Permalänk
Avstängd

Låssmedshjälp

Hej

Kanske inte rätt forum men vet att folket här kan hjälpa till med allt möjligt.

Mitt problem
Låset i ytterdörren i mitt hus går inte att låsa upp. Det är troligtvis någon klack som inte greppar när man vrider på vredet.
Låset är av den äldre modellen som man bara kan slå igen så låses dörren.

Har försökt få hit en låssmed men de kommer inte som överenskommet så nu tänkte jag lösa det själv om det går.

Om jag skruvar bort vredet, kan jag då på något sätt få upp dörren eller behövs något mer?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Kommer du in genom annan dörr?

Det ska inta vara några problem att skruva upp ett lås innefrån och på så vis byta ut låset. Utefrån blire ju lite svårare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Kommer du in genom annan dörr?

Det ska inta vara några problem att skruva upp ett lås innefrån och på så vis byta ut låset. Utefrån blire ju lite svårare

Skickades från m.sweclockers.com

Som tur är så har jag två dörrar till in i huset. Jag är på insidan men kan alltså inte låsa upp dörren från något håll.
Hur ska jag få upp dörren genom att skruva bort vredet när det ändå inte tycks haka i.

Kan testa egentligen då jag har sjutillhållarlås också men tänkte se om någon här hade en bra ide.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag tror att du måste ha nyckel för att ta bort låscylindern.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Som tur är så har jag två dörrar till in i huset. Jag är på insidan men kan alltså inte låsa upp dörren från något håll.
Hur ska jag få upp dörren genom att skruva bort vredet när det ändå inte tycks haka i.

Kan testa egentligen då jag har sjutillhållarlås också men tänkte se om någon här hade en bra ide.

Om det är ett vanligt kolvlås så kan du prova "kreditkortsmetoden) och sticka in något smalt, flexibelt föremål, tex en plastremsa i dörrspringan och se om du kan få låskolven att hoppa loss så att det går att skjuta in plastremsan/etc framför den så att du kan öppna dörren, om dörrkarmen tillåter att du kan göra detta dvs...

(Funkar dock inte med sjutillhållarlås dock tror jag)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Om det är ett vanligt kolvlås så kan du prova "kreditkortsmetoden) och sticka in något smalt, flexibelt föremål, tex en plastremsa i dörrspringan och se om du kan få låskolven att hoppa loss så att det går att skjuta in plastremsan/etc framför den så att du kan öppna dörren, om dörrkarmen tillåter att du kan göra detta dvs...

(Funkar dock inte med sjutillhållarlås dock tror jag)

Testade att skruva bort innerdelen och nu funkar låset igen. Dax att byta låset ändå inom snar framtid för att slippa framtida problem.

Visa signatur