Geforce GTX 980 Ti tittar fram på bild

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

det går rykten om att DX12 har löst så att det inte speglas längre och så du kan utnyttja minnet från båda korten idag går det inte nej.

Yes. Men räkna inte med några underverk när det kommer till minnesmängden. Det är fortfarande så att minnet behöver vara laddat med ungefär samma texturer på båda korten ändå eftersom de kommer rita upp varsin del av bilden som delar många element.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orman:

Det går rykten om att kommande DirectX 12 tillsammans med implementering från spelutvecklare, ska ge möjlighet att utnyttja det totala minnet över flera grafikkort. Det är det han syftar på, tror mycket väl att han redan vet om att minnet speglas i vanliga fall. Men om de lyckas med detta återstår att se.

Det är "marketing bullshit". Så länge vi pratar om högpresterande GPU med enormt mycket högre bandbredd på lokala minnet kommer all form av delat minne över PCI Express innebära stora prestandaförluster. DX12 kan inte ta bort den fysiska barriären PCI Express skapar, om en GPU behöver hämta data från minnet på det andra kortet. Oavsett rendreringsteknik.

Antagligen kommer den här informationen från extremt specifika fall som inte är intressanta i vanligt spelanvändande med kraftfulla dubbla GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Varken 980 eller 960 använder sig av den tekniken, endast 970, därav det blev ett jäkla liv.
Hur AMD gör vet jag inte.

Ehm, jo. Det som det är liv över för 970 var att de binnade crossbaren, normalt kör man bara "binning" på själva kärnorna. 980 är däremot hela kretsen, 970 är en defekt 980 och 960 är en ännu mer defekt 980. M serien är också med där.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Komiskt med så pass många som bara skriker "köp" här utan att överhuvudtaget veta hur ett GTX 980ti presterar Sedan är det ju även intressant att veta om kortet är gimpat på samma vis som ett GTX 970.

Aja, man kan ju inte direkt anklaga företagen för att köra med fulspel när så många kunder har noll i krav

Så du menar att AMD användare har högre krav...förutom när det gäller högre stömförbrukning, högre värmeutveckling, högljudda fläktar och taskiga drivrutiner?!

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Ehm, jo. Det som det är liv över för 970 var att de binnade crossbaren, normalt kör man bara "binning" på själva kärnorna. 980 är däremot hela kretsen, 970 är en defekt 980 och 960 är en ännu mer defekt 980. M serien är också med där.

Nja det stämmer väl inte helt, 980 och 970 använder GM204 medans 960 har GM206.
Att 970 är en gimpad 980 är vi överens om, men 960 är väl en helt annan chip.

Sen gällande 980Ti får man verkligen hoppas Nvidia lärt sig av läxan och inte gör om misstaget med 970 eftersom det har samma chip som TitanX.
För om dom kör 5,5 + 0,5 kommer folk dra sig för kortet även om dom deklarerar det i förväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Så du menar att AMD användare har högre krav...förutom när det gäller högre stömförbrukning, högre värmeutveckling, högljudda fläktar och taskiga drivrutiner?!

Kom till 2015 va? AMD har inga dåliga drivare, mitt har funkat hur bra som helst dom senaste 5-6 åren. Före det så var det rätt knivigt men det är jävligt längesen nu!

F.ö Så är inte Nvidias ett dugg bättre. Min polare sitter på ett 980 som blåskärmar stup i kvarten då drivaren sluter funka. istället för att starta om den så slutar datorn svara och ger ifrån sig ett felmeddelande.

Så det är kvitt där va?

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Kom till 2015 va? AMD har inga dåliga drivare, mitt har funkat hur bra som helst dom senaste 5-6 åren. Före det så var det rätt knivigt men det är jävligt längesen nu!

F.ö Så är inte Nvidias ett dugg bättre. Min polare sitter på ett 980 som blåskärmar stup i kvarten då drivaren sluter funka. istället för att starta om den så slutar datorn svara och ger ifrån sig ett felmeddelande.

Så det är kvitt där va?

