De stora processornyheterna från CES 2019

Permalänk
Melding Plague

De stora processornyheterna från CES 2019

Efter att dammet från CES lagt sig sammanfattar SweClockers påde största processornyheterna från mässan, som AMD:s Ryzen 3000-serie och Intel Ice Lake för bärbara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Zen 2/Matisse-hypen är på riktigt.
Choo choo!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Är sjukt pepp!

Visst, 2000-serien var en förbättring och jag uppgraderade från 1700 till 2700X och märker absolut skillnad, men 3000-serien verkar ju ha betydligt mer "oumpf!" att bjuda på så det blir ännu bättre

Så värst dyrt att uppgradera tror jag inte heller det blir, då jag kommer sälja min 2700X efter att ha köpt min Zen2-processor. Det blir ett härligt hårdvaruår!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

3000 seriens apuer har jag höga förhoppningar om. 2400g är en bra prolle men 3600g kan bli riktigt het till höstkanten. Speciellt med nya asrock stx am4 moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Nösta Threadripper är jag hypad på att de.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är sjukt pepp!

Visst, 2000-serien var en förbättring och jag uppgraderade från 1700 till 2700X och märker absolut skillnad, men 3000-serien verkar ju ha betydligt mer "oumpf!" att bjuda på så det blir ännu bättre

Så värst dyrt att uppgradera tror jag inte heller det blir, då jag kommer sälja min 2700X efter att ha köpt min Zen2-processor. Det blir ett härligt hårdvaruår!

Ja nu börjar AMD att kännas som ett bra alternativ till Intel.
De enda tankarna som snurrar i mitt huvud är hur 9900K kommer stå i spel i jämförelse med toppmodellen i Ryzen 3xxx serien.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Det jag väntar på sen blir det uppgradering .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ja nu börjar AMD att kännas som ett bra alternativ till Intel.
De enda tankarna som snurrar i mitt huvud är hur 9900K kommer stå i spel i jämförelse med toppmodellen i Ryzen 3xxx serien.

/Lifooz

Det har ju ryktats om om (så ta det med typ så mycket salt att det inte ens är ätbart längre) at en del av IO-delen kommer ha SRAM i sig, typ som en L4-cache, liknande Broadwell. och om det stämmer så bör det ju innebära att 3000-serien kommer kunna tugga på rätt bra i spel samt ge riktigt jämna och fina Frametimes.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det har ju ryktats om om (så ta det med typ så mycket salt att det inte ens är ätbart längre) at en del av IO-delen kommer ha SRAM i sig, typ som en L4-cache, liknande Broadwell. och om det stämmer så bör det ju innebära att 3000-serien kommer kunna tugga på rätt bra i spel samt ge riktigt jämna och fina Frametimes.

Vi får hoppas att det är sant, jag tror jag joinar dig och taggar inför release jag också.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det har ju ryktats om om (så ta det med typ så mycket salt att det inte ens är ätbart längre) at en del av IO-delen kommer ha SRAM i sig, typ som en L4-cache, liknande Broadwell. och om det stämmer så bör det ju innebära att 3000-serien kommer kunna tugga på rätt bra i spel samt ge riktigt jämna och fina Frametimes.

Händer detta springer jag naken runt torget av glädje!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Vad jobbigt det är att inte ha några riktiga prestandasiffror på Zen2. Går i tankarna om att bygga ny dator, men vågar inte köpa 9900k ifall Zen2 smiskar den sen.

Men om den är sämre (i spel) så känns det ovärt att vänta haha. När tror ni vi får se lite läckta prestandasiffror som tidigast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Vad jobbigt det är att inte ha några riktiga prestandasiffror på Zen2. Går i tankarna om att bygga ny dator, men vågar inte köpa 9900k ifall Zen2 smiskar den sen.

Men om den är sämre (i spel) så känns det ovärt att vänta haha. När tror ni vi får se lite läckta prestandasiffror som tidigast?

Min gissning är april. Om det är tänkt att det skall släppas i juni så är det väl ungefär då som moderkortstillverkarna får AGESA till de nya processorerna och kanske även lite testexemplar som de kan använda för att optimera UEFI, och då kan vi nog räkna med att någon mindre lojal anställd läcker prestandasiffror, och det bör även dyra upp i divere databaser i olika benchmarkprogram då.

