Permalänk
Medlem

@Reyintaz:
En Raspberry Pi 4 med Wireguard skall klara runt 800 Mbit/s.
Så en sådan med PiHole kan ju vara ett alternativ.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Unifi Cloud Gateway Max/Ultra| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite/U7-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation 5 AC Loco | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@Prelatur:
Du får ursäkta mig för jag har noll koll på det hela. Om man bortser från hela installationen på Raspberry Pi som säkert går efter massa information på internetet, men hur passar det hårdvarumässigt in i systemet? Ligger den på en egen LAN port, eller är det sista utväg från routern (t ex om jag skaffar UDM)?
Eller är det något som inte är kompatibelt med en UDM utan man får bygga upp nätverket runt det med switch och AP?

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har en AP Outdoor+ N300 vars nätverk jag vill utöka med ett par AP:er. Har siktat in mig på AP AC Lite. Som jag förstått det är Outdoor+ inte kompatibel med controller-FW:s nyare än 5.6, och AP AC Lite har ingen FW yngre än 5.10.17. Finns det någon här som kör Lite:s på 5.6, eller kan bekräfta att det går att ha ett nätverk med dessa två produkter?

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | 80HE
pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Hej,

Jag har en AP Outdoor+ N300 vars nätverk jag vill utöka med ett par AP:er. Har siktat in mig på AP AC Lite. Som jag förstått det är Outdoor+ inte kompatibel med controller-FW:s nyare än 5.6, och AP AC Lite har ingen FW yngre än 5.10.17. Finns det någon här som kör Lite:s på 5.6, eller kan bekräfta att det går att ha ett nätverk med dessa två produkter?

Du kan uppdatera till senaste Controller 5.13.32 och köra senaste FW 4.3.20 på alla produkterna:

After the 1 year LTS period, which ends March 1, 2021, the devices will become EOL. Devices will lose controller support in a controller version that is released AFTER the EOL date, and it will be clearly announced in release notes. In other words, it should be clear to the user before the upgrade happens, that the upgrade will terminate support.

https://community.ui.com/questions/Announcement-EOL-for-some-...

DL: https://www.ui.com/download/unifi/unifi-legacy/uapoutdoor

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Permalänk
Medlem

Är antagligen så att de nya access punkterna går på 2.5gbe, och därför behövde de nu switchar med stöd för det.

Permalänk
Medlem

Jag upptäcker inte min nya AP-AC Lite i controllern. Min setup är: Modem -> ASUS RT N66U (router) -> Zyxel ES1100-8P (switch) -> AP-AC Lite. AP:n upptäcks inte av controllern, och jag kan inte heller ansluta till den manuellt i mobilappen. Jag har i princip ingen kunskap i nätverk och vet inte vilken väg jag ska gå. Då AP:n lyser vitt ska den vara i konfigureringsläge och bör därför synas.

Några tips?

Edit: Nu har jag felsökt på så vis att jag pluggade in den direkt i routern och hittade den då. Det är när jag går genom switchen som den inte upptäcks. Jag kan också ansluta till accesspunken men har inget internet, så att det är switchen som inte korrekt kopplar upp sig mot nätverket. Denna fråga kliver kanske nu från Ubiquiti, men hur åtgärdar jag detta? Jag har tyvärr ingen dator med Ethernet-port att felsöka med.

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | 80HE
pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk

Hej på er.
Jag är på gång att uppgradera mitt lilla nätverk, funderar på att köpa en Ubiquiti UniFi Dream Machine. Är det någon här som har någon erfarenhet av den? Tester jag läst verkar vara riktigt bra överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Jag upptäcker inte min nya AP-AC Lite i controllern. Min setup är: Modem -> ASUS RT N66U (router) -> Zyxel ES1100-8P (switch) -> AP-AC Lite. AP:n upptäcks inte av controllern, och jag kan inte heller ansluta till den manuellt i mobilappen. Jag har i princip ingen kunskap i nätverk och vet inte vilken väg jag ska gå. Då AP:n lyser vitt ska den vara i konfigureringsläge och bör därför synas.

Några tips?

Edit: Nu har jag felsökt på så vis att jag pluggade in den direkt i routern och hittade den då. Det är när jag går genom switchen som den inte upptäcks. Jag kan också ansluta till accesspunken men har inget internet, så att det är switchen som inte korrekt kopplar upp sig mot nätverket. Denna fråga kliver kanske nu från Ubiquiti, men hur åtgärdar jag detta? Jag har tyvärr ingen dator med Ethernet-port att felsöka med.

Det ska inte vara några problem . Försöker du driva den med injektorn eller med switchens POE?

