Asus sänker priset på 4K-skärmen PQ321QE med 10 000 kronor

Permalänk
Medlem

Kul med prissänkningar. Lär dock bli den där Dell 28" skärmen i vår då den är lite mindre blodigt prissatt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Inaktiv

Kostar fort. 30k?

Permalänk
Avstängd

Ja den sänkningen hjälpte ju. Kostar fortfarande 25k

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Hymer:

Eller så har dom suttit på en sjuhelvetes marginal.

Som SweClockers skriver kommer den lägre kostnaden från produktionsledet och gäller egentligen bara kommande leveranser. Men det fåtal enheter som finns på lager i Sverige idag, kommer även dessa att ingå in i den nya prisuträkningen. På samma sätt som Nvidia och AMD vanligtvis gör vid prisjusteringar. Med andra ord kommer det nya priset att synas innan nya leveranser landar.

Permalänk
Medlem

Kan nog bli lagom pris tills det är lagom att byta grafikkort.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Discokungen
Skrivet av sgtspiff:

Jag förutspår istället att priset kommer vara 999kr för billigaste 4k 24" om 18 månader.

Ja, nej. Det har jag svårt att tänka mig. Tre tusen kanske, beroende på tryck. Det kan absolut gå ner till två tusen också. Man kan hoppas! Men 27-32" är riktigt lagom alltså.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

ojojoj vilket klipp... not!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

tro gör man i Kyrkan.

Väldigt originellt av dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jajjemän, vi ska springa runt i cirklar runt en påle i 1920x1080 50 år till, minst.

Ingen utveckling behövs.

Hm, men det är inte riktigt så jag vill ha det iaf.

Problemet är i dagens läge som jag ser det inte priserna på 4K skärmarna utan att grafikkorten inte lär klara att driva dom i den upplösning och ändå 60hz minimum så vad 4K skärmar kostar för gamers med normal plånbok är ju ganska irrelevant. Dom enda som i dagens läge drar nytta av en sånna här skärmar är ju dom som håller på med visuell media (filmredigering/fotografer) och stor budget. Eftersom att det inte är lika resurskrävande på samma vis så som spel är. Men jag håller med om att det vore skoj/häftigt att spela på 4K. Men vi lär få vänta nåt år tills Nvidia och ATI kommit ikapp sig en aning.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

4K, vilken bluff, hellre en feting projektor som kan visa stor bild i HD än en svindyr skärm som levererar en illusion som folk dessutom tror på, jösses

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7an:

4K, vilken bluff, hellre en feting projektor som kan visa stor bild i HD än en svindyr skärm som levererar en illusion som folk dessutom tror på, jösses

Såg en 4K projektorbild i skolan (KTH) igår på 200-300" (osäker på storleken då jag inte frågade om exakt) igår, riktigt fin bild måste jag påstå. ^^

Permalänk
Medlem

sänk den lika mycket två gånger till så tar jag en!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nubbe:

1år så är priset 1499:-

Hur länge har 2560x1440 paneler funnits? Inte ens de kostar 1499.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Bra början. Men som sagt 30k för en skärm känns sådär. Kommer nöja mig med ips ett tag till. Får se vad som händer nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7an:

4K, vilken bluff, hellre en feting projektor som kan visa stor bild i HD än en svindyr skärm som levererar en illusion som folk dessutom tror på, jösses

Jojo... För alla som jobbar på kontor, hemma eller använder en datormonitor (som artikeln handlar om) vill ju hellre sitta på en projektor.

Vad menar du med bluff?

Om du vill sitta på din 1080p prolle för film i 80"-110" så får du göra det, aalla köper väl vad dom vill men jag har svårt att tänka mig att du sitter på jobbet med en egen vägg.

Vad menar du med illusion?

Ganska irrelevant inlägg i mina ögon:/

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Dagens hårdvara svettas rejält med att få bra fps i spel på 2560x1440/1600, 4k är inget för gamers än iaf. Vi lär nog få vänta några år till innan vi kan nyttja upplösningen i spel, lagom när grafiken kommer ikapp lär vi ha 8k skärmar.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7an:

4K, vilken bluff, hellre en feting projektor som kan visa stor bild i HD än en svindyr skärm som levererar en illusion som folk dessutom tror på, jösses

Vad är denna illusion du pratar om? De otydliga bokstäver som jag ser på 1080p 24"skärmar p.g.a låg ppi är alltså en illusion(hint, det är det inte)? Jag kommer köpa en 4k skärm då jag gärna har väldigt hög upplösning då det blir mycket skönare att läsa.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

25k för skärm och ett till titan.. UHm nej tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Problemet är i dagens läge som jag ser det inte priserna på 4K skärmarna utan att grafikkorten inte lär klara att driva dom i den upplösning och ändå 60hz minimum så vad 4K skärmar kostar för gamers med normal plånbok är ju ganska irrelevant. Dom enda som i dagens läge drar nytta av en sånna här skärmar är ju dom som håller på med visuell media (filmredigering/fotografer) och stor budget. Eftersom att det inte är lika resurskrävande på samma vis så som spel är. Men jag håller med om att det vore skoj/häftigt att spela på 4K. Men vi lär få vänta nåt år tills Nvidia och ATI kommit ikapp sig en aning.

Så vi ska avstanna utvecklingen för att vissa inte hänger med?

