Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Med filosofin som Hitlertyskland och Sovjet hade (och även dagens Ryssland har) så skulle det vara legitimt för Sverige att gå in och ta Finland eftersom det finns en svensktalande minoritet där och Finland har också en gång tillhört Sverige. Konstigt att det fortfarande finns människor som tycker att sådant är OK...

Det är när ryssarna börjar påstå att det finns en rysktalande minoritet på Gotland (som eventuellt behandlas illa av svenskarna) som det är dags att dra i handbromsen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

De åsikter som i mångt och mycket förs fram här är västcentrerade. Man kan också vända på det, att Frankrike och GB startade kriget med krigsförklaringen mot Nazityskland, och säga att Sovjetunionen gick in för att rädda sina territorier från Naziockupation.

Europa hade redan delats upp av väst och Hitler i samband med Münchenavtalet.

Sovjet exkluderades från alla samtal och man vägrade bilda en front mot nazisterna. När inget annat gick, slöt man en icke-angreppspakt för att fördröja den stundande konflikten så långt som möjligt.

Grov revision av andra världskrigets historia
http://www.nyhetsbanken.se/2016/06/produkt-av-mekaniseringen-...

Jag tror vi nått världs ände med vår diskussion. Att du länkar till tvivelaktiga siter är inte direkt meriterande.

Münchenöverenskommelsen är väl en de största blundern i västvärlden under första halvan av 1900-talet. Men att mha den argumentera att det var västvärlden som är orsaken till ww2 är på gränsen till pseudohistorik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Jag tror vi nått världs ände med vår diskussion. Att du länkar till tvivelaktiga siter är inte direkt meriterande.

Münchenöverenskommelsen är väl en de största blundern i västvärlden under första halvan av 1900-talet. Men att mha den argumentera att det var västvärlden som är orsaken till ww2 är på gränsen till pseudohistorik.

Jag skulle vilja argumentera - eller kanske mest spekulera - før att en fortsatt appeasement-linje hade kunnat førhindra krig (Vad hade hænt om inte Churchill blev vald?). Utan en væstallierad garanti tror jag Polen hade gått med på Danzig + korridor, alternativt i slutændan också væstra Polen (Posen och Pommern), och kanske hade det slutat dær. Kanske hade man kunnat se en lika isolationistisk politik mot Sovjet som det vi såg under kalla kriget från amerikanskt håll.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av raQblad:

Jag skulle vilja argumentera - eller kanske mest spekulera - før att en fortsatt appeasement-linje hade kunnat førhindra krig. Utan en væstallierad garanti tror jag Polen hade gått med på Danzig + korridor, alternativt i slutændan också væstra Polen (Posen och Pommern), och kanske hade det slutat dær. Kanske hade man kunnat se en lika isolationistisk politik mot Sovjet som det vi såg under kalla kriget från amerikanskt håll.

Intressant.
Hur många krav från Tyskland skulle man från väst gått med på tills man fått nog? Tyskland visade knappast någon vilja att stoppa utöka sitt lebensraum.

En fortsatt appeasement-linje skulle förutsätta att man bortser från Anglo-Polish alliansen som slöts 1939, eller att väst skulle bryta den.

Blir rätt mycket spekulation

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Molotov%E2%80%93Ribbentrop-pakt...

Nej sovjet startade inte kriget ensamt. Sovjet gjorde det tillsammans med Tyskland. Stalin och Hitler gjorde tillsammans upp planerna att starta andra världskriget. De kom överens om hur de skulle stycka upp länderna mellan sig. Detta är fakta.

Sovjet drogs in i kriget 1941. Flera år efter kriget mellan Tyskland, Frankrike och Storbritannien börjat. Icke-angreppspakten har inget med krigsutbrottet att göra.

Skrivet av raQblad:

"och säga att Sovjetunionen gick in för att rädda sina territorier från Naziockupation" ær ju direkt fel, eftersom att det i avtalet populært kallat Molotov-Ribbentropp pakten ær kænt att de båda lænderna enades som sina intressesfærer i østra europa. Det var Win-win, eftersom att båda ville få tillbaka områden som (enligt de sjælva) felaktigt blivit dem fråntagna.

Men jag gillar perspektivet om att Europa delats upp genom Münchenavtalet. Inte hørt den førr. Dock ær jag oenig då avtalet bara rør delar av områden som tillhør(t) Tyskland och Østerrike-Ungern.

