Spoltjut/coil whine från VRM efter BIOS-uppdatering - hjälp!

Permalänk
Medlem

Spoltjut/coil whine från VRM efter BIOS-uppdatering - hjälp!

Uppdaterade mitt Gigabyte X570 Aorus Master från F7b till F31j nyss.

Allt verkade fint, men så fort datorn kommer in i Windows börjar det pipa, ganska högt. Ett stadigt tjut på exakt 3996 Hz hela tiden, och jag har mätt med mobilen för att se var i datorn ljudet är starkast. Jag får ungefär lika hög stapel överallt, förutom när jag för mikrofonen intill VRM-området mellan processorn och IO-sektionen. Där slår stapeln i taket, så helt klart är det därifrån tjutet kommer.

Jag hittar inget i datorn som arbetar vid exakt 3996 Hz, så det måste vara en variabel som inte visas för sensorprogram som HWInfo, CPU-Z och liknande.

Innan detta var datorn helt tyst när det gäller pip. Tyvärr är jag extremt känslig för det, så detta är en helt ohållbar situation.

Datorn är tyst tills jag är inloggad i Windows. Först när skrivbordet visas börjar tjutet.

Jag kan testa att backa till föregående BIOS, men samtidigt tänker jag att det kanske går att rädda situationen med nån inställning. Dessutom måste jag ha ett hyfsat sent BIOS för att kunna använda den 5000-serieprocessorn jag har beställt. Hoppas på snabba svar, för detta gör mig galen!

Permalänk
Medlem

Har du Ryzen Master eller sådana program installerade? Skulle börja med avinstallera dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Earbuds:

Har du Ryzen Master eller sådana program installerade? Skulle börja med avinstallera dessa.

Nix. Inget sånt.

Men ljudet påverkas av vilka program som är igång. Tyvärr försvinner det inte helt ens när allt utom systemet är av, det blir bara lite intermittent i stället för nästan helt stadigt. Det går från frrrrrrrrrrrrrrrrrrr frrrrrrrrrrrrrrrrr till fr ... fr ... frffrr ... frrrr ... frfr ... frrrr ... frfr, osv...

Och, som sagt, det var helt ljudlöst innan BIOS-uppdateringen. Jag lyssnade särskilt noga efter spoltjut förra veckan när jag installerade nya grafikkortet nämligen. Verkligen helt tyst, förutom fläktarna då.

För att stå ut i kväll och fram tills jag hittat en långsiktig lösning, blir jag nog tvungen att backa till det gamla. Har ju dual BIOS, så jag kan ha kvar det nya på det ena och köra in F7b på det andra.

Permalänk
Medlem

Åter knäpptyst med det gamla BIOS:et. Nu hörs bara fläktarnas stilla sus.

Nu är ju frågan om jag alls vågar ha kvar min beställning på en 5950X. Om jag inte kan få bort tjutet som ny BIOS orsakar, så är det ju omöjligt för mig att använda en ny processor...

Permalänk
Medlem

Har testat med F30-BIOS:et nu. Tyvärr samma pip fortfarande.

Om ingen har nåt bra förslag på lösning jag kan testa får jag avboka min beställning på 5950X. Jäkligt surt!

Permalänk
Medlem

Gud vad störande det måste vara, hoppas det är något som dom kan fixa!
Rapportera problemet till moderkortstillverkaren!

Permalänk
Medlem

tippar att de gjorde någon ändring i VRM för att de ska klara 5k serien.

felet kan ju också upphöra när du monterar en cpu ur 5k serien om den belastar vrm annorlunda mot den cpu du har nu.

så har du köpt den i en internetbutik har du ju rätt att testa den och returera inom 14 dagar om du inte är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tippar att de gjorde någon ändring i VRM för att de ska klara 5k serien.

felet kan ju också upphöra när du monterar en cpu ur 5k serien om den belastar vrm annorlunda mot den cpu du har nu.

så har du köpt den i en internetbutik har du ju rätt att testa den och returera inom 14 dagar om du inte är nöjd.

Nja, jag avbokade processorn eftersom jag hade valt att hämta i butik. Visst, det kanske hade funkat med den nya processorn, men köpvillkoren medger inte retur med öppnad förpackning, så det var en chansning jag inte var beredd att göra.

Men jag tar mer än gärna emot tips på saker att testa för att bli av med detta. Eftersom jag har dubbla BIOS är det enkelt för mig att växla mellan dem, så det är lätt att testa.

Om jag skulle lyckas lösa det så har jag ju möjlighet att uppgradera processorn senare, typ till sommaren eller så, när köerna förhoppningsvis är bortarbetade.