Acer Iconia W510 vs Asus VivoTab Smart ME400C

Permalänk
Medlem

Acer Iconia W510 vs Asus VivoTab Smart ME400C

Lite småsugen men vet inte riktigt vilken av dessa två man ska välja

De verkar vara ganska så likartade när det gäller processor, den ena 1,5Ghz och den andra 1,8

Hårddiskarna är dock en skillnad, 32GB vs 64GB

Minne desamma och det verkar var rätt så lika på anslutningar.

Acer får man ett tangentbord på köpet som en dockningsstation, det är inte den andra men den är billigare och större hårddisk.

Asus har en IPS panel.

ca 300 kr i prisskillnad.

Hmm svårt val det här tycker jag.

Permalänk

Jag väljer oxkså mellan dessa. Vill ha en W8-platta på 10". Finns även Lenovo TPT2. Var och klämde på w510 idag och blev positivt överaskad över byggkvaliten efter den kritik den fått. Hade det varit 64GB-versionen hade jag haft svårt att lämna butiken tomhänt. Tyckte dockningsfunktion och själva tangentbordet kändes mycket stabila. Dock väger det över mot Vovotab Smart för lite mer smäckerhet. Det som drar ner är att stället bara möjliggör för en fast betraktningsvinkel, och lär enbart fungera på plana underlag, läs; dåligt i hotellsäng. Sen har den ju enbart micro-usb till skillnad från w510. finns det adaptrar till fullstor usb?

Permalänk
Medlem

jodå det ska finnas adaptrar till det, har det till min 7" android platta

Vill gärna ha w8 platta på 10" och jag gissar det blir inte så mycket billigare även när det kommer nyare modeller

vill inte heller ha någon RT modell

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag valt asus eftersom den ser bättre ut, men jag är oerfaren inaom detta och inte så insatt. dessutom har väl asus plats för minnseskort? att utöka minnet kostar ju inte så mycket i så ifall är det väl bara att göra om det behövs någon gång?

Läs om båda på prisjakt? brukar vara bra när man har svårt att bestämma sig.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

mm har läst, en fördel acer har är att den finns inne att få tag i

båda har minneskortsläsare i sig

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Processorn i de båda plattorna är av exakt samma modell: Z2760 med två kärnor på 1,5 GHz och 1,8 GHz i turbo. Att det står olika är skrivfelsnisse som varit i farten.

Annars är det ett svårt val som du själv säger och jag anser att det är upp till dina preferenser vad du vill ha. Har du tänkt använda enheten som surfplatta eller kommer du ha nytta av tangentbordet? Spontant är ASUS-maskinen det bättre och mer kvalitativa valet som surfplatta, men som sagt kommer Acern med ett tangentbord.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

mm tagentbordet kommer jag ju inte att använda så mycket tror jag.
Sedan så finns det skydd med inbyggt tagentbord i värsta fall.

Det enda som talar emot är att de inte finns på lager

Permalänk

Acer lätt bara pga tangentbordet, värdelös utan ett tangentbord om man ska det till något annat än som leksak.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

mm kom på att den har ju ett inbyggt batteri också

Utrymmet är jag inte orolig över, det är mest att ASUS har en IPS panel medan Acer har jag ingen aning om hur bra den panelen är

Permalänk
Medlem

Acer är en IPS panel med Gorilla Glass 2.

Permalänk
Medlem

hmm dum fråga men hur många versioner av IPS paneler finns det?
Är det samma som Asus eller bättre/sämre?

Permalänk
Medlem

Köpte en w510 för drygt en vecka sedan, på pappret var den väldigt prisvärd jämfört med andra w8-plattor.
Problemen började dock ganska direkt, den frös sig flera gånger om dagen och krävde stängas av helt. Trackpaden i medföljande tangentbordsdocka slutar fungera efter ett tags användande. Trådlösa nätverkskortet fungerar väldigt dåligt, hastigheten låg på runt 15mbit/s när jag kopierade filer lokalt.
Lämnade tillbaka den och fick en ny direkt, tyvärr med samma problem. Väntade ett tag på svar från acer på deras forum, men änsålänge så ignorerar dom frågorna verkar det som.
Fick iaf pengarna tillbaka i torsdags, såg också att butiken senare samma dag tog bort w510 från deras websida, och köpte en Asus Vivo Tab 810 som hitills inte har några problem men såklart mycket dyrare.

Edit, ett till problem jag hade på w510 var att mitt Bluetooth-tangentbord inte fungerade efter omstart utan fick paras om varje gång, var likadant på båda w510 enheterna jag hade, fungerar helt utan problem på Vivo Tab.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

ush då, åter inte alls kul.
Fast de flesta verkar vara nöjda dock så man vet ju inte.

Den Asus du kör nu är lite dyrare, än Acer och ME400C.

Få se vad man gör eller om man har is i magen och väntar lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

ush då, åter inte alls kul.
Fast de flesta verkar vara nöjda dock så man vet ju inte.

