Bygger dator för första gången, behöver råd!

Permalänk
Medlem

Bygger dator för första gången, behöver råd!

Hej allihopa!

Jag har beställt komponenter till det här bygget:

Jag har ett Nvidia GeForce GTX 1070 grafikkort sedan tidigare. Alla komponenter har anlänt förutom processorn som anländer om en vecka eller två. Jag har inte byggt dator förr så jag har lite funderingar. Jag har hunnit kolla på denna video: https://www.youtube.com/watch?v=OZaFqY8UF6I&ab_channel=TechSo...
Jag har ingen aning om den är bra och passar till mitt datorbygge, men verkar ha mycket views och likes.
(1) Kan ni rekommendera en bra nybörjarvänlig video för mitt bygge eller bekräfta om videon ovan är bra?
(2) Kan jag börja bygget innan processorn har levererats och sätta in den i efterhand? Tänker att det kan spara tid om jag fixar medans jag väntar, men vet inte om det är möjligt/bra att göra så. I videon så var ett av dom första stegen att sätta processorn i moderkortet.
(3) Bör jag skaffa antistatiskt armband eller är det inte nödvändigt?
(4) Är det något annat ni kan rekommendera/tipsa om för någon som ska bygga dator första gången
(5) Behöver jag skaffa ett nytt windows eller är det möjligt att använda en från min tidigare dator?

Även om ni bara har svar på vissa av frågorna så är det uppskattat. Tack på förhand!

Beskrivning av grafikkort + fråga om windows
Permalänk
Medlem

Ser bra ut men grafikkort GPU och Windows 10 saknas

Permalänk
Medlem

(1) De flesta videos är helt okej, se några olika om du nu gillar att se videos. Personligen hade jag valt att följa en guide i textform + bilder, då du kan följa den steg för steg när du bygger själv. Sweclockers guide med webhallen är helt okej om jag minns rätt. https://www.webhallen.com/se/campaign/7255-Guide-Hur-man-bygg...
(2) Du kan börja om du vill. I princip allt kan monteras utom just cpukylaren, som kan monteras delvis. Om jag minns rätt så brukar noctua modeller låta en montera allt för fästet men inte just kylaren.
(3) Jag hade gjort det. Bluff eller ej, så kostar det mindre än 1% av ditt bygge. Jag använder det dock aldrig på min egna dator..
(4) Ta det lugnt och stressa inte! Och glöm inte distanser!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Ser bra ut men grafikkort GPU och Windows 10 saknas

Glömde att nämna att jag har ett Nvidia GeForce GTX 1070 som grafikkort. Sedan undrar jag om jag kan använda mitt gamla windows sedan tidigare eller om jag måste fixa ett nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozonite:

(1) Kan ni rekommendera en bra nybörjarvänlig video för mitt bygge eller bekräfta om videon ovan är bra?

Sweclockers har sin egen datorbyggarguide i både video- och text-format.

Skrivet av Ozonite:

(2) Kan jag börja bygget innan processorn har levererats och sätta in den i efterhand? Tänker att det kan spara tid om jag fixar medans jag väntar, men vet inte om det är möjligt/bra att göra så. I videon så var ett av dom första stegen att sätta processorn i moderkortet.

Det beror lite på om du behöver tillgång till undersidan av moderkortet för att montera kylaren, kan vara värt att kolla upp innan du monterar moderkortet. Men annars är det inget problem att montera processorn senare.

Skrivet av Ozonite:

(3) Bör jag skaffa antistatiskt armband eller är det inte nödvändigt?

Ja, du bör använda ett ESD-armband. Fäst klämman till armbandet i en ledande del av chassit, d.v.s. någon omålad del. Ibland kan det vara svårt att hitta någonstans att fästa det i, då kan man t.ex. dra i en skruv i ett hål och fästa klämman i den eller skrapa bort lite färg någonstans så att man kommer åt metallen under.

Hela poängen med armbandet är sen att du och chassit + alla monterade komponenter ska hålla samma potential. När du tar i påsen som en komponent levereras i så utjämnas potentialen mellan dig och komponenten i den. Så för att använda armbandet korrekt så ska du alltså ta ur en komponent ur dess påse och sen montera den direkt, och inte t.ex. lägga ner den på bordet ett tag (i så fall använder man en ESD-matta också).

Permalänk

Tja!
Först och främst: har du något grafikkort liggandes eller skaffar du det på annat sätt? För utan grafikkort kommer du inte kunna spela de flesta spelen, om du har tänkt göra det.

