Permalänk
Medlem

Säker backup?

Hur göra en säker backup.
Idag använder jag en E-SATA disk som jag använder för min automatiska varannandags backup. Backupen som görs med Backip4all Lite 4.8, ett program som kom gratis med PC För All, fungerar perfekt och är inställt så att det bildar en direkt avbild utav det jag kör backup på.
Men hur säkert är detta mot skadlig kod som kan komma in i datorn? Vid ett tillfälle fick jag in något som raderade hela "Mina dokument" ända fram tills jag hann dra ur elkontakten till datorn. Som tur vad hade jag redan då en backup men då gjord med Windows backup.
Så hur bör man göra en automatisk backup som är säker? Automatik medför ju att hårddiskarna som backupen ligger på är ansluta på något sätt.

Jag vill också få råd om ett hårddisk kabinett som kan rymma två eller fyra diskar och dessutom, viktigt, att de är tysta. Gärna så att de kan fungera separat från varandra.
Eller det kanske är bättre att spara ihop till en NAS. NAS:en skall väl kunna strömma film till TV:n och ljud till förstärkaren?
Dessutom är det säkrare med en backup på en trådansluten NAS. NAS:en är ju inte direktansluten till datorn utan till routern.

Permalänk
Lego Master

NAS är kung. Många (om inte alla) har backupfunktioner. Har du en dator över kan du bygga en egen med FreeNAS, free of charge.
Se gärna även till att NASen stöder RAID i nån konstellation, så du alltid har skydd mot diskkrasch.
Spara undan extra viktiga saker på en lös/extern disk, som inte är ansluten annat än när du gör backups. Bilder och sånt tänker jag främst.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield