Blir 2022 året för Linux på skrivbordet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eazy:

Jag hoppas aldrig något år blir Linux år. Jag är nöjd med den lilla användarbasen som finns. Ju fler som använder Linux, desto mer blir det aktaktivt att gör virus till det. Så låt oss hålla tyst om Linuxs existens

Skrivet av Eazy:

Jag nämnde varför några inlägg längre upp.

Varför hänga fast i Linux när det är BSD som verkar rätt för dig. ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför hänga fast i Linux när det är BSD som verkar rätt för dig. ?

Hmm, varför skulle BSD var mer rätt för mig?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 7 5700X3D - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Medlem

Jag tror helt ärligt att det kommer hända i samband med att spelutvecklare och hårdvaruutvecklare (nVidia) börjar satsa mer på Linux. I mina kretsar är Linux ett vanligt förekommande OS, men de flesta kör Windows i dualboot "så man kan spela spel och köra vissa applikationer". Trots att vissa kanske har turen att sitta på hårdvara med stöd för PCI-passthrough så är det inte alla som orkar. Och WINE stödjer mycket sällan moderna spel. Känns dock inte riktigt som att Linus själv är så optimistisk när det kommer till Linux i desktops.

Mina planer själv är att skaffa hårdvara med stöd för PCI-passthrough och inte köra dualboot efter nästa uppgradering. Så för mig kan det hända att det blir Linux på desktoppen 2022, men som standard lär det nog aldrig hända. Tycker dock inte att det är ett problem. Det är stort nog som det är.

"...by the way, I use Arch."

Edit: Om jag tänker efter vet jag inte ens hur jag känner med mer kommersiell mjukvara för Linux. Tycker det är sjukt trevligt som det är nu. Man tankar sina prylar från sina distros respektive repos, github, eller andra platser på nätet från små till stora communitys där öppen källkod hyllas. Det blir på något sätt ett slutet system där öppen källkod delas och används, med vissa undantag för företag som utvecklar betald programvara eller drivrutiner. Om det skulle öppnas upp en stor marknad med massa kommersiella applikationer försvinner en del av behovet av hembryggda opensource-applikationer, vilket jag tror skulle krympa de stora open source samhället som idag existerar inom Linux-världen, vilket leder till en smalare "applikationsdommän" med mindre valmöjligheter och färre nischade projekt. Man kommer snarare utveckla dit pengarna finns. Lite som Windows är idag. Och för mig är allt detta hela anledningen till att vända sig till Linux. Du är fri att sätta ihop ditt system precis hur du vill.

Ursäkta min meningsuppbyggnad och svengelska. Allt detta är såklart teorier och magkännsla.

TL;DR: Opensource communityt som existerar kring Linux är fantastiskt, och jag tror kommersiell utveckling mot Linux, i för stor grad, kan skada detta.

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eazy:

Hmm, varför skulle BSD var mer rätt för mig?

Ännu säkrare och mindre användarbas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alltså förlåt min okunnighet, men vad är vinsterna? Jag vill bara köra basic bitch grejer typ spotify, chrome, bankid, ms word, endnote, på pc och på surface go-platta. Finns det någon vinst med att köra linux?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fesoj:

Alltså förlåt min okunnighet, men vad är vinsterna? Jag vill bara köra basic bitch grejer typ spotify, chrome, bankid, ms word, endnote, på pc och på surface go-platta. Finns det någon vinst med att köra linux?

Att man inte lämnar ut data om allt man gör till MS, win 10 har utvecklats till ett väldigt bra spionverktyg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@fesoj:
Utöver input från @mrqaffe så är det två saker som inte fungerar på Linux och det är bank-id på fil och Microsoft Word. Med fungerar menar jag att det inte är "bara tuta och kör". Endnote vet jag inget om, men det kanske finns att köra på webben? Bitchx finns också som jag tror du frågade efter Men det finns en uppsjö med andra IRC-klienter också. Bara välja o vraka

Du kan prova genom att köra en valfri linuxdistribution virtuellt via virtualbox på din dator och bilda din egen uppfattning. Vad som funkar för mig är inte säkert att det gör för dig. Vid OS-byte så är det alltid en tröskel innan man får grepp om hur det nya fungerar. Vad gäller surface-go gör du bäst i att utnyttja din google-foo för att ta reda på om och hur det är möjligt att köra Linux på den.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ännu säkrare och mindre användarbas.

