Får stötar hela tiden, 3.5mm i frontpanelen funkar plötsligt inte

Permalänk

Får stötar hela tiden, 3.5mm i frontpanelen funkar plötsligt inte

Hej, jag har lite problem med statisk elektricitet.. Jag flyttade för en månad sedan och har sedan dess fått en hel del stötar. Det första var väl av mobilen som låg och laddade, en lite stöt från knappen när jag skulle starta den (iPhone 6s plus). Även fått när den inte laddar.
Men mest stötar har jag fått vid datorn. Jag kommer upp och sätter mig vid datorn och lägger händerna på tangentbordet, som är ett Corsair k60 i aluminium, där får jag stötar ibland. Några gånger av bordsbenet, någon gång av startknappen på datorn.

Och tidigare idag när jag skulle slå på datorn så nuddade jag lite metal runt USB-porten på frontpanelen och fick en stöt men tänkte inte mer på det. Några timmar senare så när jag sitter vid datorn så lägger jag ifrån mig mitt headset för att hämta något. När jag kommer tillbaka och lyfter upp det så tycker jag mig höra att det knastrar till lite och märker direkt att Skype-samtalet låter mer från höger sida. Jag har ett Sennheiser PC360 och på dessa kan jag justera volymen, jag använder aldrig detta utan använder istället hjulet på tangentbordet för att justera volymen i Windows. Men när jag provar att justera volymen direkt på headsetet så knastrar det väldigt mycket på lägsta volymen och låter okej, men från höger sida, på högsta volymen.

Jag testar sedan headsetet i både mobilen och 3.5mm ingången bak på datorn och det låter precis som det ska utan knaster.
Tror ni att detta berodde på stöten i USB-porten, kan frontpanelen vara skadad? Skulle moderkortet kunna ta skada av detta?
Vad kan jag göra för att undvika alla dessa stötar?
Tack på förhand.

Permalänk

@sjuhundratjugo: en luftfuktare funkar rätt bra nu på vinterhalvåret kostar väl några hundra kr.. finns en massa tester på vilken som är bäst.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd

@sjuhundratjugo:

Kolla att jordningen i elsystemet i bostaden fungerar som den skall.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Vid lite testande så märker jag att den bakre 3.5mm porten inte alls funkar som den ska den heller. Det sprakar och brusar där med men mindre. Tog moderkortet skada av stöten i USB-uttaget?
Det är ett Asus z97a. Vad borde jag göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förmodligen ojordade uttag?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Jag har ojordade uttag, får inga stötar... Låter mer som trasiga prylar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Om han får stötar när mobilen laddar i ett vanligt uttag och vid datorn så är det rätt osannolikt att det är utrustningen utan snarare elen i bostaden. Ta dit en elektriker som får kika på elen.

Edit: Fram till dess så hade jag kilat in på Clas Ohlson eller dylikt och köpt en grendosa med spänningsskydd.

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Förmodligen ojordade uttag?

De är jordade.

Permalänk
Skrivet av Cr0wl3y:

Om han får stötar när mobilen laddar i ett vanligt uttag och vid datorn så är det rätt osannolikt att det är utrustningen utan snarare elen i bostaden. Ta dit en elektriker som får kika på elen.

Edit: Fram till dess så hade jag kilat in på Clas Ohlson eller dylikt och köpt en grendosa med spänningsskydd.

Jag har en sådan. Men tror ni att moderkortet tog skada? Skulle man kanske köpa ett ljudkort och se om det funkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuhundratjugo:

De är jordade.

Har läst förut om at tfolk säger att det kan bli bättre om man vänder på kontakten i vissa fall. Men kolla med en elektriker, är ju väldigt skumt om det dyker upp i mobilen. Antar att du inte ha rnågon konstig matta som är superstatisk?

Permalänk
Avstängd

Vad har du för golv? heltäckningsmatta? vad har du på dig? använder du tofflor inomhus? är väldigt mycket som kan påverka hur uppladdad du blir.

Undvik inomhustofflor, mattor och fleece-kläder så har du en god start i.a.f

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Vad har du för golv? heltäckningsmatta? vad har du på dig? använder du tofflor inomhus? är väldigt mycket som kan påverka hur uppladdad du blir.

Undvik inomhustofflor, mattor och fleece-kläder så har du en god start i.a.f

Tofflor hade jag nog vid tillfället ja. Parkett och klinker.
Kan detta gå på garanti om jag skulle lämna in moderkortet? Dock verkar det ju inte finnas många nya moderkort på socket 1150.

Permalänk
Medlem

De är jordade.

Bara för att uttagen är jordade betyder tyvärr inte det att bostaden är jordad, relativt vanligt på äldre bostäder som har renoverats.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Vid lite testande så märker jag att den bakre 3.5mm porten inte alls funkar som den ska den heller. Det sprakar och brusar där med men mindre. Tog moderkortet skada av stöten i USB-uttaget?

En tidigare arbetspolare har råkat ut för detta flera gånger, och då har just ljuddelen i moderkortet tagit stryk. Han är som en vandrande generator (pga väldigt torr hud enligt honom själv) och får stötar hela tiden.

USB-portar brukar vara ESD-skyddade (åtminstone enligt vad jag läst), och rimligen borde ju ljudportar också vara det, men jag tror inte det är något krav så det varierar nog.

