Parked cores?! Bättre fps i BF4?

Permalänk
Medlem

Testade nu och upplever mycket bättre flyt, mycket mindre stuttering.

2500k
660 ti sli.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Verkar inte som om det fungerar för windows 8.1 :/

om man använder high performance under energialternativ så blir det samma effekt.

Permalänk
Skrivet av Arvidbergstedt:

Förlåt men jag måste bara kommentera detta. Hacka inte ner på PC-gaming, alla har inte dessa problem. Folk klagar över crashar och dålig fps i bf4, jag upplever inget av detta. 3770k 4.6GHz och gtx 770 1.3GHz droppar aldrig under 60 fps på high i multiplayer.

Jag är skitnöjd.

Det är ju det här som är en del av "problemet", att vissa datoruppsättningar lirar spelet galant, medan andra har hur mycket problem som helst.

Men jag är också nöjd, spelet rullar på oförskämt bra med 6950 CF och 4670K.

Edit: tre parkerade kärnor här. Får bli att testa detta imorgon.

Permalänk
Medlem

Har en i7a.

Ska jag unparka alla coresen?

Ska ja köra med hyperthreading på eller av?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Skrivet av hexcail:

har en 8320 oc till 4.8 och har haft en avg 90fps på meduim å efter jag parkat så har jag avg 90 på hige så ja det fungerar

fungerar inte med amd cores

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_mister:

Fungerar endast med i7.

Hur menar du med fungerar? Jag har en i5:a och jag kan också ändra och tycker märka förbättring.

Permalänk
Inaktiv

Har win 8.1. Fick motsatt effekt eller ingen märkbar effekt alls. Ingen fps förbättring, snarare verkade det ha lite mer fps drops. Kan vara negativ placebo, återkommer isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_mister:

Fungerar endast med i7.

Du har fel, varför tror du det? Eller rättare sagt, säg för fan inte att det är så när du inte vet!

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

Fick FPS boost på ca 5-10 i Arma 2 men horribla temperaturer. När jag har kört prime i två timmar kom jag upp i Ca 85C, men en benchmark i Arma tryckte upp alla kärnor över 94C(högsta 97C). Visserligen varmt ute och i lägenheten. (laptop så siffrorna ska vara höga)

Edit: Nagon mer som upplever extrema tempskillnader?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Ingen skillnad i Metro LL för mig:

Före: Average Framerate: 99.93
Efter: Average Framerate: 98.86

Options: Resolution: 1280 x 1024; DirectX: DirectX 11; Quality: Low; Texture filtering: AF 4X; Advanced PhysX: Disabled; Tesselation: Off; Motion Blur: Low; SSAA: OFF;

Heller ingen märkbar fps skillnad vad jag kan se i Battlefield 4.

Windows 8.1 & i5 2500k 4.6Ghz

Testa parka dina cores igen, dra upp settings till High i Metro, kör benchmark, unparka dina cores och benchmarka igen.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk

Det fungerar för mig med. Vet inte vad det beror på. Kan det vara något med SLI tro?

Fps:en ökar inte så mycket , men man märker att spelen är mer stabila. Jag kunde ha 80-100 fps i bf4 , men man kände ändå av lite lag ibland när man vände sig snabbt i vissa situationer. Nu är allt detta borta. Jag hade 4 cores som var parkerade. Nu har jag testat bara bf4 och inte de andra spelen , men jag ser en klar skillnad. Kan vara också att vi som har i7 processor har mer nytta av detta än folk med t.ex i5.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Jag har nu kollat på mina 3 burkar här hemma:
På min Win7 burk (Intel i3-2100T) så är HT-kärnorna 1,3 parkerade när datorn idle:ar och det syns att de är parkerade i Resource Monitorn.

På min Win8 burk (Intel i5-3427U) så har jag aldrig lyckats se någon kärna bli parkerad i Resource Monitorn trots att datorn idle:ar.

På min Win8.1 burk (Intel i7-3770K) så har jag aldrig lyckats se någon kärna bli parkerad i Resource Monitorn trots att datorn idle:ar.

Så antingen så parkerar inte Win 8/8.1 kärnor (om man har Intel CPU?) eller så har de ändrat så att Resource Monitorn inte visar det längre. Jag testade även att kontrollera via perfmon och den visar också att 1 och 3 är parkerade på win7 burken men att ingen kärna blir parkerad på win8 burkarna.

En skillnad som man däremot kan se är att om man kör med High performance power plan så klockar inte CPU:n ned sig vilket den gör om man kör med balanced power plan, huruvida det kan göra små skillnader i vissa lägen om en kärna måste klocka upp sig låter jag vara osagt.

