Fredagspanelen 159: Geforce RTX 2000-serien i testlabbet, Iphone XS och kemikalieskatten

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 159: Geforce RTX 2000-serien i testlabbet, Iphone XS och kemikalieskatten

Fredagspanelen är tillbaka och rivstartas med gäster i form av Nvidias nya grafikkort i Geforce RTX 2000-serien – givetvis med ett matigt tillhörande snack om den färska arkitekturen "Turing".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Geforce RTX 2000-serien i testlabbet"
Det är ok, ni kan skicka PM till mig med resultaten redan ikväll

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk

Najs att ni dragit igång fredagspanelen igen efter flera veckors uppehåll

Permalänk
Medlem

RTX 2000-serien i testlabbet

Snart sprutar det in GTX 1000-serien i swecmarknaden

Längtar

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Det ska bli mycket intressant att få se prestandan på dessa kort. GO SWECLOCKERS!

Visa signatur

AMD Ryzen 7900X3d, XFX 6950 XT, 32GB DDR5 6000

Permalänk
Medlem

Vadå svag krona, e ju "långt" under 10kr/dollar. Brukligtvis måste man ändå räkna med 10kr/dollar.
Vi har haft dessa nivåer under lång tid, både innan och efter att grafikkorten stack upp så förbannat i pris.

När kronan var över 10kr/dollarn så verkade det som att allt bra stack till "hittapå" priser här i Sverige men som vanligt så när dollarn väl sjönk i pris så tog det evigheter innan det svenska priset faktiskt justerade till rätt valuta konvertering. Sen är ju inte kemikalskatten så hög på ett grafikkort som är i princip det tyngsta i datorn.

**Bort /mod**

§1
Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

whoottt får vi se bilder på kartogen......jaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Jag hoppas innerligt att det går åt helvete för Nvidia. Aldrig tidigare har jag sneglat lika mycket på AMD kort som jag gör nu. Skit samma om de presterar 20% mindre.
Skojar bara, det blir en 2080ti jaaaaaaaaaaaa fyller år om några dagar.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Längtar verkligen på billiga 1080ti till marknaden

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Fracking teasers

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se resultaten så jag vet om mitt förbokade Gigabyte RTX 2080 är något att ha Dock förväntar jag mig inte något jättehopp från tidigare kort. Jag är grafiknörd och vill uppleva raytracing

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Då sitter man och kollar på fredagspanelen med Sweclockers-tröjan på. Passande att jag fick hem den i lagom tid innan fredagspanelen

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DST:

Vadå svag krona, e ju "långt" under 10kr/dollar. Brukligtvis måste man ändå räkna med 10kr/dollar.
Vi har haft dessa nivåer under lång tid, både innan och efter att grafikkorten stack upp så förbannat i pris.

När kronan var över 10kr/dollarn så verkade det som att allt bra stack till "hittapå" priser här i Sverige men som vanligt så när dollarn väl sjönk i pris så tog det evigheter innan det svenska priset faktiskt justerade till rätt valuta konvertering. Sen är ju inte kemikalskatten så hög på ett grafikkort som är i princip det tyngsta i datorn.

Detta är ju helt sant!

Om kronan står sig bra så tar det ett tag för priserna att stabiliseras då återförsäljare inte vill sälja sina produkter de har i lager för ett lägre pris än de köpte in dem för. Sedan när det är högre priser så säljer produkter sämre då köparna är mer passiva och inväntar lägre priser. Sedan har vi ju även den beryktade kemikalieskatten gjort det hela bättre då lägsta priset blir aningen högre

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Så för 10 år sedan började nvidia utveckla RTX kretsen för raytrace, ett gigantiskt projekt med massiv utveckling bakom.
Samtidigt för 10 år sedan så började Sweclockers även utveckla sin merch-avdelning med olika t-shirts, muggar och sånt, detta också ett stort projekt med stor utveckling bakom.

2018 blir helt enkelt lanseringsåret vi minns med 10 års väntan, vi minns detta år som "RTX On" och "Merch On"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Vadå svag krona, e ju "långt" under 10kr/dollar. Brukligtvis måste man ändå räkna med 10kr/dollar.
Vi har haft dessa nivåer under lång tid, både innan och efter att grafikkorten stack upp så förbannat i pris.

När kronan var över 10kr/dollarn så verkade det som att allt bra stack till "hittapå" priser här i Sverige men som vanligt så när dollarn väl sjönk i pris så tog det evigheter innan det svenska priset faktiskt justerade till rätt valuta konvertering. Sen är ju inte kemikalskatten så hög på ett grafikkort som är i princip det tyngsta i datorn.

**Bort /mod**

man brukade räkna med ett pris på 10kr/dollar när dollarna låg mellan 6 - 8 Kr, Nu får man nog räkna med pris med 12Kr/dollar översatt till rena hårdvarupriser.

Permalänk
Medlem

Kikar på fredagspanelen med en kall heineken i handen, gött!
Kan det bli onsdag nån gång, vill ha prestanda siffror på 2080/2080Ti

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

Om detta testet stämmer, så är det imponerande prestanda utan nån som helst officiell drivrutin för korten.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Om detta testet stämmer, så är det imponerande prestanda utan nån som helst officiell drivrutin för korten.

Hade ju visst kommit en drivrutin 5min innan panelen

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Inaktiv

fifan
men hur funkar det med madvr?