Linux duger för mig i det avseendet.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 7 5700X3D - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Medlem

-Skämt åsido, The year of the Linux Desktop är högst individuellt och inte någon "global happening" som många verkar ha fått för sig...

För mig inföll det någon gång mellan 2005-2007.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Nej det kommer inte att hända. Vi går ju snarare ifrån desktop allt mer. Det är i så fall om Android börjar köras på desktop kanske.

Nej det kommer inte att hända. Vi går ju snarare ifrån desktop allt mer. Det är i så fall om Android börjar köras på desktop kanske.

Skrivet av Farsan Baloo:

@fesoj:
Utöver input från @mrqaffe så är det två saker som inte fungerar på Linux och det är bank-id på fil och Microsoft Word. Med fungerar menar jag att det inte är "bara tuta och kör". Endnote vet jag inget om, men det kanske finns att köra på webben? Bitchx finns också som jag tror du frågade efter Men det finns en uppsjö med andra IRC-klienter också. Bara välja o vraka

Du kan prova genom att köra en valfri linuxdistribution virtuellt via virtualbox på din dator och bilda din egen uppfattning. Vad som funkar för mig är inte säkert att det gör för dig. Vid OS-byte så är det alltid en tröskel innan man får grepp om hur det nya fungerar. Vad gäller surface-go gör du bäst i att utnyttja din google-foo för att ta reda på om och hur det är möjligt att köra Linux på den.

Vi kör Ubuntu 18.04 på jobbet (Utvecklare) och det går nog inte en dag utan problem. Sleep funkar inte (vilket fick delar av min dators chassi att smälta när den låg i min väska, rena turen att det inte började brinna), usel batteritid, oändliga problem med Nvidia Drivrutiner, frysningar, Thunderbolt funkar bara ibland(skärmarna väcks och släcks lite som dom vill), dåliga drivrutiner till touchpad, Inga Logitech drivers för min mus, Libre office har inte en chans mot MS Office (tyvärr) med mera. Jag gillar Ubuntu när det väl fungerar men det är inte särskilt ofta. Det är väldigt synd, jag är helt för Open Source och att ha fullständig kontroll men att påstå att det är användarvänligt är bara fel. Och då är väl ändå Ubuntu troligtvis en av de distributioner som anses vara mest användarvänlig och stabil. Vi har en dedikerad it avdelning och inte ens dom kan lösa allt så det säger ju det mesta imo. Jag undrar hur många timmar(pengar) företaget jag jobbar på slösar på att grejer i Ubuntu inte fungerar som det ska.

Jag skulle ha extremt svårt för att rekommendera Ubuntu för min mamma t ex, jag hade fått agera Tech support 24/7. Jag inbillar mig att folk har en större förväntning idag på att prylar "bara ska fungera" och har svårt att se att normies vill köra Linux överhuvudtaget.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

@Baxtex:
Kan hålla med om att det du beskriver är j*kligt irriterande. Jag har själv varit i liknande situation och vet hur irriterande det är när system inte fungerar som det ska. Personligen har jag sällan råkat ut för "dagliga" stabilitetsproblem men o andra sidan så gör jag garanterat inte samma saker som du.

Men det är sant som du säger - att det finns problem. Men det gäller ju i alla OS-läger i större eller mindre grad. Spontant, utan att ha den exakta kunskapen, så låter det som problem med drivrutiner som i sin tur kan bottna i att dom är proprietära och det respekterar jag. Även om företaget släpper drivrutiner som borde funka så kan ju även dom bugga ur - oavsett OS. Det kan ju vara så att programmet i sig är okej, men nån annan komponent som finns i OS:et/har lagts till/ändrats av användaren eller annan program får det att slå bakut.

Håller dock inte med dig om att IT-avdelningen skulle vara några allsmäktiga som kan lösa alla IT-problem. Dom är ju sannolikt mer kunniga än användarna, men även dom har sina gränser. Jag tolkar det mer som en subjektiv åsikt från din sida.

