Permalänk
Medlem

Raspberry Pi

Fick hem Raspberry Pi för några veckor sedan. Har inte hunnit leka så mycket med den än.
Testade lite OpenElec men upplevde att den inte var riktigt stabil ännu och det fanns för tok för många versioner att testa på. Blir förmodligen att införskaffa fler SD kort för olika tester.

Den jag upplever bäst med är Raspbmc och Nightly build. Men var inte riktigt 100% nöjd!
Googlade runt lite och läste runt i forum vad som kunde har gjort bättre.... Blev genast intressant då jag såg att man kan överklocka den.
Vilket jag gjorde och POFF! Menyer som annars brukar vara slö är flytande och filmer 1080p DTS flyter på utan hack eller lag från serven.
Överklockning sker via config fil som man kan öppna med notepad i Windows. Både Cpu/Gpu/Ram är överklockad. Som jag senare satte dit kylning för chipset. Och skal också, för den kändes naken på nåt sätt

Vad kan man begära av en liten sötnos för ca 350kr?
Den gör då precis allt jag vill att den ska göra (tyvärr icke hamburgare). Strömma filmer från min server, WebTV tex SVTPlay eller "Break It Down". Experimenterar ännu med olika kanaler som Discovery och National Geographic. Det känns som det inte finns några gränser alls!

Fungerar felfri med Logitech K400.
Tog mig ca 4 veckor innan jag fick hem den. Beställde dessutom 1 extra för 3 dagar sedan och den är på väg. Nästa vecka kommer fru Pi!

Raspberry Pi

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Den blev om inte mycket snyggare efter att du satte dit flänsarna.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt, jag väntar febrilt på att min ska komma, beställde den för lite mer än en månad sen.

5*

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Men du har du mått på "chassit" då jag tänkte om ja skulle kunna bygga något liknande till min? 5p

Visa signatur

CpuI7 3770k 5Ghz @ 1.44v Mobo ASUS P8P67 WS Revulotion GPU Evga GTX 780 3GB Ram Corsair vengeance 4x4 1600Mhz Chassi Söndersågat Fractal Design XL R2 Kylning D5 med Bitspower modkit/pumptop med en Bitspower rescombo 150mm, EK GTX TITAN XXL, EK Supremecy Acetal, 2st 360mm rads, 19/13.http://valid.x86.fr/u6qyuw

Permalänk
Medlem

Waiit, varför kan jag inte se någon bild? Är inne på mobilen men ditt galleri är det enda jag inte ser någon bild i :S

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Skrivet av Mjolks:

Riktigt snyggt! Men du har du mått på "chassit" då jag tänkte om ja skulle kunna bygga något liknande till min? 5p

http://www.ebay.com/itm/NEW-RPi-Techicase-Case-For-Raspberry-...

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjolks:

Riktigt snyggt! Men du har du mått på "chassit" då jag tänkte om ja skulle kunna bygga något liknande till min? 5p

Titta på länken robertr81 postade.
Jag gjorde en egen skal eller kanske 3st men dem blev inte riktigt bra. Så det blev en sånt från ebay.

Skrivet av YeZirko:

Riktigt snyggt, jag väntar febrilt på att min ska komma, beställde den för lite mer än en månad sen.

5*

Aaah min kom ca 4 veckor efter.

Skrivet av Ant3:

Den blev om inte mycket snyggare efter att du satte dit flänsarna.

Jo grymt nöjd!

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Såhär i efterhand ångrar man lite att beställningen gjordes från RS, fattar inte varför de är så långt bakom med leveranstiden. Beställde närd det stod 11 veckor, nu är den uppe i 17 -.-'

Var beställde du kylflänsarna från? är det nödvändigt om man ska överklocka eller går det bra utan?
Tror dock mitt skal är helt slutet så överklockning kanske inte är någon bra idé för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HelQ:

Såhär i efterhand ångrar man lite att beställningen gjordes från RS, fattar inte varför de är så långt bakom med leveranstiden. Beställde närd det stod 11 veckor, nu är den uppe i 17 -.-'

Var beställde du kylflänsarna från? är det nödvändigt om man ska överklocka eller går det bra utan?
Tror dock mitt skal är helt slutet så överklockning kanske inte är någon bra idé för min del.

Ah jag beställde mitt från Faranell. Blev överraskad när jag beställde i Måndags och den skickades igår.
Den köpte jag från inet: https://www.inet.se/produkt/5321130/zalman-zm-rhs1-vga-ram-ky...
Stämmer inte överens med bilden.
Tycker inte det skadar att du sätter dit dom där. Snarare bättre. Även om skal inte är öppet så har du ju fortfarande hål där SD kort, HDMI osv som går in.
Överklockning kan du fortfarande göra utan kylflänsar, Pi gör lätt 800 - 850. De du inte ska göra är att höja volten. Du kan överklocka hur mycket du vill men rör inte volten
Så jag tycker att du ska ha cpu på ca 850. Jag håller på att experimentera och se hur högt jag kan gå utan att höja volt på gpu,cpu,ram osv.
För du kommer att märka skillnad i meny, och även under filmer om du har tänkt strömma 1080p. Men oftast ligger problemet hos DTS. Har du en receiver som kodar åt dig då är problemet löst, men måste Pi koda och är den inte klockad så kommer det att lagga.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Tack ska du ha!