Samma sak gäller Sovjet. Avtalet berör bara delar som tillhört det ryska imperiet, där omgivande regimer passat på att norpa territorium från ett Sovjet i inbördeskrig.

Skrivet av MinscS2:

Molotov-Ribbentrop-pakten åsido (även om jag tycker det är lite småkul hur du lyckas få det till att sovjeterna räddar "sitt territorium" från nazister när de... dödar polacker i polen), hur ser du på Sovjets invasion av lilla Finland i november 1939, bara några få månader efter att polen hade styckats mellan just Nazityskland och Sovjet (utan fortsatta stridigheter mellan de två länderna dessutom).

Är det Finland som hade gjort något för att förtjäna denna invasionen? Att bli nekad territorium som inte är ens eget och använda det som en ursäkt för att invadera och annektera verkar ju vara lite av Sovjets och Rysslands hobby.

För övrigt så var både Sovjet och Nazityskland lika delaktiga i MR-pakten då båda tjänade på den; Tyskland fick en garanti på att Sovjet inte skulle känna sig hotade när tyskarna gick in i Polen och därmed skulle förklara krig (med WW1 i färskt minne ville man undvika ett tvåfrontskrig), ett krig med Sovjet som man ville vänta med tills man var klar västerut, och Sovjeterna i sin tur skaffade sig tid att rusta upp och förbereda, samt fick fria tyglar i östra europa = ockupation av baltstaterna och invasion av Finland.

Polen hade ockuperat territorium från sina östliga och (med hjälp av nazisterna) sydliga grannländer. Gränsjusteringen gjorde att ryska territorier återgick i Sovjetunionen efter förlusten i det polsk-sovjetiska kriget och utgör ungefär dagens gränser mellan Ryssländerna och Polen. Det är inget kontroversiellt. Baltstaterna ockuperades aldrig, utan valdes in i Sovjetunionen efter decennier av ekonomisk efterblivenhet och vit terror. Sovjetunionen gick in i Finland på Rödfinlands sida då man befarat att Vitfinnarna återigen skulle bli en språngbräda för tyska intressen. Leningrad låg en kanonsalva bort från gränsen. Vitfinnarna tackade nej till en generös gränsjustering, och man valde därför med rätta att gripa in på den finska exilregeringens sida för att skapa en gränsbuffert.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Baltstaterna ockuperades aldrig, utan valdes in i Sovjetunionen efter decennier av ekonomisk efterblivenhet och vit terror.

Skrivet av IlyaZ:

Vitfinnarna tackade nej till en generös gränsjustering, och man valde därför med rätta att gripa in på den finska exilregeringens sida för att skapa en gränsbuffert.

Du är helt otrolig.
Det måste vara så skönt att ha sin egna personliga historiesyn som inget kan rubba, jag är nästan lite avundsjuk.

Får jag fråga vad din syn är på Stalin och gulag?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.

Permalänk
Medlem

Om du är intresserad på riktigt av WW2 och glömt bort skolgången, så kan jag rekommendera att kolla på BBCs dokumentär The World At War från 1973.

Är cirka 22 timmar lång och går igenom WW2 rätt grundligt, och är garanterat bra mycket mindre vinklad än vad diverse holocaust deniers osv kan få för sig att posta i forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Du är helt otrolig.
Det måste vara så skönt att ha sin egna personliga historiesyn som inget kan rubba, jag är nästan lite avundsjuk.

Får jag fråga vad din syn är på Stalin och gulag?

Det är ingen "personlig" historiesyn, utan det som hände.

Vad jag anser om Stalin spelar ingen roll, även om han som symbol är svåröverträffad. Sovjetunionens kollektiva ledning och de sovjetiska folken står för samtliga framsteg på egen hand. "Gulag" var ett utmärkt system, där man lät människor jobba till förmån för landet, som alla andra, istället för att bara sitta av sina straff.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IlyaZ:

Vad jag anser om Stalin spelar ingen roll, även om han som symbol är svåröverträffad. Sovjetunionens kollektiva ledning och de sovjetiska folken står för samtliga framsteg på egen hand. "Gulag" var ett utmärkt system, där man lät människor jobba till förmån för landet, som alla andra, istället för att bara sitta av sina straff.

Skrivet av xealo:

Om du är intresserad på riktigt av WW2 och glömt bort skolgången, så kan jag rekommendera att kolla på BBCs dokumentär The World At War från 1973.

