SweClockers drop!
Permalänk

köp ett 5870 och en skärm för priset av en 480, eller så går du direkt på ett 5970 tror jag det heter som bara är någon hundring dyrare o bättre

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd

Jag sitter och velar mellan GTX 470 och 5870 skiter i allt utom prestanda.

på flera tester som jag sett så är de rätt nära varann men jag tänker lite på PhysX och så.

Så kan någon utan att fanboya sig hjälpa mitt val vilket ska jag ta eller borde jag vänta på 5890?

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem

Ärligt talat är jag själv mer för NVIDIA, men 5870 är bättre för spel. Om du inte typ håller på med folding. För en gamer är 5870 bättre på det mesta.

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sethai
Ärligt talat är jag själv mer för NVIDIA, men 5870 är bättre för spel. Om du inte typ håller på med folding. För en gamer är 5870 bättre på det mesta.

Tack för svaret som sagt bryr mig bara om spelprestanda, och DXVA(och det klarar skitkort av bra).

Tror det blir mitt första ATI kort ever men då jag inte har enorm stress just nu så kanske jag avvaktar till 5890 som borde komma snart?Vad tycker ni?

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Är detta ens lönt att diskutera/spekulera kring?

Japp, absolut.

- Med ett vattenkylt 480 & stor inköps/drift-budget för hårdvara, parat med stor lust att
känna lite på vad nyaste hårdvara har att erbjuda, samt agg att att driva skiten med.
Själv är jag sugen på att se vad hela kakan har att erbjuda & ser fram mot "485" om det nu blir så.
"Succé" känns iofs lite avlägset med strömförbrukningen i åtanke, men vill man gärna så .. din elräkning.

Undrar hur det ser ut i juni-juli på grafikkortsfronten.
Nu är det ju vår & vem har tid med datorer då, egentligen?

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maikel
Tack för svaret som sagt bryr mig bara om spelprestanda, och DXVA(och det klarar skitkort av bra).

Tror det blir mitt första ATI kort ever men då jag inte har enorm stress just nu så kanske jag avvaktar till 5890 som borde komma snart?Vad tycker ni?

Tror inte det kommer något 5890 snart. Kanske kan vara värt att vänta på det där Asus Matrix (?) 2gb 5870 som kommer snart däremot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maikel
Jag sitter och velar mellan GTX 470 och 5870 skiter i allt utom prestanda.

på flera tester som jag sett så är de rätt nära varann men jag tänker lite på PhysX och så.

Så kan någon utan att fanboya sig hjälpa mitt val vilket ska jag ta eller borde jag vänta på 5890?

Ser ut som att du älskar gtx470 redan, köp den om du vill. Är absolut fler fördelar med 5870.

Permalänk
Medlem

Vänta på ATi svar, i PAX East visade ATi eyefinity6 och det är ett grafikkort med 6 mini displayport och 2GB minne och en chip för att köra 6 skärmar med bara ett kort. Är det 5890 eller en ny 5870 version??? det vet jag inte

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D, Intel Core i7 4820K, Corsair H100, Asus Rampage IV Formula, 16GB Corsair Dominator Platinum 1866MHz, Asus GTX 980, Intel 320 120GB SSD, 640 GB WD Caviar Black x2 Raid 0, Corsair AX750, Asus VG278H med 3D Vision 2 kit, Asus G900, Asus ROG Mechanical Tangentbord CherryMX Svart, Xbox 360 Wireless controller ....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Har skrivit detta i en annan tråd.
Logiken i att plocka bort 5970;an i diskussionen, eftersom det finns två kärnor på k o r t e t, är lika logiskt som att säga att 5870;n med sitt 1 gb grafikminnen inte går att jämföras med 480:n eftersom den har nästan 600 mb mer grafikminne. Det finns för bövelen ingen standard eller logik i argumentationen. Kan vi inte komma överens om följande: ett kort är ett kort och två kort är två kort.

Håller med 100%, det låter så korkat.
Vill jag ha snabbaste kortet så bryr jag mig väl inte om vad för kretsar som sitter på kortet bara det presterar bra. Det är ju fortfarande ETT kort även fast det sitter två GPU på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Jo klart dom gör, deras ambition till drivers är skit najs!

Men dom har ju snart nåt gränsen på hur mycket dom kan optimera sina 58xx-serier vi drivers . snart kan dom inte kräma ur mer prestanda ur kortet via drivers

--Vad jag tror ialf!--

haha du fattar väl att nvidia har AS BRA drivers just nu SJUKT SLI stöd allt fungerande. De har jobbat minst lika mycket om inte mer på detta som ATI.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cwittler
haha du fattar väl att nvidia har AS BRA drivers just nu SJUKT SLI stöd allt fungerande. De har jobbat minst lika mycket om inte mer på detta som ATI.

alltid gillat nvidia för deras drivers.. känns mycket mer stabila..

MEN, jag har aldrig haft något problem med atis drivrutiner heller..

