Permalänk
Medlem

Nätverksproblem

Hej!

Jag har Telia's Technicolor TG799TSvn som är bryggat, Netgear WNDR3700 och Netgear GS108E.
Alla kablar har jag gjort själv och "testat" själv, iallafall så att jag får ut acceptabla hastigheter på filöverföringar (tar ca 8sekunder att föra över 1GB)
Längden på kablarna varierar från 0.5m till 25m

Alla datorer, TV apparater, HTPC är kopplade via CAT6 kablar och det ser ut ungefär så här.

Problemet är att när dator 1 och 2 sitter och spelar så när dator 5 startar upp/loggar in så blir det enorma lagg, ibland disconnect för de andra som sitter och spelar, de behöver inte heller spela för att märka av att allting segar ner utan kan sitta och surfa normalt.

Jag har provat att byta port på dator 5 men utan resultat. Dator 4 och de andra enheterna på switchen ser ut att klara sig från störningen.
Ser bara ut som om det är datorerna i routern som drabbas av detta.

Nu vet jag inte om detta spelar någon roll men för dator 4 och 5 så har vi varit tvungna att begränsa deras download för annars stjäl de all bandbredd för de andra i familjen. Detta är gjort med Netgears mjukvara QoS/ratelimit men detta är ju programvaran i switchen.

Operativsystem varierar med Windows7 och 8 samt att det är spridda skurar när det gäller ålder på maskinerna.

Någon som har en susning om vad det kan vara?

/Pincett

Permalänk
Medlem

Du kanske har nåt virus på dator 5 som överlastar din internetförbindelse genom att skicka kalasmycket trafik?

När du säger lagg, mot vad då? När du säger disconnect, disconnectad från vad då?

Om du kör en filöverföring mellan dator 2 och 1, och sen dator 2 och 4/HTPC, först när dator 5 är avstängd och sen när dator 5 är igång, blir det nån skillnad då?

Visa signatur

CCNP
FCSS

Permalänk
Medlem

Med stor sannolikhet beror dina "problem" på att dator5 fyller upplänken - ni skickar stötsvis mer data än vad som för rum och då blir det "lagg".

Testa att begränsa upload i switchen.

Permalänk
Medlem

Hej,

Skrivet av vipers:

Du kanske har nåt virus på dator 5 som överlastar din internetförbindelse genom att skicka kalasmycket trafik?

När du säger lagg, mot vad då? När du säger disconnect, disconnectad från vad då?

Om du kör en filöverföring mellan dator 2 och 1, och sen dator 2 och 4/HTPC, först när dator 5 är avstängd och sen när dator 5 är igång, blir det nån skillnad då?

När det gäller virus så är alla datorer scannade regelbundet med Windows Defender samt med Malwarebytes, inget virusprogram är 100% men jag tror inte att det ligger något virus och spökar.

Filöverföringar mellan datorerna har jag testat och det spelar ingen roll vilka datorer som är igång eller mellan vilka.

Problemet ligger känns det som att när dator 5 bootar/startar upp så blir det jättesegt eller att dator 1 och 2 tappar internet, när dator 5 är igång är det inge som helst problem utan som sagt var bara under uppstarten.

Skrivet av madtop:

Med stor sannolikhet beror dina "problem" på att dator5 fyller upplänken - ni skickar stötsvis mer data än vad som för rum och då blir det "lagg".

Testa att begränsa upload i switchen.

Både uploaden och downloaden är begränsade för dator 4 och 5.

Alla datorer har fasta interna IP adresser som typ 192.168.1.x , sa,,a sak med de trådlösa enheterna som paddor och telefoner för att ingen krock med adresser ska ske.

/Pincett

Permalänk

Har du permanenta ip-addresser till alla enheter? Provat med en annan router?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pincett:

Hej,

Problemet ligger känns det som att när dator 5 bootar/startar upp så blir det jättesegt eller att dator 1 och 2 tappar internet, när dator 5 är igång är det inge som helst problem utan som sagt var bara under uppstarten.

