MSI Radeon R9 290X och R9 290 Gaming hos kanadensisk distributör

Permalänk
Melding Plague

MSI Radeon R9 290X och R9 290 Gaming hos kanadensisk distributör

Kort efter att mönsterkortet för Radeon R9 290X Lightning hittat ut på nätet listas ytterligare två modeller från MSI baserade på grafikprocessorn Hawaii, den här gången i Gaming-serien.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Egentligen kriminellt att vi har behövt vänta så här länge, speciellt eftersom referenskylaren är skräp.

Av det jag har läst så var det inte så att partnertillverkarna var oförberedda utan det var AMD som sjabblade bort hela grejen. Men nu är det iaf äntligen på väg att lösas. R290 med customcooler kommer troligen bli sinnesjukt prisvärt.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot detta.
Inte fel med backplate heller.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Varför kan inte AMD bara lära sig av MSI/ASUS/Gigabyte/Andra tillverkare att tillverka en bra kylare från första början?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Varför kan inte AMD bara lära sig av MSI/ASUS/Gigabyte/Andra tillverkare att tillverka en bra kylare från första början?

Dyrare
(Tror jag)

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Xeno88:

Varför kan inte AMD bara lära sig av MSI/ASUS/Gigabyte/Andra tillverkare att tillverka en bra kylare från första början?

Läst någonstans att det är på gång (kommer inte ihåg var).
Skulle antagligen räcka med att byta fläkten, inte kleta på så tjockt med kylpasta (*), och förbättra utsläppet av kylluft.

(*) http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-r9-290x-thermal-pa...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Discokungen

Ser inte det där ut som referens-PCB?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Tycker Asus version är den som verkar bli mest intressant på grund av deras omarbetade kretskort.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Varför kan inte AMD bara lära sig av MSI/ASUS/Gigabyte/Andra tillverkare att tillverka en bra kylare från första början?

Läste någonstans (tror det var i någon artikel här på Swec) att AMD har tagit till sig kritiken, så man kan ju hoppas att de lärt sig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Varför kan inte AMD bara lära sig av MSI/ASUS/Gigabyte/Andra tillverkare att tillverka en bra kylare från första början?

Både nVidia och AMD prioriterar att blåsa ut luft ur lådan också. Det ger andra begränsningar att arbeta efter. De vill inte få dåligt rykte för att ett grafikkort överhettat av obefintlig chassiventilation i ett litet chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Varför kan inte AMD bara lära sig av MSI/ASUS/Gigabyte/Andra tillverkare att tillverka en bra kylare från första början?

Jag har läst att den kylare AMD kör på sina referens kostar runt 500 kr, och tredjepartskylarna kostar det dubbla nästan (ta med en nypa salt kommer inte ihåg vart jag läst det). Så om man vill ha bättre kylare från AMD får man lägga till till vad det kostar på priset.

Och har nån release (ny generation inte en updatering) någonsin från AMD/nVidia lanserats med tredjepartskylare från MSI/ASUS osv? Jag kan inte minnas nån.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Varför kan inte AMD bara lära sig av MSI/ASUS/Gigabyte/Andra tillverkare att tillverka en bra kylare från första början?

Handar inte om att lära sig. Handlar om att få ner priset till så lågt det bara någonsin går.
Därför AMD mätte upp att kortet klarar 95 grader C. Sen gör man kylar precis så fattig den behöver vara för att klara av att hålla 95 grader. Och på så vis ett mycket mycket billigare kort än konkurrenten. På gott och ont. Rent konkurrentmässigt pressade det ner priserna rejält. 780 var ju tvungen att rasa därefter och landa på en prislapp värd prestandan.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Varför kan inte AMD bara lära sig av MSI/ASUS/Gigabyte/Andra tillverkare att tillverka en bra kylare från första början?