Det går ju att minimera eventuella problem genom att först testa i en virtuell maskin och skapa sig en första uppfattning om Linux kan vara nåt att ha. Som användare vill jag ha något som funkar för mig och då spelar det ingen roll om det är Windows, Linux eller MacOS - bara det funkar för det jag vill göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Varför i hela friden vill du inte ha fler användare till linux?

Hipsters du vet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

@Baxtex:
Kan hålla med om att det du beskriver är j*kligt irriterande. Jag har själv varit i liknande situation och vet hur irriterande det är när system inte fungerar som det ska. Personligen har jag sällan råkat ut för "dagliga" stabilitetsproblem men o andra sidan så gör jag garanterat inte samma saker som du.

Men det är sant som du säger - att det finns problem. Men det gäller ju i alla OS-läger i större eller mindre grad. Spontant, utan att ha den exakta kunskapen, så låter det som problem med drivrutiner som i sin tur kan bottna i att dom är proprietära och det respekterar jag. Även om företaget släpper drivrutiner som borde funka så kan ju även dom bugga ur - oavsett OS. Det kan ju vara så att programmet i sig är okej, men nån annan komponent som finns i OS:et/har lagts till/ändrats av användaren eller annan program får det att slå bakut.

Håller dock inte med dig om att IT-avdelningen skulle vara några allsmäktiga som kan lösa alla IT-problem. Dom är ju sannolikt mer kunniga än användarna, men även dom har sina gränser. Jag tolkar det mer som en subjektiv åsikt från din sida.

Det går ju att minimera eventuella problem genom att först testa i en virtuell maskin och skapa sig en första uppfattning om Linux kan vara nåt att ha. Som användare vill jag ha något som funkar för mig och då spelar det ingen roll om det är Windows, Linux eller MacOS - bara det funkar för det jag vill göra.

Japp, jag vill lägga tid på utveckling, inte laga saker som inte borde vara ett problem.

Oh nej it avdelningar är inga gudar, men de har ändå flera heltidstjänster dedikerade för att få verktyg och infrastruktur att fungera så något borde dom ju kunna göra tycker man. T ex att verifiera att 30 000kr laptops funkar med Ubuntu. Jag vet inte hur det fungerar och varför valet ligger på Ubuntu. Om det är av kostnadsskäl (tveksamt), säkerhet eller något annat.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Hipsters du vet..

haha, hipster. Vilken otroligt dålig slutledningsförmåga. Jag är så långtifrån hipster man kan vara. När vi ändå håller på att kalla varandra för saker, är det ok att jag kallar dig Dum då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Baxtex:
Därom tvista de lärde

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte första gången en Kommuniststat försöker gå över till Linux. Ryssland har gjort samma sak här är en artikel ifrån 2011. https://computersweden.idg.se/2.2683/1.366966/han-skapar-rysk...
Vet ej vad som hände med det projektet men tror inte det blev så lyckat om det ens finns kvar idag.
Tror inte Kinas satsning kommer bli något stort, inte ens i Kina. Det är helt enkelt marknaden som styr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Inte första gången en Kommuniststat försöker gå över till Linux. Ryssland har gjort samma sak här är en artikel ifrån 2011. https://computersweden.idg.se/2.2683/1.366966/han-skapar-rysk...
Vet ej vad som hände med det projektet men tror inte det blev så lyckat om det ens finns kvar idag.
Tror inte Kinas satsning kommer bli något stort, inte ens i Kina. Det är helt enkelt marknaden som styr.

"Microsoft ger koden till vår säkerhetstjänst som går igenom den."
Låter smått otroligt om de skulle göra det och Windows är ju rätt jävla stort, så lär nog ta sin lill tid att gå igenom

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

"Microsoft ger koden till vår säkerhetstjänst som går igenom den."
Låter smått otroligt om de skulle göra det och Windows är ju rätt jävla stort, så lär nog ta sin lill tid att gå igenom

Eller om dom mot all förmodan skulle göra det .....kanske slutsatsen blir "Vilken jäkla soppa. Jag åker hellre till Sibirien och springer naken på tundran än nysta i den härvan"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Operativsystemet spelar allt mindre roll när mycket flyttar ut i molnet. Windows tror jag inte på alls. Knappast Linux eller android heller eftersom de inte är fria. Någon variant av freebsd borde intressera fabrikanterna i Kina. Tyvärr kommer de inte hålla koden öppen befarar jag.

