Samsung hårddisk som ej går att boota med och kan ej formatera i windows

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2007

Samsung hårddisk som ej går att boota med och kan ej formatera i windows

Hej jag har ett litet tråkigt problem med en hårddisk på 500Gb, en samsung F3 om jag inte minns fel, den kraschade för ganska länge sedan i en felinstallation av drivrutiner till grafikkortet (Ingen aning om vad som gick fel) och sen dess har jag ej lyckats boota med den eller formatera den i windows. Men den dyker fortfarande upp så jag kan se den som en hårddisk om jag kopplar in den då datorn redan är startad.

Finns det något sätt så jag kan tvinga den att bli formaterad, eller är den kaputt?

Mvh Nils

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008

Gör om gör rätt?
Inte konstigt att du inte kan formatera den om du försöker köra den med sabbade drivisar.

(du kunde ha skrivit att det var gpu drivisarna från början..)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2007

Jo men det var bara grafikkortsdrivrutiner, tänkte väll att jag kunde formatera den som vanligt efter det, kan jag försöka installera ny drivers till hårddisken på nå vis och fixa det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007

Vilken windowsversion använder du?
Menar du att det inte går att formattera den i "Diskhantering".
Hur yttrar det sig, dvs vad händer mer exakt när du försöker formattera?

Fo3

Bara en enda ros på ett evigt klänge
så är livet
trist varar länge
men underbart är kort -
alldeles för kort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008

Har du testat att stoppa in en serviceskiva och boota från skivan och sedan formaterat eller kört diskrepair/diskcheck?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2010

Du kan inte ha råkat uppdatera nordbryggans drivisar samtidigt? Testa rolla tebax eller installera en tidigare version av drivrutinen du installerat och testa igen?

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

som FatherOfThree säjer kolla i diskhanteraren, lättast och radera rubbet och bygga upp en ny partition

om du inte vet var diskhanteraren finns, högerklicka på den här datorn tryck hantera

Skrivet av Querth:

den dyker fortfarande upp så jag kan se den som en hårddisk om jag kopplar in den då datorn redan är startad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Sep 2010

Förlåt att jag lånar tråden!

Hur skapar man partition på en disk? Precis installerat W7 på min SSD och då en kille föreslog att jag inte skulle ha min HDD ikopplad under installationen, vilket jag inte hade då. Nu är min fråga, är det bara att koppla in den igen eller hur ska jag göra?
Tack på förhand!

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Kikke:

Förlåt att jag lånar tråden!

Hur skapar man partition på en disk? Precis installerat W7 på min SSD och då en kille föreslog att jag inte skulle ha min HDD ikopplad under installationen, vilket jag inte hade då. Nu är min fråga, är det bara att koppla in den igen eller hur ska jag göra?
Tack på förhand!

Du kopplar in disken, öppnar diskhanteraren, om du vill behålla innehållet så högerklickar du på partitionen och anger enhetsbokstav. Annars väljer du formatera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av jocke92:

Du kopplar in disken, öppnar diskhanteraren, om du vill behålla innehållet så högerklickar du på partitionen och anger enhetsbokstav. Annars väljer du formatera.

Okej tack så mycket!
Var rätt simpelt faktiskt.

Citera för svar!