Hur laddar man upp bilder i Sweclockers forumtrådar?

Permalänk
Medlem

Hur laddar man upp bilder i Sweclockers forumtrådar?

Hej!

Jag har nu suttit i snart en timma om inte mer, och försökt ladda upp ett par bilder i foto-tråden "sommarbilder 2013". Jag har dock inte kunnat ladda upp något pga att det inte fungerar, och antagligen gör jag något fel som jag inte själv vet om.
Så det skulle vara väldigt snällt ifall någon eller flera snälla själar kunde länka någon typ av guide eller liknande, eller bara förklarar hur man laddar upp bilder i en forumtråd.

Jag vill för övrigt ladda upp bilder från imgur, och jag har sett att det går, men jag fattar inte hur. Hjälp snälla?

Tack på förhand!

Permalänk

Det finns ingen funktion på forumet för att ladda upp bilder. Då får ladda upp dom på en extern tjänst (tex Flickr), och länka in adressen därifrån.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Kopiera länken från imgur och lägg den i [img]-taggar

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Du trycker på "Gå till avancerad" istället för bara "Posta snabbsvar".

Sen där finns det "Infoga bild", Tryck där och kopiera in bildens URL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det finns ingen funktion på forumet för att ladda upp bilder. Då får ladda upp dom på en extern tjänst (tex Flickr), och länka in adressen därifrån.

Menade precis den funktionen att man länkar en hemsida med bilden/bilderna.

Skrivet av Piece of Cake:

Kopiera länken från imgur och lägg den i [img]-taggar

Har testat men det fungerar inte :/

Skrivet av Rillepille:

Du trycker på "Gå till avancerad" istället för bara "Posta snabbsvar".

Sen där finns det "Infoga bild", Tryck där och kopiera in bildens URL.

Har som sagt testat det men det vill inte fungerar. Det blir bara en sån där liten grönblå bild när jag har gjort det. Det funkar på ett sätt och det är ifall jag skriver "[IMG]http://i.imgur.com/oalsJhqh.jpg[IMG]" men då blir det fullstorlek på bilden, och det blir det inte på andras bilder när de laddar upp utan de blir begränsade till en viss storlek (widescreen-format).

Permalänk
Rekordmedlem

http://forumbilder.se/Default.aspx ladda upp din bild, kopiera sedan in "Hotlink för forum (alt. 1)" där du vill att bilden ska vara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Har som sagt testat det men det vill inte fungerar. Det blir bara en sån där liten grönblå bild när jag har gjort det. Det funkar på ett sätt och det är ifall jag skriver "[IMG]http://i.imgur.com/oalsJhqh.jpg[IMG]" men då blir det fullstorlek på bilden, och det blir det inte på andras bilder när de laddar upp utan de blir begränsade till en viss storlek (widescreen-format).

Du tror inte det har att göra med hur bilden är? Din bild blir nog fullstor för att den är lång och smal. Tror forumet bara skalar ner när de är för breda.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Vill du inte ha en fullstor bild så får du väl skala ner den eller använda nån funktion på imgur som skalar ner den åt dig (om detta nu finns, vet inte).
Är det förresten såhär du vill att det ska vara, fast att bilden i forumet är mindre?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Kopiera länken till bilden från exempelvis 500px eller var du nu har laddat upp bilden..
använd sedan [img] taggarna.. avsluta med / i slut taggen.

Permalänk
Skrivet av vompen:

Lägg upp den på flickr, så får du en funktion där du skapar forumkoden direkt (vilket man visserligen klarar sig utan), men där kan du även välja olika storlekar på den.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Vill du inte ha en fullstor bild så får du väl skala ner den eller använda nån funktion på imgur som skalar ner den åt dig (om detta nu finns, vet inte).
Är det förresten såhär du vill att det ska vara, fast att bilden i forumet är mindre?
http://i.imgur.com/oalsJhqh.jpg

Jo, men det verkar ju som att sweclockers skalar ner åt en när man länkar bilder, titta bara på bilderna i den fototråden jag skrev om där jag vill ha bilderna. Alla bilder där är typ samma storlek efter att de har länkats, men för mig funkar det inte?
Njaa, inte så stor! Utan jag vill att det ska vara samma länkning och storlek som alla de andra på foto-tråden xD

Skrivet av mrqaffe:

http://forumbilder.se/Default.aspx ladda upp din bild, kopiera sedan in "Hotlink för forum (alt. 1)" där du vill att bilden ska vara.

Asså det är ju inte så att jag inte kan ladda upp bilder i en tråd, utan problemet är självaste storleken verkar det vara

Skrivet av BergEr:

Du tror inte det har att göra med hur bilden är? Din bild blir nog fullstor för att den är lång och smal. Tror forumet bara skalar ner
när de är för breda.

Jo kanske, men andra bilder jag sett i tråden jag skrev om tidigare har ju skalats ner efter att de har länkat? Och det känns inte direkt som att alla som lagt upp foton i den tråden har skalat ner manuellt till exakt samma storlek, eller hur?