Permalänk
Medlem

Nu när Huawei rent av går över till Deepin i Kina (till att börja med) under 2020 så skulle jag säga att Linux år på skrivbordet redan är här.

https://news.cgtn.com/news/2019-12-29/Another-Chinese-compute...

Var tvungen att prova det på min "sparedator" och jag är grymt nöjd - det bara funkar, även med min Ultrawide skärm. Enda är väl att det kunde finnas lite fler avancerade inställningar i GUI:t, men det kanske kommer.

Provade även PlayOnLinux / Wine som kommer förinstallerat. Körde WinSCP där utan några problem med det jag provade.

2020 är starten för Linux på skrivbordet på riktigt! Med största sannolikhet lär Windows funka på samma sätt inom 10 år.

Gott nytt år alla!

Permalänk
Medlem

@Irre: Tror inte dom väljer FreeBSD över Linux.

IP, licenser och liknande betyder inte mycket för kineserna och dom kommer säkert ta någon linux dist och bygga vidare på utan att öppna källkoden.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Japp, jag vill lägga tid på utveckling, inte laga saker som inte borde vara ett problem.

Oh nej it avdelningar är inga gudar, men de har ändå flera heltidstjänster dedikerade för att få verktyg och infrastruktur att fungera så något borde dom ju kunna göra tycker man. T ex att verifiera att 30 000kr laptops funkar med Ubuntu. Jag vet inte hur det fungerar och varför valet ligger på Ubuntu. Om det är av kostnadsskäl (tveksamt), säkerhet eller något annat.

Hehe, låter ju allt annat än trevligt, måste ju bara fråga om det är så att det finns någon som helst support från hårdvarutillverkaren, för Linux-baserade OS, om nu Ubuntu fungerar såpass dåligt på era utvecklingsmaskiner?

-De problem som du radar upp verkar ju helt och hållet vara knutet till hårdvara och troligtvis ocertifierade(kanske t.o.m. obefintliga?) drivrutiner.

Har företaget ett supportavtal mot Canonical? -Om man som företag förväntar sig support så får man betala för det också, om man nu inte vill/kan lösa det själv.

I annat fall kanske man borde passa på att köpa in såpass dyra datorer via nåt bolag som supportar det OS som är tänkt att ni skall använda på dem t.ex:

https://system76.com/laptops
https://puri.sm/products/
https://linuxcertified.com/linux_laptops.html

-Utan support från varesig tillverkare eller OS så lär man vara sitta lika mycket i sjön som någon Windows embedded-device utan de proprietära drivrutiner som krävs.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Hehe, låter ju allt annat än trevligt, måste ju bara fråga om det är så att det finns någon som helst support från hårdvarutillverkaren, för Linux-baserade OS, om nu Ubuntu fungerar såpass dåligt på era utvecklingsmaskiner?

-De problem som du radar upp verkar ju helt och hållet vara knutet till hårdvara och troligtvis ocertifierade(kanske t.o.m. obefintliga?) drivrutiner.

Har företaget ett supportavtal mot Canonical? -Om man som företag förväntar sig support så får man betala för det också, om man nu inte vill/kan lösa det själv.

I annat fall kanske man borde passa på att köpa in såpass dyra datorer via nåt bolag som supportar det OS som är tänkt att ni skall använda på dem t.ex:

https://system76.com/laptops
https://puri.sm/products/
https://linuxcertified.com/linux_laptops.html

-Utan support från varesig tillverkare eller OS så lär man vara sitta lika mycket i sjön som någon Windows embedded-device utan de proprietära drivrutiner som krävs.

Jag kan inte kolla nu då jag ha en semester men burken i frågan är något i stil med HP Zbook G4, i7, 32 GB Ram, 4k skärm, Nvidia quadro 1200m(något i den stilen).