Som någon sa, tredjepartskylarna är dyrare, skall du sälja till OEM-tillverkare så gäller det att hålla hårt i vartenda öre. Misstänker att just oem tillverkare gillar grafikkort som blåser ut luften direkt då de kan göra mindre chassin och ha mindre fläktar i => ännu billigare. Hårt konkurrensutsatt bransch, finns det en genväg tar dem den. Skulle inte bli förvånad om det till och med är en överenskommelse mellan AMD/Nvidia och deras partners, AMD har inte mycket att vinna på att konkurrera med sina partners och ger sig därför inte in i den marknaden utan de tar hand om OEM marknaden istället. Sen det någon sa med kylpastan, jag har ALDRIG förstått varför det alltid envisas med att ha så mycket pasta i all elektronik. Jag menar, kylpasta är inte gratis, vart finns förlusterna i att ta mindre när det endast ger sämre resultat med mycket?

Permalänk
Medlem

Varit lockad att testa 290 med eftermarknadskylare för att det presterar som ett 780 kort med
mer minne och större buss. Sedan att priset ligger bättre till.

Med tanke på att referens går på 3100-3200 kr ibland så skulle det vara kul om Msi Twinfrozr lägger sig på
3500 kr då tror jag att nvidia får svårt att sälja sina kort. Detta kommer bli intressant framöver.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Jag har läst att den kylare AMD kör på sina referens kostar runt 500 kr, och tredjepartskylarna kostar det dubbla nästan (ta med en nypa salt kommer inte ihåg vart jag läst det). Så om man vill ha bättre kylare från AMD får man lägga till till vad det kostar på priset.

Och har nån release (ny generation inte en updatering) någonsin från AMD/nVidia lanserats med tredjepartskylare från MSI/ASUS osv? Jag kan inte minnas nån.

500kr? Högst 50kr för tillverkning.

Permalänk
Medlem

Läser allt om AMD och den (mest välförtjänta) kritik de får för sina stock-kylare och kan inte annat en förundras över att, sedan jag började bygga mina egna burkar i mitten av 90-talet, både AMD och Intels box-kylare till CPU:er har sett mer eller mindre identiska ut genom åren; små och högljudda. Känner inte någon som använder de. Ändå verkar folk inte märkbart besvärade över att lägga +500 på en eftermarknadskylare. Konstigt?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Aleshi:

Både nVidia och AMD prioriterar att blåsa ut luft ur lådan också. Det ger andra begränsningar att arbeta efter. De vill inte få dåligt rykte för att ett grafikkort överhettat av obefintlig chassiventilation i ett litet chassi.

Nvidia kan ju göra vettiga referenskylare (med radialfläkt). Då borde AMD kunna det också, tycker jag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Gambit_2K:

Jag har läst att den kylare AMD kör på sina referens kostar runt 500 kr, och tredjepartskylarna kostar det dubbla nästan (ta med en nypa salt kommer inte ihåg vart jag läst det).

Inte en chans. Arctic Accelero Xtreme kostar ju runt 500 kr i butik och är minst lika bra som DC2, TF, WF osv.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Nä fan vad besviken jag blev när jag såg bilderna. "Platen" ligger ju inte på de högra VRAM:en bara på de vänstra och minnena. Det är ju de högra som är de svåra att kyla, och inte minnena wtf. Hur tänkte MSI här. Fan asså, ville inte bli ASUS bitch igen efter att man varit med om deras RMA support. Det är så drygt att alltid behöva modda ihop någon liten kylfläns till de högra minnena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Nä fan vad besviken jag blev när jag såg bilderna. "Platen" ligger ju inte på de högra VRAM:en bara på de vänstra och minnena. Det är ju de högra som är de svåra att kyla, och inte minnena wtf. Hur tänkte MSI här. Fan asså, ville inte bli ASUS bitch igen efter att man varit med om deras RMA support. Det är så drygt att alltid behöva modda ihop någon liten kylfläns till de högra minnena.

kompis du pratar nog om VRM1, det är inga minnen, det är volt regulator.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Nvidia kan ju göra vettiga referenskylare (med radialfläkt). Då borde AMD kunna det också, tycker jag.

Om dom hade samma budget och tid att designa fläkten ja.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gilgamesh:

kompis du pratar nog om VRM1, det är inga minnen, det är volt regulator.

