Parked cores?! Bättre fps i BF4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiTroNooB96:

Fixade framedrops också? Brukar bli lite hackigt när det blir "levolution moments" även o man har en bra dator.

Tror inte det är pga datorn utan pga spelet så tror inte det hjälper så mycket.
Jag skulle dock vilja spela lite mer innan jag säger för mycket ^^ Däremot så är stutteret som uppkom för mej idag

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av simon253:

Tror inte det är pga datorn utan pga spelet så tror inte det hjälper så mycket.
Jag skulle dock vilja spela lite mer innan jag säger för mycket ^^ Däremot så är stutteret som uppkom för mej idag

Fick du stutter av att unlocka cores? :/

Permalänk
Skrivet av Naga:

Om du kollar alla cores i resource monitor och ser att ingen någonsin blir parked så kommer det inte göra någon skillnad nej.

Och hur ser man om de blir parked? Innebär att jag frågar att de inte gör det?

Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obolla:

Funkade fin fint på min 3570K

Hur stor skillnad blev det efter förändringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fleet_of_Mind:

Och hur ser man om de blir parked? Innebär att jag frågar att de inte gör det?

Haha ja förmodligen, namnet (CPU X) blir gråtonat och det står "(parked)".

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Naga:

Haha ja förmodligen, namnet (CPU X) blir gråtonat och det står "(parked)".

Jaha, iså fall så, nej! Fan, jag som hoppades bli av med lite stuttering i spel som vissa påstod Aja, inte så farligt.

Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo

Permalänk
Medlem

Eftersom det är en registerändring man gör så glöm inte att starta om datorn.

Jag tycker det fungerar bättre för mig iaf. Känns som spelet går lite smidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiTroNooB96:

Fick du stutter av att unlocka cores? :/

Nej körde ett game innan och hade lika mycket stutter då så det verkar vara BF4s fel.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av simon253:

Nej körde ett game innan och hade lika mycket stutter då så det verkar vara BF4s fel.

jaha :/

Permalänk

Drog igång en Arma 2 benchmark, ganska tungdrivet. Körde den 2 ggr med Parked Cores och Unparked Cores. Och det gav en liten boost på hela 2 fps
Så nånting ger det iaf, tackar för länken

Edit: Jag har en i5 2500k på 4,4ghz, och ett 6950 1gig stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Skulle också vilja veta om jag kan köra detta en AMD processor, min brors dator han har en AMD (Phenom II 1100T - 6 kärnor). Datorn skulle behöva en liten boost i BF4, då han får ut mellan 30-60FPS på low med ett Radeon 4890.

EDIT: Efter att ha läst lite på Redit så verkar det som det fungerar för AMD, några nämnda sina Phenom II och FX 4-8xxx med positiva resultat.
Kommer testa detta imorgon och återkommer

har en 8320 oc till 4.8 och har haft en avg 90fps på meduim å efter jag parkat så har jag avg 90 på hige så ja det fungerar

Visa signatur

4770k @ 4,5ghz, msi z87-gd65 gaming, msi gtx 770 twin frozr oc 4gb gaming x2, corsair vengance 1600mhz 16gb, samsung 840 120 gb, 1tb western digital, corsair 1050 hx,

Permalänk
Medlem

Fan vad snabbt jag kan öppna Sweclockers forum nu!

Men seriöst, finns det mätresultat som visar skillnader eller ska vi bara gå på vad "folk upplever"?

Permalänk
Medlem

Så mycket BS och så extremt lite benchmarks och faktiska siffror. Mer seriösa tester, tills dess så är allt placebo.

Skulle gärna se tester på att ha speedstep och skit aktiverat vs att köra på samma frekvens hela tiden. När jag läste om detta programmet så hittade jag folk som påstod att delayet när processorn ska hålla på och justera frekvens och skit påverkar spelupplevelsen och att man tjänar på att ha den på full hela tiden, något jag är skeptisk till.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Haha ja förmodligen, namnet (CPU X) blir gråtonat och det står "(parked)".

Nej du har helt missuppfattat detta, om din CPU är helt idle, ja då kan du se om den skulle parkera någon en längre tid men den uppdateringen du ser är bara en liten del av det.
CPUn med parking aktiverat jobbar aktivt med att minimera förbrukning och värme, det gör att den kan parkera en core även under load av CPUn, vi snackar några få ns där coren stängs av mellan två calls för under denna tiden mellan två calls så gör coren inget, HT drar till viss del nytta av detta osv men när en core slår av måste den slå på igen, åter igen snackar vi om att det kanske tar en cycle eller två eller så dvs på en CPU i 4Ghz så 1-2/4000000000 av en sekund. När man slår av parking så slår den inte av cores alls dvs du tjänar några cycles vilket kan göra skillnaden då stutter uppstår när en del av systemet väntar på något och i ett spel som belastar CPUn mycket med draw calls grejer så sker detta ofta vilket drar ner prestandan markant.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

Det endra jag undrar är om processorn kommer sluta massa ström när man surfar och så om man stänger av denna park.
Vill ogärna det, men vill gärna ha fpsen också!

