[LEK] Gissa spelet

Permalänk
Medlem

Det ser skoj ut, är det av SSI månne?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Det ser skoj ut, är det av SSI månne?

Det är inte av SSI, men jag kan definitivt se likheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Fuzion Frenzy lyckas jag leta mig fram till, verkar var som Mario Party men bara minispel. Inte helt fel kanske?

https://drive.google.com/file/d/16UDu6fOMAmH06n3ZEVyb4jF-SRftVOjh/view?usp=sharing

Om bilden inte fungerar borde länken göra det

Ja, detta är ett julspel! (det är både en ledtråd och en sanning )

Du hade helt rätt men fuzion frenzy!
Verkade vara xboxs försök till mario party men lyckades inte lika bra trots en uppföljare och remaster.

Glömde bara skriva tidigare, men bra att ni fortsatt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telperion:

Det är inte av SSI, men jag kan definitivt se likheten.

Vilken plattform är det? Är ju lite många färger för EGA så tänkte typ Amiga/Atari men hittade inget på min första sökning. Ledtråd kan behövas 😑

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Hmm, är det Dragon wars?
Jag googlade lite på bards tale kloner på amiga/ST och hittade denna.
*edit*
Om jag har rätt så får den som vill smita emellan om de hinner

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, är det Dragon wars?
Jag googlade lite på bards tale kloner på amiga/ST och hittade denna.
*edit*
Om jag har rätt så får den som vill smita emellan om de hinner

Jajamän, det stämmer! Ett spel som är så likt Bard's Tale att det till och med kan importera sparade spel från Bard's Tale 1 och 2.

Permalänk
Medlem

Nu kom jag på ett spel som jag inte tror vi kört förut!

16 bitars datorer och även PC såvitt jag vet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nu kom jag på ett spel som jag inte tror vi kört förut!

16 bitars datorer och även PC såvitt jag vet.
https://i.ytimg.com/vi/m5-9xZSpzJs/hqdefault.jpg
https://s.uvlist.net/l/y2009/10/65017.jpg
https://i.ytimg.com/vi/4Ntb0GoyMXA/mqdefault.jpg

Oh vad jag tror att jag hade gillat detta om jag hade det på den tiden :). Får se om jag luskar ut vad det kan vara

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 5800x3d, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX4080S, NH-D15 (vet inte varför jag bytte från Nh-u12)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

Oh vad jag tror att jag hade gillat detta om jag hade det på den tiden :). Får se om jag luskar ut vad det kan vara

Kanske,kanske inte
Jag minns det som ett spel med höga ambitioner men som blev rätt urvattnat, framstressat och småtrasigt i slutändan...
Detta trots en rätt lång utvecklingstid och storslagna ambitioner vill jag också minnas (inspirerad av Battlestar Galactica/Star wars mfl)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kanske,kanske inte
Jag minns det som ett spel med höga ambitioner men som blev rätt urvattnat, framstressat och småtrasigt i slutändan...
Detta trots en rätt lång utvecklingstid och storslagna ambitioner vill jag också minnas (inspirerad av Battlestar Galactica/Star wars mfl)

Är det Epic?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Är det Epic?

Jepp, korrekt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jepp, korrekt!

Tror jag testade det på en kompis Amiga 500 och vart sådär imponerad, lite väl höga ambitioner kändes det som.

Hmm, börjar få tomt i lagren nu, ska försöka ändå!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kanske,kanske inte

Skrivet av Videoapan:

Tror jag testade det på en kompis Amiga 500 och vart sådär imponerad, lite väl höga ambitioner kändes det som.

Kollade på en Youtube video och det såg ändå rätt najs ut men det kanske inte var tillräckligt coolt -92, då fanns ju Comanche Maximum overkill

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 5800x3d, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX4080S, NH-D15 (vet inte varför jag bytte från Nh-u12)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

Kollade på en Youtube video och det såg ändå rätt najs ut men det kanske inte var tillräckligt coolt -92, då fanns ju Comanche Maximum overkill

Tanken var nog mer att få till en mäktig rymdopera typ Wing commander i ett format som funkade även på 16 bitars maskiner så tekniskt var det nog inte cutting edge på PC även om det var rätt mäktigt rent grafiskt på Amiga/ST...
Men tyvärr levererade det inte som spel

Efter alla introsekvenser (som gav rätt bra inlevelse ) så blev man liksom bara inkastad i små spridda konstiga halvfärdiga småbuggiga uppdrag som inte kändes som en del av en berättelse, och som hade ont om förklaring vad de gick ut på och vad man behövde göra... (och man hade begränsat antal liv och ingen möjlighet att spara såvitt jag minns)

Såvitt jag minns så fastnade jag ganska snabbt på något uppdrag där man skulle bomba några installationer och där ammon tog slut typ mitt i uppdraget hur jag än gjorde.
Det kändes liksom bara halvfärdigt...

