Precis plockat ihop första datorn...

Permalänk

Precis plockat ihop första datorn...

Tjena, som rubriken lyder har jag plockat ihop första datorn, när jag startar så startar den normalt men sen stängs fläktarna av och sätts på sen stängs av, så håller den på tills jag stänger av datorn helt,,, hårddisken är helt ny kanske jag behöver MS-DOS på en skiva när jag startar upp?,, men hur fixar jag det om det nu e fallet?

tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Vad för delar i den ?

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Andrew1992:

Tjena, som rubriken lyder har jag plockat ihop första datorn, när jag startar så startar den normalt men sen stängs fläktarna av och sätts på sen stängs av, så håller den på tills jag stänger av datorn helt,,, hårddisken är helt ny kanske jag behöver MS-DOS på en skiva när jag startar upp?,, men hur fixar jag det om det nu e fallet?

tacksam för svar!

Sorry. Såg helt fel ! trodde du skulle köpa en dator

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk

Mer info tack.
Får du bild?
Är det under startprocessen som den startar om eller händer det när du vill stänga av datorn?
Hur lång tid mellan dessa omstarter?

Du behöver inte dos på en skiva, du bör kunna ta dig in i BIOS utan problem.

Skrivet av racefactory:

Corsair Gaming Series 600W 80+ Utgått 1 st Utgått

Det kan ha "utgått" för länge sen, men så länge det finns i lager syns det inte. Nu har någon köpt det sista.

Permalänk

Kopplat ur hårddisken. Då ska den starta upp och sedan kommer det att står något felmeddelande på skärmen (ungefär "Can't find boot drive").

Tror nog att du har kopplat fel någon stans och att det inte gör någon skillnad när du kopplar ur hårddisken. Låter mer som en kortslutning någonstans men du har gett för lite information för att man ska kunna gissa...

En möjligethet är att du har förstört någon komponent med statiska elektricitet (sök på ESD).

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 5070ti | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

Corsair Gaming Series 600W 80+ Utgått 1 st Utgått

Duh

Han har ju redan byggt den!

Sedan så tror jag något minne sitter fel i den. Testa montera om dom!

Om det inte är fallet så testa rensa Cmos, ibland kan man råka ut för lite mysko grejer om det inte är rensat

Allt står i manualen hur man utför detta!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk

Jag testade att koppla ut HDD men fick inte någon text då heller..Bilden e helt svart och när jag trycker igång datorn så startar fläktarna sen stängs dom av sen efter 5 sec börjar dom igen om och om igen med 5 sec mellanrum

Permalänk

Jag hade samma problem när jag byggde min dator. För mig var det moderkortet som var trasigt. Skickade in det och fick ett nytt, sedan funkade det bra. Kan vara samma problem för dig kanske med moderkortet?

Permalänk

Gick allt lätt att montera eller fick du tvinga i någon pryl? Kan vara svårt att få in plåten med urtagen för USB/ljud mm i chassiet. Om man inte får in den i botten så går det inte att få dit moderkortet rätt. Är du säker på att att du har satt dit/ tagit bort rätt distanser som sitter mellan moderkortet och chassiet? Kan bli kortslutning annars och då blir PSUn överlastad och statar om ...

Kan var många orsaker till dit problem. Dubbelkolla att GFX-kort och minnen (som roykio skrev) sitter som det ska (kolla med ficklampa).

Ta gärna en bild

Visa signatur

Permalänk

Jag har satt sånna här guldiga skruvar i botten som jag sen skruvade uppefrån moderkortet o ner i chassi för att få distans från dom två, allt gick lätt att montera va väl dock låset på processorn som jag fick ta i lite annars inga problem, vad ska jag ta bild på tycker du, ramen/grafikkortet elr?

Permalänk

Något kort som nan ser hela moderkoter med monterade prylar. Bäst att lägga upp en länk här så att alla kan hjälpa till. Jag måste åka snart.

Visa signatur

Permalänk

Du kolla så att du monterade processorn rätt? Så trilla dit lätt utan att man tvinga den. Kylarens mekanism kan gå lite trögt så det är normalt.

Använde du ESD armband? Jag brukar inte gör det men jag tar tag i en diskbänk med jämna mellanrum så att man inte zappar minnen eller moderkort.
Du kan test att köra med en minneskapsel i taget ifall en är trasig.