Har ingen aning om de har något officiellt stöd men gissar på ett nej. Vi har mycket HP prylar så som datorer, skärmar etc så antar att det finns avtal där. Det är mycket märkligt, detta är ett stort Japanskt bolag så man tycker det borde vara lite mer seriöst. 😀

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag kan inte kolla nu då jag ha en semester men burken i frågan är något i stil med HP Zbook G4, i7, 32 GB Ram, 4k skärm, Nvidia quadro 1200m(något i den stilen).

Har ingen aning om de har något officiellt stöd men gissar på ett nej. Vi har mycket HP prylar så som datorer, skärmar etc så antar att det finns avtal där. Det är mycket märkligt, detta är ett stort Japanskt bolag så man tycker det borde vara lite mer seriöst. 😀

-Nej, se nu till att ha en fortsatt god semester!

Gjorde en "snabb-googling" på HP's supportsida för "HP Zbook G4" modellen du nämnde.
-De har faktiskt en sektion som heter kort och gott "Linux" och även en som heter "Red Hat", men där finns enbart drivrutiner för Nvidia, så jag gissar på att övriga drivrutiner stöds minimalt, om ens alls. En hel del kan ju finnas generella drivrutiner för i Linux-kärnan men sällan allt från företag som HP. De har ofta skumma touchpads som t.o.m. funkar halv-bra på Windows OS. Accelerometrar och andra sensorer som mer verkar likna något beta-koncept mer än något som bör förekomma i dyrare enheter.

Dockningsstationer brukar vara lite hej-kom-och-hjälp i många fall. Har sett riktigt uselt supportade sådana på Windows sidan också.

Troligtvis slänger HP in länken till nVidias drivrutiner mest för att de har ett paket som går att installera, då nVidia brukar supporta Linux med sina proprietära drivers men frågan är om HP själva ens testat drivrutinen mot något annat än just "Red Hat".

Ja det är ju synd, ofta tänker väl företag att Linux är "gratis" men det beror helt på hur man planerar sin hårdvarupark och sin omvärldsbevakning, Linux-baserade OS kan omfattas av andra kostnader som de gärna istället väljer att snåla in på eller inte ens vet att de förekommer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kujo:

@Irre: Tror inte dom väljer FreeBSD över Linux.

IP, licenser och liknande betyder inte mycket för kineserna och dom kommer säkert ta någon linux dist och bygga vidare på utan att öppna källkoden.

Ja, det är också möjligt!

Permalänk
Medlem

Jag installerade Ubuntu på skoj, och måste säga att det var verkligen enkelt och funkade direkt och rätt!

Till skillnad från mina Windows-7/10 som envisas med att sätta klockan i lokaltid i stället för UTC!

Permalänk
Inaktiv

Så länge Windows krävs för spel så kommer jag inte sluta med Windows, har kört linux flera gånger men ser ingen vits med byte just nu, har för många program som jag köpt samt flera moln lagringstjänster bland annat OneDrive med 1 Tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Så länge Windows krävs för spel så kommer jag inte sluta med Windows, har kört linux flera gånger men ser ingen vits med byte just nu, har för många program som jag köpt samt flera moln lagringstjänster bland annat OneDrive med 1 Tb.

Finns ju numera hur mycket spel som helst även för Linux och en hel del spel verkar ju till och med fungera bättre på Linux än på Windows.. Nu spelar jag absolut ingeting, så är inte så insatt men vad jag sett på den fronten så rör det på sig ganska rejält där med.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Datavetare

@krigelkorren och @Baxtex : på min arbetsplats får man välja mellan Windows 10 och Ubuntu 18.04. Här verkar IT-avdelningen ha tillräckligt mycket kompetens för att inse att för professionellt bruk måste man köra HW som har officiellt stöd för de OS man tillåter. Vi kör enbart modeller som finns med på Ubuntu Desktop certified hardware eller som på annat sätt har officiellt Ubuntu-stöd (Latitude E7450 är inte längre med på listan, men den hade stöd för Dell när modellen var aktuell).

Har inte haft nuvarande maskin speciellt länge, så kan inte säga om den verkligen fungerar "perfekt" (men av allt att döma verkar det så). Kör nu Latitude 7400 med i7-8665U. Den Latitude E7450 med i7-5600U jag hade innan fungerade då helt perfekt, inklusive saker som Wifi, Bluetooth, sleep/suspend och annat som kan strula.

