Modelltåg
Hittade ingen gammal, men tänkte bryta ut diskussionerna om modelltåg ur ångmaskinstråden så jag gör en ny tråd om ingen misstycker, då jag såg att fler än jag här verkade intresserade.
Så, börjar med några grejer,
Kort Inledning:
Jag har tidigare uteslutande använt H0 skalan med tresken systemet och AC.
(Numera är Märklinsamlingen även kompletterad med ett Fleishmann DC lok, som dock inte kan använda samma skenor eftersom Märklintågen kommer att kortsluta alla DC system, då DC systemen krävde att ett hjulpar var elektriskt isolerat eftersom strömmen där matas i respektive skena (AC systemet har i ställen en tredje skena vilket gör det oberoende av spårskenorna (vilket fungerar i ett AC system eftersom det inte är polaritetskänsligt i sig så det spelar där ingen roll hur loket är vänt, med treskene systemet kan man således även köra flera lok i olika riktningar, osv.. omställningen mellan fram och back sker här, till skillnad mot tex Fleishmann systemets mekaniska polaritetsväxlare vid transformatorn, hos Märklin systemet med ett elektromekaniskt relä och en zenerdiod; när man önskar ändra lokets körriktning har transformatorn ett extra, momentant läge som ger en i sammanhanget mycket hög strömpuls som tillåts att passera genom zenerdioden så att reläets magnetsople, med hjälp av en mekanisk mekanism ställer om motorns "elektriska" lägen mellan fram och back,; dvs läge ett och läge två på motorn; vårt lok kan nu backa tills vi åter skickar ut en strömpuls som är tillräckligt stark att tillåtas passera genom zenerdioden igen och scenariot upprepas, men följaktligen återgår till läge ett igen (vi lägger ur backen).)).
Kort om skalor:
De vanligaste skalorna i Sverige är dessa:
Skala H0 (H-noll; "Halverad noll") Dvs, en halvering av skala noll, 0 vilket ger 1:87 och en spårvidd som korrigerats till 16,5 mm.
Samt i någon mån skala
N - 1:160 (spårvidd 9 mm)
Z - 1:220 (spårvidd 6,5 mm)
(som synes en mycket liten skala)
Skala noll, 0 var ursprungligen 1:45 men det finns även 1:48 som använder samma spårvidd, dvs 32 mm/1 1/4"
(Över denna har vi skala G och skala 1 som båda använder en spårvidd av 45 mm)
Skala 0 är dock relativt ovanlig för elektriska tåg idag, men ganska vanlig för äldre urverksdrivna tåg, tex Meccanotågen.
Likt de små H0 tågen kräver även skala 0 treräls system om den använder AC, eller isolerade skenor.
Räls avsedd för batteridrivna eller mekaniska tåg (dvs den i särklass vanligaste och billigaste 0 skala rälsen man kan hitta begagnad) har som regel endast två skenor som inte är elektriskt isolerade, skenorna passar dock ihop med varandra om de tillhör kompatibla standradsystem oavsett fabrikat.
Det fanns tidigare även 0 skala lok som drevs av äkta ånga, dessa är dock väldigt ovanliga då äkta ånglok och mer påkostade elektriska lok som jag gissar helt enkelt blev för dyra att göra men precis var för små för att kunna dra riktiga passagerare, en del av de största skalorna tillåter lok som faktiskt går att åka efter, dessa kan man ofta även elda med riktigt kol, osv.
(naturligtvis blir också sådana modeller exponentiellt dyrare då det är extremt mycket mer arbete och materialkostnad att göra dem, därför är de inte så vanliga serietillverkade utan kommer ofta i byggsatser som kräver ganska stora mekaniska kunskaper. Dock finns det ett fåtal föreningar även i Sverige som kan vara öppna för besökare.)
Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number