Permalänk
Medlem

@Furuvikaren: Efter att ha haft obegripligt usla, buggiga Netgear Orbi bytte jag till en UDM + NanoHD och den har rullat på stabilt utan avbrott i 115 dagar nu sedan uppdatering till fw 1.5.6 . UDM är en ganska ny produkt (eller släpptes kanske för tidigt) och det finns en del saknade funktioner och buggar så det återstår fortfarande att vänta på en större uppgradering som även introducerar Unifi OS och alla är inte lika nöjda som jag. Jag saknar för mitt bruk egentligen bara översikten av trådade klienter som försvann med senaste uppdateringen. Nu har jag stängt av auto-update och inväntar rätt relase.

UDM har varit ett stort lyft och gett snabbt och stabilt nätverk på 300/300 anslutning i en 2-plansvilla på ~200kvm med 30 klienter på trådlöst och 10 trådade. Admin-web och Unifi-appen är beroendeframkallande :-).

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Skrivet av Big_R:

@Furuvikaren: Efter att ha haft obegripligt usla, buggiga Netgear Orbi bytte jag till en UDM + NanoHD och den har rullat på stabilt utan avbrott i 115 dagar nu sedan uppdatering till fw 1.5.6 . UDM är en ganska ny produkt (eller släpptes kanske för tidigt) och det finns en del saknade funktioner och buggar så det återstår fortfarande att vänta på en större uppgradering som även introducerar Unifi OS och alla är inte lika nöjda som jag. Jag saknar för mitt bruk egentligen bara översikten av trådade klienter som försvann med senaste uppdateringen. Nu har jag stängt av auto-update och inväntar rätt relase.

UDM har varit ett stort lyft och gett snabbt och stabilt nätverk på 300/300 anslutning i en 2-plansvilla på ~200kvm med 30 klienter på trådlöst och 10 trådade. Admin-web och Unifi-appen är beroendeframkallande :-).

Tack för ditt svar.
Jag hann köpa den innan jag fick nån respons här. Är nöjd hittills då jag fick bättre täckning på wifi i huset, 2 plansvilla här också. Ska montera upp ap:n på övervåningen inom snar framtid. Måste dra om några nätverkskablar och koppla in ytterligare en switch. Och troligtvis behöver jag inte montera upp en ap utomhus för att få teckning i garaget 😀

Permalänk
Medlem

Om man vill använda threat management funktionerna och ha högre hastighet är UDM enda alternativet?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81:

Ja, då IDS/IPS är väldigt krävande på CPUn. Här har du ungefärliga värden

• USG: 85 Mbps

• USG-Pro: 250 Mbps

• USG-XG: 1 Gbps

• UniFi Dream Machine throughput: 850 Mbps

• UniFi Dream Machine Pro: 3.5Gbps

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/360006893234-UniFi-USG-...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@Json_81:

Ja, då IDS/IPS är väldigt krävande på CPUn. Här har du ungefärliga värden

• USG: 85 Mbps

• USG-Pro: 250 Mbps

• USG-XG: 1 Gbps

• UniFi Dream Machine throughput: 850 Mbps

• UniFi Dream Machine Pro: 3.5Gbps

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/360006893234-UniFi-USG-...

Tack

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Köpa direkt från Ubiquiti?

Någon som har erfarenhet av att köpa direkt från Ubiquiti (eu.store.ui.com) ?
Funderar på att köpa en UDM och priset där var ju bättre där än något jag kunde hitta på prisjakt (ja, även ink. moms).

Finns det några potentiella nackdelar gällande eventuella framtida garantiärenden eller så?
Det nämns att man får stå för frakten vid en retur, alltså ifall man skulle ångra sig, men det kan jag leva med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Himpon:

Japp, jag köpte en USW Flex Mini därifrån. Den skickades med UPS och kom fram några dagar senare. Inga som helst konstigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Himpon:

Funderar på att köpa en UDM och priset där var ju bättre där än något jag kunde hitta på prisjakt (ja, även ink. moms).

Finns det några potentiella nackdelar gällande eventuella framtida garantiärenden eller så?
Det nämns att man får stå för frakten vid en retur, alltså ifall man skulle ångra sig, men det kan jag leva med...

Bara läst att folk har bra erfarenheter därifrån. Tog själv steget igår och beställde en UDM-Pro då de var nedsatta kraftigt för ett tag, 169 euro plus moms får man ju säga är bra kurs. Äntligen ska man få kasta ut Telias router.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Bara läst att folk har bra erfarenheter därifrån. Tog själv steget igår och beställde en UDM-Pro då de var nedsatta kraftigt för ett tag, 169 euro plus moms får man ju säga är bra kurs. Äntligen ska man få kasta ut Telias router.

