Permalänk
Medlem

Ny gamingskärm. ca 2k.

Ska köpa helt ny gaming station, och har därför kommit till införskaffandet av ny skärm.

Har förstått att ips är vad som gäller, och har fått den här skärmen rekommenderad, något att ha?

dell 2209wa

skulle egentligen gärna ha en såndär 24tum, men har en tight budget, och det är väl benQ som skulle gälla isf.
vad tycker ni?

Permalänk

"Gäller och gäller", inte nödvändigtvis att du behöver ha IPS om du bara ska spela. Du skulle förmodligen bli nöjd även med en TN-panel och även också få en 24" med högre upplösning, om du nu vill det iofs då spelen också blir mer tungdrivna.

Ville bara belysa att om du bara ska spela är det inte självklart att välja bort skärmar med TN-panel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

IPS är bättre om du ska enbart arbeta med fotoredigering.
Jag hade tagit en TN i detta fall.

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | NH-U14S | 32 GB @3200 DDR4
RTX 4060 | RMx 650W | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superlight
IPS är bättre om du ska enbart arbeta med fotoredigering.
Jag hade tagit en TN i detta fall.

IPS i detta fall är även bättre för spel, film och vardagligt bruk. Alltså allt

Visa signatur

NZXT H9|Asus TUF 4090 OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Medlem

Att spelen blir mer tungdrivna kommmer inte vara något problem
Och om skillnaden nu inte kommer vara skitstor, skulle jag gärna spara pengar.
Håller inte på ett dugg med fotoredigering e.t.c.

Men är det en benQ 24tum LCD dårå?
Lider den av högt inputlag e.t.c?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=576086

Är det värt att lägga pengar på LED? (jag är en relativt fattig student).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krel
Att spelen blir mer tungdrivna kommmer inte vara något problem
Och om skillnaden nu inte kommer vara skitstor, skulle jag gärna spara pengar.
Håller inte på ett dugg med fotoredigering e.t.c.

Men är det en benQ 24tum LCD dårå?
Lider den av högt inputlag e.t.c?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=576086

Är det värt att lägga pengar på LED? (jag är en relativt fattig student).

Jag köpte en snarlik G2412HD och kan inte vara mer nöjd. Sen är jag iofs inte så kräsen när det gäller skärmar, men stor och billig och har hdmi, it's awesome!

Visa signatur

q6600 @ 2,4GHz | 9800gtx+ Sli | 4096MB ddr2 | 2 x 500 Gb Samsung HDD | StealthXstream 600w | P182

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twinkie
Jag köpte en snarlik G2412HD och kan inte vara mer nöjd. Sen är jag iofs inte så kräsen när det gäller skärmar, men stor och billig och har hdmi, it's awesome!

funderar på att köpa en sån där som det var extra pris på jag också :/

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=490765

Köpte en sån i Söndags och är mycket nöjd rekommenderas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaotica

känns ju som att alla rekommenderar just den dom själva köpt ingen är missnöjd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storsten
känns ju som att alla rekommenderar just den dom själva köpt ingen är missnöjd

Ja, så även omdömena på prisjakt. Folk som ligger och spelar i 2-3k-klassen tycker att deras nya skärm är den bästa de sett någonsin, ja, det har att göra med att deras tidigare skärmar varit skit.

Visa signatur

NZXT H9|Asus TUF 4090 OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Medlem

Om du vill en kvalitets skärm så finns nog ingenting som slår 2209WAn just nu för det priset. Sedan är det även vanligt att billigare skärmar lider av bakljus blödning vilket man kan se som ljusare delar vid skärmens kanter. Sitter själv med en PVA skärm och skulle aldrig byta tillbaka till TN.
Några fördelar med IPS vs TN.

IPS:
Bättre kontrast
Bättre färgåtergivning
Bättre betraktningsvinklar

TN:
Bättre responstid.
Lägre pris.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 9070 XT | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung G60SD
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CazeW
Om du vill en kvalitets skärm så finns nog ingenting som slår 2209WAn just nu för det priset. Sedan är det även vanligt att billigare skärmar lider av bakljus blödning vilket man kan se som ljusare delar vid skärmens kanter. Sitter själv med en PVA skärm och skulle aldrig byta tillbaka till TN.
Några fördelar med IPS vs TN.

IPS:
Bättre kontrast
Bättre färgåtergivning
Bättre betraktningsvinklar

TN:
Bättre responstid.
Lägre pris.

Fast du har fel, TN har inte bättre total responstid. Så enda fördelen är bättre pris. 2209WA är ett bevis för just detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Fast du har fel, TN har inte bättre total responstid. Så enda fördelen är bättre pris. 2209WA är ett bevis för just detta.

Oftast så har de bättre responstid (undantag finns självklart). Normalt sett så är snabba IPS skärmar utan RTC (Response Time Compensation) omkring 15ms medans TN kommer lägre än det.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 9070 XT | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung G60SD
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CazeW
Oftast så har de bättre responstid (undantag finns självklart). Normalt sett så är snabba IPS skärmar utan RTC (Response Time Compensation) omkring 15ms medans TN kommer lägre än det.

