Vad vi tycker om Windows 8

Permalänk
Skrivet av OsNy:

Jag tyckte det var skit i början, men när man lär sig använda det så funkar det helt utmärkt, samma sak har jag gjort med: Linux, *BSD, Mac OS X, Ios.

Dock håller jag med om att företag och organisationer lär inte ha så stor nytta av Metro... Jag tror de lär fixa något sätt att stänga av det, för väldigt många lär bara hata operativsystemet för det inte är som tidigare. Dock kan ju ingen klaga på att Windows 8 är segt som Vista eller ostabilt som Windows ME, det är snabbare än Windows 7 och jag har inte haft en enda krasch än(Använt en vecka utan problem än så länge).

Ja, plockar man bort Metro så blir det ju Windows 7 fast utan Start-knappen. Denna startknapp som MS gjorde sådant väsen av vid lanseringen, och man betalade till och med Rolling Stons en oherrans massa dollar för att få använda deras "Start it up" i marknadsföringen.

Jag har också lärt mig att gilla (eller man kanske ska saga acceptera) olika Unixvarianter inklusive Linux och OSX, Övergångar från DOS-Windows till MacOS och sedan OSX och därefter åter till Windows 7 har varit acceptabla, men detta här känns inuitivt inte riktigt bra (ännu).
Men naturligtvis måste det få en chans och tar min arbetsgivare beslutet att gå over till Windows 8 är det ju bara att gilla läget och vara med från början. Men jag kommer att påpeka att det blir dyrt, myckett dyrt - alla mina jobbarkompisar är inte lika förändringsbenägna som OsNy och lilla jag...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 CPU: Intel Core i7 2600K Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) Vengeance Blue OS-diskar: 2 x Intel SSD 500GB Chassi : Silverstone HTPC (modifierat) Nätdel: Corsair 600W Operativsystem: OSX 10.9.5 Mavericks och Windows 7 Hoj: FLHRCI

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnCCarlsson:

Ja, plockar man bort Metro så blir det ju Windows 7 fast utan Start-knappen. Denna startknapp som MS gjorde sådant väsen av vid lanseringen, och man betalade till och med Rolling Stons en oherrans massa dollar för att få använda deras "Start it up" i marknadsföringen.

Jag har också lärt mig att gilla (eller man kanske ska saga acceptera) olika Unixvarianter inklusive Linux och OSX, Övergångar från DOS-Windows till MacOS och sedan OSX och därefter åter till Windows 7 har varit acceptabla, men detta här känns inuitivt inte riktigt bra (ännu).
Men naturligtvis måste det få en chans och tar min arbetsgivare beslutet att gå over till Windows 8 är det ju bara att gilla läget och vara med från början. Men jag kommer att påpeka att det blir dyrt, myckett dyrt - alla mina jobbarkompisar är inte lika förändringsbenägna som OsNy och lilla jag...

Om man kan inaktivera metro så antar jag att de fixar en startknapp också.
Mjo det är synd att många är speciellt förändringsbenägna.

Men men, det är långt till release av den skarpa versionen, och det återstå att se slutprodukten.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Skrivet av OsNy:

Men men, det är långt till release av den skarpa versionen, och det återstå att se slutprodukten.

Vi är överens, va´ mysigt....

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 CPU: Intel Core i7 2600K Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) Vengeance Blue OS-diskar: 2 x Intel SSD 500GB Chassi : Silverstone HTPC (modifierat) Nätdel: Corsair 600W Operativsystem: OSX 10.9.5 Mavericks och Windows 7 Hoj: FLHRCI

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsNy:

Man kan inte inaktivera Metro. det närmaste man kommer är serverversionen som bootar till desktop, men det är fortfarande Metrostartskärmen.

Jag spenderade tid på att lära mig Metro och började tycka att det vara ganska okej. Sen började jag ifrågasätta vad som var bättre än W7 och kom fram till att nej, allting är bara omständigare nu.

Slutsatsen man kan dra är att det fungerar hyffsat på datorer för att vara ett OS för surfplattor, jag skulle hellre köra W8 än Android på min dator. Men det i i allmänhet en väldigt dålig idé att trycka ur sitt surfplatte ui till vanliga datorer. En dator och en surfplatta är trots allt väldigt olika.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Man kan inte inaktivera Metro. det närmaste man kommer är serverversionen som bootar till desktop, men det är fortfarande Metrostartskärmen.