1. Tror att videon du länkade verkade bra. Denna: https://youtu.be/v7MYOpFONCU ger en ganska nice pov för att bygga.

2. Du kan tex sätta hårddisken på plats och fundera ut hur kablarna ska gå, men bäst att ha en tom låda när moderkortet ska in. Jag skulle vänta tills du har processorn.

3. Inte nödvändigt. Ha moderkortet på moderkortslådan när du jobbar där. Du kan jorda dig genom att ta i ett element eller lådan då och då. Vet inte hur vetenskapligt det är men har funkat för mig iaf. Tar också av mig typ yllestrumpor och gör det barfota (något tips jag läste).

4. Ta det lugnt och ha chassit etc på ett bord om möjligt när du jobbar. Många chassin kan du ta bort fronten på och båda sidorna och ibland även toppen på, gör det lättare att jobba. Kolla att du har standoff screws installerade på rätt plats, alltså så att moderkortet passar och matchar hålen med skruvarna. Om det är ett ATX mobo (standard) brukar det vara på rätt plats Planera hur kablarna ska gå så de kommer i rätt vinkel när du pluggar in dem i moderkortet från PSU etc. Kräver ibland en del våld att få till det.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Windows 10 nyckel köper du på ebay för 30 till 100kr. Annars om du har win7 går det fortfarande uppgradera dessa gratis tilll win10.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDreggor:

3. Inte nödvändigt. Ha moderkortet på moderkortslådan när du jobbar där. Du kan jorda dig genom att ta i ett element eller lådan då och då. Vet inte hur vetenskapligt det är men har funkat för mig iaf. Tar också av mig typ yllestrumpor och gör det barfota (något tips jag läste).

Det är inte vetenskapligt för fem öre, vad du beskriver är ett felaktigt men också tyvärr väldigt vanligt sätt att bygga en dator på. Det finns så mycket missuppfattningar om ESD, mycket för att många vet att man ska jorda sig men utan att förstå vad det faktiskt betyder.

Det handlar alltså om att jorda sig mot chassit och datorkomponenterna man ska montera, och har inget med t.ex. skyddsjorden i vägguttaget att göra. Att ta på element, diskbänkar, eller dylikt, är också helt orelevant och kan t.o.m. göra det värre.

Att göra det rätt är egentligen väldigt enkelt: ESD-armband kopplat till chassit och så monterar man varje komponent direkt från påsen den levererades i (om den gjorde det). Vill man lägga ifrån sig delar så stoppar man antingen tillbaka dem i påsen eller lägger dem på en ESD-matta (också kopplad till chassit) om man har en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

(1) De flesta videos är helt okej, se några olika om du nu gillar att se videos. Personligen hade jag valt att följa en guide i textform + bilder, då du kan följa den steg för steg när du bygger själv. Sweclockers guide med webhallen är helt okej om jag minns rätt. https://www.webhallen.com/se/campaign/7255-Guide-Hur-man-bygg...
(2) Du kan börja om du vill. I princip allt kan monteras utom just cpukylaren, som kan monteras delvis. Om jag minns rätt så brukar noctua modeller låta en montera allt för fästet men inte just kylaren.
(3) Jag hade gjort det. Bluff eller ej, så kostar det mindre än 1% av ditt bygge. Jag använder det dock aldrig på min egna dator..
(4) Ta det lugnt och stressa inte! Och glöm inte distanser!

Hej, stort tack för feedbacken. Vad menar du med att inte glömma distanser? Mellan komponenterna?

Permalänk
Medlem

Jag fick många svar på en gång, så hinner inte svara alla. Men för att sammanfatta lite: det verkar som ni tycker jag ska kolla in Sweclockers guide, ta det lugnt med att börja bygget innan processorn anlänt (eller åtminstone tills jag vet hur kylaren ska monteras), använda ESD-armband för att det är säkrast (och även använda det rätt). Undrar dock fortfarande om jag kan använda mitt nuvarande windows 10 eller om jag behöver köpa ett nytt (även om det verkar billigt).

Tack för enormt mycket feedback! Detta forum brukar vara bra men det var över förväntan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozonite:

Hej, stort tack för feedbacken. Vad menar du med att inte glömma distanser? Mellan komponenterna?

Mellan moderkort och chassi. Det är olika på olika chassin, så läs manualerna. Vissa har dessa fast monterade numera, vilket är tacksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Windows 10 nyckel köper du på ebay för 30 till 100kr. Annars om du har win7 går det fortfarande uppgradera dessa gratis tilll win10.

Hej, min processor förväntas komma idag, så tänkte beställa direkt. Vilken version bör jag välja?

Är det här bra?
https://www.ebay.com/itm/Microsoft-Windows-10-Pro-32-64-Bit-K...

Permalänk
Medlem

(2) chassit du har köpt har ett hål vid baksidan av moderkortet så du får tillgång till bakplåten där man fäster processorfläkten så det skall funka bra att montera allt annat i förväg. Jag tror att din fläkt använder "standardbakplåten" på AM4 så hade nog funkat även utan hålet.
(3) Jag har inte använt ett och det har funkat hittils utan problem. Byggt dator och bytt komponenter på min egna dator sedan början av 2000-talet.
(4) tips angående ditt chassi är att det "endast" är kompatibelt med processorfläktar med maxhöjd 160 mm så tänk på det om du av någon anledning skulle byta fläkt i framtiden.
Du kan även hitta billiga Windowsnycklar på nätet. Dessa är dock ej helt kosher. Tror dom egentligen är nycklar till butiker som säljer färdigbyggda datorer men finns hemsidor som säljer dessa direkt till privatpersoner. Någon får gärna rätta mig om jag förstått det fel. Men det finns billiga nycklar på nätet, har köpt en sådan själv som funkat bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KexKjell:

(2) chassit du har köpt har ett hål vid baksidan av moderkortet så du får tillgång till bakplåten där man fäster processorfläkten så det skall funka bra att montera allt annat i förväg. Jag tror att din fläkt använder "standardbakplåten" på AM4 så hade nog funkat även utan hålet.
(3) Jag har inte använt ett och det har funkat hittils utan problem. Byggt dator och bytt komponenter på min egna dator sedan början av 2000-talet.
(4) tips angående ditt chassi är att det "endast" är kompatibelt med processorfläktar med maxhöjd 160 mm så tänk på det om du av någon anledning skulle byta fläkt i framtiden.
Du kan även hitta billiga Windowsnycklar på nätet. Dessa är dock ej helt kosher. Tror dom egentligen är nycklar till butiker som säljer färdigbyggda datorer men finns hemsidor som säljer dessa direkt till privatpersoner. Någon får gärna rätta mig om jag förstått det fel. Men det finns billiga nycklar på nätet, har köpt en sådan själv som funkat bra.

Hej, Tack för svaren! Jag har börjat bygga nu tack vare din bekräftelse, min processor anländer imorgon verkar det som. Angående Windows nycklarna så är jag ok med att dom kommer från något sådant så länge det inte orsakar problem för mig, är mest fokuserad på att få en bra version för min dator. Vad tycker du om den i min ebay link? Jag förstår inte riktigt varför den är mycket billigare än dom andra på hemsidan, så blir lite tveksam av den anledningen. Är den versionen normal/bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozonite:

Hej, Tack för svaren! Jag har börjat bygga nu tack vare din bekräftelse, min processor anländer imorgon verkar det som. Angående Windows nycklarna så är jag ok med att dom kommer från något sådant så länge det inte orsakar problem för mig, är mest fokuserad på att få en bra version för min dator. Vad tycker du om den i min ebay link? Jag förstår inte riktigt varför den är mycket billigare än dom andra på hemsidan, så blir lite tveksam av den anledningen. Är den versionen normal/bra?

Ditt nuvarande windows 10 konto, är det kopplat till ditt microsoft(e-mail) konto? Isåfall behöver du inte ett nytt windows 10. Det räcker med att du loggar in med din e-mail(som ditt windows 10 är kopplat till).
https://support.microsoft.com/en-us/windows/reactivating-wind...
Här, under "Link your Windows 10 digital license to your Microsoft account" kan du se ifall du kan koppla ditt nuvarande windows 10 till ett microsoft konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozonite:

Hej, Tack för svaren! Jag har börjat bygga nu tack vare din bekräftelse, min processor anländer imorgon verkar det som. Angående Windows nycklarna så är jag ok med att dom kommer från något sådant så länge det inte orsakar problem för mig, är mest fokuserad på att få en bra version för min dator. Vad tycker du om den i min ebay link? Jag förstår inte riktigt varför den är mycket billigare än dom andra på hemsidan, så blir lite tveksam av den anledningen. Är den versionen normal/bra?

eBay länken verkar inte fungera för mig.

Permalänk
Medlem

Kanske är för sent att komma med förslag men jag hade nog sparat 1000kr och istället köpt en amd 3600. 5600x ger inte speciellt mycket om du inte spelar esportspel på hög nivå.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT