AMD tillkännager "Polaris" Radeon RX 480 – kostar drygt 2 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

AMD tillkännager "Polaris" Radeon RX 480 – kostar drygt 2 000 kronor

Grafikmakaren AMD rivstartar Computex 2016 med tillkännagivandet Radeon RX 480, där fokus inte ligger på prestandatronen utan att ta VR-kapabel prestanda till mellansegmentet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Priset är ju onekligen intressant. Förmodligen runt 2500kr i Sverige för över 5 TFLOPS prestanda är ju inget att fnysa åt. Kan man förmoda GTX 980/R9 390X-prestanda för de pengarna?

Blir nog ett sånt här till vardagsrumsdatorn

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Intressant och bra pris! Detta kanske blir en hit likt vad GTX460 blev för nVidia.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Låter spännande! Men som vanligt, får se vad som händer när tester landar..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

ser trevligt utoch kommer nog sälja bra! själv kommer jag vänta på prestandakorten innan jag ersätter mitt 290X

Permalänk
Medlem

Mycket, mycket intressant! Hjälper nog till att pressa priserna på marknaden😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Medlem

2000 spänn för att få 980/390X prestanda så är det väldigt bra.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Hmm 1080 över 7k från Nvidia och sedan kontrar AMD då med likvärdig prestanda för 5k om man kör crossfire? Ska man tolka det rätt så? Låter lite för bra för att vara sant, fast hoppas kan man ju alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Hmm 1080 över 7k från Nvidia och sedan kontrar AMD då med likvärdig prestanda för 5k om man kör crossfire? Ska man tolka det rätt så? Låter lite för bra för att vara sant, fast hoppas kan man ju alltid.

Verkar onekligen så. Bra för oss konsumenter!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Låter nästan för bra för att vara sant, men grattis AMD om detta stämmer, för många lär köpa detta kort!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Verkar onekligen så. Bra för oss konsumenter!

Endast i DX12 och även så måste det vara bra CF support annars funkar det inte i närheten som ett 1080.

Inte värt att köpa 2st Rx480 men att köpa 1 kort är verkligen värt det för de priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Hmm 1080 över 7k från Nvidia och sedan kontrar AMD då med likvärdig prestanda för 5k om man kör crossfire? Ska man tolka det rätt så? Låter lite för bra för att vara sant, fast hoppas kan man ju alltid.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Verkar onekligen så. Bra för oss konsumenter!

Skrivet av RsSpelensMakt:

Endast i DX12 och även så måste det vara bra CF support annars funkar det inte i närheten som ett 1080.

Inte värt att köpa 2st Rx480 men att köpa 1 kort är verkligen värt det för de priset.

Låter inte det lite märkligt? Två kort presterar bättre än ett ensamt 1080, samtidigt som Crossfire-konfigurationen var belastad till ungefär 50%. Är det då rimligt att säga att ett ensamt kort kan prestera likvärdigt eller bättre än ett 1080? Varför 50%? Var är flaskhalsen? Mycket märklig presentation av AMD.

Citat:

Därtill ska Nvidias grafikkort varit belastat till max och AMD:s Crossfire-lösning ska endast ha använt dryga 50 procent av dess totala kapacitet.

Permalänk
Medlem

Jäklar, det blir en intressant månad framöver Nu blir jag ju lite nyfiken på vad ett ev. 480X kan prestera, eller vad nästa steg kan göra.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Woa... Inte illa om det presterar som de påstår

Visa signatur

Applause, any questions?

Permalänk
Medlem

Hoppas de kan pressa upp prestandan något mot de sedan tidigare läkta testerna. Hade varit kul med Fury X(eller kanske tom 980ti) powah för 2500 i 480X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Låter inte det lite märkligt? Två kort presterar bättre än ett ensamt 1080, samtidigt som Crossfire-konfigurationen var belastad till ungefär 50%. Är det då rimligt att säga att ett ensamt kort kan prestera likvärdigt eller bättre än ett 1080? Varför 50%? Var är flaskhalsen? Mycket märklig presentation av AMD.

Han påpekade att detta kommer att förbättras med optimerade drivrutiner.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Han påpekade att detta kommer att förbättras med optimerade drivrutiner.

Det kan jag absolut tänka mig, men om Crossfire-configurationen låg på ungefär 50%, och var trots det snabbare än ett ensamt 1080, varför skulle AMD inte vilja visa upp hur bra ett ensamt kort presterar? Varför Crossfire om belastningen enbart är till hälften?

Permalänk
Medlem

Om något känns lurt så är det inte så bra som det verkar. Men jag är mer nyfiken på vad AMD kan presentera än på många år. Både Nvidia och Intel har glidit uppåt i sin prissättning de senaste åren pga bristande konkurrens.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fantastiskt prisvärt om det stämmer, man kan ju hoppas
Dessutom brukar AMD's kort bli betydligt snabbare med tiden och nya drivrutiner.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Kommer AMD lansera flera kort på computex?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Skrivet av Soir:

Det kan jag absolut tänka mig, men om Crossfire-configurationen låg på ungefär 50%, och var trots det snabbare än ett ensamt 1080, varför skulle AMD inte vilja visa upp hur bra ett ensamt kort presterar? Varför Crossfire om belastningen enbart är till hälften?