Jag skulle nog testa med ett ljudkort om jag var du.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Se till att själva strömsladden till datorn är jordad, och även eventuella skarvdosor samt förlängningssladdar.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av backfeed:

En tidigare arbetspolare har råkat ut för detta flera gånger, och då har just ljuddelen i moderkortet tagit stryk. Han är som en vandrande generator (pga väldigt torr hud enligt honom själv) och får stötar hela tiden.

USB-portar brukar vara ESD-skyddade (åtminstone enligt vad jag läst), och rimligen borde ju ljudportar också vara det, men jag tror inte det är något krav så det varierar nog.

Jag skulle nog testa med ett ljudkort om jag var du.

Okej tackar. Att något annat skulle ha tagit skada är rätt osannolikt va? Jag får köpa mig ett ljudkort och testa.

Sedan huset i sig är runt 100 år gammalt, men den nybyggda delen samt all eldragning är gjort för knappt 10 år sedan så det ska inte vara några problem. Det måste väl ha varit att jag sprang runt där på parkettgolvet i mina tofflor precis innan jag tog i datorn.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan uppstå problem med ljudanslutningarna om man har olika jordpotentialer i datorn och ljudsystemet för då uppstår det en potentialutjämningsström i signalkabeln, det är ganska vanligt om man saknar jordade vägguttag eller kopplar ihop datorn mot tvn eftersom tvn kan ha en jordreferens även via antennsystemet, har man denna typ av problem bör man separera systemen galvaniskt och det finn olika typer av produkter för det, vanligast är att man använder transformatorer av nån sort.

Det finns enklare vägguttagstestare som inte är så dyra och de kräver inte att man kan hantera riktiga mätinstrument, de indikerar i alla fall om det är stora problem (då ska man ta hjälp av en elektriker och mäta upp det ordentligt)
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/matinstrument/s...
Den kan faktiskt ge en indikering mer än det som tas upp i manualen, om man testar ett skyddsjordat uttag och man har jordfelsbrytare så ska det gå att genomföra test av jordfelsbrytaren, kan man inte det så är det nått fel som att någon fuskat med elinstallationen och kopplat en gemensam ledare för skyddsjord och återledare till uttaget och då ska man kontakta elektriker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att något annat skulle ha tagit skada är rätt osannolikt va?

Svårt att säga, men förhoppningsvis inte. Börjar du t.ex. få slumpmässiga blåskärmar så finns förstås risken.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk

Jag gick och köpte mig ett Asus Xonar DG för 299 och nu är ljudet lika klart och fint som det var tidigare, så det var ju skönt. Får hoppas på att inget annat har skadats på moderkortet.

Borde jag hoppa över att koppla in 3.5mm från fronten i det nya kortet?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag gick och köpte mig ett Asus Xonar DG för 299 och nu är ljudet lika klart och fint som det var tidigare, så det var ju skönt. Får hoppas på att inget annat har skadats på moderkortet.

Borde jag hoppa över att koppla in 3.5mm från fronten i det nya kortet?

Det borde inte påverka risken att felet inträffar igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Skall bara säga att med det nya ljudkortet så fungerar det perfekt. En elektriker har kollat så att allt ligger rätt till, vilket det verkar göra.
Jag skulle väl gissa på att jag i mina tofflor, gled runt på golvet innan jag tog i datorn och gav usb-uttaget en stöt, och på något sätt skadade det inbyggda ljudkortet.
Än så länge verkar allt annat fungera som det ska, och med det nya ljudkortet är ljudet bra. Om det är bättre än tidigare kan jag inte riktigt avgöra.
Hur står sig ljudkort, i detta fallet ett billigare, mot moderkortets inbyggda idag?

Permalänk
Rekordmedlem

Ljudkort är oftast bättre men det går att kombinera delar så att ljudkortet är sämre än det integrerade men undviker man de allra billigaste ljudkorten så är de oftast bättre i "mellanklassen" det finns också ett fåtal moderkort med riktigt påkostade ljuddelar och de kan vara bättre än allt utom ett riktigt bra ljudkort.
Det handlar egentligen mest om pris, kan man lägga ett par tusen på ljudkretsarna så blir de bra oavsett om de sitter på ett moderkort eller ett separat kort men det är ju få som väljer ett moderkort som skulle kosta 1000 kr mera än ett annt om det "bara" är ljuddelen som skiljer, däremot är det ganska vanligt att skaffa ljudkort för 1000kr eller mer, jag har faktisk Creatives värstingkort Xfi Elite pro

Det har de vanliga tramsfunktionerna som finns på spelljudkort men det är ju en mjukvarugrej som går att stänga av, samtidigt har det rätt bra hårdvara och går att använda seriösare också, det är ett bra kort även om de normalt sett mest är förknippade med spelljudkort så har de gjort ett och annat "misstag" men de flesta väljer inte ett Creativkort som kostade över 3000kr.
Och det har som sagt även byggt en del moderkort med påkostade lösningar som tex hörlursförstärkare med rör

Det går också att köpa ett snorbilligt ljudkort för under 30 kr på Ebay som låter sämre än det mesta som är integrerat på moderkorten.
Det är alltså omöjligt att ge ett korrekt svar utan att veta vilka delar det handlar om men i det förenklade normalfallet så är ett ljudkort bättre men det gäller inte alltid.
Ibland så använder man inte ljudkortet heller utan man kan ju tex ansluta datorn digitalt till en hembioreceiver eller ta ut ljudet via nätverk eller blåtand.

Visa signatur