Black Friday 2020 – Tips, erbjudanden och diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av compumanic85:

Hej fler som har problem? Med när man har betalat för presentkorten så står där bara att support teamet återkommer! Måste ju kunna använda det ni i helgen på rean tänker på psn 500krs korten mvh

Det hände mig för ett par månader sedan. Då berodde det på att de hade sålt fler kort än de hade koder. Supportteamet återkom inte, däremot så var de väldigt snabba på att återkoppla när jag startade ett ärende hos dem. De erbjöd pengarna tillbaka så jag skulle kunna köpa 100-kort istället, men i mitt fall så skulle de få fler koder dagen efter så jag väntade.

Permalänk
Medlem

Jag är så velig.
Vill ha mer lagringsutrymme på datorn.
Har idag 1,5tb ssd.
Då man har lite serier i HD på burken fylls disken fort.
Vill ha mer. Måste inte. Kan ju alltid radera gammalt och frigöra utrymme. Måste inte men vill ha ändå.
Hjälp mig att övertyga mig själv att jag behöver just a2000 1tb för 930kr och att det är den bästa dealen som kommer dyka upp det närmaste året.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Jag är så velig.
Vill ha mer lagringsutrymme på datorn.
Har idag 1,5tb ssd.
Då man har lite serier i HD på burken fylls disken fort.
Vill ha mer. Måste inte. Kan ju alltid radera gammalt och frigöra utrymme. Måste inte men vill ha ändå.
Hjälp mig att övertyga mig själv att jag behöver just a2000 1tb för 930kr och att det är den bästa dealen som kommer dyka upp det närmaste året.

Om du börjar köpa diskar för att lagra media som TV-serier och filmer så kommer du så småningom sitta där med en NAS på 30Tb användbart utrymme.

Based on a true story...

(Men om du ska ha något för att lagra media så kan du köpa en mekanisk disk. Om du inte är känslig för ljud d.v.s.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

alltså det kommer inte bli bra, krångligt med filmer och HDR till Windows av det jag läst...med Nvidia Shield fungerar det utan problem, om det inte räcker med att surfa på tex mobil eller surfplatta så kanske någon billig begagnad NUC du kan ha för surfen enbart.

Nja. Tycker tvärt om att Netflix och många andra har stött HDR, 4K, etc. allra först på deras Windowsappar och i Edge på Windows. Shield och andra slet mer med att få till det, och mycket senare.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Om du börjar köpa diskar för att lagra media som TV-serier och filmer så kommer du så småningom sitta där med en NAS på 30Tb användbart utrymme.

Based on a true story...

(Men om du ska ha något för att lagra media så kan du köpa en mekanisk disk. Om du inte är känslig för ljud d.v.s.)

Känslig för ljud. Väldigt. Jag fattar ju att jag kan få 12tb hdd för samma peng som 1tb ssd. Men nej tack.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Jag är så velig.
Vill ha mer lagringsutrymme på datorn.
Har idag 1,5tb ssd.
Då man har lite serier i HD på burken fylls disken fort.
Vill ha mer. Måste inte. Kan ju alltid radera gammalt och frigöra utrymme. Måste inte men vill ha ändå.
Hjälp mig att övertyga mig själv att jag behöver just a2000 1tb för 930kr och att det är den bästa dealen som kommer dyka upp det närmaste året.

NVME är ju ett onödigt dyrt sätt att förvara video och fotofiler på. Dessa lämpar sig bäst för spel och applikationer samt projektfiler (foto,video, musik etc) som man förnärvarande arbetar med. Men för lagring av färdiga videofiler så är fortfarande mekaniska diskar King vad gäller utrymme för pengarna. Billigast att få till det brukar vara att köpa en extern 3.5" Seagate som man sedan chuckar och kör som intern disk. Amazon brukar ibland ha bra erbjudanden på sådana i storlekarna 4-8 TB tex detta erbjudande för en 6TB version för strax över 1000 Kr: https://www.amazon.se/Seagate-Expansion-H%C3%A5rddisk-Noteboo...