Permalänk

Jag spelade precis lite BF4 utan att ha pillat på kärnorna. Jag hade inga låsta kärnor när jag spelade så jag ser ingen anledning till att installera det programmet

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Så mycket BS och så extremt lite benchmarks och faktiska siffror. Mer seriösa tester, tills dess så är allt placebo.

Skulle gärna se tester på att ha speedstep och skit aktiverat vs att köra på samma frekvens hela tiden. När jag läste om detta programmet så hittade jag folk som påstod att delayet när processorn ska hålla på och justera frekvens och skit påverkar spelupplevelsen och att man tjänar på att ha den på full hela tiden, något jag är skeptisk till.

Programmet hjälper dig ändra i registret. Inget annat. Den här fixen har pratats om i flera år, och de flesta påstår sig få bättre prestanda. Om det är en bugg eller en "feature" som inte är tillräckligt bra optimerad i Windows vet jag inte men det skadar inte att prova.
I teorin bör det iaf vara en fördel.

Det går säkert utmärkt att testa det här om man ids.

Permalänk
Medlem

Microsoft har ju stängt av Core parking i Windows Server 2012 by default om det är en Intel CPU installerad: "Currently by default, Windows Server 2012 disables core parking for Intel based processors to maximize energy efficiency and CPU performance."

(http://support.microsoft.com/kb/2814791)

Gäller samma sak Windows 8/8.1? inga kärnor parkeras i min burk I7-3770K Win8.1 trots att datorn står och Idle:ar och jag kör med Balanced power plan.

Är det någon som kör win8.1 med en Intel CPU som ser att kärnor blir parkerade i Resource Monitorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Det endra jag undrar är om processorn kommer sluta massa ström när man surfar och så om man stänger av denna park.
Vill ogärna det, men vill gärna ha fpsen också!

Den kommer dra lite mer ja, dock för dig som individ lär det knapp vara märkbart. Detta är mer i stor skala det påverkar, en dator kanske detta spar någon watt per år eller så, låter värdelöst tills du slår ut det på några watt per år x alla cpuer som är aktiva.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ferrat:

Den kommer dra lite mer ja, dock för dig som individ lär det knapp vara märkbart. Detta är mer i stor skala det påverkar, en dator kanske detta spar någon watt per år eller så, låter värdelöst tills du slår ut det på några watt per år x alla cpuer som är aktiva.

Hur mkt pengar kommer jag förlora per år genom att avparkera du som verkar kunna sånt här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiTroNooB96:

Jag spelade precis lite BF4 utan att ha pillat på kärnorna. Jag hade inga låsta kärnor när jag spelade så jag ser ingen anledning till att installera det programmet

Skrivet av Snorren:

Microsoft har ju stängt av Core parking i Windows Server 2012 by default om det är en Intel CPU installerad: "Currently by default, Windows Server 2012 disables core parking for Intel based processors to maximize energy efficiency and CPU performance."

(http://support.microsoft.com/kb/2814791)

Gäller samma sak Windows 8/8.1? inga kärnor parkeras i min burk I7-3770K Win8.1 trots att datorn står och Idle:ar och jag kör med Balanced power plan.

Är det någon som kör win8.1 med en Intel CPU som ser att kärnor blir parkerade i Resource Monitorn?

Man hinner inte se när cores parkeras när CPUn är under load, det är inte så att den låser en core i 2-3sekunder utan den släcker den i några cycles bara för att spara energi.

Skrivet av maxkill:

Hur mkt pengar kommer jag förlora per år genom att avparkera du som verkar kunna sånt här?