Den där " CrossFireX Profile " saken funkar ju för single kort i vissa spel också..
Ökade min FPS i Just Cause 2 från 48 FPS till 58 FPS.. (4850)

Jag tror att det finns en hel del optimeringar kvar.. Men inte lika många efter som 5xxx serien börjar bli lite gammal

Permalänk
Medlem

man ska Inte säga hej fören man är över bäcken

tror attt Nvidia kommer att ge ut ett dubbelgraffe av två 480 det känns som det kommer bli så senare

(det är vad jag tror o ingen annan)

Visa signatur

OLD FASIONSHOW...
Gigabyte GA-MA790X-UD3P. AMD Phenom black edition 3.4Ghz,Corsair 2 GB 800MHZ, Asus 3870 512MB DDR4 851MHz/1143MEM, 2,7 TB. HD 4,7TB och en ful jävla burk!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K9_SWE

tror attt Nvidia kommer att ge ut ett dubbelgraffe av två 480 det känns som det kommer bli så senare

Om det blir ett dual kort är det med största sannolikhet baserat på GTX470. Brukar vara så för både AMD och Nvidia att man inte gör det på det snabbaste single kortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ett dubbelgrafik på den kärnan? Anar du vilken kylare man kommer behöva? Nästan 700w för fullt system! Det är inte rimligt...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Avstängd
Citat:

och en vindkraftspark för drivning/kylning lär behövas

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem

ATI 5870 all the way.

Fermi GPU kommer att bli bra någon gång i november-december när nVidia har förfinat tillverkningsprocessen och minskat värmen samt strömförbrukningen.
Tills dess skal man undvika den som pesten.

Permalänk
Medlem

Ska jag vara helt ärlig så tror jag att valet mellan 470/480 vs 5870/5970 kommer att grundas på erfarenheten utifrån grafikkort man ägt förut. Har man haft dålig erfarenhet av ATI(som jag t ex) så kommer jag att välja ett GF 470.. Har man haft dålig erfarenhet av nVidia så väljer man ett ATI.

Att tjafsa om 1 fps hit eller dit är ganska meningslöst och att vissa kort blir varmare än andra spelar ju egentligen ingen större roll. Korten är konstruerade för att tåla dessa temperaturer.

Permalänk
Medlem

Det är som sagt egenskaperna hos kortet som räknas. Att ett kort har två kärnor i stället för en spelar ingen som helst roll om de ligger i samma prisklass och genererar lika mycket värme. Då är det bara o jämföra prestandan och andra för/nackdelar. GTX480 tävlar mot HD5970 och GTX470 mot HD5870. I bägge fallen är ATI korten bättre köp, i alla fall enligt min uppfattning. Därmed inte sagt att Fermi arkitekturen är dålig. Korten presterar bra och får de bara ordning på värmen till nästa generation som förhoppningsvis inte dröjer för länge så kan det bli riktigt intressant. Tror inte att Nvidia är särskilt nöjda så de sitter säkert inte och rullar tummarna.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Det är som sagt egenskaperna hos kortet som räknas. Att ett kort har två kärnor i stället för en spelar ingen som helst roll om de ligger i samma prisklass och genererar lika mycket värme. Då är det bara o jämföra prestandan och andra för/nackdelar. GTX480 tävlar mot HD5970 och GTX470 mot HD5870. I bägge fallen är ATI korten bättre köp, i alla fall enligt min uppfattning. Därmed inte sagt att Fermi arkitekturen är dålig. Korten presterar bra och får de bara ordning på värmen till nästa generation som förhoppningsvis inte dröjer för länge så kan det bli riktigt intressant. Tror inte att Nvidia är särskilt nöjda så de sitter säkert inte och rullar tummarna.

Varför gjorde NVIDIA en ny arkitektur ? och hur lyckades AMD så bra på den gamla??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gigabite
Varför gjorde NVIDIA en ny arkitektur ? och hur lyckades AMD så bra på den gamla??

Jag tror att orsaken till att 5xxx serien är så lyckad är för att den tar avstamp i 3xxx och 4xxx serien- alltså har de haft gott om tid att utveckla och förbättra. Fermin är något helt nytt och dras med barnsjukdomar. Rätta mig om jag har fel nu eftersom jag skriver enkom ur minnet nu (och det är som detär)

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Bryr du dig enbart om prestanda och inget mer är det ju bara att köpa 2 x GTX480 och köra i SLI, vad är det att fundera på ens?

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

2x5970 i crossfire är väl vettigare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Prestanda = 5970
Budget = 5850

Tänkte skriva samma sak men du hann före.

Ett 5970 är bra mkt mer prisvärt än ett 480.

Ska man köra SLI / Crossfire så är 2st 5970 fortfarande vassare.

Nvidia har släppt ett nytt grafikkort.. som inte konkurrerar med något pga priset.

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Medlem

nu när tester osv e släppta så 5870 eller två

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem

För spelare tycker jag valet ser självklart ut. Det är 5850, 5870 och 5970 som utan tvekan ger bäst prestanda / pris.

