Här är medlemmen som blir Samsungs representant på SweClockers

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Toss3:

Förstår och hoppas att det blir bättre. Själv känner jag att största problemet är just det här med att Samsung inte behandlar sina kunder på olika marknader lika (se exemplet ovan för pre-order bonusar) - det tycker jag inte är okej.

En annan sak jag lagt märke till är hur enormt mycket mer Samsung betalar i USA då man byter in sin gamla telefon:

I Sverige får jag 1425Kr för en Gammal S10 Plus:
https://i.imgur.com/r0dmhTA.jpg

I USA får jag 450 USD för samma telefon (du får tom. mer i USA för en telefon med trasig skärm!)
https://i.imgur.com/T2qLHKm.jpg

Galet, eller hur?

Annat exempel:
Då man förbeställer Galaxy S20 FE i UK får man följande erbjudanden:
https://i.imgur.com/PtCKn4z.jpg

Jämför med Sverige:
https://i.imgur.com/SINofZY.jpg

Jag skrev lite utförligare svar på dina synpunkter i mitt inlägg ovan, och förstår invändningen. Jag tar vidare det också till marknadsavdelningen!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

Häftigt! Kom ihåg att tagga med @Samsung så missar jag inget.

https://i.imgur.com/4ThHBqM.gif

Vikingaskägg och riktiga studiohörlurar går alltid hem i min bok!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Mackenzie:

@Samsung
Kommer vi få se snapdragon i Galaxy telefonerna eller få vi dras med underpresterande Exynos till samma pris om inte ännu högre än våra vänner på andra sidan atlanten ?

Jag klistrar in mitt svar från inlägget ovanför:

Just Exynos kontra Snapdragon är en fråga jag diskuterat flitigt med Samsungs personer som är kunniga på området i Norden också. Svaret som jag har fått är helt enkelt att det är ett beslut som fattats att Exynos ska användas på vissa marknader. Dock är det ingen tvekan om att Samsung känner till att det har varit en återkommande fråga. Exakt vilka överväganden som har gjorts när Exynos valdes känner jag inte till.

Jag kör just nu en Note 20 Ultra med Exynos och upplever i vart fall inte att den känns långsam, varm eller batteritörstig, men har inte gjort någon jämförelse sida vid sida.

Angående priser på andra marknader är det ofta mer att tänka på än bara att göra en valutakonvertering. Olika tullsatser, moms, andra lokala skatter och liknande.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av AplAy:

Vikingaskägg och riktiga studiohörlurar går alltid hem i min bok!

Glesbygdskavajen då?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Detta kommer bli kul, jag poppar mycket popcorn och brygger kaffe.

Lycka till, @Samsung

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av backspace:

Detta kommer bli kul, jag poppar mycket popcorn och brygger kaffe.

Lycka till, @Samsung

Tack! Popcorn och kaffe låter som en sådär halvbra kombination, men Dr Pepper och popcorn är däremot helt oslagbart. Kul med en annan Ino/Rotel-ägare i forumet också, jag kör pi60 med RB-1582.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kul! Vore spännande om fler företag kunde engera sig och sin närvaro här Grattis till tjänsten!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

...
Angående priser på andra marknader är det ofta mer att tänka på än bara att göra en valutakonvertering. Olika tullsatser, moms, andra lokala skatter och liknande.

Tror alla är medvetna om att vi betalar mer iom olika skatter. Tar vi S20 Ultra 128Gb som exempel:

UK: 1099 GBP
Sverige: 14990 SEk

Räknar vi bort momsen och gör en enkel valutakonvertering:
Uk: 10 420 SEK
Sverige: 11 992 SEK

Skiljer alltså 1572 SEK vilket inte kan förklaras med kemikalieskatt.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Toss3:

Tror alla är medvetna om att vi betalar mer iom olika skatter. Tar vi S20 Ultra 128Gb som exempel:

UK: 1099 GBP
Sverige: 14990 SEk

Räknar vi bort momsen och gör en enkel valutakonvertering:
Uk: 10 420 SEK
Sverige: 11 992 SEK

Skiljer alltså 1572 SEK vilket inte kan förklaras med kemikalieskatt.

Jag håller med om att priserna kan skilja på olika marknader och kan nog inte riktigt svara på hur avvägandet gjorts i kronor och ören för enskilda produkter. Däremot finns det ju kampanjer, operatörserbjudanden och annat som under perioder säkert gör samma modell billigare i Sverige än i Storbritannien.

