Vinn nätagg från Seasonic

PS2 problem "Please insert a playstation format disc"

Permalänk
Medlem

PS2 problem "Please insert a playstation format disc"

Hej!

Sålde nyligen min PS2 Slim och köparen har nu råkat ut för att den inte läser PS1 spel, skärmen bli svart och det meddelandet ploppar upp.

PS2 spel fungerar dock vilket känns märkligt då det ju måste betyda att lasern inte är problemet.

Har någon en idé på vad det kan vara? Känns ju inte sådär jättekul att "köpa" tillbaka den.

Hjälp uppskattas!

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl en DVD-spelare i PS2? Det är olika laser för CD eller DVD-läsning, så troligen har väl CD-lasern gått och dött medan DVD-delen fungerar fortfarande. Låter så iaf.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Gammal konsol och sliten laser som ovan sa.
Eller så försöker han väl med spel från annan region
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk

Är ps2:an "moddad" `?

Jag har jobbat med ps2:or och om dvd spel funkar funkar alltid cd spel, om lasern blir dålig så märker man det genom att det börjar bli svårt att läsa dvd skivor men cd spel tar den nästan alltid om inte du har råkat bränna cd/dvd styrchippet i maskinen då läser den inga skivor.

Ha en bra natt!

MvH
Christofer

Permalänk

ps2 slim läser inte ps1 spel väl? den var inte bakåtkompitabel! det är tjocka modellen som kan spela Ps1 spel

Permalänk
Medlem

Nej PS2 slim spelar PS1 spel utan problem, Alla Playstation modeller som släpps förutom Playstation 4 klarar av att spela Playstation 1 spel. Ja det inkluderar alla PS1, PS2 och PS3 enheter.

Med det sagt låter som läsaren är dåligt / skivan är dålig. Värt att notera att PS1 skivor har svart yta och gör det ännu svårare för en läsare att avläsa dessa så läsaren kan värka okej men ändå inte hantera dessa.

Sedan har PS2 ganska så stora problem med sin DVD läsare, ganska vanligt att den sackar ihop.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av luckychris888:

Är ps2:an "moddad" `?

Jag har jobbat med ps2:or och om dvd spel funkar funkar alltid cd spel, om lasern blir dålig så märker man det genom att det börjar bli svårt att läsa dvd skivor men cd spel tar den nästan alltid om inte du har råkat bränna cd/dvd styrchippet i maskinen då läser den inga skivor.

Ha en bra natt!

MvH
Christofer

Hej!

Ja det är den, för att kunna köra amerikanska köpta spel.

Det konstiga är att den tar PS2 spel PAL som NTSC utan problem medans PS1 spel på de båda regionerna inte fungerar.

Tänkte om lasern blivit dålig borde väl det vara tvärtom?

Mvh

EDIT: Köparen sa att när hon fick den så fungerade det första PS1-spelet som hon testade men att det sedan inte gick att få igång något ps1-spel dagen efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det är väl en DVD-spelare i PS2? Det är olika laser för CD eller DVD-läsning, så troligen har väl CD-lasern gått och dött medan DVD-delen fungerar fortfarande. Låter så iaf.

Jupp, det är en klassiker, speciellt på moddade konsoller det körts mycket brända spel. Läsaren notchar upp spänningen på laserdioden för att kompensera för den sämre kvalitén på en bränd skiva i relation till en pressad, och resultatet är förstås att dioden avlider i förtid. Har TS som han säger bara kört importspel, undrar jag dock om det inte är en annan pryl som hänt:

Sony "försåtsminerade" vissa revisioner av PS2. I korthet så drar firmwaren som styr lasern upp spänningen till max vid vissa kommunikationsfel i DVD-läsarens DSP, fel som i princip enbart kan orsakas av att ett modchip plockar upp och ändrar i en dataström, och inte gör det korrekt. Resultatet är att laserdioden dör på nolltid, vi snackar sekunder eller i bästa fall minuter med maxspänning.
Det finns vissa mods för att shunta bort överspänningen när det händer, googla på "romeo mod" exempelvis, men de är väl lite sisådär. Visst, de gör ju inte saken sämre, men de är inga hundraprocentiga lösningar heller.