Vad tror du säljer mest? Mata in pengar på egen utveckling, följa och stödja utvecklingen utav dessa högupplösta skärmar eller, ursäkta sig att vi inte kan leverera?

Det lär nog dröja en stund innan massan börjar få hem sina 4K skärmar. Tills dess har Nvidia och AMD god tid(!?) på sig att ta fram produkter för att få det att fungera optimalt.

5760x1200 är ingenting som är omöjligt idag på t ex SLI, i de tyngre titlarna. Det var inte heller omöjligt för 3 år sedan när jag skaffade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7an:

4K, vilken bluff, hellre en feting projektor som kan visa stor bild i HD än en svindyr skärm som levererar en illusion som folk dessutom tror på, jösses

Om du spelar simulatorer eller kollar på saker som är långt bort så märker du snabbt att du behöver mer pixlar.

Visa signatur

i7 4930k @4.6Ghz : EK/Alphacool kylt : Asus Rampage Extreme IV : Kingston HyperX Beast 16GB @2400Mhz : 2x Palit GTX 1080 JetStream : EVGA SuperNOVA 1300W : Intel 320 SSD 480gb : 2x Hyperx SSD 120gb : WD VelociRaptor 1TB : Seagate 2TB : Cosmos 2 : 1x Asus ROG Swift PG279 : 2x Asus MX279H

Permalänk
Medlem

Gillar den här typen av utveckliing

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7an:

4K, vilken bluff, hellre en feting projektor som kan visa stor bild i HD än en svindyr skärm som levererar en illusion som folk dessutom tror på, jösses

... menar du att 4k inte finns på riktigt? .. eller vad, jag fattar inte?

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Dagens hårdvara svettas rejält med att få bra fps i spel på 2560x1440/1600, 4k är inget för gamers än iaf. Vi lär nog få vänta några år till innan vi kan nyttja upplösningen i spel, lagom när grafiken kommer ikapp lär vi ha 8k skärmar.

Rätt använt så räcker 2st 780 för UHD. Behovet av MSAA är lågt eller obefintligt med 4k om man håller sig till 24-32" med hyfsad till massiv PPI. 1080p på 27" ser ju gräsligt ut i förhållande till det mer korrekta 1440p på 27" just pga för låga PPI:n.
Köper man 50-65" 4k TV med usel PPI får man skylla sig själv om det blir sämre än 4k på 32" och man genom detta ökar kravena på sin hårdvara genom att tro att fysiska storleken spelar störst roll.

Permalänk
Medlem

"Anledningen till den plötsliga prissänkningen är att att produktionskostnaderna faller, vilket tyder på att Sharp nu kan leverera större volymer av den IGZO-baserade skärmpanelen. Enligt tidigare uppgifter har Sharp endast producerat några hundra paneler av denna typ i månaden."

Har inte de skärmarna som ligger ute i handeln kostat mer att tillverka?

Anledningen är väl snarare att ingen köper skärmarna, eftersom de är för dyra, och konkurrenter kommer med billigare alternativ.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Sötast

Bara jag som tänker att det borde gå att köra en 4k skärm i 4k på skrivbordet och i 1080 i spel?

1080 är riktigt bra i de flesta spel, dessutom så får man gratis MSAA när man kör skärmen i dess lägre upplösning ^^

Permalänk
Skrivet av PC-Hybris:

60hz 4k är inget för "mass crowd" Kom med en bra prissatt 120hz skärm med 2,7/2,5k så har vi en hitt!

Finns det i dagsläget ens något gränssnitt som klarar av 4K i 120Hz? Innan dess känns det ju inte aktuellt....

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Bara jag som tänker att det borde gå att köra en 4k skärm i 4k på skrivbordet och i 1080 i spel?

1080 är riktigt bra i de flesta spel, dessutom så får man gratis MSAA när man kör skärmen i dess lägre upplösning ^^

Har man kulor för 4k skärmar oavsett storlek så har man kulor till kort som man driva den i 4k för spel med vissa undantag som kräver 3-4 kort.
1080p är ju så 5 år sedan och har man väl smakat så vill man inte gå bakåt ens för att få bättre fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Bara jag som tänker att det borde gå att köra en 4k skärm i 4k på skrivbordet och i 1080 i spel?

1080 är riktigt bra i de flesta spel, dessutom så får man gratis MSAA när man kör skärmen i dess lägre upplösning ^^

Är väl bara ställa in spelet på 1080p. Eftersom det är 2 gånger på bredden och 2 på höjden så blir det perfekt skalning och borde se ut som en 1080p skärm.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Gamers:

Har man kulor för 4k skärmar oavsett storlek så har man kulor till kort som man driva den i 4k för spel med vissa undantag som kräver 3-4 kort.
1080p är ju så 5 år sedan och har man väl smakat så vill man inte gå bakåt ens för att få bättre fps.

Kanske just idag ja, men inte om 5 år.

Då kostar skärmen 999:- och quadsli kostar fortfarande 20k-40k

Skrivet av wargreymon:

Är väl bara ställa in spelet på 1080p. Eftersom det är 2 gånger på bredden och 2 på höjden så blir det perfekt skalning och borde se ut som en 1080p skärm.

Jag trodde det också, men då jag provar 960*540 (1920/2) så blir det suddigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag trodde det också, men då jag provar 960*540 (1920/2) så blir det suddigt.

Klart det blir. Är ju lägre upplösning än 1920.