Visa signatur

Permalänk

#"BringBackThe3.5mmJack", #"UseSnapdragonInEuropeanSamsungModels"

Visa signatur

[FD North XL]--- [B650E-F Rog Strix] ---[Ryzen 9800x3d]--- [Ek nucleus 360]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 2TB]---[TridentZ 2x16gb 6200mhz CL28]---[MSI 322URX Oled]---[HyperX Cloud Alpha]---[Logitech G pro duperlight]---[Asus ROG Flare ll]----> Win11

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Oneirogen:

#"BringBackThe3.5mmJack", #"UseSnapdragonInEuropeanSamsungModels"

Angående 3.5mm-porten, är det värt det? Har en mobil så bra DAC att du faktiskt får nån vettig njutning med ett par fläskiga lurar, eller är det bara audioelitism som spökar? Jag kör enbart BT till mobilen sedan flera år och saknar inte ytterligare en dammport till mobilen. Vill jag lyssna på musik ordentligt så gör jag det hemma med rejäla högtalare istället.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Angående 3.5mm-porten, är det värt det? Har en mobil så bra DAC att du faktiskt får nån vettig njutning med ett par fläskiga lurar, eller är det bara audioelitism som spökar? Jag kör enbart BT till mobilen sedan flera år och saknar inte ytterligare en dammport till mobilen. Vill jag lyssna på musik ordentligt så gör jag det hemma med rejäla högtalare istället.

Är ju nog rätt smidigt med en 3,5mm port. Varför inte prova sälja två modeller för att se vilken som säljer bäst (lite A/B test)?

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk

Fint skägg

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 2060 6GB
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

Har samsung några planer på mindre telefoner? den senaste "lilla" jag har är galaxy 10e men 20 serien har bara giganter som passar bäst i facket för skyddsplåten på skyddsvästen.
En mobil runt 4.5-5.0 tum vore perfekt men trenden är att alla verkar vilja ha telefoner på runt 7 tum eller större av någon anledning?
Samsungs galaxy 7 var en riktigt bra telefon med allt på rätt ställe. fick använda den häromdagen och det var en känsla av hur en telefon av lite större mått ska vara. kommer nog i framtiden när min 10e dör rusta upp min gamla 7a och köra custom rom som fungerar på den OM ingen tillverkare lockar med en lite nätt telefon eller en ny 7a.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Toss3:

Är ju nog rätt smidigt med en 3,5mm port. Varför inte prova sälja två modeller för att se vilken som säljer bäst (lite A/B test)?

Jag måste nog mena att BT är ännu smidigare. Sladdar är satans påfund, om de hänger på kroppen. True wireless-lurar är en revelation i wearable tech, om inte i ljudkvalitet. Men som sagt, för rimlig ljudkvalitet tvivlar jag på att en mobil-DAC ändå kan erbjuda en vettig upplevelse.

En vettig mellanväg vore kanske en liten pocket sized DAC/amp som drivs via USB-C och kan ansluta till mobilen direkt (plus extra anslutning till en större powerbank för lite mer punch) som har 3.5/6.35mm-pluggar.

@Samsung; MAKE HAPPEN!

Typ nåt sånt här alltså:
https://www.komplett.se/product/1154838/datorutrustning/dator...

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag måste nog mena att BT är ännu smidigare. Sladdar är satans påfund, om de hänger på kroppen. True wireless-lurar är en revelation i wearable tech, om inte i ljudkvalitet. Men som sagt, för rimlig ljudkvalitet tvivlar jag på att en mobil-DAC ändå kan erbjuda en vettig upplevelse.

En vettig mellanväg vore kanske en liten pocket sized DAC/amp som drivs via USB-C och kan ansluta till mobilen direkt (plus extra anslutning till en större powerbank för lite mer punch) som har 3.5/6.35mm-pluggar.

BT hörlurar har batteri som inte varar för evigt. Tar en stund att ladda dem också vilket gör det besvärligt.

Visa signatur

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Toss3:

BT hörlurar har batteri som inte varar för evigt. Tar en stund att ladda dem också vilket gör det besvärligt.

Har inte riktigt stött på ett tillfälle i min vardag där mina Buds får slut på batteri innan jag själv får slut på möjlighet att lyssna på nåt. Hemma kör jag högtalare till den media jag har i bakgrunden när jag jobbar, och på jobbet har jag ett par större JBL-lurar som klarar hela dagen utan svårighet om jag laddar under lunchen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Exakt! 8110 var ju lite mer avlång i formen också. 7110 var en kul telefon, men tydligen hade många problem med luckans mekanism. Och strular den känns det ju som att vitsen med modellen försvinner.