Den Asus du kör nu är lite dyrare, än Acer och ME400C.

Få se vad man gör eller om man har is i magen och väntar lite

trackpad-problemet är jag rätt övertygad om att alla har, man får helt enkelt köra med något externt. Det kom direkt för mig på båda enheterna jag testade, trackpaden låser sig och börjar hoppa fram och tillbaka eller funkar endast vertikalt. Att den frös sig fanns det andra som upplevt också, dock så verkar det som det hände vid ganska hög belastning för min del, lite lekande med system center 2012, rdp igång mot diverse servrar etc.
Wifihastigheten märkte jag först när jag skulle föra over en iso-fil över nätverket. vid normalt användade la jag inte märke till det.

Jag håller med om att formfaktorn på 10" är lockande, 11,6" är för stort för en ren tablet. Då finns ju bara 3 olika modeller såvitt jag vet, och då har inte lenovon någon tangentbordsdocka vilket va ett av mina krav.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att docka om tableten när trackpaden låser sig, bara att vänta på driver updates helt enkelt, inget större problem tbh.

Permalänk
Medlem

Man kanske kan säga
Det man förlorar i utrymme på Acer, vinner man ett tagentbord om man jämför med Asus
300 kr är ju inte så farligt heller.

Undrar om flera har det problemet med trackpaden. Vad jag förstår sä är det inget hårdvaruproblem utan mer mjukvaru problem.

Permalänk
Skrivet av TheCazz:

Man kanske kan säga
Det man förlorar i utrymme på Acer, vinner man ett tagentbord om man jämför med Asus
300 kr är ju inte så farligt heller.

Undrar om flera har det problemet med trackpaden. Vad jag förstår sä är det inget hårdvaruproblem utan mer mjukvaru problem.

Den finns ju i 64GB version också, sjukt dyr dock.

http://www.dustinhome.se/product/5010657987/acer-iconia-tab-w...

Permalänk
Medlem
Skrivet av e_kjellgren:

Det där är 64 och Pro, finns en med bara 64.

Permalänk
Skrivet av Adam901:

Det där är 64 och Pro, finns en med bara 64.

Ja då finns det ju en ganska bra trio här
http://www.dustinhome.se/ProductCompare.aspx?CompareProdID=50...

Trevlig video:
http://www.youtube.com/watch?v=NervPssZQkQ

/Evert

Permalänk
Medlem

Läst att Acer Iconia W510 har problem med ljudet försvinner.
Så en del personer har lämnat tillbaka den.

Permalänk

En Vivotab Smart får det bli. Nån som sett röken av tillbehören?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Det är ju bara att docka om tableten när trackpaden låser sig, bara att vänta på driver updates helt enkelt, inget större problem tbh.

Om man nöjer sig med att betatesta deras produkter några månader så är det väl inga problem Den har betydligt fler problem än bara trackpaden.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Om man nöjer sig med att betatesta deras produkter några månader så är det väl inga problem Den har betydligt fler problem än bara trackpaden.

Har nu haft min W510 i 3 dagar. Ännu inga problem med trackpaden. Den har inte heller fryst sig en gång.. Hur snabbt märkte du av dina problem?

Permalänk

Passar på att fråga i denna tråden, är sugen på en w510 eller liknande platta med en Clover trail processor.
Men det finns i princip inga reviews, hur är prestandan i windows miljö?
"Flyter officepaketet på och kan du lira BF3" eller "kan man inte ens starta paint" utan att det ger med sig?

Permalänk
Medlem

BF3 kan du nog glömma

Office paketet tror jag ska gå bra men det är ju endå en Atom Processor.

Permalänk
Skrivet av TheCazz:

BF3 kan du nog glömma

Office paketet tror jag ska gå bra men det är ju endå en Atom Processor.

Jo precis, lite det jag funderar över, kommer den orka med någon Photoshopomgång lite då och då osv?

Permalänk
Medlem

Hmm Photoshop är rätt så avancerade bildredigeringsprogram så det kanske går men det skulle nog bli en visst delay är jag rädd för.

Fast jag vet faktist inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josafo:

Har nu haft min W510 i 3 dagar. Ännu inga problem med trackpaden. Den har inte heller fryst sig en gång.. Hur snabbt märkte du av dina problem?

Trackpad-problemet kom efter nån timmas användade på båda enheterna jag hade. Frysningarna väldigt sporadiskt, kunde gå en dag utan.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Har läst om en del har haft problem med trackpad.
Men även att ljudet försvinner att de måste starta om eller plocka ur den ur dockningstationen.

Tanken är ju att köpa en billig bra win8 (ej RT) men man vill ju heller inte köpa en som skapar problem.

Asus ligger då bra till men vill ju gärna ha den innan jul och den verkar komma tidigare den 19 dec

Permalänk
Medlem

Asus plattan med http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=768505 och ett keyboard, måste väl vara bättre än Acer kvalite fast lite dyrare men inte mycket.