Dock skall väl sägas att jag tror att modellnamnen lär spikas betydligt tidigare, och kan någon bara slänga ihop en fejkad benchmark lite snabbt för att få sina "15 minutes of fame" på reddit och liknande, så lär det hända.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ryzen 3 verkar jävligt lovande.
Dock ska vi ju komma ihåg att förra gången dom gjorde detta så visade sig Zen inte riktigt hålla samma prestanda i verkligheten, utanför sundbyberg,,, jag menar Cinebench.
Men om dom kan få upp frekvenserna lite till så borde den dra jämnt upp med intels dito, och det verkar ju som att det finns utrymme för AMD att göra ju det.
Så det ska bli spännande i sommar.

Permalänk
Medlem

Äntligen en möjlig anledning att byta till AMD! Sjukt trött på Intels fantasipriser och nu börjar det finnas alternativ

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Moderator, Testpilot

2019 Kan vara året jag går tillbaka till en AMD-setup efter decennium av Intel. Ryzen tredje generationen ser ut att bli då de faktiskt kan utmana på alla plan, på riktigt. Jag har varit nära att köpa en 2700x men i de flesta spellaster så presterar den för det mesta jämnt med min nuvarande processor. Jag hoppas Zen 3 kan erbjuda det där extra. Om inte Intel drar ut en kanin ur hatten med deras 10nm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HoboCop:

Äntligen en möjlig anledning att byta till AMD! Sjukt trött på Intels fantasipriser och nu börjar det finnas alternativ

AMD har varit ett vettigt alternativ sedan 2016

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare

Sunny Cove

Känns som nyheterna här rätt mycket gick de flesta förbi. Detta är den största uppdateringen Intel gjort till Core-serien sedan Sandy Bridge! "Front-end", "back-end" samt L1D$ och L2$ har fått sig en uppdatering.

Finns egentligen bara ett läckt prestandaresultat, men det är ändå en full GB4 körning vilket betyder 25 st deltester duplicerat för enkeltrådfallet och fallet där alla kärnor kan användas. GB4 listar ju även frekvens, om den är korrekt blir det ju nästan ARM-lika siffror på IPC-förbättringarna över Skylake. Är i genomsnitt ~25 % högre IPC över alla heltalstester och ~20 % över alla flyttalstester.

Stora frågetecknen här är: när sker lanseringen och vilken frekvens kommer man lyckas få till för dessa?

Zen2

Ett enda Cinebench resultat, där det är omöjligt att avgöra om prestandaförbättringen kommer från bättre IPC, bättre frekvens eller (troligast) en kombination av dessa, är det väldigt svårt att dra några egentliga slutsatser från.

Men finns faktiskt ett ställe där man redan nu hittar rätt detaljerad information om framförallt "back-end" men även lite information om "front-end" är de patchar som AMD stoppat in i kommande GCC9.

De största förändringarna i "back-end" är egentligen redan kända: man går till 256-bitars SIMD-stöd så kapaciteten för AVX-optimerad kod dubbleras. Vidare har man breddat läsning/skrivning av data från cache till AVX-register, även detta ser man i patchen då latensen för att ladda alla 256-bitarna i ett AVX-register har minskat.

Utöver detta finns bara några småoptimeringar kring generell minnesoptimering (optimering av x86 kombon "rep mov").

AMD har inte heller sagt något om förändringar i "back-end" utöver de kring AVX, som presterades under avtäckandet av "Epyc Rome".

Då Cinebench inte ser någon som helst effekt av bättre AVX-prestanda antyder detta lite att det kanske är frekvensen som skruvats upp. Inte helt osannolikt, en vink om att en separat "compute"-krets kan ge lite bättre frekvensmarginal är att "Clarkdale" (Westmere som saknade integrerad minneskontroller, den låg likt Zen2 på en separat krets) gick ofta att klocka rejält högt.

L4$

Rimligen lär vi inte få se någon SRAM i I/O-kretsen, men är inte alls omöjligt att man stoppar in eDRAM. SRAM tar runt sex gånger mer ytan jämfört med SRAM för samma kapacitet, är just eDRAM som både Intel och även IBM använt som "L4$".