Alla datorer har fasta interna IP adresser som typ 192.168.1.x , sa,,a sak med de trådlösa enheterna som paddor och telefoner för att ingen krock med adresser ska ske.
/Pincett

Har du satt statiska ip så är det troligen det som strular, det är olämpligt att sätta statiska ip på annat än saker som garanterat inte flyttas tex nätverkshårdvara, skrivare och servers.
Använd dhcp så mycket det går och om du behöver ha statiska ip på något så se till att dhcpservern inte arbetar i det adressområdet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Problemet kan vara att du kör 4st gig länkar till routern som sedan går wan till modem på 100Mbit. Så det strömmar in massor med paket till routern som den måsta lägga i minnet, och tillslut fylls det på och den måste droppa paket så de måsta skickas om igen, sen så går det så i en ond cirkel.

Konstigt om det upplevs av att bara starta datorn, iofs så kommer du skapa en liten broadcast storm ut i ditt nät, men det borde inte märkas.

Permalänk
Medlem

Hej

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Har du permanenta ip-addresser till alla enheter? Provat med en annan router?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja alla enheter har statiska ip-adresser även de trådlösa enheterna. Nej har inte provat annan router, hade kanske hoppats på att det hela är ett inställningsproblem.

Skrivet av mrqaffe:

Har du satt statiska ip så är det troligen det som strular, det är olämpligt att sätta statiska ip på annat än saker som garanterat inte flyttas tex nätverkshårdvara, skrivare och servers.
Använd dhcp så mycket det går och om du behöver ha statiska ip på något så se till att dhcpservern inte arbetar i det adressområdet.

Anledningen till att jag valde statiska ip-adresser var att en dator laddas det ner en hel del serier på och jag har öppnat vissa portar för just den datorn. Men eftersom den datorn inte är igång hela tiden så när de andra datorerna startades stal de ip-adressen. Ska jag välja ett högre ip-nummer typ 192.168.1.25 så de som ansluter med automatisk adress får ett lägre nummer eller hur fungerar det?

Som jag kanske inte sa innan så var dator 4 och 5 trådlösa innan och då fanns faktiskt inte detta problemet när dator 5 startar, det nya i nätverket är switchen som blev "nödvändig" för att den kunde styra bandbredden så som inte routern klarade.

/Pincett

Permalänk
Rekordmedlem

Om du behöver ha statiska ip så låt inte dhcpservern jobba i det området, eller så låser du ipnummret mot macadressen i dhcpservern. Själv har jag ställt in min hdcp server att dela ut mellan 64 och 253 då kan routern ligga på 1 eftersom den även är default gateway, jag har ibland lite andra nätverksprylar inkopplade som jag då har satt andra statiska ip på typ 192.168.0.2 osv... för att man lätt ska kunna logga in i dem och de inte ska använda .1 på slutet.
Alla saker som flyttas kör jag alltid dhcp på, det är fruktansvärt irriterande att ansluta laptopen i ett annat nät och få problem när man har statisk ip på den

Trådlöst och trådat nätverkskort är olika enheter och har separata inställningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Hej,
Både uploaden och downloaden är begränsade för dator 4 och 5.

Till vad?
Du bör begränsa upload till max 50% av din dsl-upplänk, dvs typ 500kbps.

Att begränsa upload till t.ex 10Mbps är helt meningslöst eftersom 10Mbps fyller upplänken snabbt - och med jitter som resultat.

Permalänk
Medlem

Hej

Skrivet av madtop:

Till vad?
Du bör begränsa upload till max 50% av din dsl-upplänk, dvs typ 500kbps.

Att begränsa upload till t.ex 10Mbps är helt meningslöst eftersom 10Mbps fyller upplänken snabbt - och med jitter som resultat.

Vi sitter på Telia ADSL 30 tror jag det heter, men tack vare avståndet till stationen ledningsväg ca 2100m så får vi endast ut bra dagar 15/1 Mbit/s.
Då dator 4 och 5 har problem med att acceptera att vi inte kan få bättre bredband utan körde på med full fräs utan att tänka på resten av familjen fick de begränsad upload/downlad. Jag satte deras begränsningar på 3/0,5 Mbit/s för deras datorer.

