Hur fungerar det med min lön?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med min lön?

Hej!

Har varit anställd på ett kommunalt bolag fr.o.m. 20 juni t.o.m. 30 juli. Har fast lön.

Så som jag hade räknat ut det så skulle jag endast få halva min lön (eftersom jag inte jobbade hela juni månad), den här månaden.
När jag kika på bankkontot så har jag dock fått hela beloppet.
På kontraktet står det "Begynnelselön xxxxxxxxxx", "anställd t.o.m 30 juli"

Betyder detta att allt är inräknat, och jag inte får någon lön i augusti alls? Eller hur funkar det?
Kan inte fråga chefen då han är på semester tyvärr.

Tack på förhand

Edit: detta är ett sommarjobb

Permalänk
Medlem

Spontant känns det som de betalar ut hela din lön. Kom ni överens om månadslön eller timlön?
Vore bra att veta mer vad ni kom överens om. Om du räknar på det och det verkar vara fullt belopp, ja då är det troligtvis så.

Permalänk
Medlem

@casuaL: Månadslön, inte timlön. I kontraktet nämns dock bara begynnelselön

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den men är det inte lättare att bara fråga den person som är ansvarig för att betala ut lönen där du jobbar? Så får du svar direkt?

Visa signatur

here we go!

Permalänk

På lönespecifikationen brukar det väl stå löneperiod?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Inaktiv

Jag antar att lönen ni kom överens om per månad är det du fått utbetalat? Det är troligtvis inte heller din chef du ska prata med om lönen men instället människan som betalar ut den.

Permalänk
Medlem

Vissa företag/bolag ger lön från första månaden som man jobbat. Så var det när jag var säsongsanställd på kyrkogården. Om du har fått en "hel" lön, så har du kanske fått från 20 juni till 20 juli. Sen får du i sådana fall resten i augusti. Allt du behöver veta ska finnas på din lönespecifikation.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG X670E Tomahawk WIFI | MSI GTX 1080 Ti Armor | 32GB Kingston Fury Beast Black 6000MHz | Corsair RM1000W | SBx AE-5 | Kingston Fury Renegade m.2 1TB | Samsung 960 250GB (boot drive) | Seagate 2TB HDD | Steelseries Rival 300 | Corsair K95 Platinum | Glorious PC Gaming Race Extended | AOC G2460P + 3x AOC Q2577PWQ | Corsair Carbide Air 540 | Windows 10 Home

Permalänk
Medlem

Det är förmodligen så att det kommer korrigeras på din sista lön eller nästa lön. Vanlitgvis kommer korrigeringar en månad i efterhand så att löneavdelningen får lite tid på sig att göra sitt jobb.

Tex. på mitt jobb, om jag jobbar övertid i juni så får jag min vanliga lön i juni men den övertiden jag jobbade får jag i juli. Första månaden jag jobbade fick jag min första lön men alla justeringar kommer en månad efter, sjukskrivningar/semestertillägg/övertid osv.

Permalänk
Medlem

@norrby89: Skrev ju det, på semester. Ekonomen likaså

Permalänk
Medlem

@Cael79: Skriven i ett annat län så min post kommer tyvärr dit. 4 timmars bilfärd bort

Permalänk
Medlem

va glad att du inte får vänta en hel månad för att få din första lön, suger extra mycket om du inte jobbat en full månad oxå

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

va glad att du inte får vänta en hel månad för att få din första lön, suger extra mycket om du inte jobbat en full månad oxå

Det bästa är när man byter jobb och går från en släpande lön till en lön direkt, dubbel lön en månad!

Permalänk
Medlem

@DST: Måste ju veta om man kan spendera denna lönen direkt, så jag vet om jag har någonting att leva på nästa månad också

Permalänk
Medlem

@Kewkpad om vi säger att du är månadsavlönad med 20 000kr i månadslön. Om du har fått all lön utbetald alla redan borde du fått en hel månadslön 20 000kr + daglön för 20/6-30/6 (11 kalenderdagar) 20000*12/365 =657,53 (avrundat till två decimaler). 11*657,53= 7232,88.
Så 27 232,88 i bruttolön, sen borde du fått semesterersättning specificerad på en egen rad, om de inte gör slutlön nästa månad.

Edit: Glömde naturligtvis att regler i kollektivavtal och liknande kan göra att det skiljer sig. Har gått efter generella regler samt månadslön för föregående/innevarande månad. Då 25 juni var en lördag så betaldes juni lönen ut fredagen den 24? Då behöver banken kanske utbetalningsfilen den 22. Så löneadministratören hade kanske inte fått reda på att du börjat då osv...

Permalänk
Medlem

@Kewkpad Hehe, schåau mi dä monej!

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Vi på Scania får lönen i förskott. Om det funkar på samma sätt för dig som det gör för oss betyder det alltså att du får lön för augusti i juli, för september i august, osv. Jobbar du över eller tar semester så justeras det på nästa månadens lön.

Jag tror att du har fått augstilönen + 10 dagar i juli. Kan det stämma?

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kewkpad:

@norrby89: Skrev ju det, på semester. Ekonomen likaså

ja jo men brukar alltid vara någon annan än chefen som fixar lönerna? eller kanske är ett mindre bolag du jobbar för ?

Visa signatur

here we go!