Kan bara hålla med, mina nVidia frälsta polare har horder fler problem än vad jag har.
Drivar-rallyt har fått en ny ledare.
/Lifooz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

Så det är kvitt där va?

De har då inte bråttom ut med nya när de behöver åtgärdas något, även 2015.
Om Windows blåskärmar så är det inte alls säkert att det är nvidias driver, min driver slutar också svara ibland men inte får jag en blåskärm för det, aero slutar bara att fungera tills drivern svarar igen, ganska säker på att det är något annat som är fel i din polares dator.

Skrivet av ReZZiE:

När det gäller just drivrutinerna så är NVIDIA riktigt usla numera. Tyvärr.

“Display driver stopped responding and has recovered” ... felet som dök upp i samband med releasen av Windows Vista. Och som än idag inte har lösts helt.

Visserligen händer detta även med AMD-korten... men vanligast för NVIDIA.

Jag sa aldrig att nvidias drivers inte var felfria, men de försöker åtminstone rätta till saker och släpper därför drivers lite oftare än vad AMD ens bryr sig. Att jag skrev som jag gjorde är bara för att försöka förstå Stoff3th3m4n och hans syn på att nvidia's kunder inte har några krav enligt han.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Det som står i videocardz artikel att det 980TI ska få 6GB Vram.
Kortet har 12 monterade moduler, det syns på PCBn's baksida. Då borde det i så fall vara 0.5GB - 7000 MHz moduler.
Samma som används på tex 980 och 970.

Med tanke på den nästintill identiska designen och det faktum att Nvidia monterat moduler på samtliga platser så ser jag det som högst troligt att kortet får 6GB också.

GM200 har 24 smm kluster med cudacores varav 128st i varje.
Titan X har 3072 och 980Ti 2816. Det betyder att 2 kluster kommer vara avstängda.

Beroende på om kretsarna i fråga som kommer användas i 980TI också har skadad L2 cashe så kommer kortet ha samma problem som 970. Om endast SMM klustren är skadade och avstängda så kommer kortet inte ha problem med bandbredd till Vramen.
Det är så jag förstår designen på Maxwell.

Så det stora frågan är alltså inte mängden SMM aktiverade. Utan om chippet har samtliga L2 cashe delar aktiverade?

För er som ännu inte förstått
https://youtu.be/b74MYv8ldXc?t=3m12s

Sedan så kallas gpun i fråga GM200-310 medans den på Titan X GM200-400. Vad det betyder får vi snart reda på.

GTX TITAN X (GM200)

GTX 980 (GM204)

GTX 970 (GM204) med skadat L2 Cashe

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nja det stämmer väl inte helt, 980 och 970 använder GM204 medans 960 har GM206.
Att 970 är en gimpad 980 är vi överens om, men 960 är väl en helt annan chip.

Sen gällande 980Ti får man verkligen hoppas Nvidia lärt sig av läxan och inte gör om misstaget med 970 eftersom det har samma chip som TitanX.
För om dom kör 5,5 + 0,5 kommer folk dra sig för kortet även om dom deklarerar det i förväg.

Sant med 960. Fick av någon anledning för mig att den var baserad på samma kärna även den.

Kör dem A+B minnes konfiguration så tror jag det blir en del irriterade kunder. Saken med A+B minnes konfiguration är att dem sparar en hel del pengar på det, men det gör även att i spel så bör man endast använda A mängd minne. Så jag kan se att det finns i budget varianter utav starkare kretsar men det var helt oacceptabelt att det var oannonserad information. Det kan ju vara en effektiv metod att öka yield det måste bara vara offentlig information. Den sista delen bör även gå att stänga av då det kan spöka med vissa GPU accelererade program.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Kan tänka mig att detta kort kommer gå på 7500-8000kr, med tanke på vad man får betala för gtx 980

GTX 980 599 USD
TITAN X 999 USD
980 Ti 799 USD ?

Låter vettigt då den lägger sig i mitten, även om prestandan lär ligga max 5% från TITAN X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Men lägg av. För det första handlar den här tråden om ett Nvidia-kort, så varför man ska dra in AMD förstår jag inte. Det är väl intressant att veta hur ett kort presterar innan man skriker "köp!" oavsett om AMD existerar eller ej? Precis samma frågeställning hade väl varit relevant för vilket annat kort som helst, även AMD's?