Tror inte heller längre på ett "året för Linux på skrivbordet" (för mig hände dock det 2001), rätt säker MacOS dödade den möjligheten då det ger vad den stora massan letade efter: en UNIX med lysande HW-support med fungerade UI! Däremot kommer Linux ta över allt mer, på just skrivbordet lär nog Chromebooks (som numera fått Android-stöd och kommer få stöd att köra Linux applikationer inom kort) bli den stora delen.

Aldrig gillat att vara IT-support åt släktingar, rekommenderar därför just Chromebooks till alla jag vet inte är datornördar. Så här långt har de som skaffat en blivit supernöjda med sin lysande batteritid och inget "strul".

Edit: inte på något sätt ett bevis för något, men vi har faktiskt det omvända problemet på jobbet just nu. Väldigt nära 100 % av utvecklarna kör Ubuntu, vilket är ett problem då vissa av kunderna har IT-avdelningar som inte tillåter något annat än Windows. I teorin ska testning hitta problem, men i praktiken märks allt mer att Windows-stödet inte är fullt lika välputsat som stödet under Linux... Vi hoppas att kunna "lösa" detta då Windows kommer snart börja skeppas med en Linux-kernel (WSL2), sättet våra produkter används gör det i alla fall tekniskt möjligt att till 100% hantera Windows-stödet via WSL2.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@krigelkorren och @Baxtex : på min arbetsplats får man välja mellan Windows 10 och Ubuntu 18.04. Här verkar IT-avdelningen ha tillräckligt mycket kompetens för att inse att för professionellt bruk måste man köra HW som har officiellt stöd för de OS man tillåter. Vi kör enbart modeller som finns med på Ubuntu Desktop certified hardware eller som på annat sätt har officiellt Ubuntu-stöd (Latitude E7450 är inte längre med på listan, men den hade stöd för Dell när modellen var aktuell).

Har inte haft nuvarande maskin speciellt länge, så kan inte säga om den verkligen fungerar "perfekt" (men av allt att döma verkar det så). Kör nu Latitude 7400 med i7-8665U. Den Latitude E7450 med i7-5600U jag hade innan fungerade då helt perfekt, inklusive saker som Wifi, Bluetooth, sleep/suspend och annat som kan strula.

Tror inte heller längre på ett "året för Linux på skrivbordet" (för mig hände dock det 2001), rätt säker MacOS dödade den möjligheten då det ger vad den stora massan letade efter: en UNIX med lysande HW-support med fungerade UI! Däremot kommer Linux ta över allt mer, på just skrivbordet lär nog Chromebooks (som numera fått Android-stöd och kommer få stöd att köra Linux applikationer inom kort) bli den stora delen.

Aldrig gillat att vara IT-support åt släktingar, rekommenderar därför just Chromebooks till alla jag vet inte är datornördar. Så här långt har de som skaffat en blivit supernöjda med sin lysande batteritid och inget "strul".

Edit: inte på något sätt ett bevis för något, men vi har faktiskt det omvända problemet på jobbet just nu. Väldigt nära 100 % av utvecklarna kör Ubuntu, vilket är ett problem då vissa av kunderna har IT-avdelningar som inte tillåter något annat än Windows. I teorin ska testning hitta problem, men i praktiken märks allt mer att Windows-stödet inte är fullt lika välputsat som stödet under Linux... Vi hoppas att kunna "lösa" detta då Windows kommer snart börja skeppas med en Linux-kernel (WSL2), sättet våra produkter används gör det i alla fall tekniskt möjligt att till 100% hantera Windows-stödet via WSL2.

Intressant! Det pekar ju på att det ändå kan röra på sig i "rätt" riktning för företag.
Dock har det ju också hänt otroligt mycket, till det bättre, under det senaste decenniet!
Men det är ju säkert en större omställning för dem som kommer från renodlade Windowsmiljöer där det alltid funkat på ett visst sätt och där man alltid utgått från att vad som helst går att använda och att allt stöds fullt ut från tillverkaren.

Visa signatur