::: Radeon Fury / Fiji XT diskussionstråd :::

Permalänk
Medlem

Lyckats få minnena över 565Mhz som varit en liten gräns för mitt kort.
Men det går svalt och fint.
Satt en fläktkurva så kortet aldrig går över 75c.

-40 mV på kärna
Powerlimit +50 (Vad är detta egentligen?)
1050MHZ på kärna
570 MHz på minne.

Edit rättade en allvarlig felstavelse.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Lyckats få minnena över 565Mhz som varit en liten gräns för mitt kort.
Men det går svalt och fint.
Satt en fläktkurva så kortet aldrig går över 75c.

-40 mV på kärna
Powerlimot +50 (Vad är detta egentligen?)
1050MHZ på kärna
570 MHz på minne.

Varför har du undervoltat det?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Varför har du undervoltat det?

Är det dumt förlorar jag något? Eftersom det fungerar så tänkte jag att det var lika bra?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är det dumt förlorar jag något? Eftersom det fungerar så tänkte jag att det var lika bra?

Nej det behöver inte vara dumt Tänkte bara höra om du vann något på det?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Lyckats få minnena över 565Mhz som varit en liten gräns för mitt kort.
Men det går svalt och fint.
Satt en fläktkurva så kortet aldrig går över 75c.

-40 mV på kärna
Powerlimot +50 (Vad är detta egentligen?)
1050MHZ på kärna
570 MHz på minne.

Menar du inte powerlimit?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nej det behöver inte vara dumt Tänkte bara höra om du vann något på det?

Vet att jag läst att Fury kan drar ganska mycket mindre effekt vid lägre volt. Hittade dock inte artikeln och har ingen effektmätare hemma tyvärr.

Skrivet av Broken-arrow:

Menar du inte powerlimit?

Ja det var ju ganska uppenbart? Men det var inget speciellt bingade fram det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vet att jag läst att Fury kan drar ganska mycket mindre effekt vid lägre volt. Hittade dock inte artikeln och har ingen effektmätare hemma tyvärr.
Ja det var ju ganska uppenbart? Men det var inget speciellt bingade fram det.

Antar du inte vet vad den gör eller?

Vad jag fattat det som, så begränsar den strömförbrukningen på grafikkortet. Som du ställt den nu kan den dra mer ström (50% mer ström vad jag antar du hittat siffrorna). Men det är stort kan (beror helt på om powerlimit begränsat grafikkortet eller inte).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Blev glad när jag läste att John Carmack sa:
Seeing some really impressive improvements on early Vulkan drivers with native code, will win big when Unity and Unreal get support.

Verkar dock inte som att vulkan kommer bli den stora hitten som alla tror, iaf inte för amd korten.

Going forward, NVIDIA will be working hard within Khronos to ensure Vulkan evolves to meet industry needs.
The developers day brought key engineers from NVIDIA’s development partners together with NVIDIA driver experts.
In the morning, NVIDIA engineers gave a series of lectures about the best ways to use Vulkan with NVIDIA hardware. Valve’s John McDonald also spoke about High Performance Vulkan Programming.
In the afternoon, developers participated in workshop sessions, and NVIDIA developer technology engineers were on hand to give individual advice to developers.

http://wccftech.com/carmack-vulkan-impressive-improvements-na...

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3442080 Nu har Sapphire börjat med Nitro kylaren på Fury korten också är den sämre eller bättre än Trix ?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3442080 Nu har Sapphire börjat med Nitro kylaren på Fury korten också är den sämre eller bättre än Trix ?

Rätta mig om jag har fel men enda skillnaden med Nitro är väl att den har svart färg?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: Custom pcb med bla. DVI-utgång

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3442080 Nu har Sapphire börjat med Nitro kylaren på Fury korten också är den sämre eller bättre än Trix ?

Med tanke på beskrivningen på https://www.komplett.se/product/866737/datorutrustning/grafik... så verkar själva modellen kallas för just Nitro men kylaren är Tri-X. Nytt namn på hela paketet alltså. Vilket i mitt tycke blir bra då AMD använder X i vissa produktnamn vilket kan röra till det lite.