Om det däremot är någon som använder specifika grafikprogram så gäller det att kolla upp stödet för de programmen och prestandatester per kort, jag har inte så stor koll där.

Nvidias kort känns som ett experimentkort som har gått fel. Det ger inte alls lika mycket prestanda för pengarna som ATI när det gäller spel.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Otroligt vad många svar jag fick (Jag skapade tråden ) Men det blev mer en diskussion om FErmi eller ATIs motparter, vilket nog var poängen. Men efter allas bra ord tror jag nog att FERMI är vägen att gå. ATI vinner pga att Fermi fortfarande inte fått göra vad den ska göra (om jag sett och läst rätt) I vissa aspekter är fermi bättre. OCh sen är det fel att jämföra en dubbelmacka med ett enkelkort. det är klart 5970 är snabbare. Men Fermi är ju en helt ny teknik och det är klart att det inte funkar riktigt så bra som det borde, just vid launch. Jag menar det var faktiskt försenat ett tag också, vilket tyder på att de märkte att det kanske inte riktigt funkade och arbetade arslena av sig för att få det att funka.

Sen blir åtminstone jag styrd av reklamen. I de flesta spelen kommer den klassiska vinjetten upp; NVIDIA the way it's meant to be played. Alltså har väl nvidia en väldigt stor Gamer-fanbase och om man själv ska spela spel är det väl bra att ha ett "spel-grafikkort" istället för ett billigt, utstött ati-kort. De kanske är bra och billiga, men anledningen att Nvidia är större är ju för att de troligen kan sin sak, eller?

FERMI 4 evah >:)

Tack så mycket för all respons!

ps. fortsätt diskutera

Permalänk
Medlem

Förstår inte tanken med att man inte kan jämföra 5970 mot ett GTX480. Klart man kan jämföra de två, de ligger ju i samma prissegment! 5000+ oberoende på en eller två kärnor.

Att man inte skulle kunna jämföra det är som att påstå att man inte kan jämföra om en bil är snabbare för att den har fler hästkrafter mot en annan fast bägge ligger i segmentet mellan 100k-200k och borde jämföras.

Och då illustrerar jag att fler hästkrafter är lika som fler kärnor.

Så vill du ha det snabbaste grafikkortet och är beredd att punga ut 5000+ så är det 5970 som gäller, om inte så är det 5870.

Permalänk

isåfall är

Fermi=PS3
ATI=2st XBOX 360

eller något sådant...

Fermi är ju ny teknik medans ATIkorten är gamla och "Outdated" det är ju bara trimmade kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OrbitJ0k3r
Otroligt vad många svar jag fick (Jag skapade tråden ) Men det blev mer en diskussion om FErmi eller ATIs motparter, vilket nog var poängen. Men efter allas bra ord tror jag nog att FERMI är vägen att gå. ATI vinner pga att Fermi fortfarande inte fått göra vad den ska göra (om jag sett och läst rätt) I vissa aspekter är fermi bättre. OCh sen är det fel att jämföra en dubbelmacka med ett enkelkort. det är klart 5970 är snabbare. Men Fermi är ju en helt ny teknik och det är klart att det inte funkar riktigt så bra som det borde, just vid launch. Jag menar det var faktiskt försenat ett tag också, vilket tyder på att de märkte att det kanske inte riktigt funkade och arbetade arslena av sig för att få det att funka.

Sen blir åtminstone jag styrd av reklamen. I de flesta spelen kommer den klassiska vinjetten upp; NVIDIA the way it's meant to be played. Alltså har väl nvidia en väldigt stor Gamer-fanbase och om man själv ska spela spel är det väl bra att ha ett "spel-grafikkort" istället för ett billigt, utstött ati-kort. De kanske är bra och billiga, men anledningen att Nvidia är större är ju för att de troligen kan sin sak, eller?

FERMI 4 evah >:)

Tack så mycket för all respons!

ps. fortsätt diskutera

Lustig slutsats, jag förstår den inte alls.

Varför skulle man inte jämföra med hd 5970, det är ett kort. Om femri hade haft 20 gups på ett kort hade det varit ointressant för dig då helt plötsligt? Hur du än gör så hoppas jag du blir nöjd dock.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OrbitJ0k3r
isåfall är

Fermi=PS3
ATI=2st XBOX 360

eller något sådant...

Fermi är ju ny teknik medans ATIkorten är gamla och "Outdated" det är ju bara trimmade kort.

Närifrån tekniken är spelar för mig ingen roll, det är funktioner + prestanda / pris som är intressant. Nvidias kort känns som ett experiment kort som säkert är bra på en del saker men presterar inte bra där jag behöver det mest, spel.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Nu i EFterhand förstår jag den inte heller... kanske borde läsa igenom det jag skriver först XD

Från och med nu ska jag bara vara tyst och bara skriva något om jag verkligen behöver det