Jag utgick ifrån om man kan göra det sedan i den skarpa versionen, jag vet att det inte går att göra så i CP.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk

Tycker om Windows 8 och lärt mig det rätt bra nu, men ska i skrivande stund spara filer och installera om till windows 7, klyddar för mycket på min dator med grafikdrivrutiner osv, synd men får vänta tills den är helt klar.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Står inte ut med metro alls, snacka om att krångla till det,
Lät min dotter min son och mitt X testa windows 8

Dottern begrep sig inte på windows 8 alls, och kom faktisk ingenstans, hon gav upp efter ett tag, efter fruktlösa försök att bara föröka hitta nått program som hon leta efter, hon svor frisk också

Grabben, (som hanterar Win 7 obehindrat) kom nånstans, men avskydde det hela och gav upp det hela efter 20 minuter, han svor ännu värre...

Exet gav upp efter 5 minuter och ansåg i kraftfulla ordalag vad microsoft kunde stoppa upp windows 8 nånstans, (fick hålla för barnens öron nästan i det här fallet

Man kan få flyt i det hela om man tar till tangetbords kombinationer, men dom flesta varken vill eller har en aning om detta, dom vill peka och klicka, på sin höjd trycka windows tangenten, viket bara tar dom till metro vilket inte var vad dom ville skulle hända..

Bara titta på när folk kliar sig i huvudet i sina försök att hitta settings, enheter eller nånstans där man kan starta nåt program dom vill åt är rätt roligt att beskåda

Microsoft har nog tittat lite väl mycket på telefoner och surfplattor i denna utgåva, finns 2 saker dom kan göra så dom flesta blir ganska nöjda, med 2 optioner inställningar.
Metro on/off, vanliga hederliga startmenyn on/off

Min familj kunde börja använda windows 8 någorlunda först efter att jag hade installerat vistart, vilket är tyvärr lite buggit på win 8, men återställer den vanliga startmenyn

Undrar vad div IT support folk tycker om windows 8, med tanke på alla dom måste hjälpa med dom mest enkla basic grejerna så vanligt folk ska kanske kunna använda windows 8, och hjälpa till både en och 20 gånger med precis samma sak hela tiden.

vanliga användare vill inte och kan inte använda windows 8 riktigt som mocrosoft vill skulle jag tro
det är säkert bra för surfplattor, men för vanliga datorer förutser jag ett praktfullt fiasko

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt skeptiskt till metro, men jag var det också mot Ubuntu Unity, som jag verkligen gillar nu, så jag får se.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Känns som jag kommer hoppa över win8 så får dom (o)frivilliga beta testarna fixa så att win9 blir bättre. Känns ungefär lika genomarbetat som vista :/

Tror inte det kommer finnas något enkelt sätt att få bort metro. Mest för att tvinga folk att använda Metro så dom kan utveckla det gränssnittet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermaniii:

Känns som jag kommer hoppa över win8 så får dom (o)frivilliga beta testarna fixa så att win9 blir bättre. Känns ungefär lika genomarbetat som vista :/

Tror inte det kommer finnas något enkelt sätt att få bort metro. Mest för att tvinga folk att använda Metro så dom kan utveckla det gränssnittet.

Mjo, skillnaden mellan Vista och Windows 8 är att Metro är ett generellt dumt designbeslut. Om de vill ha Metro UI på allt så får de ta och designa något som inte handikappar användaren som sitter på desktop.

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Mjo, skillnaden mellan Vista och Windows 8 är att Metro är ett generellt dumt designbeslut. Om de vill ha Metro UI på allt så får de ta och designa något som inte handikappar användaren som sitter på desktop.

mm tror väl inte riktigt på att en mer avancerad desktop användare kommer se några fördelar med metro. Men efter endel förändringar tror jag dom kommer fram till något som inte hindrar iaf.

För normal och novis användaren tror jag det är postivt på sikt. Och det är en fördel med liknande UI för flera produker.
Skulle tänka mig att metro är bra på en htpc tex.
Och tror väl att det kommer bli mer och mer vanligt att desktopskärmar har touch med.

Permalänk
Medlem

Installerade win 8 på min netbook.

Blev såklart positivt förvånad när jag fick felmeddelande när jag skulle öppna IE "appen", min upplösning på skärmen var för låg?!
wtf. ingen jävla app kan startas på min skärm för att jag har för "låg" upplösning.

Betyder det alltså att alla plattor de hade tänkt att släppa minst har 1024 x 768 (antagligen minst 1024 pixlar på bredden och 768 på höjden).

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hittade lite bilder på Apples hemsida som visar väldigt bra punkten där Microsoft går så kraftigt fel i sin designteori.

Notera att Apple har byggt tre olika program/appar, för sina tre primära plattformar. Microsoft tog den lata vägen och byggde en version för telefoner och en för tablets för att sedan kopiera tabletversionen till PC utan någon som helst modifikation.

