Permalänk
Medlem

compaq

e compaq så dåligt???

Visa signatur

Intel Core i5 2500 3,3GHz, 4gb ddr3 1600mhz, Gigabyte P8P67 PRO, Samsung 1TB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC

Permalänk
Medlem

Compaq.?

Jag har en Compaq, o ja e nöjd med den.:)

Visa signatur

Final Fantasy+Shenmue Tar Allt :D

Permalänk
Medlem

Compaq är inte dåligt längre. De, tillsammans med andra märken som AST (R.I.P), HP och Olivetti gjorde under mitten av 90-talet ett gäng datorer som var helt ouppgraderbara, dumt byggda, innehöll icke-standardiserade komponenter och var almänt muppiga. Det var dessa dumburkar som såldes till det stackars svenska folket.

Numer använde de allra flesta OEM-tillverkare standardpryttlar i sina datorer. Du lär knappast hitta några lyxiga "normala" moderkort i dom men det är vanliga ATX-kort med AGP och åtminstonde 3-4 PCI-platser.

Nackadelarna idag är, enligt mig:
- Fortfarande små och trånga lådor.
- Lustiga konfigurationer, som en Dell med P4 2,4 ghz och 128mb RAM. Just Dell verkar vara hejare på att göra helt sinnesjukt obalanserade system.
- Du får betala för en massa krafs du normalt inte lägger pengar på. Ska väl inte dra upp vad du normalt inte betalar för innom datorer här men ni förstår nog vad jag syftar på. Hälften av det som följer med använder man säker inte ens.
- Du är ofta begränsad i vad du får göra, utan att garantin ryker. Köper du en dator av t.ex. Komplett eller Datorbutiken.com (sånna de själva byggt) har du troligen garanti på varje enskild del för sig. Du kan alltså byta chassie och fortfarande ha garantin kvar på resten av grejerna. Tror inte det funkar så med märkesdatorena.

Så i dagens läge är nog inte en märkesdator en sämre dator i sig, men det är enligt mig en mindre bra lösning ekonomiskt sett.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Re: Compaq.?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qcv
Jag har en Compaq, o ja e nöjd med den.:)

Det här är ett unikt ögonblick för mig, jag kommer att vårda detta minne för resten av mitt liv!!

Jag har träffat Comcraps enda nöjda kund!! Hallelujah!!

Permalänk

Jag har en Compaq 7EL700T (P3 1 GHZ) som "hemmapc" genom jobbet. Har aldrig varit något problem. Jag har kört WinME, Win2K och nu WinXP Pro och dessutom åtskilliga linuxdistar längre eller kortare tid. Har byggt ut med 2*256 standard SDRAM (alltså inte Compaqs svindyra minnen) och har dessutom bytt grafikkort, ljudkort, samt nätverkskort och satt i ytterligare en hårddisk.

Som sagt. Inte ett enda problem någonsin. De som hånar Compaq nuförtiden vet inte vad de pratar om. Det var värre för ett antal år sedan.

Nackdelar finns:

Primitivt BIOS utan möjligheeter till OC och annat tweakande.
Dyrt om du ska köpa. Kan du få den via jobbet är det dock helt ok.

Permalänk
Medlem

En jag känner har köpt brännare och nygg grafikkort till deras hyrdator... Samt ett sånd är halvblått clearcase från Kylning Är nog inte så populärt från tillverkarens sida

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk

exakt en sådan compaq hadde ja me i ca 2 år funkade bra som bara f*n låste sig aldrig och gick som bara den.... uppgraderade bara graffet och ramet

Permalänk
Medlem

ni sku||e bara höra min gamla dator (Compaq Presario 5030 en P2 300 mhz 4 gb hd etc)
Den hårdisken är större än en cdrom/brännare/dvd och låter mer än alla hårddiskar i världen.. TILLSAMMANS
Jag säger bara d... En Comapaq vågar ja nog inte köpa igen..

Visa signatur

Ny sign på G

Permalänk

Compaq presario deskpro 5000.
Kan man sätta in ett nytt moderkort i dessa?