"The SAPPHIRE NITRO Radeon™ R9 FURY is based on an exciting new GPU from AMD that combines Graphics Core Next architecture with the revolutionary high bandwidth memory (HBM). Cooled by the award-winning Tri-X cooler, the new NITRO FURY now comes with the SAPPHIRE original PCB design with enhanced power design for better power efficiency. The design goal of new SAPPHIRE NITRO FURY is cool, quiet and overclockable.for gamers who wants the best out of its class. "

Kylaren bör vara samma som på exempelvis R9 390 Nitro så Sweclockers-recensionen kan nog fungera hyffsat att dömma även Fury Nitro: http://www.sweclockers.com/test/21190-sapphire-radeon-r9-390-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@Stoff3th3m4n: Custom pcb med bla. DVI-utgång

Skrivet av anon5930:

Med tanke på beskrivningen på https://www.komplett.se/product/866737/datorutrustning/grafik... så verkar själva modellen kallas för just Nitro men kylaren är Tri-X. Nytt namn på hela paketet alltså. Vilket i mitt tycke blir bra då AMD använder X i vissa produktnamn vilket kan röra till det lite.

"The SAPPHIRE NITRO Radeon™ R9 FURY is based on an exciting new GPU from AMD that combines Graphics Core Next architecture with the revolutionary high bandwidth memory (HBM). Cooled by the award-winning Tri-X cooler, the new NITRO FURY now comes with the SAPPHIRE original PCB design with enhanced power design for better power efficiency. The design goal of new SAPPHIRE NITRO FURY is cool, quiet and overclockable.for gamers who wants the best out of its class. "

Kylaren bör vara samma som på exempelvis R9 390 Nitro så Sweclockers-recensionen kan nog fungera hyffsat att dömma även Fury Nitro: http://www.sweclockers.com/test/21190-sapphire-radeon-r9-390-...

Ok då blir det ointressant om man är sugen på vattenkylning. Får hoppas Trix finns kvar när jag ska skaffa ett till i vår/sommar.
Konstigt att de inte visar DVI utgången på prisjaktbilden dock.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@Stoff3th3m4n: Custom pcb med bla. DVI-utgång

Ah jag förstår. Tack!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Asså, finns det inga 3'de part kylare för Fury X? Blir tokig på vattenpumpen. Sen är fläkten nog det sämsta jag någonsin haft att göra med (tickar vid låga varv, låter mer än hela datorn). Inte heller den verkar gå att byta lätt eller känner någon till om det finns adapter för 4-pin på graffikkortet? Vill inte gärna klippa o skarva kablarna.

Prestandan är bra men ångrar nästan köpet. Länge varit van med min 280x med asus directCU och den var knäpptyst tex vid surf. Men denna låter o tickar o lever om.

Lösningen är delvis att köra fläkten på 0% vid temp under 40 grader men pumpen låter konstant och skapar dålig cirkulation i lådan då det är exit-fläkten (enda stället den fick plats på i min fractal define r3)

Asus fury-x inköp för 2 veckor sedan.

Permalänk
Medlem

@boibo: Reklamera kortet för så där ska det inte vara. Hade inga problem med mina kort, då jag hade stockkylarna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@boibo: Reklamera kortet för så där ska det inte vara. Hade inga problem med mina kort, då jag hade stockkylarna på.

Tvivlar på att det blir bättre. Köpt vattenkylare (h80i) som folk säger är tysta men jag måste ha en helt annan uppfattning om vad som är tyst eller inte, för dom lever om uta bara h-vete jämfört med vad jag är van med (stor towerkylare med 4 st 120mm noctua i låga varv).

Ska beställa en adapter/kabel för fläkten så kan jag byta ut den medföljande fläkten. Kontakten är "mini 4pin gpu fan"-kontakt som bara amerikanska datorsidor verkar lagerhålla.

Permalänk
Medlem

@boibo: Om du upplever fläkten som störande, så måste det vara något fel på den. Det är en Gentle Typhoon-fläkt som sitter på radiatorn, som sägs vara en av de bästa fläktarna på marknaden.

Mina kort hade inga missljud i stock-utförande, men jag kunde höra pumparna ibland om det var knäpptyst i rummet.

Det bästa alternativet om du vill ha det så tyst som möjligt är skaffa customkylning: http://www.inet.se/produkt/6911963/block-ek-fc-r9-fury-x-nick...

Har själv två sådana block

Sen är det visserligen rätt dyrt då man behöver: pump,reservoar, radiator, slang, anslutningar och vattenblock.