Permalänk
Avstängd

Enormt underligt att endast bosatta i USA med konto knutet till USA (vpn hjälper inte) kommer åt Xbox Windows Live från Windows 8. Hur tänker Microsoft här? Vilken anledning?

Skrivet av Sir. Haxalot:

Hittade lite bilder på Apples hemsida som visar väldigt bra punkten där Microsoft går så kraftigt fel i sin designteori.

Notera att Apple har byggt tre olika program/appar, för sina tre primära plattformar. Microsoft tog den lata vägen och byggde en version för telefoner och en för tablets för att sedan kopiera tabletversionen till PC utan någon som helst modifikation.

Försökte köra OSX i några månader men tyckte gränssnittet var fult och irriterande samt omständligt om man ville rota till det för att passa en personligt. Apple kunde lika gärna skrota OSX och kör IOS enligt min mening då de ändå vänder sig till dem som inte gillar rota.

Enligt mig:
IOS = bra
OSX = skräp

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Själv kan jag börja med att säga att jag är extremt delad, har inte testat att köra "ordentligt" så att säga. (har endast installerat i VirtualBox på en pc med Athlon x2 64 4200+)

Det nya läget är skitlaggigt.
Man sitter i minuter och stirrar på en grön skärm i hopp om att den ska byta färg eller att det man vill ska komma fram, kommer fram.

Självklart kommer det lagga om du kör i VirtualBox med en Athlon X2 4200+.

Permalänk

Tänkte testa att inaktivera metro, men hittar inte RPenable i regedit.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Testat Windows 8 på min bärbara nu och tycker att det är helt okej. Det enda jag har att klaga på är hur vissa funktioner inte tycks vara anpassade för mus och tangentbord. Handlar dock mest om sådant som jag inte skulle använda i vilket fall. Hur stänger man exempelvis av det medföljande webbkamera programmet utan att först minimera det med windowsknappen?

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rankko:

Testat Windows 8 på min bärbara nu och tycker att det är helt okej. Det enda jag har att klaga på är hur vissa funktioner inte tycks vara anpassade för mus och tangentbord. Handlar dock mest om sådant som jag inte skulle använda i vilket fall. Hur stänger man exempelvis av det medföljande webbkamera programmet utan att först minimera det med windowsknappen?

Om jag inte minns fel är det en metro-app. Den tar du i de övre regionerna (så den lossnar) och drar ner längst på skärmen. Inget för dem som använder möss med det känns naturligt på en tablet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rankko:

Hur stänger man exempelvis av det medföljande webbkamera programmet utan att först minimera det med windowsknappen?

Alt+F4 (precis som i samtliga tidigare Windows versioner), eller lägg musen högst up på skärmen och -dra- ned den till botten.

Permalänk
Medlem

Jag har kört win8 sedan consumer preview releasen och tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter.
Datorn står på dygnet runt och startas bara om när den måste.
I början var det krångligt med drivrutiner eftersom de inte störde win8, Nvidia fixade ut win8 drivisar rätt snabbt men annat var det med ljudkortet. Det vägrade att installera för att OSet inte var rätt version. Efter mycket krångel och svordomar så har jag fått det att fungera, men får fortfarande upp error varje gång jag startar om datorn om att det inte stödjer mitt os.
Allt nu, och alla spel och program jag har testat fungerar.

Jag använder mitt livekonto för att logga in och det funkar helt okay. Efter ha testat metro under ett par månader så slutade det med att jag tog bort alla genvägar utom den till desktop. Använder inte metro alls. Att metro finns där stör mig inte direkt. Startmenyn saknar jag inte heller. Alla "viktiga" program har jag på quicklaunch och de mindre använda programmen får ligga i sina mappar.

Windows kraschar lite då och då, ett par gånger i veckan. Men det är ju inte så konstigt med tanke på att drivrutinerna inte stöds eller är i beta version. Över lag så tycker jag inte att det är så stor skillnad om man jämför med 7an, visst kunde det vara lite frustrerande att hitta sakerna först (tänk er att någon organiserar om i kylskåpet, allt känns fel) men efter ett tag så funkar det bra.

Om man verkligen hatar metro och saknar startmenyn så finns det "hacks" som fixar det. Har inte orkat brytt mig eftersom jag startar "desktop" och stannar där, går aldrig tillbaka till metro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

http://images.apple.com/macosx/mountain-lion/images/features_...

Skillnaden där är ju att Microsoft är ett öppet OS som alla tillverkare kan använda sig av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Skillnaden där är ju att Microsoft är ett öppet OS som alla tillverkare kan använda sig av.