Ja de stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Nvidia kan ju göra vettiga referenskylare (med radialfläkt). Då borde AMD kunna det också, tycker jag.

Och du vet att Titans kylare är så mycket bättre, eller är det något du tror? Har du sett ljudnivåskillnaden mellan Titan och 780Ti? 780Ti låter en hel del mer trots att den bara utvecklar några watt mer. Det är en rätt brant stigning i ljudnivå på den kylaren också. En stor skillnad är att Titan drar lite mindre än 290X, men med en mycket större yta. Med tanke på den branta stigningen i ljudnivå mellan Titan och 780Ti, hur högt skulle den kylaren låta vid samma W/mm² som 290X?

http://www.sweclockers.com/image/diagram/5040?k=d9f99846428b9...

Trots att 780Ti har högre temperature target så är 780Ti nästan halvvägs upp till 290X Über jämfört med Titan. Och detta med bara lite högre W/mm².
Tittar vi på 290X Q vs. Ü så ser vi samma sak där med, inte mycket högre effekt, men mycket högre ljudnivå. Det är helt enkelt så att små skillnader i Watt/mm² ger stora skillnader i ljudnivå, och detta gäller båda kylarna. Ta då också att GK110 är ett ovanligt stort chip, och att 290X är ett väldigt kompakt chip då det levererar samma prestanda på mycket mindre yta.
Så frågan är, är kylaren till GK110 bättre än den till 290X, egentligen?

Sedan har det blivit lite hysteri kring det där. 290X har inte sämre ljudnivå än många andra grafikkort. Men eftersom Titan var ovanligt tyst så blir man hårdare kritiken mot 290X.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Aleshi:

Och du vet att Titans kylare är så mycket bättre, eller är det något du tror? Har du sett ljudnivåskillnaden mellan Titan och 780Ti? 780Ti låter en hel del mer trots att den bara utvecklar några watt mer. Det är en rätt brant stigning i ljudnivå på den kylaren också. En stor skillnad är att Titan drar lite mindre än 290X, men med en mycket större yta. Med tanke på den branta stigningen i ljudnivå mellan Titan och 780Ti, hur högt skulle den kylaren låta vid samma W/mm² som 290X?

http://www.sweclockers.com/image/diagram/5040?k=d9f99846428b9...

Trots att 780Ti har högre temperature target så är 780Ti nästan halvvägs upp till 290X Über jämfört med Titan. Och detta med bara lite högre W/mm².
Tittar vi på 290X Q vs. Ü så ser vi samma sak där med, inte mycket högre effekt, men mycket högre ljudnivå. Det är helt enkelt så att små skillnader i Watt/mm² ger stora skillnader i ljudnivå, och detta gäller båda kylarna. Ta då också att GK110 är ett ovanligt stort chip, och att 290X är ett väldigt kompakt chip då det levererar samma prestanda på mycket mindre yta.
Så frågan är, är kylaren till GK110 bättre än den till 290X, egentligen?

Sedan har det blivit lite hysteri kring det där. 290X har inte sämre ljudnivå än många andra grafikkort. Men eftersom Titan var ovanligt tyst så blir man hårdare kritiken mot 290X.

Jag har själv två 7970. Ett sådant låter som en dammsugare i load (stock). I idle låter det betydligt mer än allt annat i min dator tillsammans (och då är resten av delarna inte speciellt tysta). Det går inte att få fläkten att gå under ett visst procenttal (minns ej vilket): Jag kan ALDRIG få det någorlunda tyst när jag sitter vid datorn. När jag minear med kraftig underklockning (780 MHz, 0,85 V, 40 % fläkthastighet) låter datorn ganska högt och jag måste ha en kudde över huvudet för att kunna sova.

Vad jag kan höra låter 290X minst lika högt och irriterande som 7970, och man hör tydlig skillnad mot Titan. Jag verkar ha gjort en korrekt bedömning:

Skrivet av Emil Å:

[Titan] är ganska väldigt extremt jättemycket tystare.

GTX 780, som sitter i en dator jag har byggt, är inte ens i närheten av lika högljutt. Det hörs knappt i idle och ljudnivån i load är fullt acceptabel. Dess kylare är flera klasser bättre än den hos 7970, och det är betydligt snabbare.