Permalänk
Medlem

Sweclockers toapapper - när du satt läckaget i system

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Hörde att ni anställt fler människor. Kul. Vill tro att sweclockers är ett litet "familjeföretag". Tittar alltid på fredagspanelen, top notch. Angående nya telefoner, ni är värda att plocka ut nya iPhone Xs

Permalänk
Medlem

Varför blir folk dummare och dummare? Ett grafikkort för 14 papp och en Iphone för över 18 papp. Folk ifrågasätter inget längre utan låter bara tillverkarna sätta sina hutlösa priser och köper ändå med ett leende. Har alla tappat begreppet över pengars värde? Det är verkligen en ond cirkel vi är inne i. Vi låter företag sätta vilka priser som helst och köper ändå utan att ifrågasätta. Det gör inte direkt att företagen försöker hålla igen priserna eftersom folk blivit så förbannat dumma att de köper utan att titta på priset.
Nvidia har tyvärr ingen konkurrens, därför gör de som de gör. Apple har lurat skiten av folket med sina asdyra begränsade statuslurar. Precis när man tyckte 10 000 var helt horribelt för en telefon så lanserar de en för över 18 000. Smart faktiskt, för då tycker inte folk att 10 000 är horribelt längre. Men 10 000 för en telefon är faktiskt fortfarande helt sjukt... Kanske borde man börja jämföra priserna med designerväskor istället? Iphone är helt klart den nya bögslungan!! haha..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Vadå svag krona, e ju "långt" under 10kr/dollar. Brukligtvis måste man ändå räkna med 10kr/dollar.
Vi har haft dessa nivåer under lång tid, både innan och efter att grafikkorten stack upp så förbannat i pris.

När kronan var över 10kr/dollarn så verkade det som att allt bra stack till "hittapå" priser här i Sverige men som vanligt så när dollarn väl sjönk i pris så tog det evigheter innan det svenska priset faktiskt justerade till rätt valuta konvertering. Sen är ju inte kemikalskatten så hög på ett grafikkort som är i princip det tyngsta i datorn.

**Bort /mod**

När var dollarn över 10 kr?

Om det testet stämmer kommer jag behöva omvärdera mitt beslut att inte skaffa ett 2080 Ti istället för mitt 1080... Självklart kommer det efter jag börjat snegla på att uppgradera mina QC35 lurar också...

Permalänk
Medlem

SweClockers pennor. Gärna Bic kvalitet.

Lennart G
Norrköping

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

SweClockers pennor. Gärna Bic kvalitet.

Lennart G
Norrköping

Staedler brukar väl vara bra har några som är från 1998 tror jag, fungerar lika bra fortfarande.

Permalänk
Inaktiv

Bra Fredagspanel!

Lite låga tittarsiffror, synd. Vore det inte en kul grej att ta in ett sponsorsamarbete i varje avsnitt. T.ex. olika företag som vid Fredagspanelen erbjuder ett speciellt erbjudande till tittarna relaterat till innehållet. Kontakta Inet, Webhallen, Komplett, CDON, MaxGaming, Proshop etc etc.

Presentera aktuellt företag i början av avsnittet, presentera sedan erbjudandet i slutet av varje avsnitt. Eftersom företaget får uppmärksamhet/reklam så kan erbjudandena bli mycket förmånliga för Sweclockers medlemmar. För att se till så att detta inte missbrukas så kan erbjudandet vara tidsbegränsat till att endast vara giltigt i ett par timmar efter att avsnittet släppts. På så sätt genereras en hype kring Fredagspanelen.

Detta kommer leda till högre tittarsiffror och det medför även större exponering för deltagande företag... det kommer bara rulla på... I all evighet tills Youtube byter namn till Sweclockers, typ.

Win-win för alla. Yay!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Varför blir folk dummare och dummare? Ett grafikkort för 14 papp och en Iphone för över 18 papp. Folk ifrågasätter inget längre utan låter bara tillverkarna sätta sina hutlösa priser och köper ändå med ett leende. Har alla tappat begreppet över pengars värde? Det är verkligen en ond cirkel vi är inne i. Vi låter företag sätta vilka priser som helst och köper ändå utan att ifrågasätta. Det gör inte direkt att företagen försöker hålla igen priserna eftersom folk blivit så förbannat dumma att de köper utan att titta på priset.
Nvidia har tyvärr ingen konkurrens, därför gör de som de gör. Apple har lurat skiten av folket med sina asdyra begränsade statuslurar. Precis när man tyckte 10 000 var helt horribelt för en telefon så lanserar de en för över 18 000. Smart faktiskt, för då tycker inte folk att 10 000 är horribelt längre. Men 10 000 för en telefon är faktiskt fortfarande helt sjukt... Kanske borde man börja jämföra priserna med designerväskor istället? Iphone är helt klart den nya bögslungan!! haha..

Ingen tvingar dig att köpa någonting alls. Helt upp till dig vad du vill spendera dina pengar på, för dyrt? Köp inte...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Är det verkligen kemikalieskatt på grafikkort? Trodde komponenter var undantagna från skatten.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bascule666:

Är det verkligen kemikalieskatt på grafikkort? Trodde komponenter var undantagna från skatten.

Du har rätt. Ingen kemikalieskatt på grafikkort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bascule666:

Ingen tvingar dig att köpa någonting alls. Helt upp till dig vad du vill spendera dina pengar på, för dyrt? Köp inte...

Det finns ju en rädsla för att all ny teknologi ska bli för dyr för gemene man.

Du som kan köpa allt du pekar på förstår ju inte riktigt den rädslan.

Så länge som det finns budgetalternativ så är det ju ingen större fara, men om all ny teknologi kommer följa den här trenden så kommer det skapas en ny klassindelning.

Jag hoppas att Nvidias budgetkort(GTX 2060, 2050) presenteras snart, det kommer lugna ner vanliga konsumenter en aning. Sen så tror jag Apple gjorde ett misstag när de inte lanserade ett nytt alternativ till deras iPhone SE. Många som använder deras ekosystem känner sig nu lite ställda.