Edit: Jag kör balanced power plan på alla burkarna.

Jag kör som sagt high performance, men har ändrat just nedklockning till minimum 5%. Det är ju väldigt sällan man använder 6 kärnor ens halvmycket

Ska kolla hur HTPCn beter sig, den kör på balanced och har också Win 8.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd

låter som det där är vad som skillde i prestanda mellan win7 och win 8.1 när jag jämförde.
win 8 kör inte med parking eller hur var det?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

låter som det där är vad som skillde i prestanda mellan win7 och win 8.1 när jag jämförde.
win 8 kör inte med parking eller hur var det?

Jo Win8.1 kör med parking för jag testade detta igår och laddade ned toolen, då var mina cores parkerade.

Unparkade dem och körde ett par matcher och det kändes lite bättre men kan inte bevisa det i FPS. Dock blev min K/D ratio bättre så något positivt blev det iaf :>

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Jo Win8.1 kör med parking för jag testade detta igår och laddade ned toolen, då var mina cores parkerade.

ok men var dom parkade även i spelet?
går det att se?

att dom är parkade i idle är ju inte så konstigt

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Kan också meddela att BF4 började krascha konstant efter att jag unparkade. Ofta redan i laddningsskärmen.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

ok men var dom parkade även i spelet?
går det att se?

att dom är parkade i idle är ju inte så konstigt

Det kollade jag inte eftersom videon inte nämnde det. Förstår hur du tänker men tydligen finns alltid en viss chans att nån/några core(s) inte blir unparkad(e) när man spelar.

Ska testa lite fler spel ikväll och se vad datorn tycker om detta.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det fantastiska är att folk kör den här skiten utan att blinka! Tror ni verkligen cores:en är parkerade?

Gå in i bios och slå av alla strömsparsfunktioner/speedstep istället! Det är troligen vad programmet gör? För ingen vet vad det gör!
Virus?

Skämt är vad det är!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Jag sitter inte och spelar BF4, jag har aldrig sagt att jag sitter och spelar BF4, datorn idle:ar (vilket jag däremot skrev).

Jag har bara Resource monitorn uppe för jag ville se om min dator överhuvudtaget parkerar några kärnor, vilket inte verkar vara fallet. Så jag undrar hur många som håller på och pillar på det i onödan därför att de inte kollar om deras datorer parkerar några kärnor överhuvudtaget.

Min undring är helt enkelt om core parking har stängts av i Windows 8/8.1 för Intel CPU:er eller om folk ser i Resource Monitorn att deras CPU:er/kärnor blir parkerade.

Sedan att det gäller helt andra regler för andra OS (Win7) och/eller CPU:er (AMD) är en annan femma. Vore bara kul att veta vilka kombinationer av OS/CPU där core parking är ett problem.

Jag märkte ingen skillnad alls. Har en 4930k och kör Win8.1 på min PC.

Samma average FPS som innan :/

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD

Permalänk
Medlem

Verkar som att de flesta bara får prestanda boost i Windows 7. Verkar som att 8 och 8.1 hanterar parked cores annorlunda eller inte alls? Kanske därför alla upplever bättre prestanda out-of-the box i 8.1 i BF4.

Jag märkte iaf ingen skillnad kör 8.1.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Det fantastiska är att folk kör den här skiten utan att blinka! Tror ni verkligen cores:en är parkerade?

Gå in i bios och slå av alla strömsparsfunktioner/speedstep istället! Det är troligen vad programmet gör? För ingen vet vad det gör!
Virus?

Skämt är vad det är!

Är man orolig för virus eller att programvaran skulle vara skadlig, gör det själv i registret istället: http://forum.cakewalk.com/Windows-7-amp-Core-Parking-a-better-way-to-Turn-It-OFF-m1861804.aspx

Edit: Exportera registret först så är det bara att gå tillbaka om man ångrar sig.

Permalänk

''Unparkade'' Mina två kärnor som jag hade på min Intel core i5 3570k, kan väl börja att säga att fpsen steg 10-15. Även allt stutter problem jag hade försvann, Sen verkar det även crasha mindre, vet ej om detta har något med det att göra. Men crasherna har minskat observant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Verkar som att de flesta bara får prestanda boost i Windows 7. Verkar som att 8 och 8.1 hanterar parked cores annorlunda eller inte alls? Kanske därför alla upplever bättre prestanda out-of-the box i 8.1 i BF4.

Jag märkte iaf ingen skillnad kör 8.1.