Mera värdelöst vetande om 8110 aka "Bananen" är att den i Europa inte hade fjädermekanismen som i USA. Man fick alltså dra ut flärpen med handkraft, i andra delar av världen hade man den "coola" stilett funktionen som i Matrix.

Permalänk
Medlem

Vad häftigt, grattis

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Har inte riktigt stött på ett tillfälle i min vardag där mina Buds får slut på batteri innan jag själv får slut på möjlighet att lyssna på nåt. Hemma kör jag högtalare till den media jag har i bakgrunden när jag jobbar, och på jobbet har jag ett par större JBL-lurar som klarar hela dagen utan svårighet om jag laddar under lunchen.

För mig duger BT utmärkt för att lyssna på musik /pod/ljudbok. Batteritiden har jag löst genom att köpa rejäla doningar med 30h batteritid. Går dock inte ha hjälm över (jag cyklar till jobbet). Har ett par mindre lurar, men batteritiden är typ 8h, vilket är i minsta laget, särskilt om jag ska resa. Har varit med om att batteriet var slut några gånger, för att jag glömt ladda, vilket är störigt. Just de tillfällena är sladd mindre störigt.

BT duger dock inte för mig för att se på video där man ser folk prata, mer än nåt kort klipp. Det blir så lätt osynkat. Det är också riktigt usla mikrofoner och särskilt om man som jag gärna ringer under cykelturen mellan jobbet och hemmet.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Toss3:

Först lite klagomål (går över till positivera saker sedan):

• Nordbor behandlas som andra klassens kunder hos Samsung: Vi betalar mer och får mindre. T.ex. har vi inte fått versionerna med mest minne/ram direkt vid launch - vi betalar lika mycket för en sämre version. Tror inte vi ännu heller kan köpa 256Gb versionen av Tab S7.

Frågor:

• När kommer vi kunna använda EKG/blodtrycksmätare på Samsungs smartwatches i Sverige?

Nu har jag några bättre svar att lämna. Tab S7 med 256Gb bedöms inte ha jättestor efterfrågan i Norden eftersom utrymmet kan utökas med hjälp av ett minneskort. Men jag tar med önskemålet!

Angående EKG och blodtryck i Norden finns det i nuläget ingen exakt prognos på när funktionen kan komma. Om jag hör något mer lovar jag att återkomma.

Skrev lite tydligare.
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Nu har jag några bättre svar att lämna. Den som är ansvarig för Galaxy Tab i Norden säger är att Samsung inte ser en stor efterfrågan på Tab S7 med 256Gb internminne eftersom möjligheten finns att utöka modellen som har 128Gb med hjälp av ett minneskort. Om du vill kan jag dock ta med önskemålet!

Angående EKG och blodtryck i Norden så kollade jag med ansvarig för Wearables och det finns i nuläget ingen exakt prognos på när funktionen kan komma. Om jag hör något mer lovar jag att återkomma!

Tackar för snabbt svar! Förstår, men nu har ju 128Gb modellen bara 6gb RAM och 256 8Gb och det interna minnet är ju betydligt snabbare än ett minneskort.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Samsung:

Häftigt! Kom ihåg att tagga med @Samsung så missar jag inget.

https://i.imgur.com/4ThHBqM.gif

Hur ser Samsung på problemen med Galaxy Watch 2/3 och allergiska reaktioner (eller vad det nu är)? Vad innehåller dem som orsakar det? Värme? Uran? Vad jag sett så finns inget officiellt svar om att det ens undersöks.

Det finns stora trådar om det på forumen, från folk som aldrig tidigare haft allergiska reaktioner. Jag inkluderat. Inga kända allergier mot metaller, använt stort antal olika klockor och även andra smartklockor men det är bara Galaxy Watch 3 som orsakade problem, jag fick lämna tillbaka min.

Exempel på tråd, men finns flera även i US forumen: https://eu.community.samsung.com/t5/wearables/galaxy-watch-ra...

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Toss3:

Tackar för snabbt svar! Förstår, men nu har ju 128Gb modellen bara 6gb RAM och 256 8Gb och det interna minnet är ju betydligt snabbare än ett minneskort.

