Geforce GTX 980 Ti tittar fram på bild

Permalänk
Snusfri

Trevligt, kommer att bli intressant att se vad detta kort kostar jämnfört med ett Titan X.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Väntar och ser vad AMD kommer med och vad priserna blir innan jag bestämmer mig om det blir Nvidia eller AMD. Då blir det ny skärm och nytt grafikkort. Skylake blir det sen när den kommer (hösten?).

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Spännande! Kommer garanterat vänta in benchmarksen på både det här kortet och 309x innan jag bestämmer mig vilket det bli till min sommaruppgradering!

plus detta:

Skrivet av THB:

Trevligt, kommer att bli intressant att se vad detta kort kostar jämnfört med ett Titan X.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Tidig nyhet. Såg denna i torsdags tror jag det var. Får hoppas att det inte blir som med 970 där det blir lagg när mängden minne överstiger 5.5GB. Får invänta tester på detta kort så man inte blir lurad som med folk som har ett 970.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kommer sätta tänderna i 3 ganska snart

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Skulle inte tacka nej till ett förutsatt att det inte har delad minneskontroller àla 970, mitt 680 börjar bli i behov av en uppgradering..

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Tror ni att man kan förvänta sig en prissänkning på 980 och/eller 970 på grund av den här lanseringen, i så fall hur stor prissänkning då? Hur har det varit med tidigare Ti-lanseringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

1440p är inte något problem, men 4K däremot...

I GTA V drog mitt grafikkort 3.8GB VRAM som mest på högsta inställningar samt 1440p.

För mig så går det över gränsen på vad mitt 780 ti har. Vid 1080p.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Alibaba123:

Tidig nyhet. Såg denna i torsdags tror jag det var. Får hoppas att det inte blir som med 970 där det blir lagg när mängden minne överstiger 5.5GB. Får invänta tester på detta kort så man inte blir lurad som med folk som har ett 970.

Skrivet av tellus82:

Skulle inte tacka nej till ett förutsatt att det inte har delad minneskontroller àla 970, mitt 680 börjar bli i behov av en uppgradering..

Med tanke på att IMC och L2-Cache sitter som de gör i Maxwell så kommer det nog nästan garanterat fungera på exakt samma sätt som i GTX970.

GM200 har 24x128 Cuda uppsättningar.
Varje uppsättning sitter med en egen Cache och IMC kopplad direkt till VRAM.

Om de har backat till 2 816 innebär att de saknar två uppsättningar med beräkningskluster. Dessa kapas troligen precis som på GTX 970 då de är byggda på samma arkitektur. Detta är dock inte garanterat men troligen.

Vilket i sin tur skulle innebära att man får 22/24-delar av bussen som snabbt minne och 2/24 på en separat buss. Dvs 0.5 GiB minne på den lilla bussen. Och 5.5 GiB på den stora bussen.

Den stora frågan är om de går ut med informationen vid release eller om de "råkar" miss-informera sina press-ansvariga. Efter Clock-block 2.0 så skulle detta inte förvåna mig.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

INGEN BACKPLATE!
Nedrans! jaja man kan väl inte få allt här i livet

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Med tanke på att IMC och L2-Cache sitter som de gör i Maxwell så kommer det nog nästan garanterat fungera på exakt samma sätt som i GTX970.

GM200 har 24x128 Cuda uppsättningar.
Varje uppsättning sitter med en egen Cache och IMC kopplad direkt till VRAM.

Om de har backat till 2 816 innebär att de saknar två uppsättningar med beräkningskluster. Dessa kapas troligen precis som på GTX 970 då de är byggda på samma arkitektur. Detta är dock inte garanterat men troligen.

Vilket i sin tur skulle innebära att man får 22/24-delar av bussen som snabbt minne och 2/24 på en separat buss. Dvs 0.5 GiB minne på den lilla bussen. Och 5.5 GiB på den stora bussen.

Den stora frågan är om de går ut med informationen vid release eller om de "råkar" miss-informera sina press-ansvariga. Efter Clock-block 2.0 så skulle detta inte förvåna mig.