EDIT: Såg nu att du är väldigt känslig för ljud men hemligheten att få en mekaniks disk tyst är att köra den väldämpad mot vibrationer för det är främst det som eventuellt stör. Men om du vill ha en nästan helt tyst dator förstår jag varför du vill ha endast SSD men då blir det en dyr lagring!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Avstängd

Ett annat alternativ är att köpa externa USB3 2.5" diskar som man inte ens har inkopplade mesta av tiden. Det är så jag har lagrat mesta av mina backups, dokument, bilder, musik osv. Ibland så kopplar jag in och lägger in senaste versionerna av de viktigaste mapparna.
De är riktigt tysta om man nu inte går upp i 5TB områden och typ alla snurrar i 5400rpm.

Sen så har jag 2x 8TB 3.5" hårddiskar som snurrar på i 5400rpm, men dessa har jag i Scythe Quietdrives och vibrationerna tas om hand med skumgummi istället för direkt chassi kontakt. Tyvärr mycket svåra att få tag på och kräver rätt låda för att få plats med dem, i mitt fall så fick jag t o m modifiera lådan för att få plats med dem överhuvudtaget.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

NVME är ju ett onödigt dyrt sätt att förvara video och fotofiler på. Dessa lämpar sig bäst för spel och applikationer samt projektfiler (foto,video, musik etc) som man förnärvarande arbetar med. Men för lagring av färdiga videofiler så är fortfarande mekaniska diskar King vad gäller utrymme för pengarna. Billigast att få till det brukar vara att köpa en extern 3.5" Seagate som man sedan chuckar och kör som intern disk. Amazon brukar ibland ha bra erbjudanden på sådana i storlekarna 4-8 TB tex detta erbjudande för en 6TB version för strax över 1000 Kr: https://www.amazon.se/Seagate-Expansion-H%C3%A5rddisk-Noteboo...

EDIT: Såg nu att du är väldigt känslig för ljud men hemligheten att få en mekaniks disk tyst är att köra den väldämpad mot vibrationer för det är främst det som eventuellt stör. Men om du vill ha en nästan helt tyst dator förstår jag varför du vill ha endast SSD men då blir det en dyr lagring!

Ja med 930 för 1tb tlc nmve med cache är ju fortfarande ganska bra?
Såg 860 qvo 2tb qlc sata för typ 2000kr. Samma med crusial mx500.
Just i den jämförelsen är ju a2000 mycket prisvärd.
Frågan är då: måste jag ta detta nu? Kommer vi se bättre erbjudanden framöver. Inom 1-2 år? De flesta tillverkare flyttar till qlc. Hållbarheten sjunker för att pressa priserna och höja marginalerna. Slit och släng samhälle. Ska man slå till på en tlc disk medans de finns kvar?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Ja med 930 för 1tb tlc nmve med cache är ju fortfarande ganska bra?
Såg 860 qvo 2tb qlc sata för typ 2000kr. Samma med crusial mx500.
Just i den jämförelsen är ju a2000 mycket prisvärd.
Frågan är då: måste jag ta detta nu? Kommer vi se bättre erbjudanden framöver. Inom 1-2 år? De flesta tillverkare flyttar till qlc. Hållbarheten sjunker för att pressa priserna och höja marginalerna. Slit och släng samhälle. Ska man slå till på en tlc disk medans de finns kvar?

När din 1 TB SSD börjar sjunga på sista versen så kommer man ha bytt ut den för länge sen eftersom 1 TB inte kommer räcka till. Möjligtvis undantaget om man använder den på ett väldigt nischat sätt med extremt mycket skrivningar.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av joarwar:

Någon som har bra tips på gaming mus och tangentbord? Ska inte kosta allt för mycket och gärna RGB

Jag satsade på detta:
https://www.inet.se/produkt/6608955/glorious-pc-gaming-race-m...

https://www.inet.se/produkt/6100956/deltaco-gaming-tangentbor...

Såg även att inet har Taurus senaste mus på rea samt Razer Viper Ultimate finns lite här och var till bra pris.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-george:

Tips på en HTPC/NUC eller en kompakt dator som man kan ha i vardagsrummet som klarar av HDR och 4k?

Dustin hade väl erbjudanden på några?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvcop:

Tackar. Förstår jag rätt att AMD är bättre prestandamässigt än Intel på spel numera? Jag har bott under en sten senaste 10 åren så är lite bortkommen

Ja, men du får också se till priset. Vilken upplösning du ska spela i osv. 1440 och uppåt r väldigt mycket grafikkort.

