Senast redigerat
Har ett udda problem som jag inte kommer till rätta med.
Har en Noctua PWM-fläkt monterad i AIO fan headern på mitt ASUS ROG Strix Z270i moderkort. Fläktstyrningen fungerar utmärkt så länge som datorn är igång och används normalt, men så fort den går ner i energisparläge så varvar denna fläkt upp på max. Det är som att styrningen slutar fungera helt.
Det spelar ingen roll om jag har Q-fan styrningen på AIO-headern på disabled, dc, pwm eller auto. Det ger samma resultat. Det spelar heller ingen roll om jag i UEFI begränsar max hastighet på AIO-headern till exempel till 30%, den varvar ändå upp i max så fort den går ner i energisparläge. Det är endast denna fläkt som beter sig på detta sätt.
Jag kan enkelt reproducera det hela genom att låsa datorn och vänta 1 minut till skärmana slocknar, eller vänta tills datorn automatiskt går ner i energisparläge efter 15 min som jag har inställt i Windows power settings.
Sleep är avstängt i Windows.
Någon som råkat ut för något liknande eller bara känner till en lösning? Har inte lyckats googla mig fram till något som fungerar.
Relevant hård/mjukvara:
i7 8700k
ASUS Z270i ROG Strix Gaming
Windows 10 Pro 1809
En tredje ominstallation av AI Suite, förmodligen i kombination med någon ändring i UEFI, verkar ha löst det hela. Har dock ingen aning om vilken inställning som krånglade då jag ändrat typ allt i jakt på effekt. Får hoppas det håller i sig och inte återgår till krångel när jag startar om datorn nästa gång.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.