Skriver "L4$" då vi får hoppas att AMD inte väljer en verklig L4$, detta då det finns både för- och nackdelar med fler cache-nivåer.

Intel och IBM drog här samma slutsats kring L4$ (Intel använde det i vissa Haswell/Broadwell och IBM i vissa POWER7): fördelarna kontra kostnaden var väldigt svår att motivera, framförallt då vissa arbetslaster faktiskt får något sämre prestanda p.g.a. latensen mot RAM ökar för varje cache-nivå samt en väldigt stor cache gör koherens-logiken dyr (och i värsta fall långsammare).

I båda fallen tillverkar man fortfarande modeller med eDRAM. "Tricket" båda kom på var att göra en cache som inte är koherent med övrig CPU-cache, utan man lägger eDRAM som en, för CPU, "osynlig" cache på RAM-bussen!

Detta har flera fördelar

  • man slipper ta hänsyn till ännu ett cache-lager och därmed dess s.k. cache-taggar (var dessa som kostade 512 kB per kärna av L3$ i t.ex. i7-5775C)

  • alla minnesoperationer, även DMA till/från I/O, kan dra nytta av eDRAM (är inte fallet om den är en verklig L4$)

  • krävs noll modifiering av själva CPU-kretsen för att skapa modeller med/utan "L4$"

Som ägare av i7-5775C (och även i7-6650U (64 MB eDRAM), i7-6770HQ och i7-8559U (båda har 128 MB eDRAM)): tror folk har lite för stora förhoppningar på vad eDRAM ger i praktiken.

När i7-5775C var många väldigt förvånande att den presterade så bra just i spel (framförallt då L4$ inte gjorde någon skillnad i princip något annat). Med tiden har man lyckats lura ut orsaken: eDRAM ger samma effekt som riktigt snabbt RAM! På den här tiden var det DDR4-2400 som gällde för i7-6700K och ännu långsammare för de system som körde DDR3.

Ställer man i7-5775C mot dagens Skylake-modeller och utrustar dessa med snabbt DDR4-3200 hänger tyvärr inte i7-5775C med. Den hamnar strax under en i5-8400....

Så den riktigt stora fördelen med eDRAM är i praktiken för mobila enheter där snabbt RAM kostar för mycket effekt. eDRAM ger då fördelarna man får med snabbt RAM, men eDRAM drar väldigt lite ström för de minnesaccesser som träffar där.

Sedan är frågan hur mycket eDRAM AMD skulle få plats med i sin I/O-krets. 128 MB varianten av "Crystal Well" (eDRAM kretsen som Intel använder) är ~85 mm^2 på dagens 22 nm (som har uppgraderas så den är "tätare" än den ursprungliga 22 nm).

Edit: förtydligande om L4$ påverkan på L3$ hos i7-5775C. Försvinner alltså 512 kB per kärna, så den modellen har SRAM för 8 MB L3$, men totalt 2 MB av detta försvinner för att hantera L4$. Finns andra sätt att lösa "cache-taggarna" för L4$, men just detta lär i praktiken lösas med SRAM då cache-koherensen är extremt latenskritisk. eDRAM ger långt mer kapacitet per ytenhet, men SRAM är snabbare och har lägre latens.

Förtydliganden kring vilken information man kan få från AMDs GCC-patchar för Zen2. Här finns information om storlek på L1$D och L2$ (patchen säger att dessa är oförändrade). Man får information om "bredden" på CPU-pipelines samt antal cykler det tar att utföra olika instruktioner, patchen antyder alltså att det är oförändrat med undantag för AVX samt rep/mov (som används vid minneskopieringar av relativt små buffertar).

På ren svenska antyder detta att heltalsdelen i Zen2 i praktiken är en krympt versioner av Zen+, men finns ändå saker kan lyfta IPC för heltal. T.ex. så har man gjort förändringar i branch-predictor samt minneskopiering av stora buffertar kan dra nytta av AVX (Linux testar ett par olika metoder vid boot och väljer den som fungerar bäst på det lokala systemet). Kodning av film är rätt mycket heltal som idag är optimerad m.h.a. SIMD, vilket på x86 betyder SSE/AVX.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Konkurrens är nyckelordet. Jag vill inte att någon tillverkare inom något område får monopol. Samsung hade detta vid ssd. Ram var det en kartell, Nvidia har monopol bland de bättre konsument grafikkorten och intel hade det innan med cpuer. Microsoft inom många områden har det med deras mjukvaror. De flesta på forumet märker ej av microsoft problemen då ni håller ej till klienterna. Resultat av detta är att de blir skit för alla förutom ägarna av dessa bolag.

Det jag hoppas är Arm kommer igång med enklare datorer som ändå är schyssta. Jag tänker mig en debian laptop med arm 16GB ram, 500GB ssd, fullhd och allmänt skön att jobba vid. Denna bör dessutom vara superbillig, säg 6000kr.

Jag hoppas på att priserna på Xeon sjunker. Ska man köpa en billig server för enklare last så är ofta Intel Xeon W-2175 14-Core, 28-Thread, 2.5/4.3GH en schysst cpu. Den kostar dock idag 22 000kr och när man köper den genom ett IT bolag så kan summan hamna runt 30 000kr https://www.komplett.se/product/982709/datorutrustning/datork...
Detta är alldeles för mycket pengar cpu för varenda liten maskin, sedan fins det såklart andra kostnader men de har sjunkit.

*edit*
För den som bryr sig om teknikutvecklingen så skulle jag nu påstå att det stora problemet ligger på serverside och ej klienter. AMD kommer med deras nya Epic som var lika snabb som Intels dual värsting i en a Amd utvald test. Intel kommer dock svara med bla denna: https://wccftech.com/intel-cascade-lake-ap-xeon-cpu-vs-amd-ey...
Och när i princip alla tekniker idag har en drös maskiner i molnet så kan det innebära lägre kostnader för oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

3000 seriens apuer har jag höga förhoppningar om. 2400g är en bra prolle men 3600g kan bli riktigt het till höstkanten. Speciellt med nya asrock stx am4 moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag har förstått det så blir det ingen matisse apu. Utan de tänker fokusera på laptops denna gången.
Kan ju såklart ha fel men, googlade lite snabbt upp denna länk.
https://www.anandtech.com/show/13852/amd-no-chiplet-apu-varia...

Vet att det finns en del fler diskussioner kring detta på reddit.

Sedan är ju det största problemet med apun just nu som jag har förstått det minnes bundet. såg någon som gjorde en extrem överklockning av både cpun och gpun och till slut träffade minnesbandbredds problem istället, så att överklocka ram gav mycket större gains än att pressa prollen ytterligare.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på strömförsörjningen till de ryktade 12 och 16 core modellerna. Hur ska B450 och X470 modertkort som har svårt att ge tillräckligt med ström till överklockade 2700X orka driva CPUs på dubbelt så många kärnor? Jag tänker på allt snack som varit om vilka moderkort som har dåliga VRMs som blir väldigt varma idag med en 2700X.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tifius:

Jag funderar på strömförsörjningen till de ryktade 12 och 16 core modellerna. Hur ska B450 och X470 modertkort som har svårt att ge tillräckligt med ström till överklockade 2700X orka driva CPUs på dubbelt så många kärnor? Jag tänker på allt snack som varit om vilka moderkort som har dåliga VRMs som blir väldigt varma idag med en 2700X.

De som köper såna har inte de sämsta moderkorten, sedan överklockning ger enbart marginell prestandavinst. Om dessa cpuer kommer så lär man få räkna med lite lägre frekvenser, men det är väldigt sällan marginellt snabbare kärnor har någon betydelse.
Nå om dessa 16 kärnig cpuer kommer så lär det komma moderkort för de som rejält vill överklocka.

Man kan inte få allt, hade Amd höjt kraven på strömförsörjningen redan vid fösta ryzen så hade dessa system blivit dyrare och mindre konkurrenskraftiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Jag funderar på strömförsörjningen till de ryktade 12 och 16 core modellerna. Hur ska B450 och X470 modertkort som har svårt att ge tillräckligt med ström till överklockade 2700X orka driva CPUs på dubbelt så många kärnor?

Jo, det kanske blir knepigt, men samtidigt gör ju processminskningen till 7nm att varje kärna drar avsevärt mindre effekt, så det är inte säkert totalaTDP ökar så markant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jo, det kanske blir knepigt, men samtidigt gör ju processminskningen till 7nm att varje kärna drar avsevärt mindre effekt, så det är inte säkert totalaTDP ökar så markant.

AMD har sagt uttryckligt på CES att strömforbrukning samt värmeutveckling kommer att vara exakt samma som för de CPUer som blir ersatta av 3000-modeller, inga nya kylanordningar skall behöva anskaffas tex, det är bara prestanda som blir högre.

Återstår då R9 som inte har någon motsvarighet idag, den kommer med all sannolikhet att få högre TDP och troligen bara stödjas av X570 och kanske tre-fyra st X470-modeller(dom värsta från varje tillverkare).

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

De som köper såna har inte de sämsta moderkorten, sedan överklockning ger enbart marginell prestandavinst. Om dessa cpuer kommer så lär man få räkna med lite lägre frekvenser, men det är väldigt sällan marginellt snabbare kärnor har någon betydelse.
Nå om dessa 16 kärnig cpuer kommer så lär det komma moderkort för de som rejält vill överklocka.

Man kan inte få allt, hade Amd höjt kraven på strömförsörjningen redan vid fösta ryzen så hade dessa system blivit dyrare och mindre konkurrenskraftiga.

Lär bli att man får skaffa 500 seriens moderkort för dessa men 8 core kommer garanterat stödjas av 400 seriens moderkort, därför jag väntar in dom nya moderkorten.

Visa signatur

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonas79:

Lär bli att man får skaffa 500 seriens moderkort för dessa men 8 core kommer garanterat stödjas av 400 seriens moderkort, därför jag väntar in dom nya moderkorten.

8 core ja, men vissa spekulerar i 16 core versioner med dubbla kretsar. Det känns ju väldigt logisk att de allra mest prispressade moderkorten som precis klarar av specifikationen år 2017 för att bli godkänd inte är konstruerad för 16 core med överklockning, kanske med hjälp av flyttande kväve.
Så min åsikt är att man får se vad som händer. För min del så var det surt att min Intel 7700K med ett av de mest påkostade moderkorten ej klarade 8700k, som moderkortstillverkaren garanterat visste om att den skulle komma innan de ens började sälja de gamla moderkorten.
Men att moderkortet inte stödje 9900k var mer rimligt.

Permalänk
Medlem

Undrar hur det blev med Spectre, Meltdown (och andra) säkerhetshål har de blivit igentäppta nu/tidigare eller är det fortfarande endast i mjukvara?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Undrar hur det blev med Spectre, Meltdown (och andra) säkerhetshål har de blivit igentäppta nu/tidigare eller är det fortfarande endast i mjukvara?

Har för mig det var sagt att Zen2 (Ryzen 3000 serien) skulle täppa till något av säkerhetshålen.
Men med så många olika varianter är det väl sannolikt att det fortfarande är något kvar som behöver mjukvarufix.

Det verkar sannolikt att Zen2 är bättre än Zen+ (2000 serien) på detta.
Men innan de är släppta, eller det åtminstone finns testexemplar ute så går det väl inte göra så mycket mer än att spekulera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sunny Cove

Känns som nyheterna här rätt mycket gick de flesta förbi. Detta är den största uppdateringen Intel gjort till Core-serien sedan Sandy Bridge! "Front-end", "back-end" samt L1D$ och L2$ har fått sig en uppdatering.

Finns egentligen bara ett läckt prestandaresultat, men det är ändå en full GB4 körning vilket betyder 25 st deltester duplicerat för enkeltrådfallet och fallet där alla kärnor kan användas. GB4 listar ju även frekvens, om den är korrekt blir det ju nästan ARM-lika siffror på IPC-förbättringarna över Skylake. Är i genomsnitt ~25 % högre IPC över alla heltalstester och ~20 % över alla flyttalstester.

Stora frågetecknen här är: när sker lanseringen och vilken frekvens kommer man lyckas få till för dessa?

Zen2

Ett enda Cinebench resultat, där det är omöjligt att avgöra om prestandaförbättringen kommer från bättre IPC, bättre frekvens eller (troligast) en kombination av dessa, är det väldigt svårt att dra några egentliga slutsatser från.

Men finns faktiskt ett ställe där man redan nu hittar rätt detaljerad information om framförallt "back-end" men även lite information om "front-end" är de patchar som AMD stoppat in i kommande GCC9.

De största förändringarna i "back-end" är egentligen redan kända: man går till 256-bitars SIMD-stöd så kapaciteten för AVX-optimerad kod dubbleras. Vidare har man breddat läsning/skrivning av data från cache till AVX-register, även detta ser man i patchen då latensen för att ladda alla 256-bitarna i ett AVX-register har minskat.

Utöver detta finns bara några småoptimeringar kring generell minnesoptimering (optimering av x86 kombon "rep mov").

AMD har inte heller sagt något om förändringar i "back-end" utöver de kring AVX, som presterades under avtäckandet av "Epyc Rome".

Då Cinebench inte ser någon som helst effekt av bättre AVX-prestanda antyder detta lite att det kanske är frekvensen som skruvats upp. Inte helt osannolikt, en vink om att en separat "compute"-krets kan ge lite bättre frekvensmarginal är att "Clarkdale" (Westmere som saknade integrerad minneskontroller, den låg likt Zen2 på en separat krets) gick ofta att klocka rejält högt.

L4$

Rimligen lär vi inte få se någon SRAM i I/O-kretsen, men är inte alls omöjligt att man stoppar in eDRAM. SRAM tar runt sex gånger mer ytan jämfört med SRAM för samma kapacitet, är just eDRAM som både Intel och även IBM använt som "L4$".

Skriver "L4$" då vi får hoppas att AMD inte väljer en verklig L4$, detta då det finns både för- och nackdelar med fler cache-nivåer.

Intel och IBM drog här samma slutsats kring L4$ (Intel använde det i vissa Haswell/Broadwell och IBM i vissa POWER7): fördelarna kontra kostnaden var väldigt svår att motivera, framförallt då vissa arbetslaster faktiskt får något sämre prestanda p.g.a. latensen mot RAM ökar för varje cache-nivå samt en väldigt stor cache gör koherens-logiken dyr (och i värsta fall långsammare).

I båda fallen tillverkar man fortfarande modeller med eDRAM. "Tricket" båda kom på var att göra en cache som inte är koherent med övrig CPU-cache, utan man lägger eDRAM som en, för CPU, "osynlig" cache på RAM-bussen!

Detta har flera fördelar

  • man slipper ta hänsyn till ännu ett cache-lager och därmed dess s.k. cache-taggar (var dessa som kostade 512 kB per kärna av L3$ i t.ex. i7-5775C)

  • alla minnesoperationer, även DMA till/från I/O, kan dra nytta av eDRAM (är inte fallet om den är en verklig L4$)

  • krävs noll modifiering av själva CPU-kretsen för att skapa modeller med/utan "L4$"

Som ägare av i7-5775C (och även i7-6650U (64 MB eDRAM), i7-6770HQ och i7-8559U (båda har 128 MB eDRAM)): tror folk har lite för stora förhoppningar på vad eDRAM ger i praktiken.

När i7-5775C var många väldigt förvånande att den presterade så bra just i spel (framförallt då L4$ inte gjorde någon skillnad i princip något annat). Med tiden har man lyckats lura ut orsaken: eDRAM ger samma effekt som riktigt snabbt RAM! På den här tiden var det DDR4-2400 som gällde för i7-6700K och ännu långsammare för de system som körde DDR3.

Ställer man i7-5775C mot dagens Skylake-modeller och utrustar dessa med snabbt DDR4-3200 hänger tyvärr inte i7-5775C med. Den hamnar strax under en i5-8400....

Så den riktigt stora fördelen med eDRAM är i praktiken för mobila enheter där snabbt RAM kostar för mycket effekt. eDRAM ger då fördelarna man får med snabbt RAM, men eDRAM drar väldigt lite ström för de minnesaccesser som träffar där.

Sedan är frågan hur mycket eDRAM AMD skulle få plats med i sin I/O-krets. 128 MB varianten av "Crystal Well" (eDRAM kretsen som Intel använder) är ~85 mm^2 på dagens 22 nm (som har uppgraderas så den är "tätare" än den ursprungliga 22 nm).

Edit: förtydligande om L4$ påverkan på L3$ hos i7-5775C. Försvinner alltså 512 kB per kärna, så den modellen har SRAM för 8 MB L3$, men totalt 2 MB av detta försvinner för att hantera L4$. Finns andra sätt att lösa "cache-taggarna" för L4$, men just detta lär i praktiken lösas med SRAM då cache-koherensen är extremt latenskritisk. eDRAM ger långt mer kapacitet per ytenhet, men SRAM är snabbare och har lägre latens.

Förtydliganden kring vilken information man kan få från AMDs GCC-patchar för Zen2. Här finns information om storlek på L1$D och L2$ (patchen säger att dessa är oförändrade). Man får information om "bredden" på CPU-pipelines samt antal cykler det tar att utföra olika instruktioner, patchen antyder alltså att det är oförändrat med undantag för AVX samt rep/mov (som används vid minneskopieringar av relativt små buffertar).

På ren svenska antyder detta att heltalsdelen i Zen2 i praktiken är en krympt versioner av Zen+, men finns ändå saker kan lyfta IPC för heltal. T.ex. så har man gjort förändringar i branch-predictor samt minneskopiering av stora buffertar kan dra nytta av AVX (Linux testar ett par olika metoder vid boot och väljer den som fungerar bäst på det lokala systemet). Kodning av film är rätt mycket heltal som idag är optimerad m.h.a. SIMD, vilket på x86 betyder SSE/AVX.

Jag kan inte se att det listas någon frekvens på gb4 resultatet? Står bara base frequency. Vilken frekvens är det du drar dina slutsatser ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

... en del av IO-delen kommer ha SRAM i sig, typ som en L4-cache, liknande Broadwell. och om det stämmer så bör det ju innebära att 3000-serien kommer kunna tugga på rätt bra i spel...

Med tanke på den höga latensen i Intels "Ringbus" (när man kör åtta kärnor) som används för att komma åt L3$ i förhållande till att Ryzens kärnor har direktaccess på L3$ finns goda förutsättningar att 9900K blir frånsprungen när AMD skruvar upp frekvenserna.

Skrivet av SuperDuperKillen:

Går i tankarna om att bygga ny dator, men vågar inte köpa 9900k ifall Zen2 smiskar den sen.

Zen2 kommer garanterat att ge den råpisk i pris/prestanda.
Ser man bara till rå prestanda förväntar jag mig att skillnaden blir så liten att den inte märks.
Vill du betala dubbla priset för 1% högre prestanda?

Skrivet av Yoshman:

Zen2
Ett enda Cinebench resultat, där det är omöjligt att avgöra om prestandaförbättringen kommer från bättre IPC, bättre frekvens eller (troligast) en kombination av dessa, ...
Då Cinebench inte ser någon som helst effekt av bättre AVX-prestanda antyder detta lite att det kanske är frekvensen som skruvats upp.

Effektförbrukningen bör ju ge en fingervisning gällande frekvensen.
Tidiga exemplar som man vill ha stabila brukar dessutom matas med högre spänning än vad som sedan blir norm, plus att det nya chipsetet ännu inte optimerats, så om möjligt är frekvensen lägre än effektförbrukningen antyder.

Skrivet av tifius:

Jag funderar på strömförsörjningen till de ryktade 12 och 16 core modellerna. Hur ska B450 och X470 modertkort som har svårt att ge tillräckligt med ström till överklockade 2700X orka driva...

Som de andra påpekat blir TDP (utan överklockning) inte högre, så där finns inga problem.
För de allra flesta innebär också överklockning en ren prestandaförlust när processorn har många kärnor. [H]OCP konstaterade att för 2700X är det som regel bättre för prestandan att inte överklocka, utan låta PB2 sköta farthållningen. Jag förväntar mig även att denna funktion trimmats lite för kommande processorer.

Permalänk
Inaktiv

Förhoppningsvis kommer AMD in i gejmet nu.

2xxx-serien har ingenting att hämta jämtemot 9xxx. Förutom priset då. Intel har sprungit varv runt AMD när det kommer till spel bra länge nu.. Är det äntligen dags för en förändring?