Permalänk
Medlem

Godmorgon. Skulle behöva tips på headsets till Ps4 och Xbox One till mina grabbar på 12 och 14:-)

Permalänk
Skrivet av flooberg:

Godmorgon. Skulle behöva tips på headsets till Ps4 och Xbox One till mina grabbar på 12 och 14:-)

Elgigantens Arctis 7? 899:-

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dole_95:

Är det inte enklare att bara skaffa en förstärkare och vettiga högtalare istället? Känns både bättre och billigare än att köpa massa workarounds.

Tips på förstärkare och trådlösa snygga högtalare som både låter bättre än sonos och är minimalistiska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Elgigantens Arctis 7? 899:-

Toppen, ska kika på dessa

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Många som missar denna om man ska döma avsaknaden av uppduttar. Utan tvekan bästa dealen på gaming laptops under BF-rean. Enda nackdelen är att skärmen, den har visserligen 120hz men bara är 250 nits ljusstyrka.

Je eller hur? Lite ljusklen skärm kanske, men det är en 8-core liksom! Och Legion 5 är en riktigt bra platform - bra kylning och ingen RGB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dryad:

Jag lade en beställning på mofo igår, tänkte jag har gott om tid till januari att ångra/hitta på annat. Men fick mail ikväll att varan är skickat o.O Jaja får väl se vad jag gör med den då

Nu är dom slut i webblagret. Kommer in igen 1 december enligt hemsidan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Ja, men du får också se till priset. Vilken upplösning du ska spela i osv. 1440 och uppåt r väldigt mycket grafikkort.

Skärmen som jag köpte var en Samsung Odyssey C49G95 49"

DQHD-upplösning
Med 5120x1440-upplösning har bildskärmen över 1.7 gånger högre pixeltäthet än jämförbara Full HD 1080p-skärmar, så att du kan vara säker på att aldrig missa en enda detalj.

Perfekt för spel
Ligg steget före i snabba FPS-spel tack vare en uppdateringsfrekvens på 240 Hz.

Nyckelegenskaper
- 49 tum diagonal VA-panel
- 1000R välvning (del av cirkel med 1000 mm radie)
- 5120 x 1440 DQHD-upplösning
- 2500 :1 typiskt kontrastförhållande
- HDR 1000 dynamiskt kontrastförhållande
- 1 ms GtG responstid

Permalänk
Medlem

Det här med klagande på dåliga erbjudanden, vad förväntar ni er?
Att affärerna ska ge bort grejerna?

Jag har iaf sparat 4k+ på grejer som stått på önskelistan ett tag. Visst har några av grejerna varit nere på samma priser förut men endast korta perioder då och då.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvcop:

Skärmen som jag köpte var en Samsung Odyssey C49G95 49"

DQHD-upplösning
Med 5120x1440-upplösning har bildskärmen över 1.7 gånger högre pixeltäthet än jämförbara Full HD 1080p-skärmar, så att du kan vara säker på att aldrig missa en enda detalj.

Perfekt för spel
Ligg steget före i snabba FPS-spel tack vare en uppdateringsfrekvens på 240 Hz.

Nyckelegenskaper
- 49 tum diagonal VA-panel
- 1000R välvning (del av cirkel med 1000 mm radie)
- 5120 x 1440 DQHD-upplösning
- 2500 :1 typiskt kontrastförhållande
- HDR 1000 dynamiskt kontrastförhållande
- 1 ms GtG responstid

Ska du maxa den skärmen så blir det mycket grafikkort.

Nu vet jag inte budget men som jag fattar det just nu så är det bättre att lägga 1000 spänn mer på grafikkort än på en bättre cpu.

Jag står och velar mellan 10100 och 10400 då de presterar snarlikt i många spel som Ryzen 3600 - Som inte kan utnyttja fler kärnor och jadda jadda.

AMD är bättre, men har du en begränsad budget kan valet vara ett mobo och processor från intel för 2000kr. Sen lägga 4000 på ett grafikkort istället för 3000 på mobo/processor och 3000 på grafikkort.

Det var enklare förr 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det här med klagande på dåliga erbjudanden, vad förväntar ni er?
Att affärerna ska ge bort grejerna?