Skrivet av en DICE dev på reddit:

"We are investigating this at DICE. Some of the graphic lag is related to how the OS handles the CPU cores. The main reason the game runs better in Win 8 is due to better handling of the cores.
We will get back to you when we have investigated this."

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiTroNooB96:

Verkar inte som om det fungerar för windows 8.1 :/

om man använder high performance under energialternativ så blir det samma effekt.

Tror alla får olika effekter för vissa fungerar de och andra inte. För min del så fick jag bättre flyt i spelet inga små hack trotts att fps ligger stadigt 60fps med vsync på. Använder givetvis Windows 8.1.

Skrivet av Vredeskaninen:

''Unparkade'' Mina två kärnor som jag hade på min Intel core i5 3570k, kan väl börja att säga att fpsen steg 10-15. Även allt stutter problem jag hade försvann, Sen verkar det även crasha mindre, vet ej om detta har något med det att göra. Men crasherna har minskat observant

Tror mindre krasch kan bero på att dem har uppdaterat och fixat till det? Såg igår det stod nånting om att dem skulle ta ner servrar och fixa krasch eller error.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk

Hej, jag har kollat lite på 7870 kortet och funderar på att uppgradera mig. Anledningen är att jag på senare tid insett att 1gb vram är alldeles för lite för de flesta nya spel. Om man kollar fps vis så ser man ju att 7870 presterar runt 15-25 fps bättre och utöver det och 1gb mer vram.
Stämmer det att jag borde få bättre fps med 7870 än med mitt nuvarande 650 Ti?

Edit: Ojdå, hade många tabs öppna och råkade skriva i fel tråd. Ignorera detta inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Kan också meddela att BF4 började krascha konstant efter att jag unparkade. Ofta redan i laddningsskärmen.

Jag vågar påstå att du har något annat problem med din dator/spelet. Det är inte den här fixen som sabbar det men kan såklart förvärra det även om jag inte tror det.

Permalänk
Skäggig legend

Jag lääär ju testa detta när jag kommer hem! Och självklart måste jag sitta över ikväll....

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Det fantastiska är att folk kör den här skiten utan att blinka! Tror ni verkligen cores:en är parkerade?

Gå in i bios och slå av alla strömsparsfunktioner/speedstep istället! Det är troligen vad programmet gör? För ingen vet vad det gör!
Virus?

Skämt är vad det är!

Tror inte speedstep är samma sak, tar man bort speedstep så körs processor i fulla hastighet oavsett tex 4.6GHz konstant. För min del så har jag på speedstep då jag vill tillåta att processor går ner i sitt 5% när jag inte gör tunga saker, och upp till 100% när den belastar. Jag har även testat att avaktivera speedstep och kollade i register, två kärnor är parkerad. Vilket fick jag små hack trotts att fps ligger stadigt 60 med vsync på. Hack kommer oftast när nånting händer på skärmen eller att jag rör mig och vänder mig snabbt, detta märks mest i SP kampanj.
Däremot om jag inte parkerar mina två kärnor så försvinner allt detta hack trotts att jag fortfarande har 5% och 100%, så jag tror att det ligger nånting i Windows som gör detta. Det program gör, kan man göra själv i registret.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Oj jag visste inte att det var så okänt... lirat hela BF3 på detta sättet. Hade jätteproblem med BF3 tills jag stängde av det.

Det är ju så att det är en simulation av en extra processor för varje kärna man har. Men många spel älskar ju hög hastighet på själva processorn, så har det vart länge. Och har man det där hyprertrading påslaget så snor man ju av varje processor så att säga. BF älskar äkta hög hastighet så enkelt är det... Hypertrading förvirrar bara... Stäng av det. Låt spelet själv välja hur det skall sno åt sig resurser... Inte lura det att det finns 8 kärnor när det inte finns 8 kärnor.

Förövrigt...

ctrl alt Delete och stäng av alla onödiga program och ha aldrig Anivirusprogram och annat igång samtidigt. Man kan även välja att BF4 skall ha högre prioritet där... välj upp något tycker jag.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Det är ju så att det är en simulation av en extra processor för varje kärna man har. Men många spel älskar ju hög hastighet på själva processorn, så har det vart länge. Och har man det där hyprertrading påslaget så snor man ju av varje processor så att säga. BF älskar äkta hög hastighet så enkelt är det... Hypertrading förvirrar bara... Stäng av det. Låt spelet själv välja hur det skall sno åt sig resurser... Inte lura det att det finns 8 kärnor när det inte finns 8 kärnor..

Har du verkligen läst vad den här tråden handlar om?

*edit*
För att förtydliga, det handlar om parkerade kärnor, inte hyperthreading.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0