Svårt att säga beror ju på om du låter datorn stå idle på mycket osv men har svårt att se att det skulle röra sig om mer än några enstaka kronor.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Detta gjorde ingen skillnad för mig , den verkade inte hitta något heller med softwaren : /

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nej du har helt missuppfattat detta, om din CPU är helt idle, ja då kan du se om den skulle parkera någon en längre tid men den uppdateringen du ser är bara en liten del av det.
CPUn med parking aktiverat jobbar aktivt med att minimera förbrukning och värme, det gör att den kan parkera en core även under load av CPUn, vi snackar några få ns där coren stängs av mellan två calls för under denna tiden mellan två calls så gör coren inget, HT drar till viss del nytta av detta osv men när en core slår av måste den slå på igen, åter igen snackar vi om att det kanske tar en cycle eller två eller så dvs på en CPU i 4Ghz så 1-2/4000000000 av en sekund. När man slår av parking så slår den inte av cores alls dvs du tjänar några cycles vilket kan göra skillnaden då stutter uppstår när en del av systemet väntar på något och i ett spel som belastar CPUn mycket med draw calls grejer så sker detta ofta vilket drar ner prestandan markant.

Och vad är det jag missuppfattat? jag sa bara hur man kan se att core blivit parked lmao

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Man hinner inte se när cores parkeras när CPUn är under load, det är inte så att den låser en core i 2-3sekunder utan den släcker den i några cycles bara för att spara energi.

Svårt att säga beror ju på om du låter datorn stå idle på mycket osv men har svårt att se att det skulle röra sig om mer än några enstaka kronor.

Finns ju gott om skärmdumpar på parkerade cores hur har man lyckats ta skärmdumparna om det är som du säger? Belastningen på min dator är i det närmaste noll så känns som det gott skulle klara sig med en core igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Programmet hjälper dig ändra i registret.

Jag vet. VIll ändå se bevis för att det faktiskt hjälper. Gjorde några snabba test i super pi och där gjorde det iaf inte ett piss.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Och vad är det jag missuppfattat? jag sa bara hur man kan se att core blivit parked lmao

För att det du kan se där är inte det som påverkar i spel, uppdateringen av din skärm är inte snabb nog att visa all core parking då det som sagt kan vara tal om några cycles.

Skrivet av Snorren:

Finns ju gott om skärmdumpar på parkerade cores hur har man lyckats ta skärmdumparna om det är som du säger? Belastningen på min dator är i det närmaste noll så känns som det gott skulle klara sig med en core igång.

För att om coren inte behövs så är det klart att den är parkerad längre, om coren är parkerad så länge att uppdateringen i resource monitor kan plocka upp det under tiden du spelar BF4 har du antingen en monster CPU bortom denna värld, random att avläsningen skedde exakt då eller så är något fel.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Man hinner inte se när cores parkeras när CPUn är under load, det är inte så att den låser en core i 2-3sekunder utan den släcker den i några cycles bara för att spara energi.

Ja jag såg det nu. ska testa unparka mina cores

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

För att det du kan se där är inte det som påverkar i spel, uppdateringen av din skärm är inte snabb nog att visa all core parking då det som sagt kan vara tal om några cycles.

Det verkar vara du som missförstått allt eller bara vill visa hur mycket du kan, när jag hade core parking på så var alltid minst 3 cores samtidigt "(parked)", efter att ha stängt av core parking så är aldrig någon core markerad "(parked)". Ergo, är det på så syns det.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Naga:

Det verkar vara du som missförstått allt eller bara vill visa hur mycket du kan, när jag hade core parking på så var alltid minst 3 cores samtidigt "(parked)", efter att ha stängt av core parking så är aldrig någon core markerad "(parked)". Ergo, är det på så syns det.

Ergo hahah , sett matrix en gång för mkt? Det har jag!
Lät så roligt när du la in det i slutet på din post, precis som i filmen haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

För att det du kan se där är inte det som påverkar i spel, uppdateringen av din skärm är inte snabb nog att visa all core parking då det som sagt kan vara tal om några cycles.

För att om coren inte behövs så är det klart att den är parkerad längre, om coren är parkerad så länge att uppdateringen i resource monitor kan plocka upp det under tiden du spelar BF4 har du antingen en monster CPU bortom denna värld, random att avläsningen skedde exakt då eller så är något fel.

Jag sitter inte och spelar BF4, jag har aldrig sagt att jag sitter och spelar BF4, datorn idle:ar (vilket jag däremot skrev).

Jag har bara Resource monitorn uppe för jag ville se om min dator överhuvudtaget parkerar några kärnor, vilket inte verkar vara fallet. Så jag undrar hur många som håller på och pillar på det i onödan därför att de inte kollar om deras datorer parkerar några kärnor överhuvudtaget.

Min undring är helt enkelt om core parking har stängts av i Windows 8/8.1 för Intel CPU:er eller om folk ser i Resource Monitorn att deras CPU:er/kärnor blir parkerade.

Sedan att det gäller helt andra regler för andra OS (Win7) och/eller CPU:er (AMD) är en annan femma. Vore bara kul att veta vilka kombinationer av OS/CPU där core parking är ett problem.