydligen utmärkt att köra på grafikkortet medans processorn passar bättre till att sköta annat som styra motståndarna (i spelet) på ett bra sätt.

PhysX på extra grafikkort kräver INTE SLI eller Crossfire. Kan du bara trycka in ett grafikkort till i någon plats (PCI, PCI Express, USB?) så kan du köra fysikberäkningarna på det. Däremot så är det dåligt att det bara finns hårdvarustöd för Nvidia-kort.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Fysikberäkningar finns i otroligt många spel/de flesta spel i vissa generer och har inget med physx att göra. Vad gäller standarder som physx ligger väl havok närmast till hands.

Tror du missförstår, det är precis som jag skrev; PhysX används i väldigt många spel. Men den stora majoriteten är förstås CPU-baserad fysik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Tror du missförstår, det är precis som jag skrev; PhysX används i väldigt många spel. Men den stora majoriteten är förstås CPU-baserad fysik.

misstänkte att jag fattat fel när jag läste det jag citerade efter jag skapat inlägget.

Permalänk
Medlem

Hade amd haft lika mycket pengar som nvidia hade de kunnat köra samma stil. Köpa upp en annans arbete och stänga det till sina egna kort och sedan muta folk till att använda det:P
Eller nu är det lite sent så då kan de ju göra som nvidia (och även intel) brukar göra. Muta speltillverkarna att inte använda amds teknik (läs dx10.1)

Kan nästa lova att om amd köpt physx så hade nvidia vart där och mutat alla till att inte använda det.

Man ska spela fult för att lyckas..

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg