VCR-spelare slutar tillverkas nästa månad

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

VCR-spelare slutar tillverkas nästa månad

Nästa månad tillverkas den sista VCR-spelaren, då den japanska elektroniktillverkaren Funai Electric upphör med produktionen på grund av låg efterfrågan.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Youtube
Registrerad
Okt 2009

Jag var tvungen att tänka efter vad VCR var! X-D
Har inte haft en egen på säkert 10 år.

Ryzen 1800x,32GB@2400MHz, Vega56
Citroën C5 Break 2006 @140
Shirimasen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
luleå
Registrerad
Dec 2005

Jag tyckte 750 000 enheter sålda på ett år lät väldigt mycket. Visste inte ens att det fanns tillverkning kvar

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Amsterdam
Registrerad
Jun 2016
Skrivet av Thomaseron:

Jag var tvungen att tänka efter vad VCR var! X-D
Har inte haft en egen på säkert 10 år.

VCR var ju ändå löjligt död år 2006 så man kan lugnt säga att du hade din länge

Galleri: https://www.sweclockers.com/galleri/14375-nytt-threadripper-1...

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Nickecs:

Jag tyckte 750 000 enheter sålda på ett år lät väldigt mycket. Visste inte ens att det fanns tillverkning kvar

Tyckte också det lät som mycket särskilt under förutsättningen att alla dessa såldes i Japan där befolkningen är 127 miljoner. Låter orimligt dock så utgår från att de har sålts internationellt också eller åtminstone i resten av Asien.

Jag har för mycket prylar, så min signatur blev för lång. Så den fick inte vara kvar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002

Var rejält seglivade ändå och vet vi hade en av dom tidigare som släpptes när jag var liten och kommer ihåg man nötte tecknade robinhood utav helvete på tidigt 80tal sen när man var äldre "född 77" hyrde man teknat på helgerna och film vart lite mer speciellt mot idag när man blir bombarderad och utbudet är oändligt och känns lite samma som med spel att det finns så mycket att välja på att det blir lite urvattnat

Men jag gav nog upp video på mitten av 90 talet och dvd slutade jag nog med år 2004 eller så men dammade faktiskt av den och drog in den igen när vi fick en ikea kasse med barnfilmer på dvd till dottern på snart 3 år

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Med tanke på de äldre generationerna och alla deras VHS-band på familj o annat så kan jag tänka mig att de köper ny VHS så fort den gamla brakar. Då låter 750k inte så mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

@lord_vasagos
@Beatnutz

Väntar själv fortfarande på att grammofonskivan ska dö... men den är nog en av de mest seglivade tekniken någonsin, förutom kanske bensinmotorn.
Tekniker håller vid liv så länge som det finns någon som önskar dem, även om det ibland är konstiga anledningar till varför.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2005

Otroligt, men inte jätte förvånad.

Kommer dock ihåg vilken "wow" känsla det var när man skaffade första dvd-spelaren runt 99-00.
Mer procentuell wow faktor än från dvd till bluray.

RIP VHS!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

Tur att man köpte en ny förra året då! Men kassettband och kassettdäck tillverkas i alla fall fortfarande

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD | HTC Vive ]
[ Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Läge för Jen-Hsun att lansera en sin skinnklädda Founders Edition VCR för bara $399.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jun 2008

Va tvungen att fundera ett tag va VCR va för något. Sen kom jag på VHS, men tänkte att "Det kan väl inte va möjligt". Men oj jag hade aldrig kunna gissa att Video/videokassetter fortfarande såldes, än mindre tillverkades än idag.

Vår första video 1980/85 någon gång hade inte ens fjärrkontroll. Vår andra video hade sladdburen "fjärrkontroll".

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: MSI Gaming M7, GPU: Asus 1080 Ti
CPU: Intel i7 6700@4.5Ghz, Ram: 2x8GB Corsair DDR4
Chassi: Fraktal design R5, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: Samsung 850, 500GB, Disk 2: Crucial mx, 500GB,PSU: EVGA G2 750w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av MrMadMax:

Otroligt, men inte jätte förvånad.

Kommer dock ihåg vilken "wow" känsla det var när man skaffade första dvd-spelaren runt 99-00.
Mer procentuell wow faktor än från dvd till bluray.

RIP VHS!

Det fanns ju en meny och man behövde inte spola tillbaka filmen (eller svära över jäveln som hyrt filmen innan och inte spolat tillbaka efter sig). Mycket större steg än att "bara" höja upplösningen och fixa lite pop up-menyer och annat smått från DVD till BluRay.

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra norrland
Registrerad
Jul 2003

Undrar om det inte fortfarande finns en del gamla bröllop och grejer på ett vhs band någonstans hos mina föräldrar. Några tips på hur man fixar in sånt till datorn?

Stationär: i5 750@3.8GHz kylt av H80 P'n'P| Asus DC2 7970 | 8GB RAM | 750GB SSD + 2.5TB HDD | FD Define R2 | beQuiet Dark Power 850W |
Bärbar: 13" rMBP | i5 2.4GHz | 8GB RAM | 256GB SSD | Intel Iris |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Piece of Cake:

Det fanns ju en meny och man behövde inte spola tillbaka filmen (eller svära över jäveln som hyrt filmen innan och inte spolat tillbaka efter sig). Mycket större steg än att "bara" höja upplösningen och fixa lite pop up-menyer och annat smått från DVD till BluRay.

Glöm heller inte att livslängden på en DVD var mycket längre än hos ett VHS-band. Kollade mycket på VHS-film som barn och vill minnas att det tog inte så många visningar innan bandet genererade svartvita ränder på skärmen. Det problemet var bortblåst med DVD.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Öh...

