[LEK] Gissa spelet

Permalänk
Medlem

@Roger W: Yes, det var Ishar jag tänkte på! Borde jag egentligen kunnat säga i nattmössan, men icket att det kom fram! Det förklarar ju även likheten till det här. Silmarils hade verkligen riktigt duktiga grafiker.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Jag tar på mig det stora ansvaret & hedersfulla uppdraget!

Bernard åker snart på bekymmer.. (hint hint)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Jag tar på mig det stora ansvaret & hedersfulla uppdraget!

http://i.imgur.com/iufYnqt.jpg

Bernard åker snart på bekymmer.. (hint hint)

Maniac Mansion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KOOL-AID JAMMER:

Maniac Mansion?

Alldeles riktigt! En rejäl NES-favorit, var sjukt hypad när jag efter en massa huvudkli äntligen löste skiten som yngling.
Alla karaktärerna hade olika musik, favoritmusiken tillhörde Dave. I mina ögon (inte många som håller med dock..) en av NES-världens bästa låtar.

Daves Theme - Youtube

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Alldeles riktigt! En rejäl NES-favorit, var sjukt hypad när jag efter en massa huvudkli äntligen löste skiten som yngling.
Alla karaktärerna hade olika musik, favoritmusiken tillhörde Dave. I mina ögon (inte många som håller med dock..) en av NES-världens bästa låtar.

Daves Theme - Youtube

Kände igen det från när jag spelade spel med min mosters kille för lääänge sen!

Här kommer en annan favorit!

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Jag råkade söka mig fram till spelet

När MadMantiz började prata om liknande spel så kom jag att tänka på Silmarils gamla spel Ishar, men jag kom inte på vad det hette... Och när jag googlade på Silmarils så dök det upp bilder även på videoapans spel!
Visst är det Crystals of Arborea?

Jag har inte spelat det, men tydligen ingår det i Ishar-serien? (Ishar 1 har jag provat en gång i tiden... svårgreppbart men stämningsfullt!)

...

Jag kan dock inte lägga upp nått nytt förrän ikväll
Vem som helst kan lägga in nått annat kul!

Som du redan antagit så var det rätt svar älskade det spelet, jag gillar den sortens strider också, gillade inte Ishar alls lika mycket. Snyggt och nyskapande var det isä alla fall!

Den nya bilden har jag ingen koll på tyvärr..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av KOOL-AID JAMMER:

Kände igen det från när jag spelade spel med min mosters kille för lääänge sen!

Här kommer en annan favorit!

http://i.imgur.com/FlI0Xkz.jpg

Harry the Handsome Executive!

Permalänk
Permalänk

En klassiker. Ganska lätt tror jag.

Permalänk
Skrivet av HerrEkberg:

En klassiker. Ganska lätt tror jag.

http://i.imgur.com/h4mSGtN.jpg

Masters of Orion skulle jag tro, vilket i ordningen kan jag inte uttala mig om dock..

EDIT:

Då jag anser mig vara tillräckligt rätt ute (googling hittade samma bild) så lägger jag upp ytterligare en klassiker jag körde hemma hos en kompis på hans Amiga. Vi klarade det aldrig men det var riktigt häftigt med sin stora blandning av olika spelmoment.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Masters of Orion skulle jag tro, vilket i ordningen kan jag inte uttala mig om dock..

Det stämmer. Första spelet är det.

Permalänk
Medlem

@Videoapan: En riktig klassiker! Tänker inte bränna av svaret (det får någon annan göra eftersom jag är på jobbet och inte har någon bild att slänga upp en ny nu), men snacka om tvångsvård om man blir skadad. Inte lätt att skriva ut sig själv från sjukhuset när man inte har tid att ligga där, då får man springa för glatta livet och hoppas ingen kirurg lyckas hugga fast en spruta med lugnande medel i en innan man tar sig ut

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX

Permalänk
Skrivet av MadMantiz:

@Videoapan: En riktig klassiker! Tänker inte bränna av svaret (det får någon annan göra eftersom jag är på jobbet och inte har någon bild att slänga upp en ny nu), men snacka om tvångsvård om man blir skadad. Inte lätt att skriva ut sig själv från sjukhuset när man inte har tid att ligga där, då får man springa för glatta livet och hoppas ingen kirurg lyckas hugga fast en spruta med lugnande medel i en innan man tar sig ut

Tss, bara att ta en rullstol och köra fort fort fort!
Insåg att jag nog måste spela genom det spelet på riktigt, såg screen shots på muterade människor som jag inte minns alls, kan vara värt det tror jag. Eller kolla en let's play..

Visa signatur

Permalänk

@Videoapan @MadMantiz : Minns även jag detta spel till Amiga. Kom aldrig någon vart i spelet, men minns den obehagliga stämningen som rådde i staden det utspelar sig, och de underliga "människor" som bodde där. Lär nog ta och kika på en playthrough på youtube tror jag

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Tss, bara att ta en rullstol och köra fort fort fort!
Insåg att jag nog måste spela genom det spelet på riktigt, såg screen shots på muterade människor som jag inte minns alls, kan vara värt det tror jag. Eller kolla en let's play..

