[LEK] Gissa spelet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MoNkeY-05:

Om jag förstår det rätt så fanns spelet på flera plattformar, varav PC inte var först. Det var bara på PC som det hette "Microsoft" Decathlon. Men valfri person ovan kan få ladda upp en bild.

Ok, här är en annan klassiker med egen wikipediasida och allt. Spelet är välkänt och har sitt ursprung från 70 talet även om nyare versioner har kommit.

Texten talar mycket om vilken väl spel det är. Jag kan ge en ledtråd om att spelet är välkänt/kulförklarad och det har sin plats i svensk spelhistoria.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Stugan? Måste det vara...

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.
Huvuddator. 14600K 32Gb RAM, RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serverfel:

@Johan86c: Stugan? Måste det vara...

Helt korrekt: https://sv.wikipedia.org/wiki/Stugan
Din tur med nästa spel.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Länken verkar funka? Fast annars går det ju alltid med imgur (Skumt att bilden är speglad förresten)
Första tanken var att det skulle vara typ första Flight simulator, men det är nog fel...

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Länken verkar funka? Fast annars går det ju alltid med imgur (Skumt att bilden är speglad förresten)
Första tanken var att det skulle vara typ första Flight simulator, men det är nog fel...

Den är speglad för att det ska vara pytte lite svårare att fuska.

Nej. Inte FS. 😀

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ledtrådar: Ett av de första, om inte det enda shareware-flygsimulator spelet.

Före sin tid på många sätt då man kunde hoppa fallskärm och fortsätta sitt uppdrag till fots.

Man kunde fjärrstyra sitt flygplan för att distrahera sina fiender.

Visa signatur

Permalänk

@serverfel: "Corncob 3D"

Dock aldrig något spel jag själv spelat, så där missade man kanske en guldklimp då det begav sig.

Någon annan får gärna lägga upp nästa bild då jag inte har någon på G.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Någon annan får gärna lägga upp nästa bild då jag inte har någon på G.

Om inte har vi kvar en extra bild från DeLaVincenzo från förra sidan som vi kan köra under tiden:

Jag är lite nyfiken på vad det är

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Om inte har vi kvar en extra bild från DeLaVincenzo från förra sidan som vi kan köra under tiden:
https://i.ytimg.com/vi/3-9u0sm6zsU/maxresdefault.jpg

Jag är lite nyfiken på vad det är

Yes, vi kör på den bilden @DeLaVincenzo lade upp. Jag har ingen aning. Ledtråd?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Är det ens på PC eller är det konsol?
Känns konsolligt och japanskt... Gissar vilt på Toshinden men jag han ha helt uppåt väggarna fel då jag aldrig spelat spelet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

EvilZone? @DeLaVincenzo ?

https://youtu.be/pU_u4z1JtYk

Jag lade precis upp Corncob3d så om någon annan vill lägga upp är det ok. (om det var rätt gissning)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

EvilZone? @DeLaVincenzo ?

https://youtu.be/pU_u4z1JtYk

Jag lade precis upp Corncob3d så om någon annan vill lägga upp är det ok. (om det var rätt gissning)

Då petar jag in vad som i mina ögon kan vara det enklaste tävlingsmomentet hittills. Om man inte är för ung, förstås. Missa denna och skäms!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Då petar jag in vad som i mina ögon kan vara det enklaste tävlingsmomentet hittills. Om man inte är för ung, förstås. Missa denna och skäms!

http://i.imgur.com/y8DIvkO.jpg

Ååååååååå nostalgi!!!!!!

Låter någon annan svara dock!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Simon the sorcerer - buda hem ett ex igår Om jag inte minns galet o det var uppföljaren ... doh

Håller tråden vid liv .. denna då?

Permalänk
Avstängd

@EDC: Gradius

Nästa (inte PC och inte konsoll):

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hmm, jag tycker förstås att spelet är likt Gradius, men tycker inte det ser helt ut som Gradius.. Eller har jag fel?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MoNkeY-05:

Hmm, jag tycker förstås att spelet är likt Gradius, men tycker inte det ser helt ut som Gradius.. Eller har jag fel?

Jag är inte helt säker, det ser lite sämre ut grafikmässigt än vad jag minns Gradius, men det kanske är versionen till någon klenare konsoll, typ Master System eller så. Hade jag fel så får förstås någon annan svara och lägga upp en ny bild.

Permalänk
Medlem

@EDC: Det är ju C64-versionen av Salamander (syns på de två pixel breda mulitcolorpixlarna). Riktigt snygg version av spelet. Ser att snajk redan lagt upp nästa bild på ett av mina gamla favoritspel, så den får någon gissa på nu.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Ser att snajk redan lagt upp nästa bild på ett av mina gamla favoritspel, så den får någon gissa på nu.

Hehe jag till och med hade drömmar om att undvika målsökande missiler i det där spelet bra länge vill jag minnas
Även jag ger nån annan chansen att ta den!
...
Bra fångat med Salamander!
(Motsvarigheten till Gradius var väl dessutom Nemesis på C64? Salamander var en uppföljare vill jag minnas)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Roger W: Ser minsann ut som man skymtar en av de där omtalade missilerna på bilden rent av. Sjutton vad nostalgisk man blir, tror mig minnas precis hur driven lät när det där laddades från disk, väldigt specifikt ljud från det spelet.. dtdtdtdtdt-drrrr! (om det nu inte är som vanligt när man inbillar sig ha superminne när man börjar tänka tillbaka på sånt här och så visar det sig att man är helt ute och cyklar)..