Är cirka 22 timmar lång och går igenom WW2 rätt grundligt, och är garanterat bra mycket mindre vinklad än vad diverse holocaust deniers osv kan få för sig att posta i forumet.

De finns folk som tror på fakta efter bevis. Sen finns det folk som tror på folk och vad folk har skrivit och trott. En man ska inte tro blint på människor. En blind tro är detsamma som religion. Det är upp till var och en att skapa sin uppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Perfekt; Att du kallar ett system som systematisk dömde folk (även oskyldiga) till tvångsarbete som ofta även ledde till döden för ett "utmärkt system" är spiken i kistan för mig. Nu när jag vet var du kommer ifrån och vad din agenda är så kan jag sluta slösa min tid på dig. Jag trodde först att du var ett extremt påläst troll, men det är banne mig mycket värre...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Det finns även en mini-serie som heter "The World Wars" som är mer som en spelfilm som följer nyckelpersoner genom de viktigaste händelserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Perfekt; Att du kallar ett system som systematisk dömde folk (även oskyldiga) till tvångsarbete som ofta även ledde till döden för ett "utmärkt system" är spiken i kistan för mig. Nu när jag vet var du kommer ifrån och vad din agenda är så kan jag sluta slösa min tid på dig. Jag trodde först att du var ett extremt påläst troll, men det är banne mig mycket värre...

Som väldigt sällan ledde till döden, och var säkrare att sitta i än att bo i de västliga krigsområdena. Efter penicillinet och kriget var det långt under procent som strök med. Straffarbete förekom i Sverige under samma tid, och i större delen av världen för den delen. Man kan inte döma "Gulag" 1940 efter Sveriges lama rättssystem 2016.

Hade folk jobbat i Sverige (jämför Chain Gangs i USA), hade vi också haft bättre vägar och fler spår på järnvägarna. Men, det vore ju "orättvist" för konkurrensens skull. Någon fet fisk på Östermalm eller i Djursholm får råd med lite mindre kaviar på mackan.

Att "Gulag" var dåligt presenteras som ett vedertaget ideologiskt faktum i svenska skolor, men varför skulle de som dömts för brott inte behöva arbeta, när alla andra gör det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns många faktorer, men den största bidragande faktorn var Hitler utan att spåna på vilka anledningar han hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Det finns även en mini-serie som heter "The World Wars" som är mer som en spelfilm som följer nyckelpersoner genom de viktigaste händelserna.

Även rätt ok, rekommenderade dock främst den från BBC just för att den producerades tidigt nog för att ha mängder med intervjuer med människor som var med personligen, hela vägen från amiraler/generaler så högt upp som t.ex Karl Dönitz, ner till vanliga soldater på båda sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Finns många faktorer, men den största bidragande faktorn var Hitler utan att spåna på vilka anledningar han hade.

Det är också ett ideologiskt faktum som presenteras i svenska skolor, men som är helt felaktigt. Liberalerna driver en personcentrerad historiesyn, och bortser från att system driver historiska processer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@IlyaZ: Konceptet straffarbete är enligt mig också rimligt. Problemet var att sättet folk hamnade där och de förhållande som de krävdes arbeta under inte kan ses som humana.

Ej att förglömma var att den folkrensning som bedrevs i Ryssland (sovjet) var 3-4 gånger större än förintelsen sätt till antal döda. Gulag var bara en del i detta medan miljontals helt enkelt sköts av och läts ligga.

Anledningen till att förintelsen ses som så mycket värre är att den var mycket mer metodisk och "den slutliga lösningen" var propagandadriven. Sättet dödandet hanterades i Tyskland skonade också den överlevande civila befolkningen från att bevittna miljontals människor döda på gatorna. Denna åsikt är dock väldigt kontroversiell och jag menar inte att normalisera eller förminska förintelsens innebörd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Även rätt ok, rekommenderade dock främst den från BBC just för att den producerades tidigt nog för att ha mängder med intervjuer med människor som var med personligen, hela vägen från amiraler/generaler så högt upp som t.ex Karl Dönitz, ner till vanliga soldater på båda sidor.

Jag håller också med om att BBCs serie är långt bättre men det är också två olika produkter. För vissa kan 26h fakta vara allt för omfattande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Det är också ett ideologiskt faktum som presenteras i svenska skolor, men som är helt felaktigt. Liberalerna driver en personcentrerad historiesyn, och bortser från att system driver historiska processer.

