TRIM via USB möjligt?

Permalänk

TRIM via USB möjligt?

Hej, efter att ha letat förgäves på internet och inte hittat något definitivt svar, så vänder jag mig till Sweclockers.

Min fråga: Om man har ett externt lagringschassi som är kopplat till USB 3.0, kan man då fixa TRIM på en SSD som sitter i lagringschassit?

Jag funderade på den här produkten, med en vanlig 2.5" SSD inuti.
https://www.komplett.se/product/857236/datorutrustning/haarddisk/externa-chassi/icy-box-external-usb31-enclosure#

På anandtech forum läste jag:

"I have read that it is theoretically possible that a SATA SSD inside a USB 3.0 enclosure could support TRIM, provided that:

The operating system supports ATA -> SCSI command translation
The enclosure supports UASP (rather than just BOT)"

Men den som skrev detta verkade inte vara helt säker. Jag använder främst Mac, men jag har windows via bootcamp. Min dator är en iMac från 2013. Lagringschassit jag länkade till stödjer UASP, men stödjer OS X "ATA till SCSI" (SAT)?

Om det är så att TRIM inte fungerar alls över usb, kan man använda SSD:n ändå utan större problem? Om jag för det mesta bara använder den som boot-drive så skriver jag ju inte så mycket filer till den, så den kanske inte blir långsammare utan TRIM då?

Permalänk
Medlem

Kontrollerna i externa chassin för USB är så sunkiga och långsamma så TRIM gör varken till eller från det minsta.

Speciellt i billiga sådana som tex i din länk, Ser inte någon större mening med att ha en SSD i denna överhuvudtaget då du inte kan utnyttja hastigheten hos en SSD varken med eller utan trim.

Hastigheten kan bli skaplig när du kopierar en stor fil, även om det inte är i närheten av hastigheten som om du kopplar den internt med SATA, med småfiler så sjunker hastigheten ofta dramatiskt mycket mer.
TRIM eller inte TRIM på ett sånt här externt chassi är ett icke problem..

Det skrivs och läses ganska intensivt hela tiden på en boot/systemdisk disk med windows

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

@ggustavsson: Tack för svaret!

Så om man ska ha en extern ssd så rekommenderar du ett dyrare chassi med usb, eller ett chassi med Thunderbolt, kanske? Thunderbolt verkar stödja TRIM, läste det på något forum. Men billigaste chassit med TB som jag hittade kostade runt 2000 kr, och det känns inte riktigt värt det. Jag får väl stå ut med min hårddisk tills jag köper en ny dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slewentogzz:

@ggustavsson: Tack för svaret!

Så om man ska ha en extern ssd så rekommenderar du ett dyrare chassi med usb, eller ett chassi med Thunderbolt, kanske? Thunderbolt verkar stödja TRIM, läste det på något forum. Men billigaste chassit med TB som jag hittade kostade runt 2000 kr, och det känns inte riktigt värt det. Jag får väl stå ut med min hårddisk tills jag köper en ny dator

Nja USB 3.0 och 3,1 är snabba i sig, är kontrollern som finns i de flesta externa som bromsar, i de flesta fall användes dessa som backupdiskar med vanliga HDD och då behöver inte prestandan vara på topp.

Men om du nu vill ha nått snabbt och externt kolla upp eSATA

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Kontrollerna i externa chassin för USB är så sunkiga och långsamma så TRIM gör varken till eller från det minsta.

Speciellt i billiga sådana som tex i din länk, Ser inte någon större mening med att ha en SSD i denna överhuvudtaget då du inte kan utnyttja hastigheten hos en SSD varken med eller utan trim.

Hastigheten kan bli skaplig när du kopierar en stor fil, även om det inte är i närheten av hastigheten som om du kopplar den internt med SATA, med småfiler så sjunker hastigheten ofta dramatiskt mycket mer.
TRIM eller inte TRIM på ett sånt här externt chassi är ett icke problem..

Det skrivs och läses ganska intensivt hela tiden på en boot/systemdisk disk med windows

Fast det där är väl verkligen en sanning med modifikation? Visst, pratar vi att toppa ut maxöverföring på en SSD, så nej.
Men för en mer komplex last, som ställer krav på SSDn och inte ger några extrema överföringshastigheter, så lär det nog göra skillnad.

Många verkar snöa in sig på toppvärden istället för olika typer av last, som faktiskt händer.
Det är av samma anledning man ser samma gamla trötta råd om att köra långsamma sd-kort i rpi exempelvis.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Fast det där är väl verkligen en sanning med modifikation? Visst, pratar vi att toppa ut maxöverföring på en SSD, så nej.
Men för en mer komplex last, som ställer krav på SSDn och inte ger några extrema överföringshastigheter, så lär det nog göra skillnad.

Många verkar snöa in sig på toppvärden istället för olika typer av last, som faktiskt händer.
Det är av samma anledning man ser samma gamla trötta råd om att köra långsamma sd-kort i rpi exempelvis.

Håller med med lite reservation.

SSD över USB3 kan aldrig nå verken max IOPs eller max Seq läs prestanda.
Men... Visst kan det bli avsevärt bättre än en HDD, alla dagar.

Det finns dock som @ggustavsson en hel del billiga skit kontrollers för USB 3 som verkligen borde kastas till elektronikåtervinningen. Men eftersom de sitter kopplade till en HDD så blir ändå HDDn flaskhals, och därför kommer man undan med det.

@Slewentogzz I teorin så gäller det som andra sagt, att du har en bra kontroller om du vill ha TRIM och SSD prestanda genom USB3, men visst är det möjligt. Knepet är att det måste detekteras som en SCSI enhet, inte som en enkel extern lagringsenhet. Dock vågar jag inte svara på OSX stöd för detta, då det hela hänger på vad Apple vill stöda i drivruiner.

Notera dock att en SSD som saknar TRIM kan fungera helt okej ändå, men du måste välja rätt SSD då, och kanske offra lite utrymme för att behålla prestandan. Eftersom dock USB prestandan inte når Sata oavsett så är det nog mest att du måste offra lite (typ 5-10% utrymme) för att hålla Write Amplification nere. En extern lagringsdisk lastas inte som tex en OS disk heller, så bristen på TRIM är inte lika märkbar. Om den används som systemdisk så kan prestandan bli lidande, men du kan alltid avsätta lite mer "extra utrymme" för att hjälpa mot detta.

Jag kan dock med erfarenhet säga att tom en gammal SSD från 2010 med halvdan prestanda, USB2 kontroller, ändå kan köra ett OS rätt bra. Bättre än de flesta HDD på USB3 kan iaf. (har nämligen gjort detta i rätt många år som test enhet)

Alt kan ju vara att köpa en av de färdiga externa SSD diskar. Dessa lär ha tillräckligt stöd och prestandan för sina egna behov då de är designade då av tillverkaren.