Det var ett rackarns bra pris, då ska jag definitivt börja hålla koll där om de droppar i pris igen.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att "uppgradera" från en Asus AX58U till Unifi.
Det jag egentligen behöver primärt är en 24p switch för alla nätverksuttag i huset, men tänker om man ändå ska ha det så kan man gå hela vägen till att ha allt under samma märke och gränssnitt.

Behöver man något mer än följande för att komma igång?
- Ubiquiti UniFi Switch 24 without PoE
- Ubiquiti Networks UAP-AC-PRO

Jag tänker att man kanske kompletterar med PoE switch framöver för att spara pengar. (För visst man man köra access punkten med old school adapter med?)

Huset är på ca 160kvm med AP:n monterad i högt på vägg ganska centralt i huset.

(Mjukvaran kommer köras på min server)

Eller är det tex en Ubiquiti Networks AmpliFi HD Mesh Router man behöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Jag funderar på att "uppgradera" från en Asus AX58U till Unifi.
Det jag egentligen behöver primärt är en 24p switch för alla nätverksuttag i huset, men tänker om man ändå ska ha det så kan man gå hela vägen till att ha allt under samma märke och gränssnitt.

Behöver man något mer än följande för att komma igång?
- Ubiquiti UniFi Switch 24 without PoE
- Ubiquiti Networks UAP-AC-PRO

Jag tänker att man kanske kompletterar med PoE switch framöver för att spara pengar. (För visst man man köra access punkten med old school adapter med?)

Huset är på ca 160kvm med AP:n monterad i högt på vägg ganska centralt i huset.

(Mjukvaran kommer köras på min server)

Eller är det tex en Ubiquiti Networks AmpliFi HD Mesh Router man behöver?

Vill du ha verkligen allt i ett gränssnitt behöver du någon av deras enheter i USG- eller UDM-serierna också. Det går dock att köra med en annan router och sedan bara ha switcharna + accesspunkterna i Unifi-gränssnittet.

Ja, du kan driva din accesspunkt med den inkluderade PoE-injectorn om din switch inte har PoE, eller en billig PoE-switch från något annat märke.

Du kan ju titta lite på UAP-AC-nanoHD också om du vill.

Nej, AmpliFi är deras konsument-serie och går mig veterligen inte att managera via Unifi Controller.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

1 st Unifi AP AC Lite
1 st Unifi Switch POE
1 st ComHem Modem/Router i bryggad läge

Räcker det med att göra följande:
1. Create New Wi-Fi Network
2. Döper till "Gäst"
3. Kryssar för "Guest Policies"

för att det ska bli korrekt gästnätverk som är separerad från vårat vanliga nätverk? Jag inbillar mig att det kan ibland vara bra att ha två olika nätverksgrupper eller Wi-Fi grupper för jag vet fan inte vad gästerna håller på med för skit ibland. (Virus och konstiga hemsidor)

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

1 st Unifi AP AC Lite
1 st Unifi Switch POE
1 st ComHem Modem/Router i bryggad läge

Räcker det med att göra följande:
1. Create New Wi-Fi Network
2. Döper till "Gäst"
3. Kryssar för "Guest Policies"

för att det ska bli korrekt gästnätverk som är separerad från vårat vanliga nätverk? Jag inbillar mig att det kan ibland vara bra att ha två olika nätverksgrupper eller Wi-Fi grupper för jag vet fan inte vad gästerna håller på med för skit ibland. (Virus och konstiga hemsidor)

Ja det gör det. Men du måste ha din controler igång för att det ska fungera. Sedan finns det en meny till där du väljer vilken typ av inloggning som gästerna ska ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vill du ha verkligen allt i ett gränssnitt behöver du någon av deras enheter i USG- eller UDM-serierna också. Det går dock att köra med en annan router och sedan bara ha switcharna + accesspunkterna i Unifi-gränssnittet.

Ja, du kan driva din accesspunkt med den inkluderade PoE-injectorn om din switch inte har PoE, eller en billig PoE-switch från något annat märke.

Du kan ju titta lite på UAP-AC-nanoHD också om du vill.

Nej, AmpliFi är deras konsument-serie och går mig veterligen inte att managera via Unifi Controller.

Tycker allt är lite otydligt, deras security gateway agerar inte router med? Däremot tex edgerouter, men då får man inte in det i gränssnittet?

Det jag vill ha är router (med wireguard) -> Switch (har en unmanaged 24p gbit switch från Linkdys) -> 1 eller 2 AP:s
Gärna i ett och samma gränssnitt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ja det gör det. Men du måste ha din controler igång för att det ska fungera. Sedan finns det en meny till där du väljer vilken typ av inloggning som gästerna ska ha

varför vill du inte ha din controller igång?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

varför vill du inte ha din controller igång?

Nu har jag inte några unify prylar i mitt eget hus. Men generellt har man inte en dator igång 24/7 och en hemma-server har inte alla. Då vill eller kan man inte ha controlern igång. Då behöver man en ju cloudkey och det har inte alla investerat i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Tycker allt är lite otydligt, deras security gateway agerar inte router med? Däremot tex edgerouter, men då får man inte in det i gränssnittet?

Det jag vill ha är router (med wireguard) -> Switch (har en unmanaged 24p gbit switch från Linkdys) -> 1 eller 2 AP:s
Gärna i ett och samma gränssnitt

Jo, enheterna i USG- eller UDM-serierna är routrar. De är båda en del av Unifi-ekosystemet. Det finns även en UXG-serie som är på gång, vilket i princip är en ny USG men för 10 Gbit/s baserad på hårdvaran i UDM-Pro men med separat controller etc.

EdgeRouter-modellerna är en del i EdgeMax-ekosystemet och riktar sig mot en annan målgrupp. De är fristående och kräver ingen controller för att konfigurera etc. De har också mer avancerad funktionalitet exponerad. På en USG kan man använda config.gateway.json för att konfigurera en del av den extra funktionaliteten (då de i grunden kör samma OS som EdgeRouter) men det fungerar inte på UDM då de använder ett annat OS i botten (en ny anpassad Linux-distribution).

Bryr man sig inte om att allt inte syns i samma gränssnitt kan man blanda ekosystemen, vilket en del av oss gör.

Vilka hastigheter behöver routern klara över wireguard? USG-3 kräver offloading aktiverat för att klara högre hastigheter så den är nog inte aktuell för dig då CPU-prestandan lär vara för begränsad. Snabbare varianter är tänkta att rack-monteras. Det verkar vara svårt sätta upp wireguard på UDM än så länge, även om det borde gå i teorin. Den vore annars en lämplig kandidat.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Just nu kör jag en RT-AX58U och OpenVPN vilket begränsar hastigheten rejält.
Samt att täckningen på det trådlösa inte räcker till (där det är rimligt för mig att ha den, eftersom den är ful som stryk).
Har en 100/100 lina/abb idag.

Så en USG-3 + en eller två AP kommer inte vara tillräckligt?

Vore skönt att ha allt samlat i ett interface, och framförallt komma så billigt undan som möjligt utan att för den delen begränsa sig.

Det jag funderar på annars är en Linksys LRT214-EU VPN Gigabit Router Black (https://www.amazon.de/dp/B00GK6402W/ref=twister_B077X933BZ?_e...), tillsammans med en AP.
Vet inte hur det är med Wireguard dock, men det gör att jag åtminstone håller mig till en tillverkare i "serverrummet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Nu har jag inte några unify prylar i mitt eget hus. Men generellt har man inte en dator igång 24/7 och en hemma-server har inte alla. Då vill eller kan man inte ha controlern igång. Då behöver man en ju cloudkey och det har inte alla investerat i

Du menar så. Tänker att alla hushåll idag har någon form av pryl igång, dator, NAS eller liknande. Controllern går att ha på en någon av dem eller en Pi / CloudKey

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Just nu kör jag en RT-AX58U och OpenVPN vilket begränsar hastigheten rejält.
Samt att täckningen på det trådlösa inte räcker till (där det är rimligt för mig att ha den, eftersom den är ful som stryk).
Har en 100/100 lina/abb idag.

Så en USG-3 + en eller två AP kommer inte vara tillräckligt?

Vore skönt att ha allt samlat i ett interface, och framförallt komma så billigt undan som möjligt utan att för den delen begränsa sig.

Det jag funderar på annars är en Linksys LRT214-EU VPN Gigabit Router Black (https://www.amazon.de/dp/B00GK6402W/ref=twister_B077X933BZ?_e...), tillsammans med en AP.
Vet inte hur det är med Wireguard dock, men det gör att jag åtminstone håller mig till en tillverkare i "serverrummet"

Det är möjligt att USG klarar ca 100 Mbit/s med Wireguard men det är värt att tänka på att det i grunden handlar om hårdvara från 2013. Deras AP:s kommer absolut vara snabba nog. Tänk på att du behöver köra controller-mjukvaran någonstans om du väljer USG. Det är bara UDM som har den körande direkt i routern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni som beställt vi ubiquiti store, Antar att det inte är någon tull då det är inom EU, men hur är det med momsen. Är det den som är inräknat på deras hemsida eller tillkommer det ytterliggare svensk moms på köpet?

Vill gärna undvika en momssmäll när jag ska handla för 10k

Visa signatur

Citera för garanterat svar