Ok, jag är inte så insatt i det, man jag skulle vilja höra din version., av respekt och utan att motargumentera. Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

@IlyaZ: Konceptet straffarbete är enligt mig också rimligt. Problemet var att sättet folk hamnade där och de förhållande som de krävdes arbeta under inte kan ses som humana.

Ej att förglömma var att den folkrensning som bedrevs i Ryssland (sovjet) var 3-4 gånger större än förintelsen sätt till antal döda. Gulag var bara en del i detta medan miljontals helt enkelt sköts av och läts ligga.

Anledningen till att förintelsen ses som så mycket värre är att den var mycket mer metodisk och "den slutliga lösningen" var propagandadriven. Sättet dödandet hanterades i Tyskland skonade också den överlevande civila befolkningen från att bevittna miljontals människor döda på gatorna. Denna åsikt är dock väldigt kontroversiell och jag menar inte att normalisera eller förminska förintelsens innebörd.

Humana utefter vilka kriterier och förhållanden? Ett land i utveckling, med stundvis svårt klimat kan inte erbjuda toppmoderna (ens för tiden) faciliteter. Särskilt inte när stora delar av befolkningen också har det svårt, mot en bakgrund av krig och förindustriella reststrukturer.

Det Sovjetiska rättssystemet var inte en bananrepubliks, utan väldokumenterat utefter den konstitution och de lagar man antagit. Ett antal hundra tusen sköts inom loppet av decennier. Det har aldrig handlat om miljoner. Man ska också komma ihåg att Sovjet vid tiden genomgått en revolutionär situation och fortfarande befann sig i sviterna av detta. Landet var svårt drabbat av externa och interna hot, där det enda hanterbara sättet att hålla ihop landet var att ta i med hårdhandskarna. I takt med att läget stabiliserats kunde man dock släppa på det. Det väsentliga är att det garanterat att hundratals miljoner människor kunnat leva drägliga liv under ett ständigt pågående ekonomiskt och socialt uppsving utan motstycke i historien. Vad som hände när man gått ifrån den linjen ser vi idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Jag menade inte att gulag låg ansvarigt för miljoner människors död. Ansvaret hamnar hos Stalin som av många stora historiker anes vara direkt ansvarig för 20 miljoner döda. Detta är det största folkmord genom tiderna.

Detta räknar självklart inte med de som föll i krig.

Att du dessutom talar gott om de rådande förhållanden som utspelat sig i efterkrigstiden i Sovjet för mig att undra om du antingen speglar din egen politiska tillhörighet i dina argument eller om du helt enkelt inte har bättre koll? Nästan ingen förutom ledarna hade ett drägligt liv speglat till motsvarande situation i något av alliansländerna. Folk svalt och kommunismen drev bort all form av utveckling och nyskapande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Ok, jag är inte så insatt i det, man jag skulle vilja höra din version., av respekt och utan att motargumentera. Mvh

Trådens fråga är förstås av karaktären att den inte enkelt kan besvaras i ett enda kort foruminlägg. Det skulle bli en väldigt lång version som kräver en noggrannhet jag inte förmår prestera för närvarande, och som andra före mig redan gjort. Min version, om man kan kalla den det, grundar sig i den materialistiska historiesynen. Mot den finns den sk idealistiska (som lärs ut i Sverige). Det är i grunden fråga om vetenskaplighet, där jag hävdar att materialismen är den enda vetenskapliga infallsvinkeln, medan den idealistiska är en huvudsakligen ideologisk nödvändighet som betingas av det system vi lever i.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Jag menade inte att gulag låg ansvarigt för miljoner människors död. Ansvaret hamnar hos Stalin som av många stora historiker anes vara direkt ansvarig för 20 miljoner döda.

Detta räknar självklart inte med de som föll i krig.

Det finns alla möjliga uppskattningar på antalet döda. De flesta bygger på skrivbordsuppskattningar utifrån officiella sovjetiska befolkningssiffror, och tar inte hänsyn till att färre barn föds per capita i länder som industrialiseras och är industrialiserade. Samma metod applicerad på västländer resulterar i samma försvunna miljoner. Befolkningen ökade åtminstone, till skillnad från efter marknadsekonomins intåg i länderna.

Men, man kan troligtvis lasta "Stalin", som har det yttersta ansvaret i egenskap av regeringschef, för flera miljoner döda. Frågan är bara om det hade gått att göra på något annat sätt, utan att ännu fler strukit med i slutändan. Det är lätt att vara efterklok.