*edit*
Nåja, har Videoapan någon ny bild på gång?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Tanken var nog mer att få till en mäktig rymdopera typ Wing commander i ett format som funkade även på 16 bitars maskiner så tekniskt var det nog inte cutting edge på PC även om det var rätt mäktigt rent grafiskt på Amiga/ST...
Men tyvärr levererade det inte som spel

Efter alla introsekvenser (som gav rätt bra inlevelse ) så blev man liksom bara inkastad i små spridda konstiga halvfärdiga småbuggiga uppdrag som inte kändes som en del av en berättelse, och som hade ont om förklaring vad de gick ut på och vad man behövde göra... (och man hade begränsat antal liv och ingen möjlighet att spara såvitt jag minns)

Såvitt jag minns så fastnade jag ganska snabbt på något uppdrag där man skulle bomba några installationer och där ammon tog slut typ mitt i uppdraget hur jag än gjorde.
Det kändes liksom bara halvfärdigt...

*edit*
Nåja, har Videoapan någon ny bild på gång?

Lite så jag mindes det också, var svårt att komma in i och ens vilja spela. Lite som ett annat som jag nog ska slänga in lite senare här.

Nu till något annat! (nej, inget Monty Python)😑

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Nu till något annat! (nej, inget Monty Python)😑

Ah, verkar som du håller dig till samma spelserie du körde typ förra sidan

jag ger nån annan chansen att ta denna...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Asch, jag tar den så det händer nått
Alien Breed 3D lär det vara!

Vad ska vi hitta på då?
Det får bli ett äldre kanske inte jättekänt konsollspel:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hint: Sega

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Asch, jag tar den så det händer nått
Alien Breed 3D lär det vara!

Vad ska vi hitta på då?
Det får bli ett äldre kanske inte jättekänt konsollspel:
https://i.ytimg.com/vi/d_553Qdxgws/maxresdefault.jpg

Helt rätt så klart! Övervägde en luring och ta tvåan men du hade säkert tagit den också.

Detta känner jag inte igen men grafiken ser väldigt trevlig ut. Får kanske söka runt lite sen..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Helt rätt så klart! Övervägde en luring och ta tvåan men du hade säkert tagit den också.

Tvåan hade jag nog blandat ihop med ettan (har inte så bra koll på de där)

Skrivet av Videoapan:

Detta känner jag inte igen men grafiken ser väldigt trevlig ut. Får kanske söka runt lite sen..

Här kommer en bild från introt:

Lite mer hintar:
Relativt tidigt spel på Sega Saturn
Har ett långt japanskt namn och ett mer kortfattat Europeiskt namn
Man kan kasta, slå och blåsa bort fienderna tydligen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har det gått nästan ett dygn, så jag avslöjar den och låter någon annan ta över

Astal heter spelet. (aldrig spelat det själv)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nu har det gått nästan ett dygn, så jag avslöjar den och låter någon annan ta över

Lite snabb på att berätta vad det var där tycker jag, hade precis tänkt söka nu när jag läst för barnen.. 😇

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Då smiter jag in med en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Lite snabb på att berätta vad det var där tycker jag, hade precis tänkt söka nu när jag läst för barnen.. 😇

Sorry, blev lite otålig där och ville hålla lite fart på tråden

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Då smiter jag in med en annan.

https://i.imgur.com/QxMOMdR.png

Måste vara lego rock raiders? Spelat det alldeles för mycket som ung

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Måste vara lego rock raiders? Spelat det alldeles för mycket som ung

Stämmer bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Stämmer bra!

Grymt, roligt spel! Har för mig man fick ett gratis-demo någonstans. Typ i flingpaketet, eller med pc gamer-tidningen.

Nåja, här kommer mitt bidrag! Ett lärorikt spel jag spelade mycket som yngre, en del av spelet var dock buggad och gjorde att jag aldrig kunde klara det.

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Grymt, roligt spel! Har för mig man fick ett gratis-demo någonstans. Typ i flingpaketet, eller med pc gamer-tidningen.

Nåja, här kommer mitt bidrag! Ett lärorikt spel jag spelade mycket som yngre, en del av spelet var dock buggad och gjorde att jag aldrig kunde klara det.

https://i.ibb.co/W2gXZz3/Screenshot-20201230-142905-You-Tube.jpg

Kan det vara Flygande Start: Tredje Klass? Frun blev i alla fall extas.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Kan det vara Flygande Start: Tredje Klass? Frun blev i alla fall extas.

Haha, ja det är det! Bra jobbat!

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem

Här kommer ett obskyrt spel som jag hittade i ÖB:s reaback för typ 20 år sedan. Det ser ut som spya men kontrollerna är skrämmande nog ännu värre än grafiken...

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz