Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Fps problem i cs

Hej hej, köpte för ett tag sen ett hemmabygge, den är dock byggd av ett proffs som jobbar på factal design. Datorns specs är det här:

Geforce gtx 970 stix 4gb
i7 2600 3,40Ghz
Moderkort: Gigabyte- GA-z68x-ud4-b3
8 gb ddr3 ram minne
Samsung ssd 850 pro 128 gb
vanlig wd 1tb hårddisk

Vad jag har lärt mig så har cs svårt för just 970. Samt att datorn borde klara cs på lägsta grafik och komma upp lätt i plus 200fps, dock så ligger den runt 100 och går ner till 60 ibland. Kör på lägsta och har skrivit in fps_max 999 i kommandot. Är som sagt rätt ny när det gäller datorer men uppskattar alla svar. Cs är installerat på ssd:n. Undrar dock om mitt grafikkort eller processor fungerar som dem skall eller underpresterar. Hur skall man fixa det i sådana fall.

Permalänk
Inaktiv

Öka multipliern till 42 , jag har ochså en 2600 utan K och kör den i 4.2Ghz.

Du kan prova lite i taget och kolla så den inte går för varm om du har original kylare.
Min blir runt 55 grader med fpu stresstest och en zalman cnps10x performa kylare

Permalänk

Vart hittar man den då?

Permalänk
Medlem

En 26a i stock med 970 klarar 200+fps på högsta utan problem, körde samma setup för inte så länge sedan.
Jag skulle använda speccy och se ifall den thermal throttlar.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk

@kira9204: VA? Som sagt så är jag ny när det gäller datorer. Kan du länka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jollen 11:

Hej hej, köpte för ett tag sen ett hemmabygge, den är dock byggd av ett proffs som jobbar på factal design. Datorns specs är det här:

Geforce gtx 970 stix 4gb
i7 2600 3,40Ghz
Moderkort: Gigabyte- GA-z68x-ud4-b3
8 gb ddr3 ram minne
Samsung ssd 850 pro 128 gb
vanlig wd 1tb hårddisk

Vad jag har lärt mig så har cs svårt för just 970. Samt att datorn borde klara cs på lägsta grafik och komma upp lätt i plus 200fps, dock så ligger den runt 100 och går ner till 60 ibland. Kör på lägsta och har skrivit in fps_max 999 i kommandot. Är som sagt rätt ny när det gäller datorer men uppskattar alla svar. Cs är installerat på ssd:n.

Menar du att han hade designat en egen datorlåda? (menade eftersom du säger att han jobbade på Fractal Design). I övrigt kan jag tipsa om att göra trådar innan begagnatinköp för att klarlägga skäliga priser på datorer och delar innan köpen så länge du känner dig ny. Det är tyvärr ganska lätt att bli lurad.

Beträffande CS är nog överklockning en bra ide som @anon298854 föreslår. Det framgår inte vad det finns för kylare för CPU, vilket kan avgöra hur framgångsrik överklockning som kan göras. Då jag hållit på (är ingen stor överklockare dock) gjorde jag inställningar i bios (som jag tror att det hette på den processorns tid).

Permalänk

@dannesthlm: Som sagt, killen är ingen "lurendrejare", han byggde datorn själv, lådan eller caset är en fractal design define r6, angående fläkt och kylning så är det fem fractal design 140mm 1000rpm samt vattenkylning så kylningen skall ej vara något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jollen 11:

@dannesthlm: Som sagt, killen är ingen "lurendrejare", han byggde datorn själv, lådan eller caset är en fractal design define r6, angående fläkt och kylning så är det fem fractal design 140mm 1000rpm samt vattenkylning så kylningen skall ej vara något problem.

Jag kanske kan föreslå denna uråldriga tråd på forumet angående överklockning av processorn. Där framgår det lite spänningsinställningar och vad du kan förvänta dig att uppnå. Tråden är från 2012...

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1101460-guide-pa-att-k...

Permalänk

@dannesthlm: Vet dock ej om överklockning är lösningen just nu eftersom jag tror att någonting underpresterar. Ett "stock" 970 borde klara cs på plus 200 fps men mitt gör inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jollen 11:

@dannesthlm: Vet dock ej om överklockning är lösningen just nu eftersom jag tror att någonting underpresterar. Ett "stock" 970 borde klara cs på plus 200 fps men mitt gör inte det.

Om nu vattenkylningen är från 2012 (troligen byggdes datorn runt 2011-2012) så kan den vara ett problem. Har cirkulationen blivit dålig kan du få höga temperaturer och samtidigt göra att processorn klockar ner. Ta och logga temperaturerna när du spelar. Du kan använda t.ex. denna applikation för denna loggning tror jag.

https://www.techpowerup.com/realtemp/

Edit: Jag kan även tillägga att det ofta kan vara dags att börja byta fläktar på så gamla byggen, speciellt om de gått mycket. Jag hade en fläkt som pajade på mitt gamla chassi som jag fortfarande har kvar från sent 2010 (med utbytt innandöme dock), passade då på att byta alla.

Permalänk

På temperaturer så står det
38 36 42 37, där den maxade 39 40 45 38. På XS bench test fick jag 1255

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jollen 11:

På temperaturer så står det
38 36 42 37, där den maxade 39 40 45 38. På XS bench test fick jag 1255

Nu kan jag inte svära på vad XS bench är för något, det verkar inte vara något speciellt ansträngande för datorn dock. Jag föreslår att du kör Intel burn test (aldrig kört det själv dock) eller Prime 95 (kan laddas ner på https://www.guru3d.com/files-details/prime95-download.html)

Permalänk
Medlem

Kontrollera att du inte råkat slå av Multicore rendering i spelets inställningar. Det är lätt hänt medan man sänker allt till low.

https://i.ytimg.com/vi/ft752w_1BOA/maxresdefault.jpg

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

+rate 128000 +cl_updaterate 128 +cl_cmdrate 128 -high -threads 8

kanske funkar i launch options?

Permalänk

@appew: Fungerade inte alls, fortfarande 100fps

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av appew:

+rate 128000 +cl_updaterate 128 +cl_cmdrate 128 -high -threads 8

kanske funkar i launch options?

Ta bort -high -threads 8, spelet sköter sådant själv nu mer och du kan få sämre prestanda om du har det i launch options

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jollen 11:

@appew: Fungerade inte alls, fortfarande 100fps

@Jollen 11
Öppna nvidias kontrollpanel och sen hantera 3d inställningar.
Stäng av V-sync en bit ner i listan

Permalänk

@anon298854: Det verkar inte fungera...