Jag får erkänna att jag inte helt förstod ditt resonemang med kretsyta. Hur är det relevant för användaren?

Glöm inte heller att 290X låter som i videon när det är 95 °C varmt. Hur högt skulle kylaren låta om GPU:n skulle hållas runt 80 °C, som Titan gör?

Faktum kvarstår: AMD har inget snabbt grafikkort som inte låter brutalt högt. Det har Nvidia.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag har själv två 7970. Ett sådant låter som en dammsugare i load (stock). I idle låter det betydligt mer än allt annat i min dator tillsammans (och då är resten av delarna inte speciellt tysta). Det går inte att få fläkten att gå under ett visst procenttal (minns ej vilket): Jag kan ALDRIG få det någorlunda tyst när jag sitter vid datorn. När jag minear med kraftig underklockning (780 MHz, 0,85 V, 40 % fläkthastighet) låter datorn ganska högt och jag måste ha en kudde över huvudet för att kunna sova.

Vad jag kan höra låter 290X minst lika högt och irriterande som 7970, och man hör tydlig skillnad mot Titan. Jag verkar ha gjort en korrekt bedömning:

GTX 780, som sitter i en dator jag har byggt, är inte ens i närheten av lika högljutt. Det hörs knappt i idle och ljudnivån i load är fullt acceptabel. Dess kylare är flera klasser bättre än den hos 7970, och det är betydligt snabbare.

Jag får erkänna att jag inte helt förstod ditt resonemang med kretsyta. Hur är det relevant för användaren?

Glöm inte heller att 290X låter som i videon när det är 95 °C varmt. Hur högt skulle kylaren låta om GPU:n skulle hållas runt 80 °C, som Titan gör?

Faktum kvarstår: AMD har inget snabbt grafikkort som inte låter brutalt högt. Det har Nvidia.

Ja det är lite uppenbart att du inte var med på det resonemanget då inget av det du skriver är det minsta relevant med tanke på mitt inlägg som du citerar.

Poängen är att det är mycket svårare att kyla en liten krets än en stor krets vid samma värmeutveckling. Jämför IB mot SB bland annat.

Nu är det svårt att veta exakt hur mycket av effekten som dras av grafikkorten, men om vi ska titta på graferna nedan, så kan vi se att Titan, 780Ti och 290X ligger väldigt nära varandra i hur mycket ström de drar, och därmed även i hur mycket värme de utvecklar.
http://www.sweclockers.com/image/diagram/5019?k=5899134049e13...
Men låt säga att det är 245W för Titan, 250W för 290X (Q), 255W för 290X (Ü) och för 780Ti.

Då kan vi se följande

Titan:
Watt: 245W
Diesize: 561mm
W/mm² = 0,43
dBA: 46,5

780Ti
Watt: 255W
Diesize: 561mm
W/mm² = 0,45
dBA: 51

290X (Q)
Watt: 250W
Diesize: 438mm
W/mm² = 0,57
dBA: 51

290X (Ü)
Watt: 255W
Diesize: 438mm
W/mm² = 0,58
dBA: 57,5

Vad kan vi se? Jo i båda fallen skenar ljudnivåerna så fort kretsen bara utvecklar lite mer värme. Och att 780Ti låter betydligt mer än Titan, trots ynka 10 W mer värme. 780Ti låter lika mycket som 290X (Q). Och detta trots att kylaren på 290X har ett mycket tuffare jobb då värmen leds över en mindre yta. Eftersom kylaren till 290X klarar att ligga på 51dBA trots tuffare jobb än kylaren på 780Ti som också ligger på 51dBA, skulle då kylaren till 780Ti klara av det tuffare jobbet med 290X (Q) på så låg ljudnivå?