Historien har visat att halvmesyrer i dylika fall leder till katastrofer med enorm mänsklig kostnad. Pariskommunen var ett av de då mer "moderna" exemplen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan rekomendera serien "Adolf Hitler The Greatest Story Never Told" för en alternativ vinkel om just detta ämnet (finns på youtube.)

Förespråkar inte nazismen eller något utan tycker att man kan lyssna på flera vinklar av denna historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raQblad:

Rekommenderad læsning om fenomenet hær. Skildrar 1945 och framåt ur tyskt och østerrikiskt perspektiv. Var inte så många trevligheter från varken ryskt, amerikanskt, brittiskt eller franskt håll.

"According to recent estimates, as many as two million German women were raped by Soviet occupiers. General Eisenhower denied the Germans access to any foreign aid, meaning that German civilians were forced to subsist on about 1,200 calories a day. (American officials privately acknowledged at the time that the death rate amongst adults had risen to four times the pre-war levels; child mortality had increased tenfold). With the authorization of President Franklin Delano Roosevelt, over four million Germans were impressed into forced labor. General George S. Patton was so disgusted by American policy in post-war Germany that he commented in his diary, “It is amusing to recall that we fought the revolution in defense of the rights of man and the civil war to abolish slavery and have now gone back on both principles"

"Although an astonishing 2.5 million ordinary Germans were killed in the post-Reich era, few know of this traumatic history. There has been an unspoken understanding amongst historians that the Germans effectively got what they deserved as perpetrators of the Holocaust."

Har en nära släkting som fick genomleva det där.

Skrivet av raQblad:

Ær, ærligt talat, i min mening att dra det lite långt. Ær det någon situation och person som ska jæmføras med Tyskland och Hitler anno 1933 och framåt ær det Ryssland och Putin. Ryssland har førlorat stora områden genom kollapsen av Sovjetunionen, som fortfarande ræknas som "ryskt" eller i rysk intressesfær av framførallt Putin (ær genomgående i retoriken). Annekteringen av Krim baserades på samma grundlag - rysk befolkning, historiskt sett ryskt territorium.
Lettland, Estland, Litauen, Ukraina etc. ær också historiskt sett ryska områden och har fortfarande en liten del rysk befolkning.

Mexico behøver inte oroa sig før en amerikansk invasion. Trump ær isolationist och protektionist.

Den s.k. ryska intressesfären är ju mest det ockuperade Östeuropa. Historiskt sett har Östeuropa för det mesta varit självständigt. Att det bor en massa ryssar i Königsberg är ju för att tyskarna och polackerna blev deporterade, och in skickades en massa ryssar, och så revs det mesta och byggdes nytt så att man skulle kunna hävda att det finns en kulturhistorisk grund.

Trump är en möjliggörare, mer specifikt en apologet som är beredd att låta andra med territorieanspråk få sin vilja igenom. Vårt väl och ve bygger på amerikanska garantier. Utan dessa är vi rökta.

Skrivet av ronnylov:

Med filosofin som Hitlertyskland och Sovjet hade (och även dagens Ryssland har) så skulle det vara legitimt för Sverige att gå in och ta Finland eftersom det finns en svensktalande minoritet där och Finland har också en gång tillhört Sverige. Konstigt att det fortfarande finns människor som tycker att sådant är OK...

Ja, det är bara svammel som hamras ut av betalda troll och nyttiga idioter för att ändra folks uppfattning om rätt och fel och omdana maktstrukturen från att rätt ger makt till att makt ger rätt. Putinism helt enkelt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Förstår inte att folk kan säga att skolan va kass.
När jag gick på 90talet så fick man lära sig allt från geografi, historia, vetenskap å massa annat viktigt. Tror att skolan e bra nu med, problemet e att barnen saknar hyfs å gör va fan de vill.

nä fan, ställ dem på led när de ska in till klassrummet å örfila dem en åt gången när de ska in på lektion, sen samma sak när de lämnar klassrummet. Tror inte något annat hjälper

Jag som faktiskt ganska nyligen gått ur skolan kan säga att det verkar finnas fler dåliga lärare än bra, som tur är har jag lyckats få några utav dom bästa där jag har gått, men även några av dom riktigt kassa. Dessutom är det en del som inte nämns i skolan, och så säger folk sedan "lärde du dig inte det i skolan?". Ja man får lära sig om geografi, historia och vetenskap. Det är inte så att ämnena inte existerar utan på sina håll är det dåliga metoder som används för att lära ut, ibland dåliga lärare (dåliga metoder och dåliga lärare är ingen bra kombo...). Om jag ska ta några exempel på hur dåliga en del lärare är så är en av mina vänners svensklärare mindre kunnig i svenska än en 12-åring, uttalar och stavar fel hela tiden. Många av mina f.d klasskamrater i gymnasiet hade en engelsklärare som knappt kunde engelska. Själv har jag haft lärare som kommer och går under lektionerna, och kan vara borta så länge som halva lektionen, så ingenting blir gjort.