Jag misstänker det samma, vilket känns så förbannat korkat på ett high end kort som 980ti ändå är tänkt att vara. Vad man än tycker om denna binning lösning så slutar det med att användaren får mer strul, senaste drivarn nu tycks enligt det oficiella nVidia forumet lida av rätt ordentligt av drivarkrasher för just gtx970 men inte på de övriga. Visst blir det fler och fler kort med samma lösning så kanske dom håller undan de jävligaste buggarna i drivrutinen. Tycker nog att det är bättre att kapa en hel sektion och undvika potentiellt strul eller köra full krets.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Tror inte det stämmer, har för mig att jag läste att nvidia kommer använda sig utav samma teknik när dom inaktiverar kortet som på gtx 970 vilket blir 5.5+0,5gb minne.

edit:
Ser ut att prestera nästintill lika bra som titan x
http://cdn2.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/05/NVIDIA-GeForce-GTX-980-Ti-3DMark-Firestrike-Performance.png

Det mer intressanta är att nya 290X presterar lika bra som 980, har för mig dom biffade upp den lite men nästan 15% med +50 Core bara?

I så fall kommer Fiji stompa Titan utan problem, Har du källa på den här benchmarken?

Permalänk
Medlem

Källan som Videocardz hade uppgett känns trovärdig.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Beror ju på hur DX12 hanterar minne, om det dubbleras så kan man slänga in ett till när det behövs och få 12gb.. men om det verkligen fungerar vet vi tyvärr inte än

Minnet speglas, inte dubleras.

Skrivet av philipborg:

Det har med binning och yield att göra. Det är helt enkelt så att 980ti kommer vara defekta titan x kort där vissa cuda kärnor inte fungerar. Därför avaktiverar man dem och säljer dem för ett lägre pris. Exakt så 980, 970 & 960 fungerar samt 290x & 290, 280x & 280 osv.

Helt enkelt, istället för att slänga defekta produkter så skär man bort den defekta delen och säljer resten för ett bättre pris.

280x är en annan arkitektur, samma som 7970.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Pascal väntar man på då!

980ti känns helt sämt gjort tbh om dom använder samma teknik som 970 och Titan X är för dyrt....

Ja, det är inget vidare.

Dags att pensionera både GDDR5 och 28nm. HBM2 med upp till 1,2TB/sek och 14/16nm blir trevligt. Det kommer bli en intressant generationsväxling.

Permalänk

Icke-referens när? Lär juh kunna bli hyggligt snabbare än stock Titan-X med en bra kylare.

Skrivet av Viliktotr:

Tror Oliver91 syftar på rykten att DX12 kanske skulle kunna ändra hur minnet i SLI/Crossfire hanteras så att det faktiskt skulle kunna använda det dubbla.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | be quiet! DARK POWER PRO 10 1000w | ASUS Maximus VI Hero | Intel i7 4770k @ 4.3ghz | 2x8GB Corsair Vengeance 2133Mhz | MSI GTX 1080 Gaming X |Samsung 840 EVO 500GB

Permalänk
Inaktiv

@philipborg: Visst kan det vara så som du säger men tänk på att 28nm tekniken nu är gammal och är väldigt inkörd så yeilds är mycket höga. Med den lilla mängden Titan X som säljs kan inte 980Ti enbart bestå av chip som blivit över som defekta från Titan X tillverkningen. 980Ti kommer sälja många gånger mer än Titan X så då dikterar logik att nVidia antingen slaktar fullt fungerande chip genom att avaktivera cuda kärnor med laser ELLER att de helt enkelt gjort ett nytt chip med förändrad konfiguration.

28nm är nu billig att tillverka och yeilds är väldigt höga så det kan mycket väl bli ett 980 med alla cuda kärnor aktiverade. Det kan vara därför det ryktas om att ett till 980 kort till är under utveckling förutom 980Ti.

Kitguru skriver följande:

"In addition to the GeForce GTX 980 Ti, Nvidia is also reportedly working on something called GeForce GTX 980 “metal enhanced version”."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Jag misstänker det samma, vilket känns så förbannat korkat på ett high end kort som 980ti ändå är tänkt att vara. Vad man än tycker om denna binning lösning så slutar det med att användaren får mer strul, senaste drivarn nu tycks enligt det oficiella nVidia forumet lida av rätt ordentligt av drivarkrasher för just gtx970 men inte på de övriga. Visst blir det fler och fler kort med samma lösning så kanske dom håller undan de jävligaste buggarna i drivrutinen. Tycker nog att det är bättre att kapa en hel sektion och undvika potentiellt strul eller köra full krets.