Visa signatur

Permalänk

Nuså! stängs den inte av iallafall jag hade inte satt ramen 100% fast, nu så får jag upp bild tack för era svar ajg kommer vända mig hit igen snart, ska koppla in mus o tangentbord till den nya datorn så ska vi se om jag kan fixa skiten! haha tack igen

Permalänk

Nu har jag problem att boota min w7 skiva -.- svarta texten kommer upp "Reboot and select proper boot device" har ändrat så datorn ska boota från cd först men inget händer när jag trycker på valfri tangent vad kan vara problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andrew1992:

Nu har jag problem att boota min w7 skiva -.- svarta texten kommer upp "Reboot and select proper boot device" har ändrat så datorn ska boota från cd först men inget händer när jag trycker på valfri tangent vad kan vara problemet?

Har du kopplat den optiska läsaren till moderkortet?

Permalänk
Medlem

Behöver du boota från rätt ställe? Då ska du ju hålla inne knappen för bootmenyn (står i moderkortets "Splash-Screen" när datorn startar) och välja cd-rom eller något liknande

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Skivan kanske inte fungerar bra? Testa att installera från ett usb-minne.

Permalänk

ja det har jag, funkar ändå inte, fanns ju en sladd som satt fast i chassit från början men bytade ut den med en sladd jag satt i moderkortet o sedan i cd läsaren,

Permalänk
Skrivet av zalleswe:

Skivan kanske inte fungerar bra? Testa att installera från ett usb-minne.

Hur gör jag det? har aldrig testat det :s

Permalänk

Kul att det löste sig med minnet. Det behövs en sata kabel mellan CD-läsaren och MB och en strömkabel från PSU till CD-läsaren.
Om du går in i bioset så kan du kontrollera att datorn hittar läsaren. Fungerar reject knappen på läsaren? I så fall har den ström i alla fall.

Eftersom du har lyckats ändra bootordningen så tycks tangentbordet fungera i alla fall

Du kan prova CD i en annan dator också.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Yooriitzz:

Behöver du boota från rätt ställe? Då ska du ju hålla inne knappen för bootmenyn (står i moderkortets "Splash-Screen" när datorn startar) och välja cd-rom eller något liknande

Jag testade att trycka f11 på Splashscreenen då kunde jag välja att boota me cd läsaren men samma text kom upp

Permalänk
Medlem

Har du glömt att koppla in 8-pin/4-pin kontakten i moderkortet? Det ligger uppe i hörnet till vänster, bredvid CPU:n. Vet att jag gjorde det misstaget då när jag byggde min första. xD

EDIT: Oj! Såg precis att du löste det problemet, haha.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K @ 3400MHZ (STOCK) | Moderkort: MSI Z77A-S01 |Grafikkort: MSI GeForce GTX 670 2GB | RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHZ | Chassi: CM HAF 912 | SSD & HDD: Corsair SSD Force 3 Series 1x120GB / Seagate Barracuda 2TB @ 5400RPM | PSU: Antec TruePower 550W 80+ | DVD-brännare: DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM | OS: Windows 7 Home Premium x64

Permalänk

Du kan även prova att byta SATA kotant på MB. En del moderkort har extra chipset för att få fler sata kontakter och dom fungerar inte allatid så bra med CD-läsare.

Att installera från USB får nog räknas som överkurs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andrew1992:

tacksam för svar!

Ska du köra MS-DOS På en ny dator?!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Skrivet av kdk_warhead:

Kul att det löste sig med minnet. Det behövs en sata kabel mellan CD-läsaren och MB och en strömkabel från PSU till CD-läsaren.
Om du går in i bioset så kan du kontrollera att datorn hittar läsaren. Fungerar reject knappen på läsaren? I så fall har den ström i alla fall.

Eftersom du har lyckats ändra bootordningen så tycks tangentbordet fungera i alla fall

Du kan prova CD i en annan dator också.

Ja reject knappen funkar, använder inte tangentbord i bios bara musen hehe :P.. testade skivan i en annan dator setup kommer upp så den verkar funka iallafall

Permalänk
Medlem

En annan sak jag undrar över är varför du köper ett moderkort som bara stöder Crossfire och sedan köper ett nvidia kort.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

Yooriitzz: Han kanske inte har några planer på att köra SLI ändå?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Yooriitzz:

En annan sak jag undrar över är varför du köper ett moderkort som bara stöder Crossfire och sedan köper ett nvidia kort.

Jag är inte alls bra på läst därför jag vände mig till er på sweclockers och ni satte ihop en lista och då tänkte jag "Ni som svarar på tråden har väl koll" men så va det kanske inte ^^ aja jag får lära mig av misstaget!

Permalänk

Andrew1992: Dom flesta kör inte med dubbla GFX-kort så det är nog inget större problem.

Visa signatur