Gällande fanboy-diskussionen där många försöker tillskriva andra negativa saker finns det rätt så många olika trådar där man kan ge sig in i en sådan.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Med 6 GB vRAM och en vettig kylare kan detta mycket väl bli mitt nästa grafikkort, förutsatt att det inte kostar mer än ~7500:-.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

De har då inte bråttom ut med nya när de behöver åtgärdas något, även 2015.
Om Windows blåskärmar så är det inte alls säkert att det är nvidias driver, min driver slutar också svara ibland men inte får jag en blåskärm för det, aero slutar bara att fungera tills drivern svarar igen, ganska säker på att det är något annat som är fel i din polares dator.

Jag sa aldrig att nvidias drivers inte var felfria, men de försöker åtminstone rätta till saker och släpper därför drivers lite oftare än vad AMD ens bryr sig. Att jag skrev som jag gjorde är bara för att försöka förstå Stoff3th3m4n och hans syn på att nvidia's kunder inte har några krav enligt han.

Du läser inte igenom inlägg ordentligt innan du kommenterar dem va? Jag har ingenstans sagt att specifikt Nvidia's kunder inte har några krav. Däremot har jag sagt att kunder i allmänhet har taskiga krav när man inte ens kan vänta på fullständiga specs eller test innan man skriker "köp!". Detta gäller inte enbart potentiella kunder till GTX 980ti utan är ett utbrett problem i många olika segment.

Men uppenbarligen råkade jag trampa på den känsla fanboy-tån.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Må vara bra, men efter årets debacle med Kepler serien så ska jag ge AMD chansen vid nästa uppgradering för första gången faktiskt (sett till att dom kan leverera också).

Folk som klankar ner på AMDs drivrutiner vet jag inte vad dom går på? Är det att dom kraschar? För om man kollar prestanda så levererar dom ju i spel många fler år framåt än vad Nvidia gör.

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4,2GHz OC-- Gigabyte GA-P67A-UD7 REV B3 -- MSI GTX 780 TI Gaming 3 gb OC-- Samsung SSD 850 EVO 250 GB -- 2TB Seagate Barracuda Green -- Corsair 20 GB 1600MHz DDR3-- Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare -- 4x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm -- EVGA Supernova G2 1300W, 80+ Gold -- Fractal Design Define R3, Svart -- Acer XB270HU Predator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viliktotr:

280x är en annan arkitektur, samma som 7970.

280X och 280 (7970 och 7950) är baserad på samma kärna där 280 är defekta sådana. Jag tror du läste lite fel vad jag skrev, notera kommat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnan:

Må vara bra, men efter årets debacle med Kepler serien så ska jag ge AMD chansen vid nästa uppgradering för första gången faktiskt (sett till att dom kan leverera också).

Folk som klankar ner på AMDs drivrutiner vet jag inte vad dom går på? Är det att dom kraschar? För om man kollar prestanda så levererar dom ju i spel många fler år framåt än vad Nvidia gör.

Båda drivrutiner är i dagsläget riktigt bra. Har kort från båda tillverkarna och inga problem alls. Sedan så har AMD fler trevliga inställningar vilket gör att den kan anses bättre tom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om dom introducerar 980Ti för ~7000kr och sänker 980GTX till ~5500kr... Så kommer dom krossa AMD. Alternativt göra så dom måste sälja 390X för mindre än 5000kr för att överhuvudtaget ha en chans att sälja ett enda kort, hehe. Vilket är väl bra också om det är Fiji och inte Hawaii.

Ska bli intressant att se vad Nvidia och AMD väljer att köra på i juni. Det är ju egentligen bara två alternativ som finns, antingen går båda med på att Nvidia vrider om kniven för att förlänga lidandet eller så ger AMD oss an offer we cant refuse.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ReZZiE:

När det gäller just drivrutinerna så är NVIDIA riktigt usla numera. Tyvärr.

“Display driver stopped responding and has recovered” ... felet som dök upp i samband med releasen av Windows Vista. Och som än idag inte har lösts helt.

