Blixtar/Åska - dator skyddad i lägenhet?

Permalänk
Medlem

Blixtar/Åska - dator skyddad i lägenhet?

Tja!
Precis några minuter innan jag skrev detta så small det till här i närheten som fan. Min första tanke var "stäng av datorn ifall att". Men sen så tänkte jag: Spelar det någon roll ifall man bor i lägenhet eller villa när det slår ner? Jag bor i en lägenhet, är min dator mer, mindre eller lika utsatt för att gå sönder pga nedslag? Vill gärna veta eftersom att många rekommenderar en att dra ur sladden vid åska/blixtnedslag, men blixten slår ju oftast ner vid högsta markpunkten?

Behöver veta tills nästa gång, för det har varit lite blixt/åskoväder här i Uddevalla några dagar på följd nu!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Har ni inga luftburna el/tele ledningar i området så är det nog lugnt. Har du ADSL kan det även gå via teleledningar. Det är om blixten slår ner i dessa eller en transformator som det kan vara dåligt för datorn vad jag vet.. Men man vet aldrig så inga garantier

Permalänk
Medlem

Måste dock säga att jag blir något förvånad och höra att det är åska i Sverige så här års. Tittar ut och ser bara en massa snö och -10 grader, vilken skillnad det kan vara på knappt 120 mil fågelvägen.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Måste dock säga att jag blir något förvånad och höra att det är åska i Sverige så här års. Tittar ut och ser bara en massa snö och -10 grader, vilken skillnad det kan vara på knappt 120 mil fågelvägen.

Tristaste Julafton på länge faktiskt, mörkt, blåsigt som sjutton och regnigt :/ (Stockholm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Tristaste Julafton på länge faktiskt, mörkt, blåsigt som sjutton och regnigt :/ (Stockholm)

Ja det kan ja förstå, en jul utan snö är ingen riktigt jul. :/
Eller, ja, sänker ju känslan en hel del iaf.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Entusiast

Stänga av hjälper dig inte mycket. Du måste dra ur sladden. Man är hyfsat skyddad i en lägenhet då huset i sig brukar vara skyddat och det är inte så vanligt med luftburna kablar. Själv har jag en liten dosa till grenkontakten som går till datorn för att öka chansen att datorn klarar ett nedslag. Fast jag bor ute på landet för tillfället. Ett blixtnedslag grillade eller sprängde i princip all elektronik i huset för två år sedan så risken finns. Då slog blixten ner i en bergsknalle som ligger 30 meter från huset. Sedan gick den genom berget till en sladd som gick till lite utebelysning. Därifrån kom den in i huset och hade sönder saker. Kabelvindan till kabeln ute låg över halva trädgården. Det sitter fortfarande plastbitar kvar i panelen så det är inga små krafter. En del elektronik inomhus hade bokstavligen exploderat och låg i småbitar. Som sagt så slog inte blixten ner i några kablar direkt utan hoppade in. Så man kan aldrig vara helt säker.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Du kan ju annars köpa överspänningsskydd, alltid något ifall man inte är hemma och kan dra ut eventuella kontakter när det åskar.

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit med om att något gått sönder p.g.a åska när jag bott i stan.. I regel brukar ju ledningarna i stan vara nedgrävda och då finns ingen risk vad jag vet. Slår det ner i något ställverk eller liknande utanför stan finns det säkert en massa skydd innan strömmen/teletrafiken går ut till kunderna.
När jag bodde i hus på landet var det en annan sak, fick flera modem, fasta telefoner, en faxmaskin och en tv grillade.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB