LG - aldrig mer

Permalänk
Medlem

LG - aldrig mer

Har en LG model som lider av ett fel, 4 gånger har jag nu behövt byta ut panel för den utvecklar döda pixlar efter en kort användning.

Skärmen är köpt på nätet (annat EU land), så det är en gråimport, dock så tar LG Nordics in och reparerar gråimporterade skärmar.

Lagen säger att 4 gången får man välja att bli krediterad eller få en ny skärm. Jag valde bli krediterad. Dock ville inte LG gå med på detta, för den är inte distribuerad genom LG Nordic, och det tog 3 månader med mycket om och men tills RMA chefen i Danmark sa klart nej till kredit och att vi ska fortsätta reparera skärmen.

Ingen goodwill och ingen förståelse för kunden trots att LG är ett biljonföretag så kör dom detta utfall.

Kostnaden kommer bli större för dom i vilket fall som helst för en skärm som repareras är en stor kostnad, och det tycks bli en evighetsprocess...

Sättet ett sånt här storföretag behandlar en liten kund har skapat en avsky mot de. Och detta kommer vara ett b-kvalité företag jag kommer hålla mig undan från.

Permalänk
Visa signatur

Det är bättre att brinna intensivt i stället för att vittra bort

Permalänk
Medlem

o du har lärt dig att det blev dyrt att spara en krona eller 2 på grå import mot att ha köpt den på en stor kedja som du kan åka till o vara "tydlig" i butiken

Surt, men shit happens

// LZ

Permalänk
Medlem

Tråkigt läge, men en bra tankeställare för framtida köp - både för dig och oss andra. Vid ett köp ingår man ett avtal och då bör man vara medveten om att specifika villor gäller. Nu verkar LG ha följt ert avtal så att raljera om deras service på detta vis tycker jag är onödigt

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Konstig trådtitel, du borde skrivit "Gråimport - aldrig mer" istället.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Trist för dig och allihopa att du valde gråimport.

Permalänk
Medlem

Fortsätt kämpa, förr eller senare ger dom efter.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv

Släng den och köp en LG här i Sverige.

Så slipper du problemen när det är import.x

Är ju inte lgs fel utan ditt eget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

o du har lärt dig att det blev dyrt att spara en krona eller 2 på grå import mot att ha köpt den på en stor kedja som du kan åka till o vara "tydlig" i butiken

Surt, men shit happens

// LZ

El-Giganten och andra stora aktörer kör också med gråimport på en stor del av sortimentet, däremot har de som policy att lösa den här typen av ärenden på ett smidigt sätt och har till skillnad från mindre aktörer möjlighet att skriva av saker på goodwillkontot för att slippa negativ PR.

Jag vet inte var just denna monitor är inhandlad men rent generellt är det nästan svårt att köpa elektronik idag som inte är gråimport. Det jag ville få sagt är att det egentligen inte är gråimport i sig som är problemet utan hur ÅF hanterar det.

Edit: Med tanke på att du nämner Danmark antar jag att det gäller Proshop. Jag vet inte hur KKL appliceras när ÅF riktar sig mot Sverige genom en se-domän men är registrerat i ett annat land. Hade det rört sig om en svensk ÅF skulle du ha rätt att kräva återbetalning efter tre reparationsförsök men jag överlåter den juridiska biten till någon som är mer insatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

El-Giganten och andra stora aktörer kör också med gråimport på en stor del av sortimentet, däremot har de som policy att lösa den här typen av ärenden på ett smidigt sätt och har till skillnad från mindre aktörer möjlighet att skriva av saker på goodwillkontot för att slippa negativ PR.

Jag vet inte var just denna monitor är inhandlad men rent generellt är det nästan svårt att köpa elektronik idag som inte är gråimport. Det jag ville få sagt är att det egentligen inte är gråimport i sig som är problemet utan hur ÅF hanterar det.

Edit: Med tanke på att du nämner Danmark antar jag att det gäller Proshop. Jag vet inte hur KKL appliceras när ÅF riktar sig mot Sverige genom en se-domän men är registrerat i ett annat land. Hade det rört sig om en svensk ÅF skulle du ha rätt att kräva återbetalning efter tre reparationsförsök men jag överlåter den juridiska biten till någon som är mer insatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej inte Proshop, utan Eucomtech, ett cypriotiskt företag som kursa innan problemen uppstod.

LG Nordics i Sverige tog sig an reparationerna för i deras avtal står det att de ska reparera gråimporterade skärmar, även i andra led, alltså om ÅF har kursat... men det säger inget om kreditering eller ny skärm om samma fel har uppstått mer än 3 ggr, nått som gäller för saker köpta i Sverige enligt en konsumentköplag, dock vet jag inte vad som gäller om ÅF i Sverige själva skulle gråimportera.

Jag klaga den 3 gången och påpeka att nu får det räcka, det tar minst en månad för mig varje gång jag lämnar in den, dessutom påpeka jag att detta är en stor kostnad för LG, många jag prata med i supporten höll med, men de hade inte behörighet att avgöra. Det blev mycket krims krans, hit och dit, och svenska kontoret överlämna detta till Danmark, vet ej varför. Fick vänta två veckor för ett nej, ringde 3 ggr och emaila för att de skulle skynda på beslutet. Men chefen i Danmark, tycktes inte bry sig så mycket för vad jag har genomgått, inte heller för LG's eviga fakturering varje gång den kommer fortsätta gå in på reparation. Jag trodde faktiskt att de skulle ta ett beslut som gynna både parter.

Jag har slängt upp ett antal trådar, som har fått minst 500 träffar, nästa gång detta händer kommer jag påpeka att deras inhumana sätt att behandla kunder faktiskt straffar sig, folk får reda på detta och kan se hur lågt ett storföretag som LG behandlar en liten kund.

Permalänk
Inaktiv

Så om "samma fel" uppstår mer än 3 gånger, man får inte en ny skärm eller pengarna tillbaka? Stämmer detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Släng den och köp en LG här i Sverige.

Så slipper du problemen när det är import.x

Är ju inte lgs fel utan ditt eget.

Jag vänta i flera år för att köpa en skärm som skulle bli långvarig. 3440 x 1440, 75Hz Freesync... 7500:-.

Jag hade ingen aning om detta, jag gick genom Prisjakt, och butiken listades inte som utländsk, utan de hade svensk support, och om jag inte minns fel så var sidan på svenska. Faktiskt en klausul i avtalen säger om en utländsk butik annonserar mot svenska kunder, ser ut att vara svensk... så kan kunden ha samma rättigheter i reklamationsrätten som en butik registrerad i Sverige. Detta påpeka jag också till LG, men de brydde sig inte.

Skrivet av anon285805:

Så om "samma fel" uppstår mer än 3 gånger, man får inte en ny skärm eller pengarna tillbaka? Stämmer detta?

Om samma fel uppstår mer än 3 ggr får man välja en ny skärm eller bli krediterad, istället för fortsatt reparation på samma skärm, i detta fall panelutbyte enligt reklamationsrätten, och även i andra led, om butiken upphört. Dock gäller det inte gråimporterade skärmar, alla fall inte hos LG, då fortsätter de reparera i all evighet. Varje gång samma fel uppstår förnyas garantin. Så LG kan byta ut panelen 20 ggr, men de vill inte kreditera den efter 3 ggr. Konstigt, så är deras avtal skrivna, och de valde själva att inte göra ett undantag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nicoX:

Lagen säger att 4 gången får man välja att bli krediterad eller få en ny skärm.

Vilken lag? Är det en svensk lag och kan du vara säker på att den ens gäller i detta fall? Det här är anledningen till att folk här på forumet brukar bli avrådda att köpa ens från seriösa utländska sidor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Typ amazon.de eller uk är de enda utländska sidorna jag hade kunnat tänka mig handla en skärm då returärendena där går så smidigt. Skärmar är nog sådana produkter som oftast lönar sig handla inhemskt då det är så mycket som kan vara fel med dem att i längden brukar man komma lättast undan om man behöver returnera i hemlandet (amazon tycker jag är lite undantagsfall dock). Dessutom behöver ju du inte stå får frakten i hemlandet. Köpte en gång en skärm via Webhallen (de har ju finsk sida också) men skulle jag ha behövt returnera skärmen hade jag fått stå för frakten till Sverige då de inte har någon verksamhetspunkt i Finland.

Nu kan det ju finnas vissa modeller, speciellt LG som inte kanske finns tag på i norden men som kund får man ta det som en gambling och hoppas på det bästa (att skärmen är ett bra exemplar) när man handlar skärmar på sidor som exempelvis TS nämnt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Om dem skulle godkänna en kredit så får butikens distrubitör en kredit och du får inte ett öre, Låter väl bra eller?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Vilken lag? Är det en svensk lag och kan du vara säker på att den ens gäller i detta fall? Det här är anledningen till att folk här på forumet brukar bli avrådda att köpa ens från seriösa utländska sidor.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan inte göra annat än att hålla med här, det är just av den anledningen man håller sig långt borta från liknande aktörer. Idag måste man göra research på återförsäljare innan man köper, det straffar sig lätt annars. Tråkigt att dom inte kan visa lite good will dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Om samma fel uppstår mer än 3 ggr får man välja en ny skärm eller bli krediterad, istället för fortsatt reparation på samma skärm, i detta fall panelutbyte enligt reklamationsrätten, och även i andra led, om butiken upphört. Dock gäller det inte gråimporterade skärmar, alla fall inte hos LG, då fortsätter de reparera i all evighet. Varje gång samma fel uppstår förnyas garantin. Så LG kan byta ut panelen 20 ggr, men de vill inte kreditera den efter 3 ggr. Konstigt, så är deras avtal skrivna, och de valde själva att inte göra ett undantag.

Fast det gäller ju inte hos tillverkaren utan i den butik du köpte den i, det är inte LGs ansvar att kreditera dig utan företaget där du köpte den av i första hand.
Sen vad som hör till god ton och good will, det är en annan sak. Man kan ju tycka att de borde kunna erbjuda dig ett annat exemplar, t.ex. något som varit på demo eller så

Permalänk
Medlem

Vi har lag som gäller inom hela EU också.

https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guar...

Cypern har varit med i EU sedan 2004 och Sverige 1995
Så reglerna gäller oss båda.

Frågan är om produkten din är äldre än 2 år @nicoX?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Vi har lag som gäller inom hela EU också.

https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guar...

Cypern har varit med i EU sedan 2004 och Sverige 1995
Så reglerna gäller oss båda.

Frågan är om produkten din är äldre än 2 år @nicoX?

Säljaren har ju gått i konkurs, vet inte vad som gäller då.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyriak:

Säljaren har ju gått i konkurs, vet inte vad som gäller då.

Om säljaren är i konkurs så kan köparen hävda sina rättigheter enligt KKL och rikta sitt krav mot tidigare säljled, vilket skulle kunna vara grossisten eller tillverkaren.

Lite referenser:

Nu är jag osäker på hur detta gäller om tidigare säljled inte är i Sverige, om det finns någon motsvarande europeisk lagstiftning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om säljaren är i konkurs så kan köparen hävda sina rättigheter enligt KKL och rikta sitt krav mot tidigare säljled, vilket skulle kunna vara grossisten eller tillverkaren.

Lite referenser:

Nu är jag osäker på hur detta gäller om tidigare säljled inte är i Sverige, om det finns någon motsvarande europeisk lagstiftning.

Det är olika för olika länder. I Sverige gäller det att reklamationsrätten gäller tidigare säljled. Det gjorde det inte i Cypern, så om butiken upphört tror jag inte den grekiska LG hade ens tagit in skärmen på reperation.