Jag har iaf sparat 4k+ på grejer som stått på önskelistan ett tag. Visst har några av grejerna varit nere på samma priser förut men endast korta perioder då och då.

Det är butikerna själva som satt sig i den sitsen efter att ha haft ett par helt sjuka black friday 2015-2016 eller något sådant. Går man tillbaka dit i prishistoriken på prisjakt så kommer man se att varenda vara har ett drop ner till sitt absoluta lägsta pris just black friday. Självklart var det inte hållbart, folk lärde sig snabbt att göra hela årets shopping den dagen, samtidigt som butikerna i princip gick med förlust, men det byggde ändå upp en förhoppning om att det skulle fortsätta så. Och när nu BF inte blev särskilt mycket bättre än en normal helgrea så leder det så klart till besvikelse. Ska bli intressant att se nästa år, om det avvecklas ytterligare.

Sen en annan bidragande orsak till att i år varit så dåligt är väl att det är brist på i princip allt intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flooberg:

Toppen, ska kika på dessa

Vill du ha helt trådlöst för Xbox är det steelseries Artic 9 som gäller. Dom andra funkar men med sladd mellan headset och kontroll.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Erbjudandet om en iPhone 11 Pro för 8990:- på Dustinhome har varit uppe några gånger tidigare men har snabbt tagit slut.

Anledningen till att den är populär är antagligen pga att inga andra butiker har haft den på erbjudande, jag var ute efter den själv och blev besviken när den inte fanns någonstans (Elgiganten har den exempelvis inte i lager överhuvudtaget)

Nu har de uppenbarligen hittat en batch till:

https://www.dustinhome.se/product/5011194416/iphone-11-pro-ej...

"Ej DEP" för de som undrar betyder "Device Enrollment Program" och handlar om företag som konfigurerar 100-tals telefoner samtidigt - det spelar alltså ingen roll för dig som privatperson att den saknar DEP.

Permalänk
Fyndjägare

Produkt: MSI Optix MPG341CQR 34 "Curved 21: 9 3440x1440 144Hz 1ms VA
Länk: https://www.amazon.it/MSI-MPG341CQR-Monitor-Gaming-Display/dp...
Kategori: Skärmar
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5182099
Pris: 7622 kr

För dom som missade den för 6490kr i början av veckan. Finns för 699€ = 7622kr inkl Svensk moms och frakt på Amazon Italia.
Kostar Ca 9500kr som bäst i Sverige nu.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-george:

6 423 kr är priset hos mig?

Då har dom hunnit höja priset igen

Visa signatur

"Let the children of Zion be joyful in their King. Let them praise His name in the dance...sing unto God, sing praises to His name; exolt HIM that rideth on the heavens by His name JAH, and rejoice before HIM...sing unto HIM a new song; play skillfully with a loud noise..." Selah!

Permalänk
Medlem

Till slut blev det ett inköp på Black Friday. Något som jag verkligen behöver då jag dammsuger skiten ur min lägenhet. Hade för länge sedan en Electrolux Trilobite som jag har skrotat. Nu har jag precis köpt en Ecovacs Deebot Ozmo T8 AIVI som jag hoppas ska kunna fixa allt elände som kommer med tre katter på 75 kvm.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det här med klagande på dåliga erbjudanden, vad förväntar ni er?
Att affärerna ska ge bort grejerna?

Jag har iaf sparat 4k+ på grejer som stått på önskelistan ett tag. Visst har några av grejerna varit nere på samma priser förut men endast korta perioder då och då.

Samma här, fastän jag sparade mer än så och till stor del på grejer som varken stod på önskelistan eller som jag visste själv att jag/vi faktiskt hade stort behov av 😂

Men vad ska man göra med pengarna annars när man får sitta hemma nästan hela tiden, lika bra att se till man har det kul då 👍🏻

Det var dessutom en bra börsvecka så kändes rätt att unna sig lite extra.

Permalänk

Köpte en Q80T som jag är jävligt nöjd med men vill nog ha en soundbar till den. Letar efter något som inte är så dyrt, typ 2000kr (behöver inte vara superbra, bara bättre än ljudet från TV:n). Någon som har nåt hett tips?

Permalänk
Medlem

Är det någon annan som läser denna tråden som känner att den är lite infiltrerad med gerillamarknadsförare för dåliga produkter?