Du har helt rätt i det du skriver angående Gradius och Nemesis.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

@Roger W: Ser minsann ut som man skymtar en av de där omtalade missilerna på bilden rent av. Sjutton vad nostalgisk man blir, tror mig minnas precis hur driven lät när det där laddades från disk, väldigt specifikt ljud från det spelet.. dtdtdtdtdt-drrrr! (om det nu inte är som vanligt när man inbillar sig ha superminne när man börjar tänka tillbaka på sånt här och så visar det sig att man är helt ute och cyklar)..

Du har helt rätt i det du skriver angående Gradius och Nemesis.

Gav upp och googlade. Tycker det påminner lite om Hunter. Spelat det? Förvisso va inte det första person men ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@serverfel: Påminner en del om Hunter (spelat det massor!) men ändå är detta långt därifrån. Om ingen lyckas pricka rätt innan kvällen så svarar jag och lägger ut en ny bild.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

@EDC: Det är ju C64-versionen av Salamander (syns på de två pixel breda mulitcolorpixlarna). Riktigt snygg version av spelet. Ser att snajk redan lagt upp nästa bild på ett av mina gamla favoritspel, så den får någon gissa på nu.

Japp, givetvis är det Salamander, C64-versionen, lirade det så sent som i fredags, på originalhårdvara!
Väldigt vältrimmat spel för den plattformen.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Japp, givetvis är det Salamander, C64-versionen, lirade det så sent som i fredags, på originalhårdvara!
Väldigt vältrimmat spel för den plattformen.

@RHWarrior: Hatten av för det, aldrig fel med riktig hårdvara! Salamander är riktigt välgjort på C64, helt klart. Har det själv på Kixx, i sommar ska det få snurra i bandstationen, det lovar jag!

@snajk: Det är Midwinter, ser ut som Amiga-versionen. Har dock inte provat Atari och den torde ju se rätt liknande ut. Klart speciellt spel, förhållandevis snabb grafik också, i synnerhet jämfört med uppföljaren. Den där stackars skidåkande hjälten fick flyga som en vante av alla missiler som dundrade runtomkring och ibland rakt på. Good times!

Här är en ny, en bild från en verkligen väl definierande inventarie i ett spel jag diggade skarpt på tiden det begav sig och det lever väl mer eller mindre än idag tror jag!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MadMantiz:

@RHWarrior: Hatten av för det, aldrig fel med riktig hårdvara! Salamander är riktigt välgjort på C64, helt klart. Har det själv på Kixx, i sommar ska det få snurra i bandstationen, det lovar jag!

@snajk: Det är Midwinter, ser ut som Amiga-versionen. Har dock inte provat Atari och den torde ju se rätt liknande ut. Klart speciellt spel, förhållandevis snabb grafik också, i synnerhet jämfört med uppföljaren. Den där stackars skidåkande hjälten fick flyga som en vante av alla missiler som dundrade runtomkring och ibland rakt på. Good times!

Här är en ny, en bild från en verkligen väl definierande inventarie i ett spel jag diggade skarpt på tiden det begav sig och det lever väl mer eller mindre än idag tror jag!

http://i.imgur.com/it6xo63.jpg

Inte säker alls men möjligen Metal Gear?

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Efter lite googlande så visade det sig att jag hade rätt (imponerad av mig själv då jag faktiskt inte spelat serier mer än någon kvart av just första spelet. Tur att man hittar kikaren tidigt då )

Lägger upp en av mina absoluta favoriter, sökte lite och tror inte det varit med tidigare i tråden.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

@Videoapan: Helt rätt, bra jobbat! Din var betydligt svårare, där är jag chanslös men blir kul att se vem som plockar den

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MadMantiz:

@Videoapan: Helt rätt, bra jobbat! Din var betydligt svårare, där är jag chanslös men blir kul att se vem som plockar den

Lägger in lite ledtrådar då
Det startade en RPG-serie med ett annat namn än detta spel. Kom 1990 till Amiga, Atari ST och PC.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Lägger in lite ledtrådar då
Det startade en RPG-serie med ett annat namn än detta spel. Kom 1990 till Amiga, Atari ST och PC.

Det är väldigt likt ett spel jag hade men inte kommer på vad det heter, fast där tror jag man bara var fyra tappra i sällskapet. Det var i stil med Eye of the Beholder, fast man sprang runt i skog och mark och bankade vett i styggingar istället för katakomber. Grafiken var i alla fall i en egen klass, otroligt välgjord. Det här ser nästan likadant ut. Uppenbarligen en missad guldklimp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag råkade söka mig fram till spelet

När MadMantiz började prata om liknande spel så kom jag att tänka på Silmarils gamla spel Ishar, men jag kom inte på vad det hette... Och när jag googlade på Silmarils så dök det upp bilder även på videoapans spel!
Visst är det Crystals of Arborea?

Jag har inte spelat det, men tydligen ingår det i Ishar-serien? (Ishar 1 har jag provat en gång i tiden... svårgreppbart men stämningsfullt!)

...

Jag kan dock inte lägga upp nått nytt förrän ikväll
Vem som helst kan lägga in nått annat kul!

Visa signatur