LG i Norden har ett internt avtal som säger att de reparerar om butiken upphört för gråimport men ingen kreditering utan fortsatt reperation. Sen måste de gå under reklamationsrätten som säger reperation upp till 3 ggr, sen kreditering eller ny vara för svenska köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har jag varit på semester i 3 veckor. Innan jag åkte fick jag klartecken av LG att dom skulle underrätta workshopen Infocare att den skulle reperaras, likaså dubbelkolla jag med Infocare att de skulle ta kontakt med LG och se till att få svar.

Nu nån dag innan jag åker hem ringer jag Infocare och får ett svar att de inte har fått några uppgifter, så skärmen står nu fortfarande och vilar, och jag är fortfarande utan skärm i 3 mån.

LG... hur kan vuxna människor få ett jobb och sen sköta detta så uselt att jag letar efter ord som jag inte hittar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

De följer ju sina regler för grå import.

Köp inte grå import torde läxan vara?

Permalänk
Medlem

Men om du köpt den av Örjans Skärmhandel på Panelgatan 3 i Ledköping, om han gick i konkurs så hade du ju ingen som tog emot garantiärenden heller?

Hade det inte blivit samma sak då?
Företaget du handlade av riktade sig ju mot svenska kunder, precis som Örjan, vart lagret är borde ju spela mindre roll.

Det jag menar är att det inte var det du kallar för gråimport som var problemet, utan att det inte fanns någon som hanterade din granti.

Permalänk
Medlem

Saker som brukar fela ska du köpa nära.
HDDs, GPU och andra coil whine bovar, vattenkylning särskilt pumpar, och ja skärmar.

Kan inte bli förvånad att det krånglar när risken är så stor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backlulund:

Men om du köpt den av Örjans Skärmhandel på Panelgatan 3 i Ledköping, om han gick i konkurs så hade du ju ingen som tog emot garantiärenden heller?

Hade det inte blivit samma sak då?
Företaget du handlade av riktade sig ju mot svenska kunder, precis som Örjan, vart lagret är borde ju spela mindre roll.

Det jag menar är att det inte var det du kallar för gråimport som var problemet, utan att det inte fanns någon som hanterade din granti.

Nu är jag själv lekman i området.
Men jag tycker mig se lite brister i din problembeskrivning.

Problemet är att utländska företag inte behöver följa svensk lag på samma sätt. Företaget på Malta behöver alltså inte följa svenska konsumentköplagen och det innebär att om de går i konkurs så kan man inte hänvisa till KKL som säger att den konkade butikens leverantör eller tillverkaren måste ta över ansvaret för reparationer. I det här fallet är det istället lagarna på malta som gäller och där kanske det inte finns något överlämnande av ansvar vid konkurs av återförsäljaren? Vad som egentligen gäller på malta kan jag mindre om. Men det är alltså inte självklart att LG alls måste ta i ärendet.
Sedan har vi även lagar som gäller på EUnivå för hur kunden ska hanteras som @iller varit inne på tidigare i tråden. Men än så länge har jag inte sett någon lagparagraf från malta eller EU som visar exakt vilket ansvar som gäller från leverantör om återförsäljaren konkar.

Och det är här skillnaden är. Jag kan svenska konsumentköplagen ganska väl. Den kan jag använda mig av och hänvisa till. Och det här kan ganska många andra i forumet en hel del om också. Men det måste vara ett svenskt företag som gått i konken. Eller iaf ett företag som funnits på plats i sverige och att jag köpt grejerna från svenska delen för att svenska KKL ska gälla. Nu är vi inte riktigt där. Visst finns det fortfarande lagar som gäller, men vilka de är och hur de ser ut finns det bra mycket mer begränsad kunskap om.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nu är jag själv lekman i området.
Men jag tycker mig se lite brister i din problembeskrivning.

Problemet är att utländska företag inte behöver följa svensk lag på samma sätt. Företaget på Malta behöver alltså inte följa svenska konsumentköplagen och det innebär att om de går i konkurs så kan man inte hänvisa till KKL som säger att den konkade butikens leverantör eller tillverkaren måste ta över ansvaret för reparationer. I det här fallet är det istället lagarna på malta som gäller och där kanske det inte finns något överlämnande av ansvar vid konkurs av återförsäljaren? Vad som egentligen gäller på malta kan jag mindre om. Men det är alltså inte självklart att LG alls måste ta i ärendet.
Sedan har vi även lagar som gäller på EUnivå för hur kunden ska hanteras som @iller varit inne på tidigare i tråden. Men än så länge har jag inte sett någon lagparagraf från malta eller EU som visar exakt vilket ansvar som gäller från leverantör om återförsäljaren konkar.