Håller med, det enda rimliga är att kortet av någon anledning inte fungerar bra vid 100% belastning.
Skulle väl också förklara varför kortet är försenat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Det kan jag absolut tänka mig, men om Crossfire-configurationen låg på ungefär 50%, och var trots det snabbare än ett ensamt 1080, varför skulle AMD inte vilja visa upp hur bra ett ensamt kort presterar? Varför Crossfire om belastningen enbart är till hälften?

Var inte det just vad dom ville visa upp, att med opolerade drivrutiner så spöar vi det bästa Nvidia har. (i en titel som vi vet presterar bra med amd kort) för 200+$ mindre och att det dessutom finns mer kraft att hämta.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Håller med, det enda rimliga är att kortet av någon anledning inte fungerar bra vid 100% belastning.
Skulle väl också förklara varför kortet är försenat.

Skrivet av ArKAN:

Var inte det just vad dom ville visa upp, att med opolerade drivrutiner så spöar vi det bästa Nvidia har. (i en titel som vi vet presterar bra med amd kort) för 200+$ mindre och att det dessutom finns mer kraft att hämta.

Det verkar precis så som jag misstänkte. Korten ligger alltså på ungefär 50% belastning, men spöar 1080. Ett ensamt kort ska alltså kunna prestera likt ett 1080! Imponerande om det stämmer!

https://youtu.be/OevEIIk8ktU?t=1294

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrM3:

Hmm 1080 över 7k från Nvidia och sedan kontrar AMD då med likvärdig prestanda för 5k om man kör crossfire? Ska man tolka det rätt så? Låter lite för bra för att vara sant, fast hoppas kan man ju alltid.

Plus de problem som kan uppkomma när man kör med mer än en GPU.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

ID Software snubbarna avslöjade att IDTech6/Doom är på G att få HDR-support. Grejt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Soir:

Det kan jag absolut tänka mig, men om Crossfire-configurationen låg på ungefär 50%, och var trots det snabbare än ett ensamt 1080, varför skulle AMD inte vilja visa upp hur bra ett ensamt kort presterar? Varför Crossfire om belastningen enbart är till hälften?

Ser väl bra ut på pappret? Lite som att påpeka att AMD joggar förbi Nvidia i det scenariot.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Det verkar precis så som jag misstänkte. Korten ligger alltså på ungefär 50% belastning, men spöar 1080. Ett ensamt kort ska alltså kunna prestera likt ett 1080! Imponerande om det stämmer!

http://i.imgur.com/KZzvdCa.jpg

https://youtu.be/OevEIIk8ktU?t=1294

Samtidigt måste vi plöja ner vad som är vad här:

- AoS är AMD:s flaggspel så om 2x480 = 1x1080 i detta spel så är nog sanningen att det kommer vara under i de flesta fallen.
- Det är fortfarande CrossFire, vilket alltid betyder sämre än Singel GPU. Tyvärr

Jag förväntar mig att Radeon 480 i worst case kommer ligga runt GeForce 970 och i Best Case kommer vara nära GeForce 980 TI (så som i AoS och DX12 spel)

Samtidigt är jag vääääldigt skeptiskt då:
1. De har inte sagt ett datum
2. Vart är alla andra kort?
3. Ska man lyckas med ett super mid range kort så måste man ha volym direkt!

Sen tror jag tyvärr att nVidia har ekonomiska muskler att väldigt snabbt köra ett GTX 1060 för 249 USD med 8GB som edgar precis ovanför 480.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk

jag tror detta kortet kommer ligga OK här i sverige sätt till kostnad. verkar som detta polaris kortet är precis vad AMD behöver med tanke på 1080 och 1070.

Innan GP106(?) kommer ut hade AMD behövt få ut dessa illa kvickt! Dom skulle sålt bra iaf

Edit: iom att nvidia har fokus på toppen nu och inte har något avtäckt eller dyl.

för 2000kr kan AMD gör nästa stora GTX460, 4870 och andra kort som var kända för sin price/perf

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk

Men är ni väldigt morgontrötta eller vad är det frågan om?

Det är ett enda spel.
Som ger prestandasiffror helt olikt resten.

Hade det rört sig om bara ett kort hade man kunnat dra slutsatser med viss säkerhet, men nu blir det mer eller mindre bara rena gissningar vad prestandan kommer ligga på då de hade stoppat i två kort som utnyttjades lite halvdant.

Vi får fortsätta vänta helt enkelt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

- Det är fortfarande CrossFire, vilket alltid betyder sämre än Singel GPU. Tyvärr

Det är precis vad AMD:s presentation säger i runda slängar att det inte är, i detta fall då; "GPU utilization 51%", alltså ligger korten på halva belastningen och hamnar före ett GTX 1080. Ett ensamt kort som belastas till 100% bör alltså hamna antigen strax under CF-konfigurationen eller däromkring eftersom vi aldrig skalar linjärt med flerkorts-lösningar.

Uggggghhh, önskar AMD visade up ett ensamt kort istället.