Poängen är, bara små skillnader i värmeutveckling tycks ge mycket högre ljudnivå. Och AMD har mycket mindre kontaktyta i sina kretsar. Så det är mycket möjligt att AMDs kylare är mycket bättre, men den har ett svårare jobb. Så länge ingen tagit loss kylarna och testat dem på neutral mark så kan man inte säga att det är AMDs kylare det är fel på. Det kanske bara är så att det finns en nackdel med små yteffektiva chip.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Aleshi:

Ja det är lite uppenbart att du inte var med på det resonemanget då inget av det du skriver är det minsta relevant med tanke på mitt inlägg som du citerar.

Poängen är att det är mycket svårare att kyla en liten krets än en stor krets vid samma värmeutveckling. Jämför IB mot SB bland annat.

Skillnaden mellan dem beror mer på att Sandy Bridge har fastlödd IHS medan den på Ivy Bridge är limmad på ett sådant sätt att det är ett litet, men betydande, mellanrum mellan kislet och IHS:en som förstör värmeavledningen.

Jag är dock på det klara med att det, som du säger, är lättare att kyla en större yta som avger samma antal watt.

Citat:

Nu är det svårt att veta exakt hur mycket av effekten som dras av grafikkorten, men om vi ska titta på graferna nedan, så kan vi se att Titan, 780Ti och 290X ligger väldigt nära varandra i hur mycket ström de drar, och därmed även i hur mycket värme de utvecklar.
http://www.sweclockers.com/image/diagram/5019?k=5899134049e13...
Men låt säga att det är 245W för Titan, 250W för 290X (Q), 255W för 290X (Ü) och för 780Ti.

Då kan vi se följande

Titan:
Watt: 245W
Diesize: 561mm
W/mm² = 0,43
dBA: 46,5

780Ti
Watt: 255W
Diesize: 561mm
W/mm² = 0,45
dBA: 51

290X (Q)
Watt: 250W
Diesize: 438mm
W/mm² = 0,57
dBA: 51

290X (Ü)
Watt: 255W
Diesize: 438mm
W/mm² = 0,58
dBA: 57,5

Vad kan vi se? Jo i båda fallen skenar ljudnivåerna så fort kretsen bara utvecklar lite mer värme. Och att 780Ti låter betydligt mer än Titan, trots ynka 10 W mer värme. 780Ti låter lika mycket som 290X (Q).

780 Ti är 18 % snabbare och håller sig 11 °C kallare än 290X (Q).

Citat:

Och detta trots att kylaren på 290X har ett mycket tuffare jobb då värmen leds över en mindre yta. Eftersom kylaren till 290X klarar att ligga på 51dBA trots tuffare jobb än kylaren på 780Ti som också ligger på 51dBA, skulle då kylaren till 780Ti klara av det tuffare jobbet med 290X (Q) på så låg ljudnivå?

Ska man jämföra dem så ska det åtminstone vara då GPU:erna är lika varma. Annars kan man ju säga "kolla här, 780 Ti låter jättemycket mer än 290X (Q) när 780 Ti:t är 56 °C varmt och 290X (Q):et är 95 °C".

Citat:

Poängen är, bara små skillnader i värmeutveckling tycks ge mycket högre ljudnivå. Och AMD har mycket mindre kontaktyta i sina kretsar. Så det är mycket möjligt att AMDs kylare är mycket bättre, men den har ett svårare jobb. Så länge ingen tagit loss kylarna och testat dem på neutral mark så kan man inte säga att det är AMDs kylare det är fel på. Det kanske bara är så att det finns en nackdel med små yteffektiva chip.

Ett sådant test hade varit mycket intressant att läsa.

Men de säljer ju en helhetsupplevelse: ett grafikkort, inte en lös kylare. Då måste kylaren vara väl anpassad för uppgiften (vilket även inbegriper dess utseende). Nvidias referenskylare är det. AMD:s är (tyvärr) inte det. Nvidias kylare bidrar till att man vill ha kortet. AMD:s gör (tyvärr) inte det.

Vad jag känner när jag ser respektive kort:

Tre såna i en miningrig i källaren hade varit nice, men HÅLL DET BORTA från min maindator!!!

