Nybyggd dator - hittar inte M2 SSD och ena RAM-stickan

Permalänk

Nybyggd dator - hittar inte M2 SSD och ena RAM-stickan

Nyköpt och nybyggd dator med problem. Datorn startar som den ska men i Bios syns bara en 8 GB RAM trots att två sitter monterade. Mer viktigt är att den inte hittar M2 SSD-hårddisken vilket gör att jag inte kan installera Windows. Har uppdaterat BIOS till senaste version från tillverkarens hemsida. Har under hela monteringen varit jordad med antistatarmband.

Detta är datorn:
Moderkort: ASRock B450M Pro4-F Moderkort - AMD B450 - AMD AM4
CPU: AMD AM4 Ryzen 5 3600
GPU: Gainward GTX1650Super Pegasus OC
SSD: WD Blue SN550 SSD 500GB M.2 NVMe
RAM: HyperX Fury Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 / HX432C16FB3K2/16
Nätagg: Corsair CV550 550W
Chassi: Kolink Aviator M Micro-ATX Case - Black - Window

Var länge sedan jag byggde dator senast så möjligt att jag missat något. Är någon komponent inte kompatibel? Kan jag ha missat koppla någon sladd eller dylikt? Fel på någon komponent som t.ex. moderkortet? Eller något mjukvarumässigt eller inställningsaktigt i BIOS?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Har du satt din SSD i den övre M.2 slotten? M2_1? Den undre stöder enbart SATA och inte NVMe.

- 1 x Ultra M.2 Socket (M2_1), supports M Key type 2242/2260/2280 M.2 PCI Express module up to Gen3 x4 (32 Gb/s) (with Matisse, Picasso, Summit Ridge, Raven Ridge and Pinnacle Ridge) or Gen3 x2 (16 Gb/s) (with Athlon 2xxGE series APU)**
- 1 x M.2 Socket (M2_2), supports M Key type 2230/2242/2260/2280 M.2 SATA3 6.0 Gb/s module

Minnet är en annan sak, byt plats på modulerna och prova en i taget i alla uttagen för att se om det är fel på modulerna eller slottarna.
Finns ju alltid en liten risk att man råkat böja/knäcka pins på processorn så vissa minneskanaler inte fungerar men vi hoppas det inte är fallet.

Permalänk
Medlem

Jag hade också problem med min m.2 när jag skulle installera windows. Slutade med att jag fick göra en klon av min gamla installation och lägga över på min nya m.2. Så där kan jag inte hjälpa dig. Men du kan kolla så ram-stickorna sitter i rätt slots. Eller ja, kolla om du har en primär plats för m.2 också.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Hittar datorn inte ena minnesstickan så har du ju ett fel lokaliserat där helt enkelt. Testa att montera om minnet, se till så att du trycker ner dem ordentligt och att de sitter i rätt minnesplatser (läs manualen till ditt moderkort för vägledning i vilka slots de rekommenderar att man använder om man har två stickor).

Har ditt moderkort flera M2 platser? Om ja, säkerställ att du monterat i den som manualen rekommenderar. Annars testa att ta ur SSD:n och in igen, det kan vara något så enkelt som att den inte sitter i helt.

Fungerar varken minnet eller SSD:n efter att du testat det ovan skulle jag gissa på att ditt moderkort är defekt, alternativt en kombination med trasigt mobo/RAM/SSD men då ska du haft riktigt otur med att få trasiga komponenter.

Lycka till!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Snabbt svar: ser direkt att jag missat att det fanns två M2-slots och har satt den i vad som verkar vara fel port (M2_2). Så där är åtminstone ett fel. Ska trippelkolla RAM-isättningen också

Permalänk

Hoppet grusades tyvärr snabbt. Flyttade SSD till rätt slot (M2_1). RAM-minnena satt på rätt plats men tog ut dom och satte tillbaka ordentligt igen.

Tyvärr blev det ännu sämre. Nu startar inte längre datorn som den ska utan startar om hela tiden om och om igen, innan man kommer in i BIOS. Har provat att flytta RAM-minnen från A2/B2 till A1/B1 utan resultat. Även provat att köra bara ett RAM-minne i både A2 och B2. Samma resultat... =/

Permalänk

Nej jag förstår ingenting längre. Har provat i princip alla möjliga varianter av RAM-placering med både ett och två minnen.

Har även kopplat ur SSD så är ungefär tillbaka där jag startade, med skillnaden att tidigare startade åtminstone datorn till BIOS men nu gör den inte längre det. Börjar ge upp hoppet