Just ja, rullstolarna hade jag nästan glömt, betydligt snabbare än att röra sig till fots!
De muterade människorna kommer från en halvt om halvt uppföljare, tror det var en expansion där man ersatte någon eller några av speldisketterna. Aldrig spelat det själv.

Skrivet av Guybrush82:

@Videoapan @MadMantiz : Minns även jag detta spel till Amiga. Kom aldrig någon vart i spelet, men minns den obehagliga stämningen som rådde i staden det utspelar sig, och de underliga "människor" som bodde där. Lär nog ta och kika på en playthrough på youtube tror jag

Stämningen var sannerligen kuslig. Musiken gjorde sitt till och introt likaså, ja verkligen ett höjdarspel! Klarade det aldrig själv heller, visste inte riktigt vad man skulle göra annat än åka runt och snacka med folk och hålla ohyran borta. Såg en longplay på det för något år sedan, då insåg jag hur lite rätt jag gjort tidigare. Kanske varit bra att ha haft en manual till spelet på tiden det begav sig..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Just ja, rullstolarna hade jag nästan glömt, betydligt snabbare än att röra sig till fots!
De muterade människorna kommer från en halvt om halvt uppföljare, tror det var en expansion där man ersatte någon eller några av speldisketterna. Aldrig spelat det själv.

Det hade undertiteln "Antheads", men var ungefär likadant som det först spelet, men med lite annorlunda handling. Har för mig att det var sekten Neptune club som muterade folk.

Skrivet av MadMantiz:

Stämningen var sannerligen kuslig. Musiken gjorde sitt till och introt likaså, ja verkligen ett höjdarspel! Klarade det aldrig själv heller, visste inte riktigt vad man skulle göra annat än åka runt och snacka med folk och hålla ohyran borta. Såg en longplay på det för något år sedan, då insåg jag hur lite rätt jag gjort tidigare. Kanske varit bra att ha haft en manual till spelet på tiden det begav sig..

DMZ publicerade såvitt jag minns lösningarna på båda spelen, men trots detta lyckades jag aldrig klara spelen (man var tvungen att vara på rätt plats vid rätt tid för att avancera och inte förlora tid). Det första spelet gick ut på samla bevis för att övertyga borgmästaren om att myrproblemet var verkligt så att han skulle mobilisera nationalgardet mot myrorna.

Permalänk

@serverfel: right answer !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

EDIT:

Då jag anser mig vara tillräckligt rätt ute (googling hittade samma bild) så lägger jag upp ytterligare en klassiker jag körde hemma hos en kompis på hans Amiga. Vi klarade det aldrig men det var riktigt häftigt med sin stora blandning av olika spelmoment.

http://i1194.photobucket.com/albums/aa361/videoapan/Gissaspel2.png

It Came from the Desert som alla redan förstått men inte velat skriva...

Jag älskade det spelet och Wings också för den delen. Cinemaware var bra.

Fortsätter på samma tema:

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@DrSwizz: Så var det ja! Mitt i alltihop skulle man dessutom hinna med chicken race och knivfajtas med traktens motorburna ungdom..

Visa signatur

Permalänk

@Hulle: "Ant Attack" (på Atari 2600?) Aldrig spelat det själv, men efter lite efterforskningar kom jag fram till att det måste vara det spelet

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Då jag är tämligen säker på att jag har rätt, kommer här nästa bild:

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

http://i.imgur.com/P2pnJz9.jpg

wolfenstein?
nä jag vet inte

jag känner en kille som var med och gjorde spelet så jag fick aggera testkanin och spela wolfenstein the new order innan det släpptes och så. noice.

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Skrivet av HickeHiskelig:

wolfenstein?
nä jag vet inte

Nope

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

http://i.imgur.com/P2pnJz9.jpg

Visst var det Ant Attack, till ZX spectrum. Väldigt obehagligt och inte blev det bättre av gummitangenterna som vek sig i paniken.

Din bild... Cabal kanske?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Visst var det Ant Attack, till ZX spectrum. Väldigt obehagligt och inte blev det bättre av gummitangenterna som vek sig i paniken.

Hahaha! Den klenoden var t.o.m. före min tid som gamer. Kan tänka mig att kontrollerna inte riktigt var i klass med ex. "Super Meat Boy"

Skrivet av Hulle:

Din bild... Cabal kanske?

Nope. Kan ge som ledtråd att jag spelade detta på min Amiga 500.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Den var klurig..
Det är inte Rambo 3 väl?

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Guybrush82:

Hahaha! Den klenoden var t.o.m. före min tid som gamer. Kan tänka mig att kontrollerna inte riktigt var i klass med ex. "Super Meat Boy"

Kan det vara Fire Force?

Visa signatur

Permalänk

@Roger W @Videoapan: Nej, inget av de spelen. Bilden är från själva "intro-scenen" i spelet. Jag kan även lägga upp en "gameplay-bild" inom kort om ingen kommer med rätt svar.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

En "gameplay-bild" från spelet kanske gör saken lite lättare

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

En "gameplay-bild" från spelet kanske gör saken lite lättare

http://i.imgur.com/mnYir2I.jpg

Oooh! Det spelet kommer jag ihåg! Det hade jag också. Jag minns nån bild på ett svampmoln som jag tror var från det.

Det hette inte Gulf Inferno eller Gulf War?

/hulle.

Visa signatur