GEEEEE MIIIIIG!!! <3

Sedan jag köpte mitt andra 7970 har jag, mot min vilja, blivit grönare och grönare för varje dag som gått. Jag gillar egentligen AMD. Men de har inte släppt en enda produkt för vilken jag känt "Den vill jag ha!" sedan 7970 (i slutet av 2011). Nvidia har sedan dess släppt 680, Titan, 780, 780 Ti, Shadowplay och G-Sync – produkter som har gemensamt att de i högre eller lägre grad har tilltalat mig (Titan allra mest).

Den enda fördelen jag har fått för att jag köpte AMD är möjligheten att minea kryptovalutor (vilket är jättebra, men jag köpte dyra grafikkort för att kunna spela BF3/4 med flyt, något jag inte kan). Så det är klart jag är bitter över att gräset är grönare på andra sidan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Skillnaden mellan dem beror mer på att Sandy Bridge har fastlödd IHS medan den på Ivy Bridge är limmad på ett sådant sätt att det är ett litet, men betydande, mellanrum mellan kislet och IHS:en som förstör värmeavledningen.

Det är en del av förklaringen. Att ta bort IHS har ju inte hjälpt så mycket som folk hoppats på alltid. Sedan finns tendensen kvar i IB-E som inte har den temperatur man kan förvänta sig när man bara jämför TDP och kylning.

Skrivet av HurMycket:

Prestanda är i allra högsta grad relevant i många sammanhang, men inte i min poäng angående kylaren. De kyler nästan lika mycket till samma ljudnivå, och AMD-kylaren har mindre yta att arbeta på. Prestandan hör inte hemma i ämnet.

Skrivet av HurMycket:

Ska man jämföra dem så ska det åtminstone vara då GPU:erna är lika varma. Annars kan man ju säga "kolla här, 780 Ti låter jättemycket mer än 290X (Q) när 780 Ti:t är 56 °C varmt och 290X (Q):et är 95 °C".

Ja precis! Det är därför jag inte har sagt att kylaren på 290X är bättre, eftersom en faktor pekar åt andra hållet också. Det är just därför jag tycker att det behövs ett test innan man kan säga att ena märket misslyckats med sin kylare.

Skrivet av HurMycket:

Men de säljer ju en helhetsupplevelse: ett grafikkort, inte en lös kylare. Då måste kylaren vara väl anpassad för uppgiften (vilket även inbegriper dess utseende). Nvidias referenskylare är det. AMD:s är (tyvärr) inte det. Nvidias kylare bidrar till att man vill ha kortet. AMD:s gör (tyvärr) inte det.

Ja vid ett eventuellt köpråd så är ju helheten avgörande, och då kommer dessutom personliga värderingar in. Just nu gällde det dock bara om AMDs kylare var dålig eller inte.

Skrivet av HurMycket:

Sedan jag köpte mitt andra 7970 har jag, mot min vilja, blivit grönare och grönare för varje dag som gått. Jag gillar egentligen AMD. Men de har inte släppt en enda produkt för vilken jag känt "Den vill jag ha!" sedan 7970 (i slutet av 2011). Nvidia har sedan dess släppt 680, Titan, 780, 780 Ti, Shadowplay och G-Sync – produkter som har gemensamt att de i högre eller lägre grad har tilltalat mig (Titan allra mest).

Jag kör aldrig med stockkylning i grafikkort som utvecklar mer än 100W värme. Är förövrigt helnöjd med mitt 7970 jag köpte för 1899:- förra månaden. Märker inte att det finns i datorn för det mesta, mer än prestandamässigt då allt går som jag vill.

Skrivet av HurMycket:

Den enda fördelen jag har fått för att jag köpte AMD är möjligheten att minea kryptovalutor (vilket är jättebra, men jag köpte dyra grafikkort för att kunna spela BF3/4 med flyt, något jag inte kan). Så det är klart jag är bitter över att gräset är grönare på andra sidan.

Jag har då inte märkt något på den punkten. Eller, jag hade en gammal HDD som en virtuel maskin låg på, när jag hade det igång så lyckades det mesta stallas smått hela tiden vilket gav små hack i spel. Men det var oavsett grafikkort och spel. När jag inte har något sådant igång i bakgrunden så flyter allt på galant.