Absolut, det är också en aspekt att väga in. Om efterfrågan på modellen verkar förändras är det säkert tänkbart att beslutet kan omprövas, så det är bra med den här typen av återkoppling!

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av anon134512:

Hur ser Samsung på problemen med Galaxy Watch 2/3 och allergiska reaktioner (eller vad det nu är)? Vad innehåller dem som orsakar det? Värme? Uran? Vad jag sett så finns inget officiellt svar om att det ens undersöks.

Det finns stora trådar om det på forumen, från folk som aldrig tidigare haft allergiska reaktioner. Jag inkluderat. Inga kända allergier mot metaller, använt stort antal olika klockor och även andra smartklockor men det är bara Galaxy Watch 3 som orsakade problem, jag fick lämna tillbaka min.

Exempel på tråd, men finns flera även i US forumen: https://eu.community.samsung.com/t5/wearables/galaxy-watch-ra...

Jag har själv fått en del problem med vissa aktivitetsarmband från andra tillverkare när de legat för tätt mot huden (gärna i kombination med fukt), men jag har inte sett den tråden tidigare. Jag kollar upp och återkommer!

Visa signatur

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Samsung:

Absolut, det är också en aspekt att väga in. Om efterfrågan på modellen verkar förändras är det säkert tänkbart att beslutet kan omprövas, så det är bra med den här typen av återkoppling!

Nyfiken fråga, hur avgör man efterfrågan av en funktion på en marknad? Jag har aldrig i mitt liv fått frågan från någon tillverkare om en specifik funktion som finns på en marknad, och ifall jag skulle vilja ha den i Sverige?
Det känns väldigt...godtyckligt och "marknadsmuppar slår sina kloka huven ihop" om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Shudnawz:

Nyfiken fråga, hur avgör man efterfrågan av en funktion på en marknad? Jag har aldrig i mitt liv fått frågan från någon tillverkare om en specifik funktion som finns på en marknad, och ifall jag skulle vilja ha den i Sverige?
Det känns väldigt...godtyckligt och "marknadsmuppar slår sina kloka huven ihop" om jag ska vara ärlig.

Min bild är inte att det är godtyckligt, utan ett ganska stort antal aspekter väger in i den typen av beslut. I det här fallet var tanken att inte ha så många olika modeller på den nordiska marknaden, och då bedömdes 128Gb-versionen vara mer eftertraktad. Men som sagt, kundernas återkoppling tas ju med även i framtida beslut, så om du och många andra är intresserade av även modeller med större internminne och ram-minne kommer det att vägas in!

Efter att ha använt S7 128Gb i två veckor måste jag dock säga att det är en väldigt trevlig tablet på det stora hela.

Visa signatur

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Shudnawz:

Det är ju en hel vetenskap. Finns dels stora undersökningar från typ GfK som visar vilka segment som ökar/minskar, vad som efterfrågas på olika marknader och vilka produkter som går hem i olika målgrupper. Dessutom får tillverkarna väldigt bra data från distributörer och återförsäljare om vad som faktiskt säljer och vad kunderna efterfrågar. Mycket handlar om att hitta rätt prispunkter och omsätta lagret så snabbt som möjligt eftersom "hyllvärmare" kostar pengar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

@samsung

Härligt! Då har vi någon som kan lobba för enbart snapdragon i alla framtida Samsungtelefoner i Sverige så att man kan köpa flaggskepp på riktigt och inte några exynos lura kunder telefoner

Då slutligen kan det faktiskt vara värt att gå tillbaka till Samsung. Nä, FE-versionen är inte flaggskepp.

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

För mig är det absolut värt det. Jag vill inte behöva köpa 2000 kroners bluetooth hörlurar för att få liknande kvalité som 300 kroners trådade hörlurar. Jag vill inte behöva stå ut med signalstörningar, jag vill inte behöva hålla koll på batteri på ytterligare en pryl, osv. Så ja, jag håller i min note9 så länge jag bara kan, eller tills en värdig ersättare med 3.5mm kommer ut när det är dags att byta om något år.

Visa signatur

[FD North XL]--- [B650E-F Rog Strix] ---[Ryzen 9800x3d]--- [Ek nucleus 360]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 2TB]---[TridentZ 2x16gb 6200mhz CL28]---[MSI 322URX Oled]---[HyperX Cloud Alpha]---[Logitech G pro duperlight]---[Asus ROG Flare ll]----> Win11