Har nu testat med att bara ha igång dator 1 och 2. Sedan startade jag dator 5 och genast så segade allting ner och dator 2 fick disconnection från World of Warcraft.

Testade även med att klämma ihop en ny kabel som jag drog över golvet direkt till dator 5 från switchen men samma resultat så det ser inte ut som om det är fel på ledningarna/uttagen innan som jag gjorde.

Ska prova att pilla lite så som mrqaffe nämnde innan, ska bara bli lite mer säker på det jag håller på med för det är överkurs för mig

/Pincett

Permalänk
Medlem

Om du kopplar in dator 5 till routern direkt, kvarstår problemet fortfrarande?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Lite oklart, men som mrgraffe nämner, har du satt statisk ip på datorerna eller har du låst ip adress x.x.x.x till en dator (mac adress) i routern?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Om du har torrent igång så är det inte bara mängden data som skickas sm kan ställa till det utan även antalet samtidiga sessioner.

Testa att inte ha autostart på ditt torrentprogram och se om du får samma problem.

Permalänk
Medlem

Är dhcpn avstängd i routern? Kan vara så att dator 5 har möjlighet till nätverksboot och tar en dhcp adress som krockar med dator 2.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

Hej

Skrivet av HenKenny:

Om du kopplar in dator 5 till routern direkt, kvarstår problemet fortfrarande?

Du är smart du, jag har faktiskt inte provat detta Mest för att jag inte kan styra bandbredden i routern som i switchen.
Ska prova detta under kvällen. Men som jag skrev innan så var dator 5 trådlös innan och då fanns bara routern. Skulle kunna vara något lurt med dator 5 nätverkskort eller som wisdom säger "nätverksboot"?

Skrivet av Lehto:

Lite oklart, men som mrgraffe nämner, har du satt statisk ip på datorerna eller har du låst ip adress x.x.x.x till en dator (mac adress) i routern?

Jag har statiskt ip-nummer tror jag det heter, det som man ändrar i nätverksinställningarna på nätverkskortet.

Skrivet av Pake:

Om du har torrent igång så är det inte bara mängden data som skickas sm kan ställa till det utan även antalet samtidiga sessioner.

Testa att inte ha autostart på ditt torrentprogram och se om du får samma problem.

Torrentprogramet har inte autostart och samma problem med dator 5 kommer oavsett om dator 1 som i detta fallet är igång eller inte med eller utan torrentprogram.

Skrivet av wisdom:

Är dhcpn avstängd i routern? Kan vara så att dator 5 har möjlighet till nätverksboot och tar en dhcp adress som krockar med dator 2.

DHCP är påslagen i routern start ip: 192.168.1.2 slut ip: 192.168.1.254
Hur och vart ser jag om dator 5 har "nätverksboot"?

/Pincett

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pincett:

/Pincett

Det borde du i så fall veta eftersom det är nått som kräver att du konfigurerar det, men gå in i bios och leta pxe boot eller network boot rom eller liknande och stäng av det om det är på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

DHCP är påslagen i routern start ip: 192.168.1.2 slut ip: 192.168.1.254

/Pincett

Krymp spannet till t.ex 192.168.1.100-192.168.1.150, och sätt dina grejer med fast IP över eller under spannet.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Hej

Skrivet av mrqaffe:

Det borde du i så fall veta eftersom det är nått som kräver att du konfigurerar det, men gå in i bios och leta pxe boot eller network boot rom eller liknande och stäng av det om det är på.

Bootup on LAN var disabled och det var det enda jag hittade med LAN och bootup

Skrivet av JenzA:

Krymp spannet till t.ex 192.168.1.100-192.168.1.150, och sätt dina grejer med fast IP över eller under spannet.

Ska testa detta efter helgen när man kan få pilla med sakerna ifred