Jag tror inte du förstod mitt inlägg. Eller menar du att faktumet att Microsoft är ett öppet OS är någon sorts anledning för Microsoft att göra dåliga designval för desktop, deras huvudplattform? Det är väl snarare så att eftersom att MS har nära på monopol på desktop marknaden så spelar det inte så stor roll vad de gör, det finns i princip inga alternativ som kommer att hota deras dominans ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag tror inte du förstod mitt inlägg. Eller menar du att faktumet att Microsoft är ett öppet OS är någon sorts anledning för Microsoft att göra dåliga designval för desktop, deras huvudplattform? Det är väl snarare så att eftersom att MS har nära på monopol på desktop marknaden så spelar det inte så stor roll vad de gör, det finns i princip inga alternativ som kommer att hota deras dominans ändå.

Nja, menar att Apple har enkelheten att ha sina egna produkter med sin egen mjukvara endast vilket underlättar för Apples utvecklarna skulle jag tro.
O andra sidan kommer aldrig deras koncept att lyckas i så stora mängders som MS då det endast tex har sitt OS i sina egna produkter. Och alla gillar inte Apple dator eller vad det nu kan va av olika anledningar.

Så länge MS försätter med "allt i ett" OS så kommer dom behålla dominansen. Det är tex väldigt många som vill kör en runda i BF3 någon gång ibland utan att vara speciellt intresserade av spel, då är PC ganska givet val ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Nja, menar att Apple har enkelheten att ha sina egna produkter med sin egen mjukvara endast vilket underlättar för Apples utvecklarna skulle jag tro.
O andra sidan kommer aldrig deras koncept att lyckas i så stora mängders som MS då det endast tex har sitt OS i sina egna produkter. Och alla gillar inte Apple dator eller vad det nu kan va av olika anledningar.

Så länge MS försätter med "allt i ett" OS så kommer dom behålla dominansen. Det är tex väldigt många som vill kör en runda i BF3 någon gång ibland utan att vara speciellt intresserade av spel, då är PC ganska givet val ändå.

Precis, det enda som kommer att hålla folk vid Windows är MS dominans och kompatibilitet. Det är fortfarande inte ett försvar för designvalen i Windows 8. Microsoft måste vid någon punkt inse att det är en väldigt dålig idé att pusha samma OS, med samma UI, på flera helt olika platformar.

Poängen med Apple referensen är att Apple har tre stora plattformar. iPhone/iPod, iPad och OS X. Apple har byggt tre olika versioner av sina "appar" som utnyttjar varje enhets starka sidor. För att slå sig in på surfplattemarknaden har Microsoft utvecklat att UI som utnyttjar surfplattornas starka sidor, och insisterar på att det är en bra idé att påtvinga det på vanliga datorer också. Problemet är bara att det är en massiv skillnad mellan 10" touchskärm och en dator med 15"-30" skärm mus och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Precis, det enda som kommer att hålla folk vid Windows är MS dominans och kompatibilitet. Det är fortfarande inte ett försvar för designvalen i Windows 8. Microsoft måste vid någon punkt inse att det är en väldigt dålig idé att pusha samma OS, med samma UI, på flera helt olika platformar.

Poängen med Apple referensen är att Apple har tre stora plattformar. iPhone/iPod, iPad och OS X. Apple har byggt tre olika versioner av sina "appar" som utnyttjar varje enhets starka sidor. För att slå sig in på surfplattemarknaden har Microsoft utvecklat att UI som utnyttjar surfplattornas starka sidor, och insisterar på att det är en bra idé att påtvinga det på vanliga datorer också. Problemet är bara att det är en massiv skillnad mellan 10" touchskärm och en dator med 15"-30" skärm mus och tangentbord.

De hävdar ju att det finns slates på 17" och workhouse pc's på 12" så varför skulle de inte kunna säga att det är helt normalt med metro på datorer på +20"..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

De hävdar ju att det finns slates på 17" och workhouse pc's på 12" så varför skulle de inte kunna säga att det är helt normalt med metro på datorer på +20"..
http://blogs.msdn.com/cfs-filesystemfile.ashx/__key/community...

Klart det finns stora touchskärmar med, men om man har sin dator upsatt som vanligt så har man ungefär en armlängd till skärmen. Ser du problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Klart det finns stora touchskärmar med, men om man har sin dator upsatt som vanligt så har man ungefär en armlängd till skärmen. Ser du problemet?

Jo men apsolut, jag håller med om att det är ett problem ! En slate på 17" är ju på tok för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Fast valmöjligheter, det är inget måste att dra upp armen och peka. Om man nu vill det så kan man göra det.
Och om du kollar på prototyper så skall man kunna vika lite hur som helst så att man kan hålla den som en surfplatta tex.

Permalänk
Medlem

Windows 8 är alldeles kantigt och tråkigt tycker jag. Är vi tillbaka i Windows ME igen?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841