Köpråd: Cross 150cc för runt 5K (helst under)

Permalänk

Köpråd: Cross 150cc för runt 5K (helst under)

Hej!
tänkte skaffa en cross på 150cc jag bryr mig inget om märket eller så,bry er heller inte om budgeten jag har så att det räcker (helst under 8000kr) ny eller begangnad bara bra skick länka gärna en

Obs:vill inte köpa eller lägga ut något på sweclockers marknad

snabba svar uppskatas som vanligt!

Tack!

Rubrik förtydligad enligt §3.1/§9 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Var inte direkt ett mördande utbud på Blocket;

http://www.blocket.se/stockholm/motorcyklar/offroad?cg=1140&w...

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Föredetting

"Jag har så det räcker" och "helst under 5000:-" är rätt extrema kontraster. 10-15000:- börjar du få riktiga crossar som inte är några sönderskruvade 20 år gamla rishögar för. Fast då är det nog snarare en 125cc-tvåtaktare som gäller.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

"Jag har så det räcker" och "helst under 5000:-" är rätt extrema kontraster. ...

Håller med, att hitta en fräsch Cross för dom pengarna är inte direkt lätt om man inte köper kina-skit. Dubbla budgeten får du nått som faktiskt fungerar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av captianpontap:

Hej!
tänkte skaffa en cross på 150cc jag bryr mig inget om märket eller så,bry er heller inte om budgeten jag har så att det räcker (helst under 5000kr) ny eller begangnad bara bra skick länka gärna en

Obs:vill inte köpa eller lägga ut något på sweclockers marknad

snabba svar uppskatas som vanligt!

Tack!

För det priset är det nästan en kinafiddy du söker. Vet du om du vill ha 2 eller 4-takt?
Jag vet i alla fall att många rekommenderar att börja med en 125cc 2takt, min kompis bl.a rekommenderade mig en 125a för några år sedan. Men jag hade inte riktigt råd då så jag köpte mig en 250 4takt som är vägreggad förra året istället.

Permalänk

@Fextreme_fa: jag är inte så gammal jag behöver inget avancerat tex min kompis köpte en för 1000kr den var faktiskt i toppskick.
e3

Permalänk
Medlem
Skrivet av captianpontap:

@swetox: jag är inte så gammal jag behöver inget avancerat tex min kompis köpte en för 1000kr den var faktiskt i toppskick.
e3

Det handlar inte om ålder utan bara att de är kul att köpa saker som faktiskt sitter ihop, har haft en kina-fiddy en sommar, för de var typ så länge skiten höll. Det är ibland värt att spara lite för att det ska bli bra i långs loppet bara

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska du ha crossen att åka på heller titta på?
Ska du ha den att titta på så köp vad som helst men OM du köper kina skit så se till att den står inne och torrt (annars så rostar dom då det brukar finnas en hel del plåtrena detaljer på dessa=billigare än att måla skiten).

Ska du åka på den så kan du visserligen köpa kina skit MEN dom är absolut inte byggda för "hårda tag" dvs saker som teräng körning/små gupp/vatten/osv.
Tex så brukar det finnas plåtrena detaljer som rostar på 1-2 månader, hjullager som ej är tätade dvs vatten kommer in och för bort allt fett och sen rostar skiten, allmänt underdiminsionerade så dom kommer ej hålla länge.
Det enda som brukar vara någorlunda vettigt på dom är själva motorerna som kan hålla rätt bra (men inte alls lika bra som riktiga) dock så brukar dom kräva täta oljebyten osv.

Med andra ord ska du åka på crossen så är det i dom flesta fall billigare inom tidsrymden 2-3år att köpa nåt riktigt på en gång istället för kina skit som kommer stå still 70% av tiden (allt kommer ju troligen skickas från kina) i väntan på rep/delar som kommer kosta mängder med $$$.
Köp då hellre nån billig hoj av bra märke som husqvarna/honda/suzuki/kawa/etc för samma pengar som kina skiten som du då troligen får renovera upp men blir billigare i längden.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!