En av mina kusiner hyr ett hus på typ 80 kvadrat. På vintern går han i raggsockor och kofta hemma, det är säkert bara runt 16-17 grader och svinkallt på golven. Han säger att han tycker att det är skön temperatur men han lurar inte oss i släkten, han är inte på något sätt fattig men dokumenterat snål
På jobbet får vi gratis fruktkorg ett par gånger i veckan. En av mina kollegor plockar med sig frukt hem i ryggsäcken när han tror att ingen ser
Vi brukar få en massa konsultgodis runt jul och påsk. Han har även ertappats med att smussla med sig en massa godis hem efter sådana leveranser
Med risk för att någon kommer på vem det är, men en före detta kollega är helt legendarisk och ett kapitel för sig. Han är inte bara snål, men även företagsam. Allt snåleri han gjorde är verkligen inget jag ser som negativt, vissa saker skulle jag vilja orka göra själv. Han vidhåller stenhårt själv att han inte är snål och att allt är elakt förtal =). Vi kan kalla honom Erik.
- Han skulle åka till Sibylla och handla mat åt sig och en annan kollega. Han tog betalt för menyn av kollegan, sedan visade det sig att Erik hade handlat med en rabattkupong, tag 2 menyer, betala för 1. Kollegan fick alltså betala för båda.
- Han bedrev ett tag inofficiell kioskverksamhet i matsalen, ni vet när man köper in lite chokladkakor och läsk och lägger pengarna i en plastburk. Han hade förhandlat till sig rabatt på sin lokala ICA-butik för att handla till kiosken. En annan hade skämts att göra så i butiken.
- När han skulle byta fönster på huset jagade han ett fönster i taget på Blocket, men fick ihop fullt set efter lång tids letande.
- När han skulle ha ytterdörrar frågade han VD:n på ett dörrföretag i länet (som han inte kände sedan innan) om de hade några sekunda på lager, typ felbeställda osv. Då fick han dörrar för 10% av ordinarie pris. Rätt smart.
- Prutade på nära nog allting som handlades i yrket, även köp för några hundra. När han slutat fick jag t ex ett mail om hur jag ville göra med en offert. Då hade han begärt offert på kemikalier för ett par hundra. De inblandade lägger ju mer i arbetskostnad på sånt krångel, bara att betala ju...
- Han köpte en massa kalsonger från Kina för någon krona paret som gick sönder på en användning.
- Vet inte om det är snålt, men i alla fall roligt: Han anlitade en kompis troligen gratis att hjälpa till att kakla badrummet och blev arg och ringde och skällde ut kompisen för att denne inte dök upp och kaklade på midsommarafton, det var ju självklart att det var en arbetsdag som alla andra! Det var ju inget de avtalat att de skulle jobba midsommarafton, men Erik tog det för givet att kompisen skulle jobba åt honom ändå.
- Vid påsk hade det dykt upp ett par jättepåskägg. Ett par kollegor visste hur arg Erik skulle bli om han inte fick något godis, så de gömde ett påskägg. Erik var på alla och skällde och tjatade om vem som hade ätit upp allt godis. Till sist ringde han den som jobbat natt och skällde ut honom efter noter, och den personen förstod ju förstås ingenting av vad han ville.
Det finns otroligt mycket mer historier om denne man. Han är oftast trevlig och bra i övrigt, det är bara en egenhet han har.
Hela släkten är tydligen likadan, så det skämtas om hur de troligen sitter med kassaboken runt julbordet och gör upp årets skulder med varandra