Och det är här skillnaden är. Jag kan svenska konsumentköplagen ganska väl. Den kan jag använda mig av och hänvisa till. Och det här kan ganska många andra i forumet en hel del om också. Men det måste vara ett svenskt företag som gått i konken. Eller iaf ett företag som funnits på plats i sverige och att jag köpt grejerna från svenska delen för att svenska KKL ska gälla. Nu är vi inte riktigt där. Visst finns det fortfarande lagar som gäller, men vilka de är och hur de ser ut finns det bra mycket mer begränsad kunskap om.

Och du har säkert alldeles rätt, det var mer en fundering om LG hade gett ut ny skärm/kredit om det konkade företaget hade varit svenskt, det kanske de hade för de får ta över garantiärenden, jag har ingen aning.
Det var mest en tanke som dök upp i mitt huvud.

Ett lärorikt forum det här, det må jag säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

De följer ju sina regler för grå import.

Köp inte grå import torde läxan vara?

Detta blir mer en läxa för LG, folk får upp ögonen för hur blått de behandlar en kund som kommit i ett problem som man hade kunnat lösa på ett bättre sätt. Ska också nämna den usla supporthanteringen som nu gjort att inte har en skärm på över 3 månader.

Hade också för ett tag sedan köpt en LG brännare som förstörde mina BLD skivor i bränningen och som lät som en gammal Fiat, som jag illa kvickt lämna. Ja det blir absolut inget mer från LG, har nu fått kännedom om deras b-kvalité och usla support.

Skrivet av backlulund:

Men om du köpt den av Örjans Skärmhandel på Panelgatan 3 i Ledköping, om han gick i konkurs så hade du ju ingen som tog emot garantiärenden heller?

Hade det inte blivit samma sak då?
Företaget du handlade av riktade sig ju mot svenska kunder, precis som Örjan, vart lagret är borde ju spela mindre roll.

Det jag menar är att det inte var det du kallar för gråimport som var problemet, utan att det inte fanns någon som hanterade din granti.

Jag har tidigare skrivit om detta, LG har ett internt avtal som gör att de tar in gråimport och reparerar dom.

Skrivet av Söderbäck:

Problemet är att utländska företag inte behöver följa svensk lag på samma sätt. Företaget på Malta behöver alltså inte följa svenska konsumentköplagen och det innebär att om de går i konkurs så kan man inte hänvisa till KKL som säger att den konkade butikens leverantör eller tillverkaren måste ta över ansvaret för reparationer. I det här fallet är det istället lagarna på malta som gäller och där kanske det inte finns något överlämnande av ansvar vid konkurs av återförsäljaren? Vad som egentligen gäller på malta kan jag mindre om. Men det är alltså inte självklart att LG alls måste ta i ärendet.
Sedan har vi även lagar som gäller på EUnivå för hur kunden ska hanteras som @iller varit inne på tidigare i tråden. Men än så länge har jag inte sett någon lagparagraf från malta eller EU som visar exakt vilket ansvar som gäller från leverantör om återförsäljaren konkar.

Sveriges reklamationsrätt gäller i Sverige, Maltas reklamationsrätt gäller i Malta, och de kan skilja sig åt. Sveriges reklamationsrätt säger att tidigare säljled får ta över garantiärenden om butiken inte längre är tillgänglig. Men som tidigare nämnt så måste produkten vara köpt av en svensk reggad butik. LG hade ett internt avtal för garantiärenden gällande gråimport som gäller att de tar in och reparerar.

De behöver inte följa reklamationsrätten för gråimport som också säger att efter 3 ggr utav samma fel kan kunden välja att bli krediterad, eller få en ny produkt.