Får vänta tills jag får hem den så jag får testa lite.
Fnderar på att beställa hem det chassit du använder från ebay, ser smidigt ut!
Men väntar även med det eftersom jag har beställt et chassi från RS också.

Permalänk
Medlem

Ser supersnyggt ut! Nu fick jag också lust att beställa en, varför har jag inte gjort det tidigare?
En liten fråga bara, hur sitter pi'n fast i chassit? inga skruvar?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Ser supersnyggt ut! Nu fick jag också lust att beställa en, varför har jag inte gjort det tidigare?
En liten fråga bara, hur sitter pi'n fast i chassit? inga skruvar?

Om du kollar på näst sista bilden ser du att en plastbit håller fast kortet på varje sida.

Permalänk
Medlem

Mycket fina bilder! Fick min med nyligen! Upplever du att din Raspberry Pi är sölig med ett Class 10 kort? Tycker min är fruktansvärt seg med mitt Class 4 kort som jag kör Raspbian på...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk

En riktigt kul grej, tänkte själv beställa hem en Pi till mig själv så man kan ha ett media-center lite var som helst. Bor ju på ett kollektiv och har ofta filmkvällar, varför inte ha en Pi som spelar upp filmerna istället för att dra fram laptopen varje gång Blir ju en redig impare också

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozrr:

Mycket fina bilder! Fick min med nyligen! Upplever du att din Raspberry Pi är sölig med ett Class 10 kort? Tycker min är fruktansvärt seg med mitt Class 4 kort som jag kör Raspbian på...

Jag upplevde den seg i början även med klass 10 kort. Använde tidigare klass 2 kort. Men visst blev det lite snabbare.
Vad jag märkte mer var när jag överklockade den, hur snabbt allting blev plötsligt! Rekommenderar att du överklockar den. Använder du Raspbmc så är standard klock 800 istället för 700. Men 850 är nog den klock som jag tycker fungerar bäst om inte ännu högre upp.
Utan att höja volt har jag hört den ska upp till 900. Har min på 890 än så länge och är nog mer än nöjd. Finns övrig att klocka upp tex gpu.

Skrivet av CasseStrand:

En riktigt kul grej, tänkte själv beställa hem en Pi till mig själv så man kan ha ett media-center lite var som helst. Bor ju på ett kollektiv och har ofta filmkvällar, varför inte ha en Pi som spelar upp filmerna istället för att dra fram laptopen varje gång Blir ju en redig impare också

Precis!

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Kan du skriva en mini guide på hur man klockan den som din? Har bara raspbmc på min och den laggar fruktansvärt!

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

Jag har precis beställt en Raspberry, och jag undrar lika vilka tillbehör du rekomenderar. Jag tänkte använda den som media-dator och spela upp film och serier från USB-minne.

Permalänk
Medlem

Fraktkostnad?

Såg att du beställt från Farnell, vad tar de i fraktkostnad?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blobban:

Såg att du beställt från Farnell, vad tar de i fraktkostnad?

Tack!

Min kostade 361kr med frakt inräknat såklart

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Jag har precis beställt en Raspberry, och jag undrar lika vilka tillbehör du rekomenderar. Jag tänkte använda den som media-dator och spela upp film och serier från USB-minne.

Ett SD-Kort på Class 4 och upp är rekommenderat av tillverkaren. Ska själv beställa mina tillbehör idag så för mig blir det ett trådlöst mus/tagentbord i ett, boka något case, HDMI-sladd, laddare (5v micro USB) och förmodligen trådlöst wifi!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

När man köper en Raspberry vad mer behöver man för att den ska fungera? Laddare, hårddisk?

Hur gör man med operativsystem?

Permalänk
Medlem

Nu blev man sugen på att skaffa en!

Permalänk

Vart kan jag handla en :O?

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FisheRswe:

Vart kan jag handla en :O?

http://se.farnell.com/raspberry-pi?ref=lookahead

Permalänk

Kan den köra Windows?

Permalänk
Medlem

i min config står det

arm_freq=800disable_overscan=1

om man vill lägga till core freq och sdram, ska man köra det direkt efter?

tänkte för mig är det ju inga mellanslag mellan dom

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk

Fan, förväntade mig vattenkylning

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Permalänk
Medlem

Får jag bara fråga en sak, Vad har man en Raspberry Pi till?

Visa signatur

NODE 304 - I5 3570K - GTX 680 - 240GB SSD - INTEGRA R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozrr:

Ett SD-Kort på Class 4 och upp är rekommenderat av tillverkaren. Ska själv beställa mina tillbehör idag så för mig blir det ett trådlöst mus/tagentbord i ett, boka något case, HDMI-sladd, laddare (5v micro USB) och förmodligen trådlöst wifi!

Är SD-kortet för OS? Hur stort bör det isf va? Hur många USB-portar har den, behöver man kanske en hub?