Permalänk
Rekordmedlem

Forumets kod skalar ner bilder till "maxbredd" och du får välja via bild för att se fullstorlek, men kan du inte ladda upp den där du vill lagra dem så är det kanske så att originalfilen är för stor ?
Många bilduppladdningstjänster har rätt låg maxstorlek på filen, så exakt vad är det du menar med ladda upp ? forumet eller bildhosten?
Jag provar att länka in en ganska stor jpg så får vi se vad som händer. 10 322px × 12 344px

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Forumets kod skalar ner bilder till "maxbredd" och du får välja via bild för att se fullstorlek, men kan du inte ladda upp den där du vill lagra dem så är det kanske så att originalfilen är för stor ?
Många bilduppladdningstjänster har rätt låg maxstorlek på filen, så exakt vad är det du menar med ladda upp ? forumet eller bildhosten?

Jag har laddat upp mina bilder (5 st) på imgur utan problem, så nu ska jag länka dem (bilderna) in i forumtråden som alla andra har gjort, men det vill inte fungera!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vompen:

Jag har laddat upp mina bilder (5 st) på imgur utan problem, så nu ska jag länka dem (bilderna) in i forumtråden som alla andra har gjort, men det vill inte fungera!

Du kan alltså ladda upp dem ok men inte infoga en länk som gör bilden synlig i tråden ?
Har du en url till en bild du inte kan länka in ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan alltså ladda upp dem ok men inte infoga en länk som gör bilden synlig i tråden ?
Har du en url till en bild du inte kan länka in ?

precis exakt. Jag har laddat upp dem problemfritt på imgur men så fort jag infogar en länk till bilden i tråden så blir det bara en liten sån där grönblå miniatyrbild som det blir när bilden inte vill visas...
hur menar du? ingen av bilderna vill fungera :S

[QUOTE="Extremaz;13676861"]

Fungerar inte

Skrivet av n_sandstrom:

Lägg upp den på flickr, så får du en funktion där du skapar forumkoden direkt (vilket man visserligen klarar sig utan), men där kan du även välja olika storlekar på den.

men det ska väl ändå inte behövas när det fungerar för alla andra som använder imgur? alltså självaste skalningen och länkandet...

Skrivet av Alpha77:

Kopiera länken till bilden från exempelvis 500px eller var du nu har laddat upp bilden..
använd sedan [img] taggarna.. avsluta med / i slut taggen.

det funkar inte

Permalänk
Rekordmedlem

Jag menar att du postar en url till en bild som inte går att länka med img taggar, den stora bilden jag postade har url en
http://eoimages.gsfc.nasa.gov/images/imagerecords/81000/81364...
Dina bilder måste också ha en url så vi kan nå dem och se om det märks nått galet som kan förklara varför du inte kan länka in dem

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av vompen:

precis exakt. Jag har laddat upp dem problemfritt på imgur men så fort jag infogar en länk till bilden i tråden så blir det bara en liten sån där grönblå miniatyrbild som det blir när bilden inte vill visas...
hur menar du? ingen av bilderna vill fungera :S

men det ska väl ändå inte behövas när det fungerar för alla andra som använder imgur? alltså självaste skalningen och länkandet...

Så bilden på molnen är inte en av dina? Länka till en av dina bilder då, så får jag testa.

Såg att imgur också har en funktion för att ändra storek vid länkande, då är det overkill med flickr ja.
Under bilden har du en länk där du kan välja "Get embeded codes". Där kan du sedan välja "Linked BBCode", och välja storlek.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Så bilden på molnen är inte en av dina? Länka till en av dina bilder då, så får jag testa.

Såg att imgur också har en funktion för att ändra storek vid länkande, då är det overkill med flickr ja.
Under bilden har du en länk där du kan välja "Get embeded codes". Där kan du sedan välja "Linked BBCode", och välja storlek.

http://i.imgur.com/oalsJhqs.jpg

Jo den molnbilden är min
Får kolla på det! Jag försökte hitta just det alternativet, "Linked BBCode" alltså, men jag kunde inte hitta det ;o

Permalänk
Medlem

Jag tycker du skall prova Flickr. Jag personligen tycker att det är den absolut bästa externa bildtjänsten.

Du har 1TB att röra dig med, deras app är underbar, väldigt många fotografer använder den, du kan följa/bli vän med fotografer, du kan skräddarsy din starsida, Inkludera rika beskrivningar som titlar, taggar, plats & personer, elegant gränssnitt och verktyg hjälper dig att organisera och visa dina bilder som du vill, Bildspel, bestäm vem som ser dina bilder. Är du glad för Facebook Twitter Bloggning allting är klart, använd dina bästa bilder som en backuptjänst och gör dom privata så att bara du kan se dom (jag har själv 300GB där som Backup) dina bilder är i focus inget annat. Och så mycket mer.......

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag tycker du skall prova Flickr. Jag personligen tycker att det är den absolut bästa externa bildtjänsten.

Du har 1TB att röra dig med, deras app är underbar, väldigt många fotografer använder den, du kan följa/bli vän med fotografer, du kan skräddarsy din starsida, Inkludera rika beskrivningar som titlar, taggar, plats & personer, elegant gränssnitt och verktyg hjälper dig att organisera och visa dina bilder som du vill, Bildspel, bestäm vem som ser dina bilder. Är du glad för Facebook Twitter Bloggning allting är klart, använd dina bästa bilder som en backuptjänst och gör dom privata så att bara du kan se dom (jag har själv 300GB där som Backup) dina bilder är i focus inget annat. Och så mycket mer.......