TS, testa med ett PS2-spel på CD, det finns en del sådana. Funkar det, så är problemet alla gånger laserdioden för DVD-läsning. I sådana fall kan du beställa hem en ny laserunit från diverse hongkongsiter, exvis dx.com, för en rätt billig penning, och byta ut den.

I korthet, modchips suger totalt när det kommer till PS2. Nu är det väl inte aktuellt för dig kanske, men du kan ju tipsa köparen att ebaya hem en amerikansk ps2:a om han nu ville köra importspel han också. Det är inte särskilt dyrt, det är absolut enklaste sättet att göra det (FreeMCBoot är bra, men inte super att köra imports med), och PS2:an kommer hålla i all evighet omoddad

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jupp, det är en klassiker, speciellt på moddade konsoller det körts mycket brända spel. Läsaren notchar upp spänningen på laserdioden för att kompensera för den sämre kvalitén på en bränd skiva i relation till en pressad, och resultatet är förstås att dioden avlider i förtid. Har TS som han säger bara kört importspel, undrar jag dock om det inte är en annan pryl som hänt:

Sony "försåtsminerade" vissa revisioner av PS2. I korthet så drar firmwaren som styr lasern upp spänningen till max vid vissa kommunikationsfel i DVD-läsarens DSP, fel som i princip enbart kan orsakas av att ett modchip plockar upp och ändrar i en dataström, och inte gör det korrekt. Resultatet är att laserdioden dör på nolltid, vi snackar sekunder eller i bästa fall minuter med maxspänning.
Det finns vissa mods för att shunta bort överspänningen när det händer, googla på "romeo mod" exempelvis, men de är väl lite sisådär. Visst, de gör ju inte saken sämre, men de är inga hundraprocentiga lösningar heller.

TS, testa med ett PS2-spel på CD, det finns en del sådana. Funkar det, så är problemet alla gånger laserdioden för DVD-läsning. I sådana fall kan du beställa hem en ny laserunit från diverse hongkongsiter, exvis dx.com, för en rätt billig penning, och byta ut den.

I korthet, modchips suger totalt när det kommer till PS2. Nu är det väl inte aktuellt för dig kanske, men du kan ju tipsa köparen att ebaya hem en amerikansk ps2:a om han nu ville köra importspel han också. Det är inte särskilt dyrt, det är absolut enklaste sättet att göra det (FreeMCBoot är bra, men inte super att köra imports med), och PS2:an kommer hålla i all evighet omoddad

Jag har enbart kört köpta spel men inte ägaren före mig :/.

Permalänk
Medlem

Be köparen testa en vanlig musik-cd för att se om lasern är problemet.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Jag har enbart kört köpta spel men inte ägaren före mig :/.

Ah okej, ja, då finns det ju inga garantier tyvärr. Men jag såg att jag blandat ihop det hela, och att det var CD som inte kunde läsas. Kan rätt av säga att samtliga moddade PS2 jag stött på som haft sådana här problem har haft det med DVD, och inte CD. Det kanske är nåt annat då (därmed är det inte sagt att inte CD-dioden kan ge upp först).

Ni har förresten testat de där enkla grejerna, som att göra rent linsen, kollat så inte laserslädens glidytor är helt igenbeggade, osv?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ah okej, ja, då finns det ju inga garantier tyvärr. Men jag såg att jag blandat ihop det hela, och att det var CD som inte kunde läsas. Kan rätt av säga att samtliga moddade PS2 jag stött på som haft sådana här problem har haft det med DVD, och inte CD. Det kanske är nåt annat då (därmed är det inte sagt att inte CD-dioden kan ge upp först).

Ni har förresten testat de där enkla grejerna, som att göra rent linsen, kollat så inte laserslädens glidytor är helt igenbeggade, osv?

Jag får ge de förslagen till köparen! Sålde den på distans så har inte kunnat se på den själv nämligen.

Permalänk

Hejsan såg att du hade haft en problem med en ps2 Jag har oxå ett problem med en ps2 det är att den läser dvd-filmer men inte nått spel som jag har vad kan det beror på?