Permalänk
Medlem

@jmeistr: Fläkten ger jag inte mycket för, den är tyst på kanske 10-15% men vid 25% så hör man den väldigt tydligt och vid maxvarv låter den som en hårtork.

Tror inte en del inser hur tyst en dator KAN vara. Jag har den på bordet och med fläkten helt av så är den tyst, ja, man hör pumpen dock men det är nått jag kan leva med.

Som sagt, kommer nog byta fläkt för den är inte i närheten så tyst som noctua fläktarna. Flödet är är bra, men om gpu håller sig på 35-40 grader med fläkten AV så tror jag no inte det spelar någon roll.

Permalänk
Medlem

@boibo: Jag är också petig med ljudnivåer, kör alla mina fläktar för det mesta på ca: 600-800rpm.
Lycka till med fläktbytet, som du säger gör ju Noctua bra grejer.

Permalänk
Medlem

Nu närmar sig R9 fury 4000kr. Känns som det snart kan bli ett till i min burk men vill gärna ner lite till först
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3236930

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nu närmar sig R9 fury 4000kr. Känns som det snart kan bli ett till i min burk men vill gärna ner lite till först
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3236930

Har en fråga om jag ska köra crossfire med 2 fury kommer jag åka på ett nytt nätagg. Men om vi säger att jag köper ett Nano fungerar det? Då bör det ju skalas ner till fury nivå men fortfarande dra lite? Så jag hamnar under 750w.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: http://www.anandtech.com/show/9621/the-amd-radeon-r9-nano-rev...

Där ser du förbrukningen för båda korten. Om jag var du skulle jag byta psu, då du har en väldigt törstig cpu också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@jOnÄTÄn: http://www.anandtech.com/show/9621/the-amd-radeon-r9-nano-rev...

Där ser du förbrukningen för båda korten. Om jag var du skulle jag byta psu, då du har en väldigt törstig cpu också.

Jo men en Intel Core i7-4960X i 4,2ghz vad kan den dra? De mäter ju från väggen så de får i bästa fall 90% effektivitet med det nätagget eftersom de är i usa. Så jag tror nog jag kan klara mig på 750w men det kan vara nära gränsen. Jag ska nog ta och leta upp en elmätare så jag får reda på mer exakt vad min burk drar Sen har jag ju möjlighet att undervolta både CPU och GPU lite. Men jag är medveten om att min CPU kan ställa till med problem.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Personligen vill jag inte belasta mitt nätagg för mycket, då man får sämre ljudnivåer och effektivitet (Anledningen till att jag har 1000W) Nätagg brukar vara som effektivast vid ca: 50% load

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@jOnÄTÄn: Personligen vill jag inte belasta mitt nätagg för mycket, då man får sämre ljudnivåer och effektivitet (Anledningen till att jag har 1000W) Nätagg brukar vara som effektivast vid ca: 50% load

Du lär väl inte köra grafikkorten fullload 24/7 eller? Är inte någon större fara om du kör par timmar om dagen på 75% (förutom ljudnivån då).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Nej, så klart är det ingen fara. Men det är skönt att ha utrymme att kunna köra cf/sli (2-3 kort) Sedan så antar jag att livslängden på psu'n förbättras om det inte belastas ca: 80-95% Eller snarare tar mindre stryk. Dock om jag hade köpt ny psu idag, så hade jag nog nöjt mig med 850W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@Broken-arrow: Nej, så klart är det ingen fara. Men det är skönt att ha utrymme att kunna köra cf/sli (2-3 kort) Sedan så antar jag att livslängden på psu'n förbättras om det inte belastas ca: 80-95% Eller snarare tar mindre stryk. Dock om jag hade köpt ny psu idag, så hade jag nog nöjt mig med 850W.

Om man köper dyrt kvalitets agg bör det klara sig garantitiden ut på full load annars är något fel, men förstår tänket.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Om man köper dyrt kvalitets agg bör det klara sig garantitiden ut på full load annars är något fel, men förstår tänket.

Jo lite så jag tänker Evga ger ju trots allt 10 år på mitt nätagg så jag tänker mig att det bör va ok kvalitet. Men nu har jag varit och införskaffat mig en elmätare så vi får se om jag har utrymme eller ej för ett till kort

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Kan mäta load på min maskin också, om du är intresserad av förbrukningen?