Visserligen händer detta även med AMD-korten... men vanligast för NVIDIA.

Enda gången jag får det är vid överklock som är ostabil....

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

detta eviga tjat om drivrutiner, jag har ALDRIG haft ETT ENDA problem varken med AMD eller nVidias drivrutiner... måste vara fel på er hårdvara isåfall.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Har tappat lite av förtroendet just nu, men jag hoppas att jag har fel. Om man går in på forumsdelen för 700 serien så ser man att mycket klagomål om prestandan av 780Ti. Detta är ju ett highend kort och presterar väldigt dåligt av vad man har hört i Project Cars och Witcher 3 för det prisskikt det låg i. En diskussion pågår om NVIDIA har medvetet förbisett optimeringar av Kepler kretsen och istället koncentrerat sig på Maxwell kretsen. Det har setts att f.o.m. drivrutin 347.88 har prestandan minskat för Kepler kretserna, och vissa tror att detta är ett medvetet val av Nvidia så folk kommer att inhandla dom nya grafikkorten från Nvidia. Dessutom har det notifierats att 780 korten har presterat sämre i benchmark:s med tiden medans AMD:s äldre grafikkort passerat och är plötsligt bättre än 780 korten. Någon som kan bekräfta detta?

Nvidia har medgivit att det är något som inte som inte stämmer med drivrutinerna för Kepler, men inget mer har delgivits.

https://forums.geforce.com/default/board/34/geforce-700-600-s...

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Du får inte 12GB bara för att du slänger in ett till kort, du kommer fortfarande bara ha 6GB

Skrivet av Rajat:

Så länge det bara är ett rykte är det inte mycket att ta på allvar, men som du säger, det återstår att se.

Skrivet av Söderbäck:

Yes. Men räkna inte med några underverk när det kommer till minnesmängden. Det är fortfarande så att minnet behöver vara laddat med ungefär samma texturer på båda korten ändå eftersom de kommer rita upp varsin del av bilden som delar många element.

Skrivet av Buio:

Det är "marketing bullshit". Så länge vi pratar om högpresterande GPU med enormt mycket högre bandbredd på lokala minnet kommer all form av delat minne över PCI Express innebära stora prestandaförluster. DX12 kan inte ta bort den fysiska barriären PCI Express skapar, om en GPU behöver hämta data från minnet på det andra kortet. Oavsett rendreringsteknik.

Antagligen kommer den här informationen från extremt specifika fall som inte är intressanta i vanligt spelanvändande med kraftfulla dubbla GPU.

Ed ifrån Sapphire gick in lite mer angående DX12 och hur Mantle (Nu Vulcan) fungerar. Han sa att vid Crossfire (han kan bara yttra sig om AMD) så kommer korten kunna välja vilken del den ska rendra. Ena kortet kan rendra foreground bilden och andra background. Eller ena kanske rendrar vissa modeller och andra annat. Detta är något "spelutvecklarna" måste koda. Så förmodligen lär vi se spel i framtiden där i SLI/Crossfire kommer du kunna fulla eller nära intil fulla minnesmängden.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Gilgamesh:

detta eviga tjat om drivrutiner, jag har ALDRIG haft ETT ENDA problem varken med AMD eller nVidias drivrutiner... måste vara fel på er hårdvara isåfall.

Då har du "tur" eller jag vet inte men väldigt ofta man stöter på små saker.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Har tappat lite av förtroendet just nu, men jag hoppas att jag har fel. Om man går in på forumsdelen för 700 serien så ser man att mycket klagomål om prestandan av 780Ti. Detta är ju ett highend kort och presterar väldigt dåligt av vad man har hört i Project Cars och Witcher 3 för det prisskikt det låg i. En diskussion pågår om NVIDIA har medvetet förbisett optimeringar av Kepler kretsen och istället koncentrerat sig på Maxwell kretsen. Det har setts att f.o.m. drivrutin 347.88 har prestandan minskat för Kepler kretserna, och vissa tror att detta är ett medvetet val av Nvidia så folk kommer att inhandla dom nya grafikkorten från Nvidia. Dessutom har det notifierats att 780 korten har presterat sämre i benchmark:s med tiden medans AMD:s äldre grafikkort passerat och är plötsligt bättre än 780 korten. Någon som kan bekräfta detta?