Permalänk
Medlem

Jag har haft MSIs TwinFrozr tidigare och köper gärna ett lightningkort. För att de inger känsla av kvalitet. Jag skulle aldrig köpa ett grafikkort som heter "gaming". Är det ett försök att locka tonåringar?

Inväntar spänt Intels nästa CPU i "calculate"-serien och Samsungs nya HDD med "Storage technology".

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Aleshi:

Det är en del av förklaringen. Att ta bort IHS har ju inte hjälpt så mycket som folk hoppats på alltid. Sedan finns tendensen kvar i IB-E som inte har den temperatur man kan förvänta sig när man bara jämför TDP och kylning.

Prestanda är i allra högsta grad relevant i många sammanhang, men inte i min poäng angående kylaren. De kyler nästan lika mycket till samma ljudnivå, och AMD-kylaren har mindre yta att arbeta på. Prestandan hör inte hemma i ämnet.

De kyler inte "lika mycket". 290X (Q) blir 95 °C. 780 Ti blir inte ens 85. Det är större skillnad än man kan tro. Ska jag hålla (båda) mina kort under 75 °C får kylarna ligga i som djur, men om jag nöjer mig med 85 °C kan de ligga och mysa i 35–40 %.

Citat:

Ja precis! Det är därför jag inte har sagt att kylaren på 290X är bättre, eftersom en faktor pekar åt andra hållet också. Det är just därför jag tycker att det behövs ett test innan man kan säga att ena märket misslyckats med sin kylare.

Ja vid ett eventuellt köpråd så är ju helheten avgörande, och då kommer dessutom personliga värderingar in. Just nu gällde det dock bara om AMDs kylare var dålig eller inte.

Vilket den är. Förutom effektiviteten har Nvidias kylare andra fördelar, som att den är av metall och väldigt vacker. Det låter P12, men återigen: vill ha-faktorn spelar roll. Kylaren ger ett kvalitetsintryck.

Citat:

Jag kör aldrig med stockkylning i grafikkort som utvecklar mer än 100W värme. Är förövrigt helnöjd med mitt 7970 jag köpte för 1899:- förra månaden. Märker inte att det finns i datorn för det mesta, mer än prestandamässigt då allt går som jag vill.

Jag har då inte märkt något på den punkten. Eller, jag hade en gammal HDD som en virtuel maskin låg på, när jag hade det igång så lyckades det mesta stallas smått hela tiden vilket gav små hack i spel. Men det var oavsett grafikkort och spel. När jag inte har något sådant igång i bakgrunden så flyter allt på galant.

Jag menade CrossFire. Jag har lagt 6500 kr på grafikkort (4170 kr nytt + 2250 kr begagnat) och för de pengarna har jag fått en betydligt sämre spelupplevelse än om jag hade köpt ett Nvidia-kort för mindre pengar.

Och ingen kan säga att jag inte har försökt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

De kyler inte "lika mycket". 290X (Q) blir 95 °C. 780 Ti blir inte ens 85. Det är större skillnad än man kan tro. Ska jag hålla (båda) mina kort under 75 °C får kylarna ligga i som djur, men om jag nöjer mig med 85 °C kan de ligga och mysa i 35–40 %.

Som sagt, AMD har mindre kontaktyta och nVidia lägre DeltaT. Min poäng är att man inte kan säga att en kylare är sämre än den andra om man inte utrett det och testat.

Skrivet av HurMycket:

Vilket den är. Förutom effektiviteten har Nvidias kylare andra fördelar, som att den är av metall och väldigt vacker. Det låter P12, men återigen: vill ha-faktorn spelar roll. Kylaren ger ett kvalitetsintryck.

Fast du vet inte att nVidias kylare är effektivare. Vilket min poäng har varit hela tiden.
Och ja, lite P12 är det, och kvalitetsintryck ger jag inget för, som med den tunga "robusta" iPhone 4 som går sönder hela tiden mot den lätta "plastiga" Galaxy S2 som håller för det mesta. Jag bryr mig alldeles för mycket om faktisk kvalitet och funktion för att bry mig det minsta om hur kvalitativt det "känns".