Fast även det spelar ingen roll. Läste häromdagen att IPSer i regel är snabbare än TN, pga tekniken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaotica

Kan inte annat än att hålla med, den är helt UNDERBAR!!!!
(lite ljus med original inställningarna men det fixas lätt genom menyn på skärmen )

Visa signatur

| CPU: i7 860 @ 4GHz | Moderkort: Asus P7P55D | GPU: R9 390X Tri-X | RAM: Crucial BallistiX 8gb |

| SSD: Samsung 840 Pro | HDD: WD 1TB Black | PSU: Corsair GS600 | Chassi: Bitfenix Shinobi XL |

Permalänk
Medlem

2209wa är alltså bäst... även om jag t.ex. bara kommer sitta och köra wow 6timmar om dagen?
men om jag då inte håller på med bildredigering osv (vilket jag inte gör), kan jag verkligen motivera ett köp av 2209wa, då jag som fattig student lever på 1k i månaden?
Jag skulle absolut kunna betala för den, om det är garanterat att min gamingupplevelse faktiskt kommer bli så förbannat mycket bättre jämfört med en t.ex. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=576086

går det verkligen att motivera för köp av en 2209wa när det finns skärmar för så förmånligt pris?

Permalänk
Medlem
Citat:

2209wa är alltså bäst... även om jag t.ex. bara kommer sitta och köra wow 6timmar om dagen?
men om jag då inte håller på med bildredigering osv (vilket jag inte gör), kan jag verkligen motivera ett köp av 2209wa, då jag som fattig student lever på 1k i månaden?
Jag skulle absolut kunna betala för den, om det är garanterat att min gamingupplevelse faktiskt kommer bli så förbannat mycket bättre jämfört med en t.ex. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=576086

går det verkligen att motivera för köp av en 2209wa när det finns skärmar för så förmånligt pris?

Det finns flera aspekter gällande gaming. Dellen klarar 75hz via dvi i Native och är något snabbare (omärkbart). BenQn är större. Vilken av dessa du prioriterar mest beror på. Jag hade nog tagit BenQn då jag gillar högre upplösning och större skärmar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Det finns flera aspekter gällande gaming. Dellen klarar 75hz via dvi i Native och är något snabbare (omärkbart). BenQn är större. Vilken av dessa du prioriterar mest beror på. Jag hade nog tagit BenQn då jag gillar högre upplösning och större skärmar.

och jag tror jag känner precis som dig.

samt att en tusenlapp sparad inte är att skratta åt!

Permalänk
Citat:

Ehm, 2500 som 2209an kostar är redan det ett väldigt förmånligt pris.
De andra skärmarna med bättre paneler (IPS el. PVA ) kostar betydligt mer.
Är utled på det här eviga tjatet om att man måste hålla på med bildredigering för att uppskatta en bättre skärm, det handlar snarare om vilka krav man har.
Jag undrar verkligen vad du har för skärm nu, sitter du fortfarande med en CRT kommer övergången till TFT vara en mindre chock, i alla fall om du köper en skärm med TN-panel.
Sitter du redan nu med någon TN-skärm så ja... då blir det en uppgradering oavsett vad du köper då TN-panelerna förbättrats en del de senaste åren

Sen om du verkligen vill vända på slantarna så har LG en egen skärm med samma panel som Dustin tar 150kr mindre för...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Ehm, 2500 som 2209an kostar är redan det ett väldigt förmånligt pris.
De andra skärmarna med bättre paneler (IPS el. PVA ) kostar betydligt mer.
Är utled på det här eviga tjatet om att man måste hålla på med bildredigering för att uppskatta en bättre skärm, det handlar snarare om vilka krav man har.
Jag undrar verkligen vad du har för skärm nu, sitter du fortfarande med en CRT kommer övergången till TFT vara en mindre chock, i alla fall om du köper en skärm med TN-panel.
Sitter du redan nu med någon TN-skärm så ja... då blir det en uppgradering oavsett vad du köper då TN-panelerna förbättrats en del de senaste åren

Sen om du verkligen vill vända på slantarna så har LG en egen skärm med samma panel som Dustin tar 150kr mindre för...

Jag sitter på en kanske 5år gammal LG tft "flatron L1919S".

Gud vad svårt dehär var.
Tycker bara att de känns surt att köpa en 22tummare när man kan få en 24 för tusenlappen mindre, även om bilden inte är riktigt lika bra :c

Permalänk
Citat:

Jag sitter på en kanske 5år gammal LG tft "flatron L1919S".

Gud vad svårt dehär var.
Tycker bara att de känns surt att köpa en 22tummare när man kan få en 24 för tusenlappen mindre, även om bilden inte är riktigt lika bra :c

Ja men då är du ju redan van vid plattskärmarnas alla mindre trevliga egenheter. Kollade upp skärmen och det var en TN-panel i den så oavsett vad du väljer kommer det bli en hyfsat stor uppgradering.
Men tänk på att de allra flesta billigare 24-tummarna idag bara har upplösningen 1920*1080 (16:9), det är egentligen bara mer pixlar på bredden jämfört med 1680*1050 (16:10).

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Ja men då är du ju redan van vid plattskärmarnas alla mindre trevliga egenheter. Kollade upp skärmen och det var en TN-panel i den så oavsett vad du väljer kommer det bli en hyfsat stor uppgradering.
Men tänk på att de allra flesta billigare 24-tummarna idag bara har upplösningen 1920*1080 (16:9), det är egentligen bara mer pixlar på bredden jämfört med 1680*1050 (16:10).

hummhummh okej.. lär väl bli aningen tätare med pixlar än nu ändå.. 1280x1024

men nu känner jag nog att det blir såhär.

Jag köper den där sketna och billiga TN skärmen från benq, och uppdaterar alternativt till en IPS om ett halvår, och kör doublescreen ))

Permalänk

Denna har jag: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=446776 Riktigt bra skärm, dock en tusen lapp till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fiddyalle
Denna har jag: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=446776 Riktigt bra skärm, dock en tusen lapp till.

Fast, den är inte riktigt bra, den är riktigt dålig förutom för spel i 120hz. Färgerna är kassa, och det är en skam att TN-paneler får se ut på det sättet idag.

Bättre att ta Viewsonics 120hzare som är lite snabbare och något bättre när det gäller färger.

Visa signatur