Sen finns det många dåliga elever också, hade säkert 3 stycken i min klass (av 20) som var hemma mer än dom var i skolan, varav en bara kom totalt 3-4 veckor under 2 terminer...

Permalänk
Medlem

@DST:

Jag gick i grundskola under tidigt 90-tal och det var här någon gång som individualitet skulle införas. Gick från att bli tillsagd med införstådd underton om att annars händer något i början av mellanstadiet till att senare under slutet av mellanstadiet och början av högstadiet inse att lärarna blivit bakbundna i deras befogenheter. Detta ledde till att samma klass gick från att prestera väldigt högt i medel till att många inte klarade flera ämnen på slutbetyget. Tragiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezakimak:

Kan rekomendera serien "Adolf Hitler The Greatest Story Never Told" för en alternativ vinkel om just detta ämnet (finns på youtube.)

Förespråkar inte nazismen eller något utan tycker att man kan lyssna på flera vinklar av denna historia.

VK2 har redan avhandlats ordentligt nog utan att man behöver blanda in "alternativa" källor. Dessa alternativ är i regel konspirationsnötter som inte sällan får betalt för att förvrida verklighetsuppfattningen. Resonemanget om ständiga alternativ till allting kommer från det putinistiska att alla är lika goda kolsupare och att man måste hämta information från alla för att finna "rätt" nånstans däri. Men det är bara ett sätt att så split och förskjuta folks verklighetsuppfattning. Samma "sida" sprider ofta flera olika lögner, och med resonemanget om "sanningen i mitten" så blir då den mindre lögnen sanning. Denna metod används effektivt av Kreml och deras beundrare (bl a https://sv.wikipedia.org/wiki/Nyttig_idiot) som märkligt nog (?) tycks finnas överallt på Internet numer.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

VK2 har redan avhandlats ordentligt nog utan att man behöver blanda in "alternativa" källor. Dessa alternativ är i regel konspirationsnötter som inte sällan får betalt för att förvrida verklighetsuppfattningen. Resonemanget om ständiga alternativ till allting kommer från det putinistiska att alla är lika goda kolsupare och att man måste hämta information från alla för att finna "rätt" nånstans däri. Men det är bara ett sätt att så split och förskjuta folks verklighetsuppfattning. Samma "sida" sprider ofta flera olika lögner, och med resonemanget om "sanningen i mitten" så blir då den mindre lögnen sanning. Denna metod används effektivt av Kreml och deras beundrare (bl a https://sv.wikipedia.org/wiki/Nyttig_idiot) som märkligt nog (?) tycks finnas överallt på Internet numer.

Ja, Kreml ligger bakom allt. Det skrev de i DN. Frågan är snarare vems ärenden betalda troll på DN går, och om inte Rysslandskortet är ett effektivt sätt (som vi ser i tråden) att maskera det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Sovjet drogs in i kriget 1941. Flera år efter kriget mellan Tyskland, Frankrike och Storbritannien börjat. Icke-angreppspakten har inget med krigsutbrottet att göra.

Samma sak gäller Sovjet. Avtalet berör bara delar som tillhört det ryska imperiet, där omgivande regimer passat på att norpa territorium från ett Sovjet i inbördeskrig.

Men du hoppar fortfarande øver de væstallierades garanti till Polen. Ryssarna angrep Polen lika mycket som tyskarna, men slapp undan krigsførklaringen.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Eftersom garantin gällde Tyskland. Det sovjetiska intåget välkomnades av befolkningen i de polskockuperade territorierna - där dessutom en minoritet var polacker. Det är ungefär som att Sverige "invaderar" ett Malmö som intagits av Danskarna knappa 20 år tidigare. Regimen i Polen räknade Tyskland som fienden, även om mindre konflikter uppstod i öst trots order om att inte aktivt begå krigshandlingar där.

Visa signatur