Nvidia har medgivit att det är något som inte som inte stämmer med drivrutinerna för Kepler, men inget mer har delgivits.

Menar du att prestandan minskat eller att prestandaökningen minskat? Stämmer det senaste du skrev om benchmarks låter det ju som dom dragit ner på prestandan efter hand.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

4GB duger fint i 4K (jag kör 980 SLI), förutom i extremfall i GTA V (har fått ett tillfälligt kraftigt sekundlångt hack 3 gånger på 60 timmar så det är strunt samma för min del - och då kör jag alltså på maxinställningar med 2xAA).

6GB borde vara mer än nog.

Tillräckligt nu kanske men senare. Man köper ju inte värstingkort för att byta upp sig året efter utan för att de ska hålla några år. Köper man sådana kort nu så köper man för framtidens krävande spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Tillräckligt nu kanske men senare. Man köper ju inte värstingkort för att byta upp sig året efter utan för att de ska hålla några år. Köper man sådana kort nu så köper man för framtidens krävande spel.

De som köper värstingkort brukar väl normalt inte sikta på pris/prestanda eller att det ska hålla länge, men 6GB borde rimligen räcka några år, även om 8GB givetvis hade varit bättre.

Sen har det ju pratats om att direktströmma texturer istället för att lagra dem i grafikminne, varpå bandbredden över pci-e blir en viktigare fråga, men jag vet inte hur det ligger till med den saken för närvarande. Det kanske först blir aktuellt med pci-e 4.0?

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Avstängd

Bra att det kommer tredjepartskylare. SweC tyckte ju att stockkylaren begränsade Titan X. Visst, det går ju att argumentera att köper man ett sådant kort så vattenkyler man. Dock är det inte alla som gör det och det ska man inte vara tvungen att göra om man betalar 10 lax för ett grafikkort.

Får se hur det blir med minnet på detta kort. Om det brottas med samma problem som 970. 6GB? 5.5GB? 5GB?

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Frågan för mig som sitter och väntar på att något nytt skall släppas, 390X eller 980 Ti? Samt hur blir det med priserna? Och prestandan? Och minnesmängden? Kommer 980 Ti att bete sig som ett 670 (5.5+0.5)? Så många frågor, och här sitter jag och väntar och surar över att 2GB inte räcker för fem öre (förutom i TW3, CDPR <3).

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

nä jag har en sportbil jag hellre lägger ner de summorna på...

Så om jag har förstått dig rätt så är alltså inte 6Gb med svindyrt DDR5 tillräckligt men du vill inte lägga pengarna på ett dyrare kort med 12GB? Varför skulle nvidia slänga in 12Gb på GTX 980Ti, då kommer det nästan konkurrera med titan i pris med.

6Gb räcker extremt långt för de flesta idag, och de som kör på så höga upplösningar att 6Gb inte räcker så kör dem nog i de flesta fall med dyrare grafikkort. Sjävklart finns det alltid personer som inte gör det, men denna konstanta hetsen på att det ska vara så extremt mycket minne med grafikkortet ska bli billigare är konstig.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Vågar inte svara på vad Nvidia har gjort, men alla AMD 7000 serie baserade kort fick en enorm boost (10-20%) med AMDs omega drivare, där mycket var väl optimerat.
Detta påverkar både 280x/280 och de "äldre" 7970/7950 som är baserade på samma, samt även 78xx kort och 270 som det baseras på.
Även 290 korten fick en bra boost, där 290X kom ikapp 970 korten och ibland förbi.

Så även om inte 780ti hade blivit sämre (om så nu är fallet), så hade AMD pressat sig fram rätt bra pga deras optimeringar. Ingen "visar detta offentligt" dock, eftersom AMD nästan gjort detta i det tysta. Därför kan man fortfarande höra diskussioner om vem som är snabbare än vem, som baseras på gamla drivare.