Hm... Får la kolla över det iaf! Men du har ingen bättre lösning på mitt problem tro?

Permalänk
Skrivet av vompen:

Hm... Får la kolla över det iaf! Men du har ingen bättre lösning på mitt problem tro?

Men du har fått den lösningen som finns och fungerar, på flera olika vis. Vad mer begär du? En app som gör allt åt dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Skrivet av n_sandstrom:

Men du har fått den lösningen som finns och fungerar, på flera olika vis. Vad mer begär du? En app som gör allt åt dig?

Som n_sandstrom skriver. testa! Och nä jag har ingen bättre lösning. Detta är nästan för bra, så bra är det

Du behöver inte ens skapa ett konto då du kan logga in via facebook eller google+ om du har det, så vad väntar du på.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Skickades från m.sweclockers.com

Så ja så ja, nu ska vi inte vara sånna, jag vill bara veta hur man enkelt länkar bilder i en tråd som alla andra har gjort, och det ska fungera, men det gör det ju inte

Skrivet av skog1s:

Som n_sandstrom skriver. testa! Och nä jag har ingen bättre lösning. Detta är nästan för bra, så bra är det

Du behöver inte ens skapa ett konto då du kan logga in via facebook eller google+ om du har det, så vad väntar du på.

Hahaha okej! Well det är ju ingen stress, blev bara så ivrig på att få det att fungera igår, så jag kollar över det när jag behöver det

Permalänk
Skrivet av vompen:

Så ja så ja, nu ska vi inte vara sånna, jag vill bara veta hur man enkelt länkar bilder i en tråd som alla andra har gjort, och det ska fungera, men det gör det ju inte

Fast tja, vi andra lyckas ju länka dina bilder. Nåt litet fel måste du göra i processen
Går några försök till här, och låt bli att ta bort dom om det bli fel, så kan vi se vad du gör.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Fast tja, vi andra lyckas ju länka dina bilder. Nåt litet fel måste du göra i processen
Går några försök till här, och låt bli att ta bort dom om det bli fel, så kan vi se vad du gör.

Låter jättebra! börjar med en annan bild från mitt imgur-album då:

^denna bild är länkad med bild-verktyget här på swec, där verktyget ber en att skriva in webbadressen för ens bild som är följande: http://imgur.com/a/43nYT#4

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vompen:

Låter jättebra! börjar med en annan bild från mitt imgur-album då:
http://imgur.com/a/43nYT#4

^denna bild är länkad med bild-verktyget här på swec, där verktyget ber en att skriva in webbadressen för ens bild som är följande: http://imgur.com/a/43nYT#4

Men det du länkar är ju en sida med flera bilder
Däremot går det ju bra att länka dina bilder som finns på sidan du länkade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men det du länkar är ju en sida med flera bilder
Däremot går det ju bra att länka dina bilder som finns på sidan du länkade.
http://i.imgur.com/oalsJhqh.jpg

http://i.imgur.com/TmAqPLEh.jpg

http://i.imgur.com/E9J7hrgh.jpg

http://i.imgur.com/F51lqEDh.jpg

http://i.imgur.com/L2N5qvVh.jpg

Ja jag vet, detta fungerar, men varför skalas inte mina bilder till samma storlek som alla andras? är det för att mina är tagna i porträtt-läge och inte i landskapsläge tro? syftar på de avlånga i porträtt-lägena, de andra i landskaps-läge verkar ju skala precis som alla andras

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vompen:

Ja jag vet, detta fungerar, men varför skalas inte mina bilder till samma storlek som alla andras? är det för att mina är tagna i porträtt-läge och inte i landskapsläge tro? syftar på de avlånga i porträtt-lägena, de andra i landskaps-läge verkar ju skala precis som alla andras

Forummotorn gör om dem till samma bredd om de är större än "max" hur stor maxbredden är beror på din fönsterbredd i webläsaren men det verkar som att inga bilder som visas inbäddade är mer än 717 pixel breda oavsett hur stor skärm man har.
Och alla bilder skalas lika så vitt jag sett på forumet, eller har du nått exempel på bilder över 717 pixel i bredd?
Om bilden du länkar är mindre än 717 pixel så skalas den däremot inte upp utan visas i mindre storlek.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Forummotorn gör om dem till samma bredd om de är större än "max" hur stor maxbredden är beror på din fönsterbredd i webläsaren men det verkar som att inga bilder som visas inbäddade är mer än 717 pixel breda oavsett hur stor skärm man har.
Och alla bilder skalas lika så vitt jag sett på forumet, eller har du nått exempel på bilder över 717 pixel i bredd?
Om bilden du länkar är mindre än 717 pixel så skalas den däremot inte upp utan visas i mindre storlek.

Make sense, tycker dock att den borde skala ner på längden också kanske när det är porträtt-foton och inte bara landskapsfoton