Jag har för mycket prylar, så min signatur blev för lång. Så den fick inte vara kvar.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det var ett tag sen man använde vhs och jag trodde inte det tillverkades så många fortfarande men vhs säljer ju i nästan samma volymer som win telefoner.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohuslän
Registrerad
Apr 2009

Först var det Plasma-tv och nu VCR. Fy fan alltså!

Dags att börja #bunkra

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Sista Videobandspelaren för VHS har inte tillverkats än.
Att Funai slutar betyder ingenting annat än på sin höjd en paus i tillverkningen.

Än idag tillverkas kassettbandspelare för ljudkassetter och matrisskrivare. Båda dessa teknologierna skulle ju vara utdöda sedan länge sedan.
För att inte tala om tjock-TV/bildskärmar (med bildrör) och grammofonspelare (som numera kallas vinylspelare)

Förövrigt har jag kvar en VHS-videospelare och några VHS-kassetter. Har även två kassettspelare en Luxor bergsprängare och ett kassettdäck och flera musikkassetter, de flesta blandband.

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007

Hivade alla mina kvarvarande VHS-band för ett par veckor sen när jag städade förrådet under semestern. Har inte ägt en spelare på många år, så ren lathet att de har legat kvar i sina lådor.

They will not be missed.

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 16GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Corsair H60 v2 || Antec Eleven Hundred || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Daz:

Undrar om det inte fortfarande finns en del gamla bröllop och grejer på ett vhs band någonstans hos mina föräldrar. Några tips på hur man fixar in sånt till datorn?

http://www.ebay.com/itm/Hot-Sale-Easycap-USB-2-0-Video-Audio-... bör funka.

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Paddanx:

@lord_vasagos
@Beatnutz

Väntar själv fortfarande på att grammofonskivan ska dö... men den är nog en av de mest seglivade tekniken någonsin, förutom kanske bensinmotorn.
Tekniker håller vid liv så länge som det finns någon som önskar dem, även om det ibland är konstiga anledningar till varför.

Haha ja dom har hängt med ett tag och drog igång stenkakor hos min mormor som var lite roligt då det mesta platsat i fallout men är sjukt länge dom klarat sig och gav bort nästan alla mina utom dom som var lite mer rare som scorpions första och ett par bild LP med maiden sen några helloween skivor + några till som vart sparade men som nått jävla as snodde från förrådet

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007

Ljudet var framför allt bättre, från stereo till 5.1!
Början av DVD-epoken var ju dock på sämre på flera sätt, ingen inspelning, repiga skivor, onödigt stora filmfodral (dock mindre än VHS), kass spolning, kass kom-ihåg-vart-du-var-funktion om du bytte film, oskippbara menyer och trailers.
Hur många minuter har man inte slösat på sånt genom åren?

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 16.04 LTS

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008

Skaffade en sån där för några år sedan för att föra över en massa gamla filmer till datorn och det var inget att hurra över. Ska man konvertera något så viktigt som en bröllopsvideo så tycker jag att man borde investera i bättre hårdvara.

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 16GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
borås
Registrerad
Maj 2010

RIP

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2005

Jag tänkte faktiskt enbart på ljud och bildkvalitén. Men jo visst sånt gjorde det väl ännu mer wow.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av headphone.ninja:

Med tanke på de äldre generationerna och alla deras VHS-band på familj o annat så kan jag tänka mig att de köper ny VHS så fort den gamla brakar. Då låter 750k inte så mycket.

Då får de ta å kopiera sina vhs -band till nya då, livslängden på vhs-band är ju inte för evigt. Har väl gått så länge nu att många borde börja självdö nu (tror de ligger mellan 10 och 50 år beroende på lagringsmiljö och bandkvalitet). Så måste ju finnas nyinspelat för att det ska finnas någon vits med spelare i framtiden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av headphone.ninja:

Jo, fast jag kan tycka att de som har något viktigt på vhs borde köpt/hyrt/lånat en komboenhet med vhs + dvd-brännare istället, och fört över till dvd-r. Det gjorde min sedan länge pensionerade far för flera år sedan (på eget bevåg, det var inte jag som tipsade).

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av lord_vasagos:

Var rejält seglivade ändå och vet vi hade en av dom tidigare som släpptes när jag var liten och kommer ihåg man nötte tecknade robinhood utav helvete på tidigt 80tal sen när man var äldre "född 77" hyrde man teknat på helgerna och film vart lite mer speciellt mot idag när man blir bombarderad och utbudet är oändligt och känns lite samma som med spel att det finns så mycket att välja på att det blir lite urvattnat

Men jag gav nog upp video på mitten av 90 talet och dvd slutade jag nog med år 2004 eller så men dammade faktiskt av den och drog in den igen när vi fick en ikea kasse med barnfilmer på dvd till dottern på snart 3 år

Haha, du var då riktigt ivrig Jag började på sätt och vis med DVD i februari 2004, då jag köpte min första och fortfarande enda DVD-spelare, en regionsfri Panasonic S35 för typ 2300. Jisses. Den finns kvar än idag.

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av GilbertG:

Haha, du var då riktigt ivrig Jag började på sätt och vis med DVD i februari 2004, då jag köpte min första och fortfarande enda DVD-spelare, en regionsfri Panasonic S35 för typ 2300. Jisses. Den finns kvar än idag.

Lät lite fel och tänkte dvd spelare för film och min första var skit som krånglade med allt sen andra användes knappt ändå och kanske var ett par år efter det med men i datorn har jag haft hela tiden och har det än även om den används 2gånger per år och antagligen dör av damm innan den är utsliten