Val av NAS(fokus: film / musik)?

Permalänk
Medlem

Val av NAS(fokus: film / musik)?

Jag vill uppgradera till någon typ av helhetslösning vad det avser mitt mediabibliotek och funderar då först och främst på en NAS.
I nuvarande stund lagrar jag allt på min dator och streamar video/musik med hjälp av PS3 Media Server.
Vad det gäller video är jag jättenöjd med PS3M som klarar av 95% av allt jag slänger efter den, men det är omständigt. Först kollar jag om TV:n klarar av filen ifråga, gör den inte det startar jag PS3:an som tar det mesta. Det lilla PS3:an inte kan visa på TV:n får jag helt enkelt föra över till min bärbara dator som jag får koppla in i TV:n... Omständigt som sagt.

Så, jag söker en NAS som ska kunna spela upp HD(720/1080), diverse filformat(mkv, mp4, mp3, osv), klara av undertexter(ett måste då jag kollar mycket på asiatisk film). För närvarande har jag inga planer på att använda en NAS "on the go" och streama till telefon/surfplatta utanför hemmet, utan allt kommer ske på hemmanätverket.
Det får gärna vara en NAS som stödjer 4+ diskar, men det är inget krav. Ytterligare ett önskemål är att den gärna får stödja 802.11ac.

Jag har kikat på Synology DS414, men har inte lyckats få klarhet i om den kommer klara av mina streaming-krav.

Finns det nåt som passar mina önskemål, eller blir jag tvungen att bygga mig en egen NAS/HTPC?

Permalänk
Medlem

Just nu tror jag att bara Asustor fungerar som en mediaspelare "out of the box".
Tack vare HDMI utgång och bundlad XBMC.

Men som vanligt så rekar jag en lagom NAS utan den extrema CPU kraften som krävs för att streama HD material (väldigt få konsument NAS'ar har den kraften).
Och samkör med en billig mediaspelare.

Permalänk
Medlem

Kanske en lösning med en Synology DS414 som kan användas till mycket och central lagringsplats, och sen en billig mediaspelare som spelar upp allt man slänger på den, även 3D film om man vill http://www.xtreamer.net/xtreamer-sidewinder3-se.aspx inte behöver man blanda in DLNA heller som kan strula.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ohjay:

Jag vill uppgradera till någon typ av helhetslösning vad det avser mitt mediabibliotek och funderar då först och främst på en NAS.
I nuvarande stund lagrar jag allt på min dator och streamar video/musik med hjälp av PS3 Media Server.
Vad det gäller video är jag jättenöjd med PS3M som klarar av 95% av allt jag slänger efter den, men det är omständigt. Först kollar jag om TV:n klarar av filen ifråga, gör den inte det startar jag PS3:an som tar det mesta. Det lilla PS3:an inte kan visa på TV:n får jag helt enkelt föra över till min bärbara dator som jag får koppla in i TV:n... Omständigt som sagt.

Så, jag söker en NAS som ska kunna spela upp HD(720/1080), diverse filformat(mkv, mp4, mp3, osv), klara av undertexter(ett måste då jag kollar mycket på asiatisk film). För närvarande har jag inga planer på att använda en NAS "on the go" och streama till telefon/surfplatta utanför hemmet, utan allt kommer ske på hemmanätverket.
Det får gärna vara en NAS som stödjer 4+ diskar, men det är inget krav. Ytterligare ett önskemål är att den gärna får stödja 802.11ac.

Jag har kikat på Synology DS414, men har inte lyckats få klarhet i om den kommer klara av mina streaming-krav.

Finns det nåt som passar mina önskemål, eller blir jag tvungen att bygga mig en egen NAS/HTPC?

NAS:en kommer klara de krav du ställer, beträffande ditt önskemål för wifi kräver detta en separat dongel. När det kommer till önskemålet beträffande undertexter så har NAS:en inget med detta att göra utan det hänger mer på mediaspelaren.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Just nu tror jag att bara Asustor fungerar som en mediaspelare "out of the box".
Tack vare HDMI utgång och bundlad XBMC.

Men som vanligt så rekar jag en lagom NAS utan den extrema CPU kraften som krävs för att streama HD material (väldigt få konsument NAS'ar har den kraften).
Och samkör med en billig mediaspelare.

Har du någon egen favorit bland mediaspelare? Det finns ju en uppsjö och vad jag läst mig till finns det ingen som klarar "allt" utan diverse problem...

Skrivet av ggustavsson:

Kanske en lösning med en Synology DS414 som kan användas till mycket och central lagringsplats, och sen en billig mediaspelare som spelar upp allt man slänger på den, även 3D film om man vill http://www.xtreamer.net/xtreamer-sidewinder3-se.aspx inte behöver man blanda in DLNA heller som kan strula.

Har du personlig erfarenhet av just Xtreamer Sidewinder?
Klarar den diverse filformat samt undertexter(embedded samt srt/idx/sub)?

Skrivet av DjRaven:

NAS:en kommer klara de krav du ställer, beträffande ditt önskemål för wifi kräver detta en separat dongel. När det kommer till önskemålet beträffande undertexter så har NAS:en inget med detta att göra utan det hänger mer på mediaspelaren.

Mja, NAS:en har väl med det att göra om den transcodar, eller har jag fel?
Å andra sidan verkar det ju inte finnas några vettiga NAS:ar som fixar just transcoding på ett tillfredsställande sätt.

Å som fråga till er alla tre(å övriga läsare), jag har ju en Dreambox(800SE), skulle den kunna fungera som mediaspelare. Jag tror att svaret är ett rungande nej, men ni kanske vet nåt jag inte vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Har du personlig erfarenhet av just Xtreamer Sidewinder?
Klarar den diverse filformat samt undertexter(embedded samt srt/idx/sub)?

Inte just denna modell, men med dom tidigare Xtreamer Sidewinder som jag kört, och inga problem med undertexter alls.
Den biten är nog inte ändrad.
Även kört en Xtremer pro som den hette, och den fungera lika bra den med undertexter.
I övrigt så spelar eller visar den allt man kan komma på att spela upp.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Raspberry Pi funkar bra enligt mig för både musik och film.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Inte just denna modell, men med dom tidigare Xtreamer Sidewinder som jag kört, och inga problem med undertexter alls.
Den biten är nog inte ändrad.
Även kört en Xtremer pro som den hette, och den fungera lika bra den med undertexter.
I övrigt så spelar eller visar den allt man kan komma på att spela upp.

Tack! Låter ju minst sagt lovande. Verkar som en bra kompromiss och en vettig lösning på problemet.

Permalänk
Medlem

Har precis beställt en Synology DS414 och två WD Red 3TB, kommer testa mig fram lite med detta innan jag kollar på en lösning med mediaspelare/NUC, då kommer jag förhoppningsvis ha bättre koll på mina exakta behov.

Tackar för hjälpen ni som kommenterat.