Har aldrig haft kraschande drivers på mitt 970. Kan det möjligen vara olika beroende på vilken modell? Även om dom är lika så finns det även små olikheter, sen om dom nu skulle bidra till kraschande drivers är väl kanske inte så troligt. Har sett folk klaga på problem med sina 970s och då sitter dom flesta med Gigabyte eller Asus t.ex, själv har jag Zotac som varit problemfritt för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viliktotr:

280x är en annan arkitektur, samma som 7970.

det går rykten om att DX12 har löst så att det inte speglas längre och så du kan utnyttja minnet från båda korten idag går det inte nej.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Kul sommar, nya kort från både Nvidia och AMD sen en månad efter så kommer W10 med Dx 12.
Vi får hoppas på mycket regn i sommar

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morganF:

Vilken oväntad design

För design är ju så viktigt på ett grafikkort och varför ändra på något som fungerar?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Sweet shit. Kan knappt vänta hoppas det inte kostar "för" mycket.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Beror ju på hur DX12 hanterar minne, om det dubbleras så kan man slänga in ett till när det behövs och få 12gb.. men om det verkligen fungerar vet vi tyvärr inte än

Du får inte 12GB bara för att du slänger in ett till kort, du kommer fortfarande bara ha 6GB

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Du får inte 12GB bara för att du slänger in ett till kort, du kommer fortfarande bara ha 6GB

Det går rykten om att kommande DirectX 12 tillsammans med implementering från spelutvecklare, ska ge möjlighet att utnyttja det totala minnet över flera grafikkort. Det är det han syftar på, tror mycket väl att han redan vet om att minnet speglas i vanliga fall. Men om de lyckas med detta återstår att se.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orman:

Det går rykten om att kommande DirectX 12 tillsammans med implementering från spelutvecklare, ska ge möjlighet att utnyttja det totala minnet över flera grafikkort. Det är det han syftar på, tror mycket väl att han redan vet om att minnet speglas i vanliga fall. Men om det lyckas med detta återstår att se.

Så länge det bara är ett rykte är det inte mycket att ta på allvar, men som du säger, det återstår att se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Finns det någon fördel med referenskylarens design? När jag tittar på SweC's gamla testvärden för GTTX 980 så ligger referenskylaren sämre till än tredjepartskylarna på både temperatur och ljudnivå.

Jag antar att du syftar på formuleringen i artikeln:

Själva grafikkortet ser ut att använda samma referenskylare som tidigare flaggskepp i Geforce GTX 900-serien. Till skillnad från Titan X har dock partnertillverkarna fria händer att ta fram egna modeller med skräddarsydda lösningar.

Dold text

Syftet med Titan X var aldrig att tjäna pengar på försäljning av kortet till konsumenter. Ett "flaggskepp" brukar istället ha som syfte att profilera företaget. Om partnertillverkarna tilläts byta design och klisterlappar på kylaren, så vore det lite som att låta dem byta flagga på flaggskeppet.

980 Ti kanske blir snabbare, modernare och starkare än andra grafikkort, men det blir ändå bara ett i mängden av andra - dvs det blir inte ett nytt flaggskepp som Titan X.

Permalänk
Avstängd

Nvidia är rätt dumma om dom använder samma teknik för att stänga av vissa delar i titan x som dom gjorde med 980 för att skapa ett 970. Recencenterna vet om detta nu så de lär ju säkert testa spel som överstiger en viss mängd minne för att kolla om samma lagg uppstår som ett 970 ger. Blir inte alls förvånad om Nvidia skulle köra en sån fultaktik igen. Bojkottar 980Ti direkt om de kör med samma teknik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det har med binning och yield att göra. Det är helt enkelt så att 980ti kommer vara defekta titan x kort där vissa cuda kärnor inte fungerar. Därför avaktiverar man dem och säljer dem för ett lägre pris. Exakt så 980, 970 & 960 fungerar samt 290x & 290, 280x & 280 osv.

Helt enkelt, istället för att slänga defekta produkter så skär man bort den defekta delen och säljer resten för ett bättre pris.

Varken 980 eller 960 använder sig av den tekniken, endast 970, därav det blev ett jäkla liv.
Hur AMD gör vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Komiskt med så pass många som bara skriker "köp" här utan att överhuvudtaget veta hur ett GTX 980ti presterar Sedan är det ju även intressant att veta om kortet är gimpat på samma vis som ett GTX 970.

Aja, man kan ju inte direkt anklaga företagen för att köra med fulspel när så många kunder har noll i krav

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Boh, jag hade hoppats att den haft lika många kärnor som Titan X.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!