Skrivet av backlulund:

Och du har säkert alldeles rätt, det var mer en fundering om LG hade gett ut ny skärm/kredit om det konkade företaget hade varit svenskt, det kanske de hade för de får ta över garantiärenden, jag har ingen aning.
Det var mest en tanke som dök upp i mitt huvud.

Ett lärorikt forum det här, det må jag säga

Ja enligt reklamationsrätten så måste de.

Skärmen i fråga LG 34UC88-B:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3511023

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Detta blir mer en läxa för LG, folk får upp ögonen för hur blått de behandlar en kund som kommit i ett problem som man hade kunnat lösa på ett bättre sätt. Ska också nämna den usla supporthanteringen som nu gjort att inte har en skärm på över 3 månader.

Med tanke på alla reaktioner i tråden verkar det mer vara så att folk har fått upp ögonen med riskerna med "gråimport" snarare än riskerna att handla LG.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nicoX:

Sveriges reklamationsrätt gäller i Sverige, Maltas reklamationsrätt gäller i Malta, och de kan skilja sig åt. Sveriges reklamationsrätt säger att tidigare säljled får ta över garantiärenden om butiken inte längre är tillgänglig. Men som tidigare nämnt så måste produkten vara köpt av en svensk reggad butik. LG hade ett internt avtal för garantiärenden gällande gråimport som gäller att de tar in och reparerar.

De behöver inte följa reklamationsrätten för gråimport som också säger att efter 3 ggr utav samma fel kan kunden välja att bli krediterad, eller få en ny produkt.

Jag vet inte men jag tycker att det låter som att det blandas lite väl friskt med termerna och dess innebörd i det här inlägget.

Reklamationsrätten är en del av konsumentköplagen. Men svenska konsumentköplagen verkar inte vara tillämpbar i det här fallet då TVn är köpt utomlands.
Därmed finns det inte riktigt någon reklamationsrätt att hänvisa till.
Det LG däremot kan ha är egna garantier för sina produkter. Som jag förstått det utifrån det du nämnt så täcks din reparation i deras garantiprogram - de verkar kunna ta in produkter även om de är köpta i andra länder. De kan även ha med i sina frivilliga avtal att de byter ut produkten efter ett antal misslyckade reparationsförsök. Exakta villkor som gäller för din TV kan jag inte men det är väl möjligt att det ser ut så. Men det här behöver du alltså kunna styrka en sådan rättighet som att få TVn efter tre misslyckade reparationsförsök i ett kontrakt mellan dig och LG för att det ska finnas bärighet här.
Det här är emellertid inte samma sak som reklamationsrätt i juridisk mening utan det är ett frivilligt åtagande och följer de inte sina egna garantier så är det inte samma sak som att inte följa lagstadgad reklamationsrätt. Det blir inga större repressalier för företag om de inte följer sina egna garantier utöver att de urholkar trovärdigheten för sina egna garantisystem. Konsumenten däremot har svårt att driva sin rätt i exempelvis ARN och liknande konsumentskyddsorganisationer.
Så nä, jag skulle nog säga att du inte per automatik har den där "reklamationsrätten" när du köpt utomlands i det fallet återförsäljaren gått i konkurs. Det beror på vad som gäller på Malta helt enkelt.

However, det glider kanske lite från hur läget ser ut nu. För LG har ju redan tagit emot TVn för reparation så första steget är redan avklarat. Det som verkar vara problemet i nuläget är att de tagit in TVn och så går tiden utan att du får TVn reparerad. Det där är inge vidare kul läge alltså. Och ja, hur lång tid som är skälig tid... det regleras väl i deras frivilliga garantiklausuler vilket kan innebära lite vad som helst. Surt läge oavsett. Hade du köpt den i Sverige så hade det funnits stöd i KKL för hur lång tid som är skäligt för reparation oavsett om återförsäljaren gått i konkurs och då hade svensk lag kunnat tvinga frtam LG att agera. Men ja, man hade ju önskat att det inte skulle behövas.
LG kan väl försöka få klart TVn oavsett liksom...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled